Gå til innhold

Min første erfaring med "moderne" splitcane!!


Stian38

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

en canestang tåler mye mer juling enn carbon.......

 

Men når det gjelder forholdet styrke/vekt så gruser karbonfiber cane noe så inn i hampen  ;)

 

Det er jeg ikke enig i. Styrken til en canestang er da langt bedre enn carbonstenger. Cane tåler mye mer juling så vidt jeg vet. Ett lite kakk på en carbonstang og sjansen for at den knekker er rellativt stor.

Vekta på en canestang er noe høyere enn carbon, men jeg har da kasta med canestenger hvor jeg ikke engang har tenkt på vekta.

 

Hvor lett skal ei stang være da :D..... kan til og med hende at noen carbonstenger er for lette.... kan det ikke det da? :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en canestang tåler mye mer juling enn carbon.......

 

Men når det gjelder forholdet styrke/vekt så gruser karbonfiber cane noe så inn i hampen  ;)

 

Det er jeg ikke enig i. Styrken til en canestang er da langt bedre enn carbonstenger. Cane tåler mye mer juling så vidt jeg vet. Ett lite kakk på en carbonstang og sjansen for at den knekker er rellativt stor.

Vekta på en canestang er noe høyere enn carbon, men jeg har da kasta med canestenger hvor jeg ikke engang har tenkt på vekta.

 

Hvor lett skal ei stang være da :D..... kan til og med hende at noen carbonstenger er for lette.... kan det ikke det da? :D

 

Terje!

 

Bare tull dette her Terje.  ;) Et lite kakk? Høres ut som eggeskall.  Karbonfiber har erstattet både metaller og trevirke, f.eks. i sykler og hockeykøller, som begge må tåle mer enn et kakk... I tillegg til å være minst like sterkt som materialforgjengerne, har det den enorme fordelen av lav vekt.

 

For lav vekt? Bare tull dette også selsvagt. Fjærlette, deilige karbonstenger - kan ikke bli mye bedre enn det! Stenger av pandabjørn-mat er altfor tunge, og har vel hovedsakelig fått sin renessanse fordi amerikanske stangfabrikatører må bygge opp et nytt nisjemarked som har høyere betalingsvillighet. At dette markedet virker stort på diverse nerdeforum verden over, er slik dette fungerer - såkalt submarkedsføring. De som vil ha moderne kvalitet kan jo bare kjøpe en Kina-produsert Redington.  ;D   

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i ferd med å utvikle seg til en "min far er sterkere enn din" diskusjon :rolleyes:

 

Det finnes oversikter over forholdet mellom cane/karbon både når det gjelder vekt og styrke i form av "spenst", uten at jeg skal begynne å referere disse.

Karbon er lettere enn cane og relativt sett sterkere i forhold til vekt. Ingen tvil om det.

Dersom du sammenligner to like stenger, la oss si to like lange stenger i #4, så blir vel dette med styrke vs vekt litt mer teoretisk? Cane stangen vil selvsagt være tyngre enn karbonstangen, men jeg vet neimen ikke hvilken stang som vil knekke først ved stadig økende belastning via snøret (har aldri forsøkt).

Spørsmålet er i og for seg uinteressant, for hvem bryr seg om å bøye en stang til den knekker?

 

Styrke i forhold til soliditet er et annet tema.

Jeg tør å stå på cane-stengene mine.

Hvem av dere tør å gjøre det med en karbonstang?

En canestang som får brudd/splintringsskader lar seg ofte reparere. Dette er, etter min erfaring, skjelden tilfelle for karbon.

Så kan man nok en gang spørre; hva i all verden er vitsen med å stå på stangen?

 

Synes heller fokuset bør være: Er stangen god?

Dersom den er det, er sannsynligvis også vekten passe, og den er sannsynligvis sterk nok til sitt bruk.

 

Karbon er moderne teknologi. Cane er gammel.

Det morsomme er at de fleste som prøver canestenger blir positivt overrasket, og ofte mister noen fordommer.

La meg oppsummere slik:

En stang skal først og fremst være god å fiske med. Dersom den i tillegg er pen å se på, så gjør det ingen ting. I så måte synes i hvert fall jeg at cane gruser karbon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon er moderne teknologi. Cane er gammel.

Det morsomme er at de fleste som prøver canestenger blir positivt overrasket, og ofte mister noen fordommer.

La meg oppsummere slik:

En stang skal først og fremst være god å fiske med. Dersom den i tillegg er pen å se på, så gjør det ingen ting. I så måte synes i hvert fall jeg at cane gruser karbon ;)

 

Nettopp. En subjektiv følelse av hva man liker best. Mange fremhever at cane gir en helt annen feeling ved kjøring av fisk, og det skulle jeg gjerne ha prøvd. Men jeg må si at 100 gram karbon mellom fisken og meg, gir en god følelse med hva som skjer i andre enden av snøret.  ;) Vet ikke om jeg trenger mer for å bli hekta egentlig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har tråkket på en av mine canestenger uten at den har tatt skade......det kunne vært spennende å testa i praksis......jeg synes det er skummelt å se hvor lett en carbonstenger ryker av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

en canestang tåler mye mer juling enn carbon.......

