Gå til innhold

Inspirasjonstråd-Steinfluer


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Etter litt inspirasjon fra Rune, ble det noen middels store steinfluer idag. Disse klekker så fort isen går, blant annet i Glomma. Blir moro å teste de ut :-)

Målet med denne flua, var å lage en imitasjon som det går fort å lage noen eksemplarer av, samt at den er enkel.

Krok: TMC 100 #14

Bindetråd: Hends Synton

Haler og antenner: To microfibetts

Kropp: Sort polyamiddubbing

Ribb: Tynn mylartinsel

Vinge: Reversert cdc fjær

Vingesekk: 0,5 mm foam

Bein: Sort cdc hackle

steinflue1.jpg

steinflue2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

en annen steinfluenymfe variant. Steinfluer er viktig føde for NZ auren, om man må ha en del slike i boksen.

6995969978_5142176522_c.jpg

Ikke de helt store forskjellene fra forrige mønster, bortsett fra dubbingen i thorax som er byttet ut med SLF og ryggskjoldet som er byttet ut med en litt annen plastiksak, nærmere bestemt Thin skin.

beina: grisebust

kroppen: stretch tubing

hale: biots

krok: Mustad R72

Bead: 2,4 tungsten

Blyet rundt thorax, samt på hver side av kroken for å gjøre kroppen bred og flat, Fikk noen nye kroker i posten i dag, så skal testes, så da kan det være det kommer en nymfe eller to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Terje Refsahl

Har tilgode å fange ørret på Dinocras Imitasjon selv om jeg har vært veldig nære et par ganger (skvatt så grønnjævlig når de tok at tilslaget måtte bare gå i dass :D)

Her er en variant med kropp av 1-2-3 ferdig garn og vinge fra fibrene til en Europriskost :D

La inn noen gummibein som jeg håper skal trigge litt ekstra, samt noe hackle for å bedre flyteevnen.

Dette er en stor jævel av en steinflue som ørreten tar beinhardt og jeg håper jeg skal klare

å fange en ørret på en sånn imitasjon til sommer`n ...... det hadde vært så kuuult :D

Terje

8252304417_62caf4a08d_c.jpg

8252305221_4e990086f6_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...