Gå til innhold

Min første erfaring med "moderne" splitcane!!


Stian38

Anbefalte innlegg

Friedrich II av Preußen (1712-1786), kalt Fredrik den store:

 

Angaaende religiös toleranse mellom hugenotter og katholiker, muslimer og heder skriver han 22. Juni 1740:

"Jeder soll nach seiner Façon selig werden".

(En hver en skal blir salig etter sin maate).

 

 

Og dermed nådde denne tråden sin naturlige konklusjonen. Like greit å stenge tråden. Skal mye til å toppe sitatet til Friedrich II. I nær sagt hvilken som helst sammenheng  ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Joda, jeg topper: Huitfeldt 1. av Topfenhaugh "La de uvitende denge med sin plastikskit, bare ikke la den drit komme meg for syne" Uttalt under et anfall av fundamentalisme sånn ca rundt år 2008  ;D ;D

Han har visstnok siden besinnet seg, og innlemmet et par Scottstenger med rillet blanks i det gode selskap  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg topper: Huitfeldt 1. av Topfenhaugh "La de uvitende denge med sin plastikskit, bare ikke la den drit komme meg for syne" Uttalt under et anfall av fundamentalisme sånn ca rundt år 2008  ;D ;D

Han har visstnok siden besinnet seg, og innlemmet et par Scottstenger med rillet blanks i det gode selskap  :o

 

Suverent! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel ikke være enten/eller i forhold til å fiske med splitcane eller karbon. Hvorfor ikke ta en Ole Brum og si: "Ja takk begge deler" :D

Jeg trives best med en splitcanestang i hånda, men har fortsatt en Vangen V-Pro III #5 og en TFO TiCrX #8. Den førstnevnte bruker jeg til kastetrening med et DT #4 eller SA XXD #4, da spesielt i forhold til å bli bedre til å holde mye snøre i lufta. Den sistnevnte stanga er en faroritt til sjøørret fiske, grunnen til at jeg bruker en såpass kraftig stang er pga mye vind her på nordvestlandet >:(

 

Min største ørret tatt i 2008 sesongen ble landet med Vangen V-Pro III stanga. Jeg fisket i nærheten av Lesja, en stor ørret vaket helt inntill land på motsatt side av elva, jeg kunne høre slurpe-ploppet av vakingen fra motsatt side av elva. Siden motsatt side av elva var utilgjengelig for fiske grunnet beitende kyr :rolleyes:, måtte jeg prøve et langt kast fra motsatt side. Da ingen av mine splitcanestenger klarer slike kastelengder i mine hender, så rigget jeg Vangen stanga. Jeg sier ikke at mine splitcane stenger ikke har potensialet til et slikt kast, bare at jeg i dette tilfelle var den begrensende faktoren. Jeg vadet ut til midjen og kastet mot motsatt side, ca 20 meter. I tillegg til å kaste langt nok, måtte også foreta et kast som inkluderte en dugelig luftmending for å sikre meg å flua fikk nok friflyt til å være attraktiv for ørreten. Etter mer enn 10 kast lyktes det meg å kroke ørreten, den tok min egen variant av Rackelhanen str. 15 som jeg kaller "Green Goblin" 8)

 

Min opplevelse av å lande denne flotte ørreten ble på ingen måte forringet av at jeg brukte en karbonstang, men jeg skal innrømme at det nok hadde vært hakket mer intenst å kjøre den på en splitcanestang. Splitcanestanger føles mer levende for meg.

 

I ettertid har jeg fundert litt over å få bygget meg en splitcanestang som jeg hadde klar å få til et slikt kast med. Har studert noen av Dickersons taperinger for både 8013 og 8014. Vi får se...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er lettest å spørre vidar hvilken tapering som er langtkastene........det er ikke den tingen han ikke vet....den guten!

 

Ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt Staffan.

Skulle vært moro å kastet noen av Vidar sine stenger, synd jeg ikke bor 50 mil nærmere Oslo.

Det kan jo hende jeg klarer å få med meg Rena-treffet til neste år. Har ikke vært der enda.

