Gå til innhold

Mattips


Robban

Anbefalte innlegg

Med mange rare innlegg på samvittigheten så kan dette kanskje være noe av det mest off topic noensinne.

Er veldig glad i å lage mat, det kreative får fritt spillerom, og som mann, ser jeg det som en styrke og en stor fordel å kunne lage mat. Kjønnsrollene i dag har gitt oss denne fantastiske muligheten til å brilliere på nok et felt ;D,  selv om dragen aldri har blitt observert med gressklipperen, hvorfor mon tru? :(

Tilbake til matlaging, vi gutta ruler gata der ;). Vi er flinke til å eksperimentere, vi tør å prøve noe nytt. Noe prøves uten å nevnes og avventes for avsløring når dragen sukker tilfreds etter endt middag. Dessverre er det sånn at min lokalbutikk er Kiwi, pølser fra Gilde, kylling fra Prior og noe annet, og aldri brød etter kl 17, frustrerende på flere enn en måte. De få kranglene vi har her i huset finner sted akkurat på Kiwi, hva faen skal vi spise idag?

 

Men lørdag, da er det familiedag og vi tar turen til Spar eller Meny, mmmmm, ferskvaredisk og hyller som får en gane til å sikle ned til knærne. Dyrt er det, men for et utvalg de har! Jeg går i matlagingsmodus og lommeboka får svi deretter. Asia frister, India frister og sjø-mat frister, jeg er i himmelen, endeløse rekker med ting fra hele verden. Idag ble det biff skåret i ønsket tykkelse (dvs tykk), bakt potet, store ferske asparges, og kryddersmør + en liten nyhet. De observante av oss har vel allerede observert den nye paprikaen som er lang og tynn og søtere i smaken, idag oppdaget jeg en ny variant som var lysegrønn, Inferno Chili het den, fra Gartner(ops sterk). Det er her det meningsløse med hele innlegget kommer, for en glede, for en smak, for noen muligheter. Ble idag kun skåret opp i passe tykkelse som en sidedish til far, i morra er det helt sikkert en ingrediens i fars nye ferske suppe.

Små barn, store gleder, føler meg litt der idag ;D Og bortsett fra et allerede opplyst tema om støvsuging (Syrstad) så er ordtaket "veien til en manns hjerte er gjennom magen", plutselig blitt snudd på hodet til noe helt annet. En måte å få flere timer til fisking, er eksprementering på kjøkkenet og litt støvsuging.

Edit: mye støvsuging, det virker her i huset ;D

Lykke til.

Forøvrig kan dette godt gjøres til en tråd med mattips fra soulmates ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mitt første forslag er finnbiff. Stek reinsdyrskav med sjampinjonger eller kantareller og litt løk, hell i kremfløte(ikke matfløte), en dert soyasaus og tingen som gjør det litt spennende, tre stk piri piri på glass, fiskes opp før servering. Dette er sleike tallerken oppskrift, serveres med poteter , helst mandel. ;D Negro for farge, du bestemmer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, enkel turmat:

Kutt ønsket mengde løk og poteter i passende biter.

Legg herligheta i en bit aluminiumsfolie.

Sleng på ønsket mengde kjøttdeig og masse kryddersmør.

Lagg en topp av hjørnene på aluminumsfolie, og klem godt sammen.

Legg på bålet, ferdig på ca. 15-20 minutter.

Brett aluminumsfolie opp, og spis.

NAM! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeløse krangler om c&r kommer ikke fra likesinnede, de kommerr fra familien ;D

 

Steinbittfilet dyppet i egg og griljermel, stekt i panne med kokte poteter og parisienne fiskesaus(toro). En liten dert ferske reker og kapers på filetene + ferskpresset sitron , say no more. Samme for rødspettefileter mmmmmmmmmmmmmmmmmm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeløse krangler om c&r kommer ikke fra likesinnede, de kommerr fra familien ;D

 

Steinbittfilet dyppet i egg og griljermel, stekt i panne med kokte poteter og parisienne fiskesaus(toro). En liten dert ferske reker og kapers på filetene + ferskpresset sitron , say no more. Samme for rødspettefileter mmmmmmmmmmmmmmmmmm :D

 

sommer makrell panert med polenta (gir masse krunch), hvitløk-olivenolje-persilledressing, loff og iskald hvitvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips:

 

Enkel forrett:

 

Ferske reker

Tortilla wraps

Majones etter ønske ( jeg liker mye hvitløk. . . )

Fersk og god salat

Evt litt krydder av eget ønske

 

Bare å fylle wrapsene med godsaker og rulle sammen!

