Gå til innhold

Lavo


Shadow

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en lavo tenkte jeg. Hovedsakelig av to grunner. Den ene er innlysende.....plassen. Den andre er at det skal gå an å lage seg et lite bål inni den ( for dem som har brannhemmende materialer). Hvordan er erfaringene med å fyre opp inne i lavoen. Hvordan må man forholde seg for at man ikke skal føle seg som er røykemakrell?? Holder det å ta av takhatten?, eller må man lette på pluggene elelr påne opp andre plasser for å få ut røyken? Er det greit når man sitter, og pyton når man reiser seg??

Jeg bare spør....sikkert noen som har måtte prøve seg frem her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Et par dilemmaer her ja, har selv Venors tradisjonelle 8-manns, og da er det nesten som å bo i hus. Det må hugges rajer, duken er tett og fin og rimelig brannsikker. Men den veier 11 kg. har  gjort det sånn at jeg har hatt noen ferdige leirplasser med rajene klare, litt kokeutstyr og sånne ting, og stabla duken på toppen av sekken og travet innover. Har hengt opp lavvoen i soppelsekk i trørne når den ikke har vært i bruk også. Men hadde ikke turt det der det går ku på beite, de hadde vel spist den opp.

Venor leverte før med et fyldig "lavvokurs"  der samenes tradisjonelle bruk beskrives med nyttige knep i forhold til trekk osv.

Det er kvaeholdig ved som svir mest i øynene og soter duken på innsiden, lavvoer bør fyres meed virke av løvtrær.

Viktig at de ikke plasseres i søkk i terrenget, men at de står fritt og luftig for å få god trekk.

Man oppdager fort at jo større lavvoen er, jo verrre er det å finne virkelig god leirplass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja helt klart. syns det er verdt å bære litt for en virkelig god lavvo. Trivelig med rajer på indianervis og bål i midten. Hadde med sønn og kameraer ganske mye, og smågutta koste seg sånn at de omtrent ikke ville være med hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd en del i lavo jeg og. Enstangs-lavo fra Jutul. Fyrer med bål rundt stanga, går så fint atte :) Tror den 8-mannsen veier en 6-7 kg.

 

Har bodd i den sommer som vinter, ned mot 30 kalde. Går fint så lenge man har guffe på bålet det. Og god fyr på bålet er viktig, ligger det å ulmer så ryker det mer og...

 

Ved av lauv-virke er å anbefale. Spruter så mye av furu og spesielt gran.... Tørr fin ved av lauv-virke er det beste :)

 

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venor har/hadde noen temmelig lette enstangs i bommulsduk. (5-7kg eller no) Disse var ypperlig til bålfyring. Forøvrig de beste enstangs jeg har sett noen gang.

 

Enig med Staffan. Enstangs er stusselige saker når man har brukt skikkelig saker.

 

Nei, takke meg til telt og primus når man går langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no
Gjest erland fjell

Tørt løvvirke er jo best, men på vidda vinterstid har de i alle tider fyrt med friske bjørkegreiner og kvister som legges i et knippe over bålet og vippes inn når de er brent over. Det fungerer helt greit det også, frisk bjørk i tynnere dimensjoner brenner som bare det.

Kanskje  noe annet sommerstid, har aldri prøvd da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venor har/hadde noen temmelig lette enstangs i bommulsduk. (5-7kg eller no) Disse var ypperlig til bålfyring. Forøvrig de beste enstangs jeg har sett noen gang.

 

Enig med Staffan. Enstangs er stusselige saker når man har brukt skikkelig saker.

 

Nei, takke meg til telt og primus når man går langt.

 

Sikkert omtrent samme følelsen som man får når man går fra trangt fjelltelt til enstangs lavo :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha barnebarna med på fisketur, en times gange fra folk. Da er det godt med litt ekstra plass.De må jo tidlig krøkes  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fy søren, det hørtes trivelig, er det et sted du frekventerer hele tida kan du velge å gjemme den der, grave den ned i en plastikkonteiner, kjenner mange som har gjort det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy søren, det hørtes trivelig, er det et sted du frekventerer hele tida kan du velge å gjemme den der, grave den ned i en plastikkonteiner, kjenner mange som har gjort det....

Nei, desverre må den med hjem igjen. Det er en del som går tur, men ingen som fisker. Så det lille godvannet som alle går forbi forblir 'mitt'  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Shadow!

 

Skal du ha en lett lavvu (6kg + -) må det bli en av nylon med stang i midten.

Hvis du skal fyre bål må som de andre sier være veldig, veldig forsiktig med furu/gran-ved. Denne veden inneholder en del gasslommer som medfører endel sprut av gnister. - Ikke bra for hverken nylon eller soveposer  :-\

 

Fjellbjørk bør brenne bra også om sommeren.

 

Et nyttig tips for å unngå for mye røyk inne i teltet er å snu topphatten mot vinden. Slik at åpningen i telthatten vender bort fra vindretningen. Da vil røyken "suges" ut. -Til en viss grad  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og pass på at bålet er veldig lite......jeg har fått brendt ned en helsport.....aldri mer åpen ild i syntetlavvo for meg dersom åpen ild skal brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bålfyring har jeg ikke tatt sjansen på åpent bål selv (nylonlavvo), men har anskaffet en rundbrenner:

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=73&prodid=3376

 

som jeg har brukt på tur med stort hell. Bjørkeved eller sånn komprimert flis (vet ikke hva det heter). Ulempen er at det brenner relativt fort opp. Artig opplevelse å slukke denne for kvelden i -5 grader. Det føltes ut som det gikk fra +20 til -5 på 20 sekunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bålfyring har jeg ikke tatt sjansen på åpent bål selv (nylonlavvo), men har anskaffet en rundbrenner:

