Gå til innhold

Min første erfaring med "moderne" splitcane!!


Stian38

Anbefalte innlegg

Onsdag denne uken fikk jeg med meg 2 cane-stenger i klasse 4 bygget av Vidar Steimler. Etter at jeg var og hørte på det meget interressante foredraget han holdt for Hedemarken Fluefiskeforening.

 

Det var med spent kropp jeg gikk ut denne helgen for å prøve hvordan dette var. Den ene var en 7,5 fot av mykere type, den andre en 7,3 fot som var en raskere stang... Vet ikke om det er noe navn på disse taperingene Vidar?

 

Uansett, jeg skal ikke si for mye om denne 7,5 foten i.o.m. at jeg antageligvis har en del kastefeil som gjør at jeg sliter med denne stangen. Tar nok litt for mye i/akselerer for fort, spesiellt i fremkastet. De gangene jeg konsentrerer meg om å ikke gjøre dette, mister jeg all fart på lina og alt dør ut. Selv om jeg selv mener jeg gjør laange dobbelttrekk. Kanskje jeg starter dobbelttrekket for tidlig/sent??

 

Uansett. Dette er ikke en "hvordan-kaste-riktig-tråd", så de som vil gi meg noen tips kan i så fall gjøre dette på PM.

 

Tilbake til stengene... Denne 7,3 fot av raskere type passet meg bedre og satt som "smack" ved første test!!! Tja...hva skal jeg si.... WOW!!!  :o :o ;D ;D

 

Visst var jeg glad i disse stengene pga. håndverket, jobben/sjelen som var lagt ned i en sånn stang, utseendet osv... Men jeg hadde aldri trodd det skulle funke sååå bra!!!

Jeg var mere sånn at:  OK, jeg kaster som regel mer enn langt nok til mitt fiske med karbonstanga mi, så da hadde det vært moro å kanskje hatt en cane-stang. Sånn for nostalgiens skyld, følelsen av å fiske med ett møbel osv..osv...

 

Jeg kastet like langt med denne "lille" 7,3 fots "gammeldagse" raia  ;)som jeg gjør med min 9 fots high-teck Sage av nyeste type!!!

Enda kjentes det ut som at min Sixth Sense klasse 3/4 var litt for lett for stangen... Kanskje en ren 4`er line vill gitt enda ett par meter??

 

Stangen var følsom med kort line ute og dess mere line jeg hadde i lufta, dess mere jobbet stangen seg nedover mot håndtaket... Jeg fikk en følelse av full kontroll !!!  :D

 

Jeg kommer til å emigrere til cane etter denne prøvekastingen.... og kan ikke skjønne, hvorfor ikke?? Vil heller koste på meg ett kunstverk av en cane-stang å fiske med enn 3 sjeleløse karbonstenger.

De er jo ikke bare fine å se på, de funker jo jaggu like bra også!!!  :D

Jeg vet ikke hvor mye ovennevnte cane-stang veier, men den føltes like lett ut i hånden som min karbon. Det er vel fordi den er hele 1,7 fot kortere....

 

Kunne tenkt meg at ovenevnte stang kanskje startet bitte-litt tidligere i bunnen (med litt mindre line ute), men det hadde den kanskje gjort med en ren firerline..??

Dette også er jo en morsom ting med cane. Da er det bare å si det til  han/henne som bygger stangen, og de fikser det  :D  (denne detaljen vil jeg i så fall ta med Vidar)

 

Måtte bare få videreformidlet denne gleden jeg følte/føler til "likesinnede", og la derfor ut denne tråden. Kjærringa så bare dumt på meg da jeg kom inn i dag med ett smil om munnen. Enda så grundig og overbevisende jeg forklarte hvorfor jeg var så glad  >:(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

ahhh....... hvilken herlig historie. Jeg lurte veldig på hvordan det hadde gått Stian og den utfyllende rapporten din hjalp ;D

Skulle ikke forundre meg om du mestra den andre stanga også etter en tids prøving.