Skal passe på å inkludere dette ønsket i brevet til julenissen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kasteren som er begrensningen, og ikke stanga. En dyktig kaster kaster vel 20 meter med hvilken som helst Canestang? Tror jeg hadde fokustert på kastet. Trent som faen med canestanga mi, for å "nå målet" med å få premiefisken med den stanga jeg helst vil ha den på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kasteren som er begrensningen, og ikke stanga. En dyktig kaster kaster vel 20 meter med hvilken som helst Canestang? Tror jeg hade fokustert på kastet. Trent som faen med canestanga mi, for å "nå målet" med å få premiefisken med den stanga jeg helst vil ha den på :)

 

Har faktisk trent mye med splitcanestengene mine, men ikke nødvendigvis så mye i forhold til lengde. For meg er 18-19 meter på plenen langt med PHY Perfectionist stanga mi og et DT #4. De to andre splitcane stengene mine klarer kanskje et par meter til i mine hender. Som sagt jeg er nok den begrenende faktoren, men under andre forhold vil jeg heller fokusere mer på å komme så nært ørreten som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kasteren som er begrensningen, og ikke stanga. En dyktig kaster kaster vel 20 meter med hvilken som helst Canestang? Tror jeg hade fokustert på kastet. Trent som faen med canestanga mi, for å "nå målet" med å få premiefisken med den stanga jeg helst vil ha den på :)

 

Har faktisk trent mye med splitcanestengene mine, men ikke nødvendigvis så mye i forhold til lengde. For meg er 18-19 meter på plenen langt med PHY Perfectionist stanga mi og et DT #4. De to andre splitcane stengene mine klarer kanskje et par meter til i mine hender. Som sagt jeg er nok den begrenende faktoren, men under andre forhold vil jeg heller fokusere mer på å komme så nært ørreten som mulig. 

 

jeg kaster ikke som en Gud selv, men har en plan om å bli drittgod på sikt :)

En kombinasjon av å komme nær fisken, og kaste inni helvete langt er vel ikke å forakte. Det skal jeg kunne når jeg blir stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kasteren som er begrensningen, og ikke stanga. En dyktig kaster kaster vel 20 meter med hvilken som helst Canestang? Tror jeg hade fokustert på kastet. Trent som faen med canestanga mi, for å "nå målet" med å få premiefisken med den stanga jeg helst vil ha den på :)

 

Har faktisk trent mye med splitcanestengene mine, men ikke nødvendigvis så mye i forhold til lengde. For meg er 18-19 meter på plenen langt med PHY Perfectionist stanga mi og et DT #4. De to andre splitcane stengene mine klarer kanskje et par meter til i mine hender. Som sagt jeg er nok den begrenende faktoren, men under andre forhold vil jeg heller fokusere mer på å komme så nært ørreten som mulig. 

 

jeg kaster ikke som en Gud selv, men har en plan om å bli drittgod på sikt :)

En kombinasjon av å komme nær fisken, og kaste inni helvete langt er vel ikke å forakte. Det skal jeg kunne når jeg blir stor :)

 

Vi får vel føre opp disse ønskene i brevet til julenissen også.

Kanskje er han i ekstra raus i år  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Se på denne her gutter..  :P :P

 

 

Tight lines  Micke

 

Flott klipp :)

Lars Åke Olsson er en "gammel" ringrev når det gjelder splitcane og DT snører.

I sine filmer fisker han utelukkende med splitcanestenger bygget av Carl Anderberg og sneller fra Ingvar Nilsson. Synd Ingvar ikke lenger lager disse snellene. Det positive er selvsagt av jeg har sikret meg to stykker ;)

 

Lars Åke har inspirert meg i forhold til å børste støvet av gamle våtfluemønster. Jeg binder de som tørrfluer isteden, legger de i Hydrostopp og fisker de med fri flyt. Anbefaler både March Brown og Wickhams Fancy bundet og fisket som tørrfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

;)

var du imponert over den kastingen der henning?

No false cast!! nei vel han kaster ju linen bakover før

han kaster fremover  :rolleyes:

Langt? vel alt er relativt...

 

Micke

 

 

Er ikke du imponert over denne kastingen Micke? tror de fleste av oss vanlig dødlige synest at 86 fot kast med kun en baksleng er imponerende så hva er det med dette kastet som ikke imponerer deg?

 

Jeg er iallefal gørrimponert over stengene Oysterbamboo lager, slenger med et bilde av en stang han bygget til eks president  Jimmy Carter, bygegren brukte mer enn 100 timer på graveringen alene.

carter2.JPG

 

http://www.oysterbamboo.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

;)

var du imponert over den kastingen der henning?

