Gå til innhold

Inspirasjonstråd-Steinfluer


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Veldig pent Terje!

Hvor stor er den egentlig?

Den er skikkelig stor :D

Jeg lagde den over på en tmc 200R #8. Da tror jeg at jeg er i nærheten :D

Her er et bilde av en Dinocras som jeg hadde på finger`n

Terje

[attachimg=1]

post-4723-13949894317122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Steinfluenymfe.

Krok:            Tmc 200 #12

Tråd:            Uni 8/0 svart

Hale/bein:      Tynn gummi

Bakkropp:      D-rib (grå) over svart dubbing (Haretron -hareøre/antron mix)

Framkropp:          Svart haretron

Vingesekker:  Raffia svart

8392129365_c9c05642fa.jpg

8392130327_d0876e4a56.jpg

8393180286_0ca1059071.jpg

Inspirert av blandt annet Kaufmann`s stonefly m.fl.

En nymfe jeg har hatt bra hell med tidlig i sesongen. Fisker den under en indikator eller en tørrflue i urolig/rask strøm, uten i roligere farvann.

Har også hatt bra hell med den i blanke fjellvann, fisket både blindt og under visuelt fiske.

Fortynging: Binder den med og uten fortynging. Fortynger på to måter; en lett og en tung: 1. Blytråd ca 6 turn under framkropp. 2. Kulehode svart eller messing + blytråd inni kulehodet og under framkropp + tynn blytråd i bakkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er skikkelig stor :D

Jeg lagde den over på en tmc 200R #8. Da tror jeg at jeg er i nærheten :D

Her er et bilde av en Dinocras som jeg hadde på finger`n

Terje

Hei Terje!

Jeg har lest i boka til Krogvold at det ikke har blitt funnet noen Dinocras cephalotes i noen fiskemager eller at noen har sett den bli tatt av ørret.

Det er ikke meningen å være flisespikker, er bare ute etter kunnskap. Boka ble skrevet i 08, så det kan jo hende det har blitt oppdaget andre tilfeller i senere tid.

Hva er din oppfatning av dette? Det er jo tydelig at du har hatt fisk etter.

Jeg skal lage opp noen steinfluer i tilfelle det blir Rena-tur på meg, og da er det jo godt med litt kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den er skikkelig stor :D

Jeg lagde den over på en tmc 200R #8. Da tror jeg at jeg er i nærheten :D

Her er et bilde av en Dinocras som jeg hadde på finger`n

Terje

Hei Terje!

Jeg har lest i boka til Krogvold at det ikke har blitt funnet noen Dinocras cephalotes i noen fiskemager eller at noen har sett den bli tatt av ørret.

Det er ikke meningen å være flisespikker, er bare ute etter kunnskap. Boka ble skrevet i 08, så det kan jo hende det har blitt oppdaget andre tilfeller i senere tid.

Hva er din oppfatning av dette? Det er jo tydelig at du har hatt fisk etter.

Jeg skal lage opp noen steinfluer i tilfelle det blir Rena-tur på meg, og da er det jo godt med litt kunnskap.

Hei Victor.

Jeg har ved flere anledninger sett både ørret og harr gå opp å ta Dinocras brutalt hard i Renaelva.

Så uansett hva som står i boka til Pål Krogvold så tror jeg flere med meg har sett det samme i Rena :D

Jeg har også flere ganger stått bare få meter bak ørret og sett Dinocras´n komme kravlende nedover for så å bli tatt så vannspruten står, så jeg er helt sikker på at Dinocras er en som en stor biff å betrakte for ørret og harr når den krasjlander på vannet :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor steinflue etter inspirasjon av Eillen Ellis.

Jens

Fikk faktisk fisk på denne siste sommer. Om det var fordi fisken trodde det var noe annet enn jeg ville at den skulle tro veit jeg ikke ,men fikk i alle fall et par pene på tett under kiloen i Eggedal.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

I går var dagen da vi så mange steinfluer forsvinne inn i ørretkjeften, men å få dem til å ta - ikke så lett.

Fikk filmet en del av dem, og fant ut at her må jeg korrigere det jeg fisket med litt....

[attachimg=1]

Litt bein, cdc spunnet i løkke i thorax, høye hvite (glinsende) vinger, og hønehackle foran for å skape liv og oppdrift

post-2788-13949895516763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...