Gå til innhold
  • 0

Riktige vadere til rett årstid


Drammensfiskern

Spørsmål

Kan noen hjelpe oss nybegynnere med dette tema? Type vadere er best på vår/høst og hva skal man bruke på sommeren?

Evt legg ut en link slik at vi kan se hvordan den ser ut ( tips til vadere tas også imot ). Hvilke vadere er best, de med løse støvler eller de med støvler som er endel av plagget?

 

 

Hvor mange vadere trenger man?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Når det gjelder tidligfidke i kalde lakseelver, er et par klassiske neoprenebukser ofte  varmere enn pustende. For eksempel i tidlig skottlandfiske, der vannet faktisk kan holde under frysepunktet (0 grader). Men da har disse buksene et annet superfortrinn. De har bukse med støvel, ikke strømpe med sko. Dette blir ofte for trangt og tærne svømmer bortimot i kaldt vann. I støvelen er det mer luft og lettere å varme opp.

 

Likevel som staffan sier. du blir kald på land. Jeg har vært frossen så mye i neoprenebukse, at aldri mer for meg. De som har andre erfaringer bør selvfølgelig holde seg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Tror endel av problemet med å fryse her kommer av bruk av syntetisk undertøy, alt som er vanntett samler kondens, før eller siden, mens varmeevnen i syntetisk undertøy faller dramatisk straks det blir fuktig, så holder ullmaterialer omtrent like ba på varmen i fuktig tilstand også.

En tynn ullstilongs og ullfrotte utenpå, da er det omtrent ikke mulig å fryse, har gått i timevis i kald lakseelv i med isvind og snøbyger, god og varm med texvaderne. De skal bare være det ytterste skallet, varmen skapes av det man har på seg under.

Selv om de store utstyrsleverandørene antagelig ikke ikke tjener fett nok på ull og reklamerer hefitg for syntetisk undertøy i stedet, er og blir ull det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

problemet med tex-vadere er at de presser velg sammen.....også det som er under.....0 luft-0 isolasjon

 

Det er nettopp ullens egenskaper de alle forsøker å gjenskape, men hittil har ingen fått det til, rett og slett. Ullen beholder spensten langt bedre og skaper rom for et luftlag - det er jo det som isolerer, ikke materialene i seg selv - som kjent..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

selvsagt, ull mot kroppen så tykt som mulig,,,,,så den gamle tykke "fleasekjeledressen" til HHansen....., men det hjelper ikke....

neoprene i god kvalitet er varmere dersom støvlene er romlige nok til to par raggsokker og sennagrass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm, jeg klarer meg utmerket med ull, ullfrotte og fleece under pustende vadere - i saltvann vinterstid. Romslige sko med plass til 2 par ullsokker og ekstra neoprensokker hører med. Lite problemer med å bli tatt av strømmen i sjøen  ;) Det er mer plagsomt når jeg fisker i brakkvann med minusgrader i luften og vaderne fryser i løpet av opphold på land. Hvordan er neoprenvadere i forhold til slik ispanserproblematikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes neoprenevadere er uggent å tørke iom at de blir fuktige både ut- og innvendig.

Komfortmessig overgår de alt annet vinterstid. Jeg mener fortsatt ull er det eneste riktige under vadebuksa vinterstid. Har varmeisolerende effekt selv i fuktig tilstand. Det er det ikke mye annet som har.

Skal en satse på fleece bør man ta turen ut av fiskesjappa og inn på en butikk som selger skikkelige turplagg. Polartec er den eneste fleecekvaliteten jeg putter på kroppen.

Fleece er jo laget for bruk i tørt, iskaldt klima. Fordelen med fleece er at når den blir våt kan man bare legge den i snøen. Vannet krystaliseres og kan ristes bort... Ulempen er at den blir fort våt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare et lite tips for tørking av neoprenvadere (vadere generelt), skotørkere med slike blåseslanger på(4 stk). Forleng slangene med rødt strekkereør for strømkabel til hus, evt gammel støvsugerslange (gjerne sentralstøvsugerslange). Heng hele aparaturet høyt oppe på vegg og vaderne under, putt slangene oppi og vips kurant, grei og skånsom tørking av vadere(holder ca en 22-24 grader lufta som blåses ut) ;)

http://www.elprice.no/hus-hage/klimaprodukter/skotoerker/wilfa-skotoerker-m-timer-w4712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare et lite tips for tørking av neoprenvadere (vadere generelt), skotørkere med slike blåseslanger på(4 stk). Forleng slangene med rødt strekkereør for strømkabel til hus, evt gammel støvsugerslange (gjerne sentralstøvsugerslange). Heng hele aparaturet høyt oppe på vegg og vaderne under, putt slangene oppi og vips kurant, grei og skånsom tørking av vadere(holder ca en 22-24 grader lufta som blåses ut) ;)

http://www.elprice.no/hus-hage/klimaprodukter/skotoerker/wilfa-skotoerker-m-timer-w4712

hehe du er dykker skjønner jeg :)

Når det gjelder å holde varmen i/under vann skal du ha utrolig mye ull-fleece og lignende for å oppnå det samme som neopren

Uten at jeg skal gi meg ut for å være noe besserwisser så har jeg mye erfaring om dette med å kle seg under vann etter en del år i brangsjen som arbeidsdykker

Ps; bestill tovet ullsokker fra finnmark, finnes ikke maken ( hvis du har store nok sko) Med de var det slutt på fryseproblematikken min i alle fall :)