 

Jeg bruker helst fersk "fjordareke" som fanges av lokal rekebåt i Romsdalsfjorden. Men det går jo an å kjøpe frosne. .  ;D

 

Enklere kan det ikke bli og de små liker slik mat.

 

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sei biff med en vri.... 8);D

 

fyll en hel stekepanne med sei... stykkene kan være file eller kjært opp i stykker. Husk og steke med smør og kryddre med salt og pepper

Så heller du oppi en hel putt med mat fløte... fra tine...

 

la det koke opp...

 

serveres med poteter, grønnsaker og en fiskesaus.. (her kan man for eksempel bruke lofot fiskesaus fra Toro)

 

MMMMMMM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første forslag er finnbiff. Stek reinsdyrskav med sjampinjonger eller kantareller og litt løk, hell i kremfløte(ikke matfløte), en dert soyasaus og tingen som gjør det litt spennende, tre stk piri piri på glass, fiskes opp før servering. Dette er sleike tallerken oppskrift, serveres med poteter , helst mandel. ;D Negro for farge, du bestemmer ;D

Helt utrolig hva litt støvsuging kan gjøre for husfreden og seksuallivet i heimen Robban, prøv litt støvsuging og støvtørring i bare trusa og du er sikret lørdagskos ;D ;D ;D

 

Men så on topic uten bøtter og spann av smilefjes etc. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hvis du liker finnbiff så godt som du sier (og det tviler jeg ikke på ;) ) så må du prøve denne varianten :D Fikk den av en lærer i Kautokeino for mange år siden og har siden den gang vært fast meny på vårt festbord :D

 

400g reinsskav

3dl ØL

6ss rømme

5-6 skiver geitost

5-6 knuste einebær

5-6 store champignong

salt og pepper etter smak, evt maisennamel til tykning av saus, sukkekulør for farve.

 

Brun reinskav og skivet champignong i en gryte med litt smør (helst jerngryte)

Tilsett Øl og la det trekke en halv time på svak varme

Tilsett så resten av ingrediensene og rør godt om, skal så stå og trekke på svak varme (nesten så det koker) i ca 40min.

 

Prøv det, nyt det, og kom gjerne med tilbakemelding ;D Jeg synes ihvertfall det smaker himmelsk og formelig hører joikinga når jeg spiser det ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprø\godt stekt torskefilet, lagt på søtpotetstappe - eventuelt med sautert løk\rødlokskompot.

Smakte det for et par uker siden.. funka godt det ja=)

 

Ellers er godmaten min ofte i retning av:

Ovnsgrillet potetbåter med salt pepper og hvitløk(presset) (ganske logisk, stekes i rapsolje i ovn - for guds skyld ikke kjøp frossne potetbåter, men skjær båtene selv - og ikke ta av skallet)

 

Kantarellstuing(surre forvellede kantareller i smør, salt, og pepper. dryss over et tynt lag mel\gjevning, og hell over en dæsj med fløte, og rør godt)

 

Smørdampet brokkoli(enkelt nok)

 

Funker veldig godt til enhver type viltkjøtt... men jeg bruker å spise sojaboller til dette ;D Spørs om jeg ikke skal lage dette med rådyrkjøtt i løpet av jula... og da må jeg jo smake på=)

 

Ellers lager jeg en del spicy fajitas som lørdagsmat ja.., ypperlig veggismat for folk som fremdeles ønsker å bli skikkelig mett.

 

1 middels\liten brokkoli, evt. litt over halv pakke frosen brokkolitopper.

1 rød paprika

2 chilli (finhakkes, men ikke helt inn til stiklen, der er det så mye frø.. stopper ca. 1cm fra den)

1 rødløk

1 boks røde\kidneybønner

1 pose fajita spicemix(santa maria helst)

2 hvitløksbåter(presses\finhakkes)

saft fra 1 lime.