No false cast!! nei vel han kaster ju linen bakover før

han kaster fremover  :rolleyes:

Langt? vel alt er relativt...

 

Micke

 

Tit tit  :-*

 

Tingen var....At Morgan Cane sa at HAN var begrensningen når han brukta Canestanga si på lange kast...Trodde han.

JEG la ut klippet for å vise at det er mulig å kaste mer en 20 meter med en Cane stang. Jeg la ikke dette klippet ut som det ultimate filmklipp av et fluekast ;)

Til slikt har vi jo flere supergode kastevideoer av Norges desidert beste fluekaster....deg ;) . Men i denne tråden, var det ikke Micke mus jeg var ute etter, men et kast med en Canestang :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE følelser ute å går i denne tråden, må jeg si ;)

 

Det er ikke noe problem å kaste langt med en canestang, dersom du parrer en god kaster med en langtkastende stang.

Når Morgan Cane har problemer med å nå ut til akkurat den ene fisken med sin Perfectionist, skyldes dette sannsynligvis at denne stangen ikke er bygget for å fungere optimalt på 25-30 meter.

Når man bygger en stang vil man ta høyde for hvilken bruk den er beregnet for. En 7'5'' #4 er sjelden konstruert for å være en kastekanon.

Svaret er selvførlgelig derfor at man må ha mange canestenger (eller karbon for spesielt interesserte), slik at man kan tilpasse stangvalget til det fisket man skal drive. Man vil alltid oppleve at en fisk vaker utenfor rekkevidde, uansett hvilken stang man fisker med.

Husk for all del svaret; mange stenger!

Dersom noe mistenker meg for å ha baktanker med å hevde dette, så er det selvfølgelig riktig.

La meg til mitt forsvar føye til følgende:

Jeg har en kone som ikke skjønner vitsen med alle mine stenger. Jeg har selvfølgelig forklart henne at jeg trenger forskjellige stenger til forskjellig bruk, uten at det hjelper.

For noen år siden måtte hun ha nye strikkepinner. Jeg spurte selvfølgelig, hvorfor?

Svaret var selvsagt at hun trenger forskjellige pinner til forskjellig bruk.......

 

Nå maser hun ikke lenger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det værste av alt....det funker med impregnerte våtfluer.......

 

Alle i skandinavia som er interessert i splitcanestenger har mye å takke Lars Åke Olsson for, mener nå jeg.

Han har jevnt og trutt publisert artikler i FIN og skrevet bøker der splitcanestenger er temaet, eller iallefall en viktig ingrediens.

Slik sett har han "holdt oppe fakkelen" også i perioder der interessen for splitcanestenger har vært langt nede.

Privat vet jeg at Lars Åke bruker andre stenger enn fra Anderberg også. I hans samling inngår også stenger fra Nils Kulle, Ingvar Nilsson, Powell, Leonard, Brandin og hans "siste flamme" Eustis Edwards, bygget av "Streamer". Sistnevnte er også en dyktig stangbygger mht Dickerson stenger.

 

http://www.housatonicrods.com/htroutrd.html

 

Jeg har også sett Micke kaste på en messe og er mektig imponert over hva han får til med både en og to hender ;)

Og til Vidar, jeg håper madammen min begynner å strikke, da har jeg iallefall et godt argument å komme med i forhold til mine ønsker om "enda flere" stenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Vidar  ;D ;D

 

Underholdende lesing..

Har ikke prøvd all verden av Cane, men

kastet med en 7,6`#5 på messa i Göteborg i fjor..

Du verden for en lekkerbisken...

Ikke lagd helt utfra tradisjonell rigging, men for

noen kastegenskaper  :rolleyes: Da fikk jeg øya opp for cane gitt...

Har altid hatt respekt for de som ikke bruker annet, men

det blir noe annet når du blir bitt av basillen ;D

 

Ser slik ut.

 

http://www.epsflyfishing.com/epsflyfishing/images/sys/river%20series_400pix.jpg

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Vidar  ;D ;D

 

Underholdende lesing..

Har ikke prøvd all verden av Cane, men

kastet med en 7,6`#5 på messa i Göteborg i fjor..

Du verden for en lekkerbisken...

Ikke lagd helt utfra tradisjonell rigging, men for

noen kastegenskaper  :rolleyes: Da fikk jeg øya opp for cane gitt...