Husk å bruk ei god lue og ,VIKTIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare et lite tips for tørking av neoprenvadere (vadere generelt), skotørkere med slike blåseslanger på(4 stk). Forleng slangene med rødt strekkereør for strømkabel til hus, evt gammel støvsugerslange (gjerne sentralstøvsugerslange). Heng hele aparaturet høyt oppe på vegg og vaderne under, putt slangene oppi og vips kurant, grei og skånsom tørking av vadere(holder ca en 22-24 grader lufta som blåses ut) ;)

http://www.elprice.no/hus-hage/klimaprodukter/skotoerker/wilfa-skotoerker-m-timer-w4712

hehe du er dykker skjønner jeg :)

Når det gjelder å holde varmen i/under vann skal du ha utrolig mye ull-fleece og lignende for å oppnå det samme som neopren

Uten at jeg skal gi meg ut for å være noe besserwisser så har jeg mye erfaring om dette med å kle seg under vann etter en del år i brangsjen som arbeidsdykker

Ps; bestill tovet ullsokker fra finnmark, finnes ikke maken ( hvis du har store nok sko) Med de var det slutt på fryseproblematikken min i alle fall :)

Husk å bruk ei god lue og ,VIKTIG!!!

Ble først tatt i bruk på tørrdrakten ja (ikke neopren, men Nokia gummidrakt) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare et lite tips for tørking av neoprenvadere (vadere generelt), skotørkere med slike blåseslanger på(4 stk). Forleng slangene med rødt strekkereør for strømkabel til hus, evt gammel støvsugerslange (gjerne sentralstøvsugerslange). Heng hele aparaturet høyt oppe på vegg og vaderne under, putt slangene oppi og vips kurant, grei og skånsom tørking av vadere(holder ca en 22-24 grader lufta som blåses ut) ;)

http://www.elprice.no/hus-hage/klimaprodukter/skotoerker/wilfa-skotoerker-m-timer-w4712

hehe du er dykker skjønner jeg :)

Når det gjelder å holde varmen i/under vann skal du ha utrolig mye ull-fleece og lignende for å oppnå det samme som neopren

Uten at jeg skal gi meg ut for å være noe besserwisser så har jeg mye erfaring om dette med å kle seg under vann etter en del år i brangsjen som arbeidsdykker

Ps; bestill tovet ullsokker fra finnmark, finnes ikke maken ( hvis du har store nok sko) Med de var det slutt på fryseproblematikken min i alle fall :)

Husk å bruk ei god lue og ,VIKTIG!!!

Ble først tatt i bruk på tørrdrakten ja (ikke neopren, men Nokia gummidrakt) ;)

Tenkte det, men et genialt tips faktisk Effektivt som fy men samtidig skånsomt Har alltid gjort det med mine dykkerdrakter (japsedrakter til sibe gorman)

Tørker på no-time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Bare et lite tips for tørking av neoprenvadere (vadere generelt), skotørkere med slike blåseslanger på(4 stk). Forleng slangene med rødt strekkereør for strømkabel til hus, evt gammel støvsugerslange (gjerne sentralstøvsugerslange). Heng hele aparaturet høyt oppe på vegg og vaderne under, putt slangene oppi og vips kurant, grei og skånsom tørking av vadere(holder ca en 22-24 grader lufta som blåses ut) ;)

http://www.elprice.no/hus-hage/klimaprodukter/skotoerker/wilfa-skotoerker-m-timer-w4712

hehe du er dykker skjønner jeg :)

Når det gjelder å holde varmen i/under vann skal du ha utrolig mye ull-fleece og lignende for å oppnå det samme som neopren

Uten at jeg skal gi meg ut for å være noe besserwisser så har jeg mye erfaring om dette med å kle seg under vann etter en del år i brangsjen som arbeidsdykker

Ps; bestill tovet ullsokker fra finnmark, finnes ikke maken ( hvis du har store nok sko) Med de var det slutt på fryseproblematikken min i alle fall :)

Husk å bruk ei god lue og ,VIKTIG!!!

 

Det betviles ikke at neopren kan varme mest, men for min del har jeg aldri hatt problemer å fryse i texvadere med skikkelig undertøy. Folk er forskjellige på dette, behovene også.

-Fryser man på beina så ta på lua, det er vel nærmest barnelærdom som har forsvunnet..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det betviles ikke at neopren kan varme mest, men for min del har jeg aldri hatt problemer å fryse i texvadere med skikkelig undertøy. Folk er forskjellige på dette, behovene også.

-Fryser man på beina så ta på lua, det er vel nærmest barnelærdom som har forsvunnet..

 

Må si meg enig i dette. Men spørsmålet fortjener å bli tatt på dypeste alvor. Det er jo ikke uten grunn at kronisk prostatitt er benevnt som "fluefiskernes yrkessykdom". Kulde kan være en utløsende årsak, visstnok sammen med psykiske belastninger. Noen som sa "sjøørretfiske i sjøen vinterstid"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det lureste er vel å la være å fiske om vinteren.....jeg ser flere her som brenner lyset i begge ender.....som er i tyveårene nå og som ikke fisker når de er 40 år.....dette fenomenet kjenner vi godt til.....tar ut alt og faller sammen som en sekk, dette har selvsagt ikke med vadere.....jeg snakker om erfaring....jeg var der....sjøfiske....om vinteren....og ellers fiskemuligheter og fisketur fra ca 1,mai til 1.oktober gjennom 25 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...