 

Men når det gjelder forholdet styrke/vekt så gruser karbonfiber cane noe så inn i hampen  ;)

 

Det er jeg ikke enig i. Styrken til en canestang er da langt bedre enn carbonstenger. Cane tåler mye mer juling så vidt jeg vet. Ett lite kakk på en carbonstang og sjansen for at den knekker er rellativt stor.

Vekta på en canestang er noe høyere enn carbon, men jeg har da kasta med canestenger hvor jeg ikke engang har tenkt på vekta.

 

Hvor lett skal ei stang være da :D..... kan til og med hende at noen carbonstenger er for lette.... kan det ikke det da? :D

 

Terje!

 

Bare tull dette her Terje.  ;) Et lite kakk? Høres ut som eggeskall.  Karbonfiber har erstattet både metaller og trevirke, f.eks. i sykler og hockeykøller, som begge må tåle mer enn et kakk... I tillegg til å være minst like sterkt som materialforgjengerne, har det den enorme fordelen av lav vekt.

 

For lav vekt? Bare tull dette også selsvagt. Fjærlette, deilige karbonstenger - kan ikke bli mye bedre enn det! Stenger av pandabjørn-mat er altfor tunge, og har vel hovedsakelig fått sin renessanse fordi amerikanske stangfabrikatører må bygge opp et nytt nisjemarked som har høyere betalingsvillighet. At dette markedet virker stort på diverse nerdeforum verden over, er slik dette fungerer - såkalt submarkedsføring. De som vil ha moderne kvalitet kan jo bare kjøpe en Kina-produsert Redington.  ;D   

 

 

 

 

 

Ta carbonstanga di og gi den ett lite slag mot dørkamen elno........ så tar du en canestang og gir den ett lite slag mot dørkarmen elno....

Hvem tror du ryker først ;D ;D

 

Når det er sagt så har jeg jo ingen cane..... enda :D.... og liker carbonstengene mine svært godt :D :D

 

Vet bare at jeg skal ha en cane eller to i tillegg til carbonstengene og glassfiberstengene.

Og jeg har også fiska med cane, og tenkte aldri på vekta på stanga....... kjørt ørret på cane har jeg også, og det var driiitgøy ;D

 

Ja takk, begge deler :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta carbonstanga di og gi den ett lite slag mot dørkamen elno........ så tar du en canestang og gir den ett lite slag mot dørkarmen elno....

Hvem tror du ryker først ;D ;D

Terje!

 

ingen av dem ryker, formoder jeg, iaf ikke ut fra min erfaring. bare en myte at carbon ryker ved et 'lite kakk' ( :rolleyes:), likeså med cane som knekker ved stor belastning.

 

synes vidar svarte bra, uten å ty til hypotetiske viss vass.

 

cane er pen estetisk, for de som liker den type finish. men så koster de jo mye mer også (og jada, staffan, vi vet nå at cane-byggerne ikke tjener fett på dette ;))

 

kommer nok til å erverve meg cane en gang, mest for nostalgiens og estetikkens skyld, noe som i seg selv er nok. for meg. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sannheten er at fiskeutstyr er svinbillig grunnet lønsforsjellen......i 1977 kostet en hardy # 4/5 carbon 1800.-, det er iallefall ca 15000.-

 

hvor mye koster merker som winston, tt, sage, idag, jo ikke langt fra det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ta carbonstanga di og gi den ett lite slag mot dørkamen elno........ så tar du en canestang og gir den ett lite slag mot dørkarmen elno....

Hvem tror du ryker først ;D ;D

Terje!

 

ingen av dem ryker, formoder jeg, iaf ikke ut fra min erfaring. bare en myte at carbon ryker ved et 'lite kakk' ( :rolleyes:), likeså med cane som knekker ved stor belastning.

 

synes vidar svarte bra, uten å ty til hypotetiske viss vass.

 

cane er pen estetisk, for de som liker den type finish. men så koster de jo mye mer også (og jada, staffan, vi vet nå at cane-byggerne ikke tjener fett på dette ;))

 

kommer nok til å erverve meg cane en gang, mest for nostalgiens og estetikkens skyld, noe som i seg selv er nok. for meg. :)

 

 

 

Skal nok få overbevist deg ytterligere ved Renas bredder til sommeren , Mr Gunner ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag, en vakker dag :D

 

Herlig beskrivelse fra stian...men sjeleløse karbon stenger ??? ???

KAn ikke skjønne hvorfor du har kjøpt en slik èn ;D

En "green stick" er ikke en sjeleløs karbon stang...glad jeg har fått erfare en "moderne cane" jeg da ;D

 

Men en dag skal jeg nok ha en cane jeg også..kanskje til og med fra Vidar. ;)

Skal ihvertfall få prøvd...og kjenner jeg meg slv rett, ja liker jeg den, så blir den nok ønsket høyt.

men å rakke ned på mine "green very,very modern cane sticks" kommer jeg aldri i livet til å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal nok få overbevist deg ytterligere ved Renas bredder til sommeren , Mr Gunner ;D ;D

 

Terje!