 

Alle grønnsakene kuttes opp og legges i en stor bolle, sil og skyll bønnene. Bland spicemixen med vann og olivenolje, og held det over grønnsaksmiksen. Det er jo lett å lage den mildere.. bare stopp chillihakkinga før du kommer til frøene. Ellers har den godt av å stå en stund før den stekes opp.. Jeg bruker en tupperwarebolle med lokk.. så alle grønnsakene blir gjevnt marinert. Så genialt å lage på formiddagen... så når du begynner å bli skikkelig sulten mot kvelden, så er det bare steke opp på noen få minutter.

 

Hender seg jeg koker litt ris med en indisk spicemix som jeg har i fajitasn... men det blir kanskje litt vel mektig.. men jeg har maga for det! ;D

 

Ellers er jeg stooooooooor fan av italiensk mat.. og vin... og kultur.. bare ikke fotball :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første forslag er finnbiff. Stek reinsdyrskav med sjampinjonger eller kantareller og litt løk, hell i kremfløte(ikke matfløte), en dert soyasaus og tingen som gjør det litt spennende, tre stk piri piri på glass, fiskes opp før servering. Dette er sleike tallerken oppskrift, serveres med poteter , helst mandel. ;D Negro for farge, du bestemmer ;D

Skogsbær yoghurt kan med fordel brukes i finnbiff, enten som erstatning for rømmen eller som tillegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt breiflabb :D

 

Breiflabb filét som skjæres i tommeltykke skiver og legges på håndklepapir (torkit el.l)

3-4 dråper med soyasaus på hver skive, la stå å trekke i ca 10 min

Stekes i panne med masse smør (salt og pepper etter smak)

Når breiflabb er ferdigstekt skal det fremdeles være litt sky igjen i panna, i denne putter du noen reker og blåskjell (skal ikke steikes lenge da rekene blir utrolig seige skal egentlig bare varmes opp)

Så en boks seterrømme, rør godt om til det småputrer.

 

Server breiflabbstykkene på varm tallerken med en god skje av sausen over og mandelpoteter til.

 

Kan gjerne servere en god hvitvin til, men egen erfaring er at jeg glemmer å drikke siden det smaker så himla godt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forett til 2 personer:

 

kamskjell:

 

åpne 4 kamskjell, ta ut muskelen (kjøttet) og rensk skjellet godt med varmt vann etterpå.

ta 2 skjellhull (underdelen av skjellet) og legg 2 muskler i hver.

legg på en liten klatt smør, litt krydder og noe hvitløk.

fyll så til toppen med matfløte og sleng masse ost på toppen.

la dette stå i steikeovnen på ca 150g i noe og 15 min eller til osten er smelta skikkkelig.

 

server med litt salat og en lett vitvin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamskjell 2

 

Indigrienser

 

kamskjell muskler 2 stk pr pers Ferske er best men du kan fint bruke frosne Fiskeutsalgene selger som regel fine frosne stykkvis

spiralloff

ruccola

balsamico edikk kjøp en god en, de er litt dyre men drøye og ca 4500 ganger bedre en det billige kamelpisset du kan kjøpe til 30 kr

Et veldig godt tips er Villa Bellentani Aceto Balsamico 25 Selges på meny Ta et drypp av denne på en tallerken og et drypp fra en billig og smak og se forskjelden  Ubeskrivelig  :)

lime

 

Skjær ei tynn skive spiralloff pr pers Rist de gylne i ei tørr panne

Stek kamskjellene 1-2 min på hver side i en god og varm panne med en blanding av olivenolje og smør(ikke mer da blir det seigt) Ikke kryddre dette ihjel litt salt ,og et lite dryss chillipulver

Fordel stekeskyen på loffen

Legg på et tynt lag ruccola

En dasj balsamico og litt god olivenolje

Legg kamskjellene på

Legg ved en båt med lime Så kan folk klemme på så mye saft de har lyst

Syren fra limen og balsamicoen balanserer sødmen fra skjellene perfekt

 

Dette serverer jeg til forrett når det virkelig gjelder, såre enkelt og ubeskrivelig godt

:) :) :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

 

Turmat:

Har eksperimentert litt med turmat etter noen opphold i mellomamerika. Baserer maten på selvfanget ørret og har

kommet frem til 2 faste retter som jeg alltid hiver sammen på tur(ihvertfall om jeg får noe).