 

Jeg har også store planer om flere canestenger på sikt. Etter å ha vært på foredraget til Vidar så har planene begynt å rulle i hue :D....... Jeg venter heldigvis på min første canestang som forhåpentligvis er like rundt hjørne :D

 

Svært hyggelig å høre at du hadde gode opplevelser med prøvekastinga, Stian :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag denne uken fikk jeg med meg 2 cane-stenger i klasse 4 bygget av Vidar Steimler. Etter at jeg var og hørte på det meget interressante foredraget han holdt for Hedemarken Fluefiskeforening.

 

Det var med spent kropp jeg gikk ut denne helgen for å prøve hvordan dette var. Den ene var en 7,5 fot av mykere type, den andre en 7,3 fot som var en raskere stang... Vet ikke om det er noe navn på disse taperingene Vidar?

 

Uansett, jeg skal ikke si for mye om denne 7,5 foten i.o.m. at jeg antageligvis har en del kastefeil som gjør at jeg sliter med denne stangen. Tar nok litt for mye i/akselerer for fort, spesiellt i fremkastet. De gangene jeg konsentrerer meg om å ikke gjøre dette, mister jeg all fart på lina og alt dør ut. Selv om jeg selv mener jeg gjør laange dobbelttrekk. Kanskje jeg starter dobbelttrekket for tidlig/sent??

 

Uansett. Dette er ikke en "hvordan-kaste-riktig-tråd", så de som vil gi meg noen tips kan i så fall gjøre dette på PM.

 

Tilbake til stengene... Denne 7,3 fot av raskere type passet meg bedre og satt som "smack" ved første test!!! Tja...hva skal jeg si.... WOW!!!  :o :o ;D ;D

 

Visst var jeg glad i disse stengene pga. håndverket, jobben/sjelen som var lagt ned i en sånn stang, utseendet osv... Men jeg hadde aldri trodd det skulle funke sååå bra!!!

Jeg var mere sånn at:  OK, jeg kaster som regel mer enn langt nok til mitt fiske med karbonstanga mi, så da hadde det vært moro å kanskje hatt en cane-stang. Sånn for nostalgiens skyld, følelsen av å fiske med ett møbel osv..osv...

 

Jeg kastet like langt med denne "lille" 7,3 fots "gammeldagse" raia  ;)som jeg gjør med min 9 fots high-teck Sage av nyeste type!!!

Enda kjentes det ut som at min Sixth Sense klasse 3/4 var litt for lett for stangen... Kanskje en ren 4`er line vill gitt enda ett par meter??

 

Stangen var følsom med kort line ute og dess mere line jeg hadde i lufta, dess mere jobbet stangen seg nedover mot håndtaket... Jeg fikk en følelse av full kontroll !!!  :D

 

Jeg kommer til å emigrere til cane etter denne prøvekastingen.... og kan ikke skjønne, hvorfor ikke?? Vil heller koste på meg ett kunstverk av en cane-stang å fiske med enn 3 sjeleløse karbonstenger.

De er jo ikke bare fine å se på, de funker jo jaggu like bra også!!!  :D

Jeg vet ikke hvor mye ovennevnte cane-stang veier, men den føltes like lett ut i hånden som min karbon. Det er vel fordi den er hele 1,7 fot kortere....

 

Kunne tenkt meg at ovenevnte stang kanskje startet bitte-litt tidligere i bunnen (med litt mindre line ute), men det hadde den kanskje gjort med en ren firerline..??

Dette også er jo en morsom ting med cane. Da er det bare å si det til  han/henne som bygger stangen, og de fikser det  :D  (denne detaljen vil jeg i så fall ta med Vidar)

 

Måtte bare få videreformidlet denne gleden jeg følte/føler til "likesinnede", og la derfor ut denne tråden. Kjærringa så bare dumt på meg da jeg kom inn i dag med ett smil om munnen. Enda så grundig og overbevisende jeg forklarte hvorfor jeg var så glad  >:(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flott Stian :D Selg alle carbonstenger utenom den ene du vet :) Kjøp deg ei lita glassfiberstang, åsså resten cane :) Det er MINplan, og jeg kommer ikke til å angre :) Gode kastere kan gjøre vel så mye med en canestang som med en carbon.... Jeg gleder meg som faen til å teste min " Steimler" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja dette var moro Terje :D

 

Tenk å få muligeten til også å kjøre fisk på en sånn stang!!! Misunner deg at du allerede har en på vei  :)

 

Men hvem vet, kanskje det blir flere som dukker opp med cane til sommeren  ;)

 

 

 

 

 

Har en merkelig følelse av det blir flere av oss ja ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du fant tonen med den ene stangen, Stian.