 

du vet jeg ikke setter meg på bakbeina da, terje! ;D

 

men jeg har vel kastet med ca 15 forskjellige cane-stenger, over tilsammen drøye 7 timer, så cane er for så vidt ikke helt ukjent for meg ;) (rakk tom å knekke 1 cane-stang under kast. seff helt tilfeldig).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

En vakker dag, en vakker dag :D

 

Herlig beskrivelse fra stian...men sjeleløse karbon stenger ??? ???

KAn ikke skjønne hvorfor du har kjøpt en slik èn ;D

En "green stick" er ikke en sjeleløs karbon stang...glad jeg har fått erfare en "moderne cane" jeg da ;D

 

Men en dag skal jeg nok ha en cane jeg også..kanskje til og med fra Vidar. ;)

Skal ihvertfall få prøvd...og kjenner jeg meg slv rett, ja liker jeg den, så blir den nok ønsket høyt.

men å rakke ned på mine "green very,very modern cane sticks" kommer jeg aldri i livet til å gjøre :)

 

jo....carbon er sjelløse i forhold til cane......du mener noe annet når du får en god canestang i hånda

tar deg litt tid for å bli dus.....for deg ca. 10 minutter......det gjør noe med folk da de opplever at dette har

funket som f i over 150 år.......carbon har funket i 35 eller noe slikt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo....carbon er sjelløse i forhold til cane......du mener noe annet når du får en god canestang i hånda

tar deg litt tid for å bli dus.....for deg ca. 10 minutter......det gjør noe med folk da de opplever at dette har

funket som f i over 150 år.......carbon har funket i 35 eller noe slikt.....

Det samme sier sikkert veteranbil-entuisiasten, tre-ski romantikeren og svartkrutt-skytteren osv  til de som benytter mer moderne utstyr i de miljøene . . . Alt var myyye bedre før  ;D

At nato-plankene tåler en god del mer juling enn topp moderne racing-ski er nok også sannsynlig.

Poenget er at hvis utstyret brukes til det det er beregnet for så tåler det som oftest mer enn nok, enten det er ski eller fluestenger.

Er forsåvidt enig i at de fleste carbon-stenger er nokså sjelesløse, men ikke alle bærer like høyt preg av masseproduksjon . . .

Se på Burkheimer, feks  :-*

Grunnen til at feks ei cane-stang tiltaler mange av oss ligger vel dels i at det har vært litt sært og sjeldent også. Sjarmen ville nok bleknet merkbart den dagen "alle" man traff langs elva fisket med cane.

Er også litt fascinerende at glassfiber nå tydeligvis er i skuddet igjen  :)

Om en nybegynner for et par år siden ville vite om glassfiber-raja han hadde arvet av sin far gjorde nytten, er sjansen stor for at han, litt overbærende, ville fått beskjed om å kvitte seg med den tunge, avlegse nazi-pisken .

Mye har tydeligvis skjedd på glassfiberfronten siden da, for i dag er sjansene større for å få et, igjen overbærende ; "Jasså, harru ikke investert i glassfiber ENDA ?"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sannheten er at fiskeutstyr er svinbillig grunnet lønsforsjellen......i 1977 kostet en hardy # 4/5 carbon 1800.-, det er iallefall ca 15000.-

 

hvor mye koster merker som winston, tt, sage, idag, jo ikke langt fra det samme.

 

I følge statistisk sentralbyrå (ssb.no) overdriver du noe her. ;)

 

1800 kr. i 1977 tilsvarte 6671.25 kr. i 2007.

Dette tilsvarer en prisstigning fra 1977 til 2007 på 270.6 prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en bra irettesettelse sjur!

 

Poenget ditt gjelder uansett!

 

Jeg er ikke så opptatt av estetikk og utseende på en fiskestang. Det er en bonus. Det som er gjevt med en custombygget  bambus er at du, sammen med byggeren, kan bestemme egenskapene til stangen. Ved å prøvekaste stenger som byggeren har bygget tidligere kan man bli enige om den eller den, men med litt dypere aksjon, en fot kortere, en snøreklasse tyngre, den men i 3 deler o.s.v Dialogen mellom deg og stangbyggeren bestemmer altså hvordan din stang blir. Og den stangen du til slutt kjøper er helt unik, det finnes ikke maken!

 

Jeg kjøper ikke bambus av melankoliårsaker eller for å holde i hevd en gammel tradisjon. Ei heller fordi de tar seg godt ut på bilder. Jeg vil ha bambus fordi det gir meg en fiskestang som er tilpasset meg og mitt fiske. Bambus er kort og godt bedre fiskestenger!

 

Mvh Sjur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...