Ørret-Taco:

Hakket løk

Grønn chili(med eller uten frø)

Avokado

Tomat

Lime

Stekt ørret

Rømmeklatt

Tortilla-lefse

Koriander

Salt

Pepper

Ørret-Ceviche

Rå ørret, kuttet i små terninger

Lime som du skviser over ørretterningene og lar stå i ti minutter

Salsa, basert på Løk, Tomat, Chili Koriander, Cumin..

Bland salsa sammen med ørret-cevichen og grav inn med Nacho-chips.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter som lager mat er bra ;):D Her er en super bolle-kake oppskrift:Til deigen:

 

100 g margarin

 

5 dl melk (gjerne noe kefir)

 

50 g gjær

 

½ tsk salt

 

1,5 dl sukker

 

2 tsk kardemumme (jeg bruker litt mer)

 

1,3 l hvetemel

 

 

 

Etterpå:

 

Smør

 

Vaniljesukker

 

Rosiner

 

 

 

Smelt smør og hell i melka, bland ut gjæren når det er rett temperatur. Tilsett resten av ingrediensene og bland godt.

 

Heves på et lunt sted til dobbelt så stor (30 – 45 min)

 

 

 

Ha mel på bakebordet og kna deigen godt. Kjevl den ut avlang (30 – 40 cm bred). Deigen bør ikke være tykkere enn 1 cm, men den behøver ikke være like tykk over det hele.

 

Smør deigen med mykt, godt smør (bremyk er topp)

 

Strø vaniljesukker jevnt over

 

Fordel rosiner jevnt utover

 

Rull sammen på lengda og del opp i ca 25 like deler som du setter sammen i en langpanne. Bruker du stor langpanne bør de stå tett.

 

Heves til du ser de er runde og fine 15 – 30 min, pensle med egg

 

Stekes i nederste delen av ovnen i 225º i ca 10 min. Du må følge med på slutten og evt forlenge tida litt, men det går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desserten er viktig :D

 

Enig - desserten er det folk husker.

For jeg går ut fra at vi alle lager minst 3 retter når vi først setter i gang?

 

Jeg har ingen oppskrifter å komme med her - jeg bruker nemlig det derre "internettet" for alle mine oppskrifter. Så jeg har ingen "egne" Derimot improviserer jeg MYE - det er halve moroa!

 

Her er tips for å imponere folk:

- Sjokolade-fondant (stekt på utsiden, flytende på innsiden. Når dine venner eller date'n din setter gaffelen i den og det velter ut smeltet sjoko, er det vanskelig å la være å assosiere.... Vær forberedt på å test ut NØYAKTIG stketid / temp minst 5 ganger før du lykkes.)

 

- Boeuf bourguignon (Fransk for "biffgryte". Jækla snobber.... Lag den fra bunnen en lørdag du har god tid. Det beste er at den "lager seg selv" i gryta på kjøkkenet mens du drikker vin med gjestene)

 

- Tom Kha Gai (thai fiskesuppe med selv-fanget fisk. Lag denne fra bunnen, det er kjempelett og skikkelig gøy. Det finnes jo thai-sjapper overalt, kanskje med unntak av Indre Billefjord og Rena.)

 

- Ovnsbakt torsk med nøtter og brød-panering, servert med blomkålpuree og bakte cherry-tomater (denne trenger en oppskrift - kommer i morgen. Det er UTROLIG godt og ser veldig lekkert ut. )

 

- Pasta bolognese (jeg kødder ikke - hvis den lages fra bunnen av. Det eneste som skal komme fra boks / glass er tomatene, siden tomatene man får i Norge 99% av tiden er rosa, ikke røde. resten er fra bunnen. Glem Dolmio. Og bruk fersk pasta - gjerne Fjordland.)

 

Generelt er all mat man lager FRA BUNNEN av mye bedre og mer imponerende. I 2008 spiser vi så mye halv-ferdig eller hel-ferdig mat (gjelder definitivt også meg) at setningen "Neida, jeg har laget den / det / dem helt fra bunnen av" automatisk opphøyer deg til Jamie Oliver / Nigella Lawson - status.

 

Nå skal jeg hjem og spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...