Har altid hatt respekt for de som ikke bruker annet, men

det blir noe annet når du blir bitt av basillen ;D

 

Ser slik ut.

 

http://www.epsflyfishing.com/epsflyfishing/images/sys/river%20series_400pix.jpg

 

Tight lines  Micke

 

Min 8 fots 2-delte splitcanestang #5/6 var også på messa i Gøteborg i 2008 sammen med sin bygger.

Skulle vært spennede å høre om Micke "tafset" på denne også?  ;D

Bildet av den finner du i avataren min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag denne uken fikk jeg med meg 2 cane-stenger i klasse 4 bygget av Vidar Steimler. Etter at jeg var og hørte på det meget interressante foredraget han holdt for Hedemarken Fluefiskeforening.

 

Det var med spent kropp jeg gikk ut denne helgen for å prøve hvordan dette var. Den ene var en 7,5 fot av mykere type, den andre en 7,3 fot som var en raskere stang... Vet ikke om det er noe navn på disse taperingene Vidar?

 

Uansett, jeg skal ikke si for mye om denne 7,5 foten i.o.m. at jeg antageligvis har en del kastefeil som gjør at jeg sliter med denne stangen. Tar nok litt for mye i/akselerer for fort, spesiellt i fremkastet. De gangene jeg konsentrerer meg om å ikke gjøre dette, mister jeg all fart på lina og alt dør ut. Selv om jeg selv mener jeg gjør laange dobbelttrekk. Kanskje jeg starter dobbelttrekket for tidlig/sent??

 

Uansett. Dette er ikke en "hvordan-kaste-riktig-tråd", så de som vil gi meg noen tips kan i så fall gjøre dette på PM.

 

Tilbake til stengene... Denne 7,3 fot av raskere type passet meg bedre og satt som "smack" ved første test!!! Tja...hva skal jeg si.... WOW!!!  :o :o ;D ;D

 

Visst var jeg glad i disse stengene pga. håndverket, jobben/sjelen som var lagt ned i en sånn stang, utseendet osv... Men jeg hadde aldri trodd det skulle funke sååå bra!!!

Jeg var mere sånn at:  OK, jeg kaster som regel mer enn langt nok til mitt fiske med karbonstanga mi, så da hadde det vært moro å kanskje hatt en cane-stang. Sånn for nostalgiens skyld, følelsen av å fiske med ett møbel osv..osv...

 

Jeg kastet like langt med denne "lille" 7,3 fots "gammeldagse" raia  ;)som jeg gjør med min 9 fots high-teck Sage av nyeste type!!!

Enda kjentes det ut som at min Sixth Sense klasse 3/4 var litt for lett for stangen... Kanskje en ren 4`er line vill gitt enda ett par meter??

 

Stangen var følsom med kort line ute og dess mere line jeg hadde i lufta, dess mere jobbet stangen seg nedover mot håndtaket... Jeg fikk en følelse av full kontroll !!!  :D

 

Jeg kommer til å emigrere til cane etter denne prøvekastingen.... og kan ikke skjønne, hvorfor ikke?? Vil heller koste på meg ett kunstverk av en cane-stang å fiske med enn 3 sjeleløse karbonstenger.

De er jo ikke bare fine å se på, de funker jo jaggu like bra også!!!  :D

Jeg vet ikke hvor mye ovennevnte cane-stang veier, men den føltes like lett ut i hånden som min karbon. Det er vel fordi den er hele 1,7 fot kortere....

 

Kunne tenkt meg at ovenevnte stang kanskje startet bitte-litt tidligere i bunnen (med litt mindre line ute), men det hadde den kanskje gjort med en ren firerline..??

Dette også er jo en morsom ting med cane. Da er det bare å si det til  han/henne som bygger stangen, og de fikser det  :D  (denne detaljen vil jeg i så fall ta med Vidar)

 

Måtte bare få videreformidlet denne gleden jeg følte/føler til "likesinnede", og la derfor ut denne tråden. Kjærringa så bare dumt på meg da jeg kom inn i dag med ett smil om munnen. Enda så grundig og overbevisende jeg forklarte hvorfor jeg var så glad  >:(

 

 

Har vært på HV-Øvelse denne uken og derfor ikke veldig aktiv  :)

 

Men i helgen har jeg kastet mye med de 2 nevnte stengene jeg lånte av Vidar....