Jeg sendte bevisst med deg to fundamentalt forskjellige stenger, og det overrasker meg ikke at du falt for "brunetten". Tror du vil få enda mere ut av den med et litt tyngre snøre.

 

Den andre stangen er en modifisert tapering av den berømte "Ritz Fario Club", som har en klart parabolsk aksjon.

Med ditt sammenlikningsgrunnlag fra karbon, må du nok jobbe litt for å finne ut av slike stenger. Også her vil et litt tyngre snøre hjelpe mye.

 

Nå går jeg og kvesser noen høvelblad. Det ser ut til å bli en travel vinter ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du fant tonen med den ene stangen, Stian.

Jeg sendte bevisst med deg to fundamentalt forskjellige stenger, og det overrasker meg ikke at du falt for "brunetten". Tror du vil få enda mere ut av den med et litt tyngre snøre.

 

Den andre stangen er en modifisert tapering av den berømte "Ritz Fario Club", som har en klart parabolsk aksjon.

Med ditt sammenlikningsgrunnlag fra karbon, må du nok jobbe litt for å finne ut av slike stenger. Også her vil et litt tyngre snøre hjelpe mye.

 

Nå går jeg og kvesser noen høvelblad. Det ser ut til å bli en travel vinter ;D ;D ;D

Gleder meg mye Vidar :D

Min bestilling er vel ikke helt "vanlig" heller, så det skal bli spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig farlig lesning for lommeboka. Jeg ber dere inderlig om å holde disse erfaringene for dere selv , slik at dere ikke forårsaker enda mere husbråk og skilsmisser rundt om i de mange fluefiskende husholdninger. Tenk på konsekvensen av hva dere skriver!!  ;D ;D

 

Neida..., kjempespennende! God og ærlig rapport som går rett inn. Jeg har prøvd cane kun en gang, men da var jeg en høyst umoden kaster. Noe bedre har jeg vel blitt, så ja, gleder meg til å prøve igjen. Dette motiverer i mørketiden!

 

:) :)

bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du fant tonen med den ene stangen, Stian.

Jeg sendte bevisst med deg to fundamentalt forskjellige stenger, og det overrasker meg ikke at du falt for "brunetten". Tror du vil få enda mere ut av den med et litt tyngre snøre.

 

Nå går jeg og kvesser noen høvelblad. Det ser ut til å bli en travel vinter ;D ;D ;D

 

Det er bare å kvesse høvlene ja  ;D ;D

 

Skal få prøvd stengene med rene firer liner også. Så får se om det utgjør noen forskjell.... Har også fått noen kastetips angående "Ritz Fario Club" stangen. Moro å se om jeg også kan få til denne  :)

 

Dette er virkelig farlig lesning for lommeboka. Jeg ber dere inderlig om å holde disse erfaringene for dere selv , slik at dere ikke forårsaker enda mere husbråk og skilsmisser rundt om i de mange fluefiskende husholdninger. Tenk på konsekvensen av hva dere skriver!!  ;D ;D

 

Neida..., kjempespennende! God og ærlig rapport som går rett inn. Jeg har prøvd cane kun en gang, men da var jeg en høyst umoden kaster. Noe bedre har jeg vel blitt, så ja, gleder meg til å prøve igjen. Dette motiverer i mørketiden!