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=73&prodid=3376

 

som jeg har brukt på tur med stort hell. Bjørkeved eller sånn komprimert flis (vet ikke hva det heter). Ulempen er at det brenner relativt fort opp. Artig opplevelse å slukke denne for kvelden i -5 grader. Det føltes ut som det gikk fra +20 til -5 på 20 sekunder :)

Den ovnen er sikkert helt super, en kompis av meg har en lingnene sak som er firkantet og kan legges sammen

Den er genial, utrolig at det kan hjelpe så utrolig i forhold til røyken

Selv bruker jeg et tomt malingsspann er det 20 liter tro? De som er til industirelt bruk Ligger å slenger overalt :rolleyes: Jotun

Tar en syl og slår en haug med hull ca 10cm fra bunnen og til toppen Funker som faen  :) Men bærer selvsakt ikke dette 24 mil inn på fjellet

Når det gjelder å fyre inni lavo (en stangs) er i alle fall ikke jeg skeptisk Det har jeg gjort mye opp i gjennom ,faktisk veldig mye

Du trenger ikke kjøpe den dyreste lavoen for å ha det greit Jeg har hatt en skogshorn fra frisport i mange år nå

Den er lett til å være lavo og ikke så dyr og lett og sette opp

Kan annbefale den  :) Men selvsakt finnes det bedre det gjør det alltid

Har ligget en del på rypejakt i finnmark i venor sin Bra den, men ikke så stor forskjeld som enkelte hevder Mener nå jeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg en lavo tenkte jeg. Hovedsakelig av to grunner. Den ene er innlysende.....plassen. Den andre er at det skal gå an å lage seg et lite bål inni den ( for dem som har brannhemmende materialer). Hvordan er erfaringene med å fyre opp inne i lavoen. Hvordan må man forholde seg for at man ikke skal føle seg som er røykemakrell?? Holder det å ta av takhatten?, eller må man lette på pluggene elelr påne opp andre plasser for å få ut røyken? Er det greit når man sitter, og pyton når man reiser seg??

Jeg bare spør....sikkert noen som har måtte prøve seg frem her   ;D

Det finnes en annen lavvu-tråd her som gir deg svar på alt dette og mer til, men likevel.

 

Skal du fyre i lavvu er det enklest å benytte en rundbrenner som henges på stanga, 20-30 cm. over bakken.  Frisport har slike - funker helt suverent.  Viktig med tørr og god ved.

 

Dersom du skal fyre bål på bakken må bålet opp fra bakken for å få lufting fra undersiden.  Du kan enten lage en plattform av litt store stein som du bygger bålet på, eller du kan skjære noen rå tykke kubber av et friskt tre som du legger som en flåte i bunn.  Det tar lang tid før disse brenner ned, og dersom veden i bålet er tørr blir det ikke noe problem med røyk.

 

Ja, du kan bli røykemakrell dersom du skal stå i lavvuen.  Ligge og sitte er greit, det å stå er sjelden behagelig. Hvor godt røykdrag du har avhenger av hvor god underlufting du har på bålet, samt hvordan værsituasjonen og vindraget ute er.  Litt lufting er greit på et eller 2 steder under duken, men som regel holder det med å ikke dra åpningen helt igjen ned til bakken.

 

Det å fyre i lavvu er skikkelig stemningsfullt.  I tillegg kan du jo steke kjøtt, fisk, egg og bacon over åpen ild. For kaffekjelen anbefaler jeg en kaffeknekt til å henge på stanga - så slipper du å sitte og holde.

 

På vinteren er det nødvendig å fyre for å holde varmen, men dette kan være litt kilent dersom lavvuen står på snø (ikke måker først).  Da anbefaler jeg runbrenneren som den eneste fornuftige løsningen.  På vinteren er lufting under duken og bort til bålet viktig.  Grav en kanal og dekk til med granbar.  Ta gjerne snø over granbaret - slik at det blir en tett kanal som fører lufta helt bort til bålet.

 

Et tips til: Dersom du våkner på natta, og det er kaldt fordi rundbrenneren har brent ut - kan det være en skikkelig prøvelse å begynne oppfyring igjen i mørket.  Legg klar litt ved når du legger deg, samt ta med deg en slik juksepeiskubbe som du kan dele i 3.  En del i bunn av rundbrenneren, litt ved på toppen og vips har du fyra opp å null niks tid - og kan krype raskt ned i soveposen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt tips om en parafinovn som er grei å bruke i en lavo ?

Ligger ofte ikke så langt i fra bilen når jeg har med ungene og da måtte dette hvert greit så en kan holde litt lunk i de kalde natt/tiligmorgen timene

Unger fryser lett i sovepose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Noen som har et godt tips om en parafinovn som er grei å bruke i en lavo ?

Ligger ofte ikke så langt i fra bilen når jeg har med ungene og da måtte dette hvert greit så en kan holde litt lunk i de kalde natt/tiligmorgen timene

Unger fryser lett i sovepose

 

Unger har godt av å fryse litt, kjenne at de lever, merke at ikke alt i livet er behagelig, og ikke minst få den herlige opplevelsen av å kjenne varmen fra morrabålet fylle en kald, liten kropp. Ihvertfall hvis man ikke ønsker seg porselensbarn ;)

 

Men skulle det bli for ille, så har far bare godt av å sitte noen timer fyringsvakt i løpet av natta. Slikt bygger karakteren ;) Det er nå min mening! ;D

 

Når det gjelder lavvo, så kunne jeg aldri tenkt meg å investert i en lavvo som er tyngre enn at jeg kan bære han med meg på fjellet. Selv har jeg Andersnatten Ekstrem, som har en total vekt på ca 7 kg, og passer for 6-8 personer. Den er perfekt til mitt bruk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...