 

Og fikk jaggu mere opplevelser å glise av. Den myke stangen ("Ritz Fario Club") lærte jeg meg å håndtere i løpet av dagen i dag. Det var moro det!!!  ;D

 

Jeg trodde jeg hadde rolige bevegelser, men fant ut at det har jeg ikke hatt... Jeg brukte ett tyngre snøre enn ovennevnte Sixth Sense, og da oppførte denne myke stangen seg på en helt annen måte.

 

Det var behagelig kasting det.... Var som å kaste i slow motion  :D Forbannet mørket da det kom. Hadde lyst til å kaste mere  ;D ;D

 

Tok også med målebåndet denne gangen. Bare for å se.... Jeg sa jo i starten av denne tråden at jeg kastet lengre med 7,3 foter`n enn jeg gjorde med min Sage, men det stemmer ikke helt. Jeg har nok bare blitt flinkere til å kaste i løpet av sesongen slik at det jeg kastet med karbonstangen sist jeg pøvde på plenen, var noen meter kortere enn det jeg klarte i dag... Men målet er jo ikke alltid å kaste lengst mulig. Men det er allikevel moro å se hvor langt det går  ;D

 

7,5 fot Cane "Ritz Fario Club" #4 = 20 meter

7,3 fot Cane av raskere type #4 = 23 meter

9,0 fot Sage ZXL #4                = 26 meter

 

Men de 20 meterne med 7,5 foter`n føltes som det jeg vil tro det føles å kaste 40 meter med Sage`en  ;)

 

Noen spørsmål til deg Vidar hvis du skulle lese dette i nærmeste fremtid (legger de ut her i tilfelle det skulle interressere flere enn meg).

 

1. Når du har klassifisert stengene som firer, mener du da WF eller DT?? Følte at stengene fint også skulle ha klart WF5, eller???

 

2. Finnes det en tapering du vil mene er midt i mellom disse 2 stengene jeg har fått utlever? Eller kanskje heller bittelitte granne mere mot "Rits fario Club" -stanga enn den gjør den raske? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten presisering, for å unngå misforståelser:

Den legendariske "Fario club" er en stang på 8'6'' #6. Konstruert av like legendariske Charles Ritz. Originalen hadde såkalt "staggered ferrule" (bunnen er kortere enn toppen.

Varianten du har til utprøving, Stian, er altså 7'6'' #4, og topp/bunn er like lange. Jeg har bare brukt Fario club taperingen som basis for min stang.

 

Så til spm 1:

Når jeg bygger en stang vet jeg på forhånd omtrent snøreklasse. Selve klassifiseringen foretar jeg imidlertid ved prøvekasting (som stangbygger forbeholder jeg meg alltid retten til jomfruturen). Jeg bruker i hovedsak DT eller LB snører.

NB: Min erfaring er at de fleste som er uerfarne med canestenger ofte vil klassifisere stangene litt høyere en det jeg gjør. Dette henger trolig sammen med at man i begynnelsen er litt usikker på kraftbruk på slike stenger.

Klassifisering av stenger vil, for øvrig, alltid være subjektiv, Så dersom du trives bedre med et #5, så spiller det ingen rolle hva jeg har skrevet på stangen :)

 

2:

Den aktuelle stangen er konstruert for fiske på kortere avstander (under 20 meter), og jeg antar at dine makslengder er omtrent øvre begrensning for hva hun "liker" (selv om lenger kast er fullt mulig).

Ved å øke dimensjonene i bunnen noen tidels millimeter, vil stangen få mere "punch".

Det går derfor fint an å lage en tilsvarende tapering (aksjon) som takler lengre kast bedre.

En mellomting mellom de to stengene du har prøvd, vil i praksis være en tredje tapering. De arbeider jo på fundamentalt forskjellig måte.

 

Det er selvsagt morsomt å kaste langt, men min erfaring fra praktisk fiske er at presentasjon er viktigere en distanse. Jeg vil derfor advare mot å bedømme stenger utelukkende ut i fra hvor langt man kan kaste med dem. Prøv heller å finne ut hva stangen presterer på 10 - 15 meter, som er "fiskedistansen" den er konstruert for. Hvor presist klarer du å kaste? strekkast, vinklete kast, myke presentasjoner etc.

Sammenlikn så resultatene med f eks Sage'n

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...