 

:) :)

bjorni

 

 

Ja dette er kanskje livsfarlig... Men hvite løgner om hva man bruker pengene til er jo alltids på sin plass..  "F... tror du ikke gearkassa på bilen sprakk i dag du a kjærring!!! Koster i hvert fall 10.000,- ++ å få den reparert igjen sa han på verkstedet."  :rolleyes:  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja  :rolleyes: ikke gjem vekk kontanter i alle fall  :-\ Det gjorde jeg når vi var unge-nyetablerte og blakke Det slo IKKE an :rolleyes:

 

 

 

Etter den episoden har ruffen brukt mesteparten av livet sitt på å tusle rundt i toppmodellen av speedo-tøfler, og hvis madammen kremter så kommer han løpende for å høre om det er noen nye bad, kjøkken eller hus han skal bygge til henne... :rolleyes:

 

Fluefiske er det ikke lenger snakk om for tøflus, og ihvertfall ikke med bambus... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja  :rolleyes: ikke gjem vekk kontanter i alle fall  :-\ Det gjorde jeg når vi var unge-nyetablerte og blakke Det slo IKKE an :rolleyes:

 

 

 

Etter den episoden har ruffen brukt mesteparten av livet sitt på å tusle rundt i toppmodellen av speedo-tøfler, og hvis madammen kremter så kommer han løpende for å høre om det er noen nye bad, kjøkken eller hus han skal bygge til henne... :rolleyes:

 

Fluefiske er det ikke lenger snakk om for tøflus, og ihvertfall ikke med bambus... :rolleyes:

Hehehehe Bambus frister ikke (heldigvis) så det kommer jeg ikke til å kjøpe Den eneste tingen med bamus som fasinerer er det flotte håndverket det er

Men vi får la være å torpedere den hyggelige tråden til stian

Du skal få deg en pm du din &%¤#" >:(;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den episoden har ruffen brukt mesteparten av livet sitt på å tusle rundt i toppmodellen av speedo-tøfler, og hvis madammen kremter så kommer han løpende for å høre om det er noen nye bad, kjøkken eller hus han skal bygge til henne... :rolleyes:

 

Fluefiske er det ikke lenger snakk om for tøflus, og ihvertfall ikke med bambus... :rolleyes:

 

Øøøhhh, sier hvem  :o?

 

Cane er jo ikke så dyrt. I stedet for å kjøpe 2-3 engangstenger av plast kan du kjøpe en svært bra bamboo som vil vare 10 ganger lengre enn noen av dine plaststenger. Dersom du har litt tid kan du også finne ok bamboo til priser under siste XLF-G8 modellen til Sagomis. Og nå som Hardy ikke lenger lager skikkelige fiske grafitt stenger i England har man jo ikke stort valg dersom man skal ha nye stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den episoden har ruffen brukt mesteparten av livet sitt på å tusle rundt i toppmodellen av speedo-tøfler, og hvis madammen kremter så kommer han løpende for å høre om det er noen nye bad, kjøkken eller hus han skal bygge til henne... :rolleyes:

 

Fluefiske er det ikke lenger snakk om for tøflus, og ihvertfall ikke med bambus... :rolleyes:

 

Øøøhhh, sier hvem  :o?

 

Cane er jo ikke så dyrt. I stedet for å kjøpe 2-3 engangstenger av plast kan du kjøpe en svært bra bamboo som vil vare 10 ganger lengre enn noen av dine plaststenger. Dersom du har litt tid kan du også finne ok bamboo til priser under siste XLF-G8 modellen til Sagomis. Og nå som Hardy ikke lenger lager skikkelige fiske grafitt stenger i England har man jo ikke stort valg dersom man skal ha nye stenger...

 

Sier mr. Machoman, som klarer å kontrollere sin viv... ;D

 

Hva koster det for en moderne cane-stang av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hehe ja  :rolleyes: ikke gjem vekk kontanter i alle fall  :-\ Det gjorde jeg når vi var unge-nyetablerte og blakke Det slo IKKE an :rolleyes:

 

 

 

Etter den episoden har ruffen brukt mesteparten av livet sitt på å tusle rundt i toppmodellen av speedo-tøfler, og hvis madammen kremter så kommer han løpende for å høre om det er noen nye bad, kjøkken eller hus han skal bygge til henne... :rolleyes:

 

Fluefiske er det ikke lenger snakk om for tøflus, og ihvertfall ikke med bambus... :rolleyes:

Hehehehe Bambus frister ikke (heldigvis) så det kommer jeg ikke til å kjøpe Den eneste tingen med bamus som fasinerer er det flotte håndverket det er

Men vi får la være å torpedere den hyggelige tråden til stian

Du skal få deg en pm du din &%¤#" >:(;)

 

Akkurat det samme sa jeg ruffen, helt til jeg fikk prøve noen forskjellige stenger og fant ut at dette er langt mer enn håndverk, det er faktisk fiskestenger av ypperste klasse.

Canestenger i dag kommer i alle mulige aksjoner og varianter, og kombinasjonen håndverk, feeling og spenst er ikke til å kimse av :D

 

Jeg påsto til og med at dette kun er en retro mote :D........ etter å ha prøvd ganske så mange canestenger så har jeg endre oppfatning totalt.

Jeg tør vedde på at du kommer til å få en aha opplevelse den dagen du finner den rette canestanga for deg. Da får du ett smykke og en fantastisk fiskestang i ett, nesten som ett kinderegg det :D

 

Men for all del hold deg langt unna, for skulle du finne ut det jeg har funnet ut så kan det bli kostbart på sikt :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig med disse trendene som kommer og går, syntes jeg  :)

Akkurat nå er det cane som gjelder, og mange nyfrelste, som for få måneder siden ikke kunne få fullrost sine siste investeringer på carbon fronten, omtaler nå de samme stengene som ubrukelig plast  ;D

Blir spennende å se om tweed-uniformen og sixpence'n også kan få sin renessanse. I det minste bør det være håp om å få se fiskeveska og gummi-låringsene igjen  :D

Eller er det bare jeg som syntes det blir litt skjærings med gore-tex uniform og mobiltelefon kombinert med bambus  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Litt artig med disse trendene som kommer og går, syntes jeg  :)

Akkurat nå er det cane som gjelder, og mange nyfrelste, som for få måneder siden ikke kunne få fullrost sine siste investeringer på carbon fronten, omtaler nå de samme stengene som ubrukelig plast  ;D

Blir spennende å se om tweed-uniformen og sixpence'n også kan få sin renessanse. I det minste bør det være håp om å få se fiskeveska og gummi-låringsene igjen  :D

Eller er det bare jeg som syntes det blir litt skjærings med gore-tex uniform og mobiltelefon kombinert med bambus  :-X

 

Ja en ca 150 år gammel trend, eller noe sånt :D :D

og til orientering....... mine carbonstenger er fortsatt helt konge ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt sans for flott håndverk og bambus er en flott tradisjon. Noen av stengene er sikkert veldig gode også, og mange høyt respekterte fluefiskere sverger som kjent til cane. Men verden går videre, og for meg er cane-følelsen først og fremst synonymt med for tung stang. Lette og smidige karbonstenger med ulike aksjoner og jevn kvalitet til en god pris, er rett og slett mer fornuftig - for de som er opptatt av å være det.  ;)

 

PS! Jeg har selv noen cane-stenger innen rekkevidde og kommer garantert til å ende opp med en eller to, men hvor mye jeg kommer til å bruke dem er en annen sak. Blir vel stående i skapet sammen med noen gamle karbonkamerater. Ikke mye fornuftig det selvsagt, men artig å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cane-stenger og kunstferdige sneller gjør seg best når en venter på vak, da de er fine å hvile øynene på. men straks fisken vaker innenfor kastevidde, så hadde jeg kost meg selv med en Rån Thomsing og Konic i handa ;D.

 

dessuten; har blitt mer betenkt siden jeg jeg gikk på snørra (i mørket) med min g2/litespeed i handa, og lagde stygge merker på dem :'(.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane-stenger - bygget av dyktige håndtverkere - er en fryd for øyet, og sikkert gode fiskestenger, ingen tvil om det.

For at jeg skal vurdere å legge mye penger i noe slikt må de imidlertid ha noen viktige, praktiske egenskaper som jeg ikke får i ei carbon-stang.

Skal prøve å unngå å teste så mange av dem, så slipper jeg kanskje å komme på andre tanker  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...