Gå til innhold
  • 0

Skyte ut lina


Drammensfiskern

Spørsmål

Hei hei, nok et spm fra denna karen.

 

Får å få bedre forståelse for hvordan kan skyte ut lina har jeg noen spm:

 

1. Hvor mange meter med line har dere i lufta før dere skyter?

 

2. Hvor mange meter skyter dere ca i gjennomsnitt?

 

3. Hva er spesielt viktig å tenke på får å skyte mest mulig?

 

Jeg prøver nemlig å ha mest mulig line i lufta, men dette er vel kanskje ikke det lureste med tanke på å kaste langt/lengre. Rett linje prinsippene har jeg forstått, dobbelttrekk jobber jeg med for å forbedre (har nok litt igjen her).

 

Det jeg trenger hjelp til å forstå er å hvordan jeg skal skyte mest mulig line på best mulig måte. Det kan kanskje være bedre å ha 10-12 m i lufta for å så å skyte, enn å ha 15+ eller?

 

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Til vanlig har man en wf-line......den er tyngst ytterst.....den tyngste delen er ca + /- 10 meter beror på taperingen.......når man har den delen av snøre utenfor toppringen ig holder det i lufta vil du greil kunne skyte noen meter snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

dersom man har en riktig snørebukt så klarer man greit å skyte ut snøret fra de ca. 10.12meterene til 25 meter dersom snøret har liten friksjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallo Drammen, legg merke til at Staffan sier "liten friksjon". Det betyr at du må rense og smøre snøret jevnlig, spesielt dersom du fisker i sjøen. Jeg nevner dette, fordi jeg som nybegynner ikke var klar over hvor viktig dette var både for at snøret skal vare lengre og ikke minstpå grunn av at et møkkete snøre kaster mye dårligere. Har du stått på plenen og trent er det absolutt nødvendig med vask og smøring.

 

Hilsen fra Slemmestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei hei, nok et spm fra denna karen.

 

Får å få bedre forståelse for hvordan kan skyte ut lina har jeg noen spm:

 

1. Hvor mange meter med line har dere i lufta før dere skyter?

 

2. Hvor mange meter skyter dere ca i gjennomsnitt?

 

3. Hva er spesielt viktig å tenke på får å skyte mest mulig?

 

Jeg prøver nemlig å ha mest mulig line i lufta, men dette er vel kanskje ikke det lureste med tanke på å kaste langt/lengre. Rett linje prinsippene har jeg forstått, dobbelttrekk jobber jeg med for å forbedre (har nok litt igjen her).

 

Det jeg trenger hjelp til å forstå er å hvordan jeg skal skyte mest mulig line på best mulig måte. Det kan kanskje være bedre å ha 10-12 m i lufta for å så å skyte, enn å ha 15+ eller?

 

 

DF

 

Smøring er en ting, å til egne seg kunnskap er en ting (filmer, bøker, kurs os.v.), trening er en meget viktig brikke.

Men, trener man riktig? Tenker da på hvilket utstyr bruker man, stang, snøretype... o.s.v.

Tenker at jeg ikke skal skrive noen bok om dette, for det ha verden mange gode av fra før.

Er tilbake til enn annen tråd nå (film om fluekasting), hvor det ble nevnt at man skulle glemme zaaaP, rette linjer.

For å si det meget enkelt;

ZaaaP, rette linjer, dobbel trekk, timing, og mye mer vil påvirke skytingen av lina, og derfor særdeles viktig å ta med på veien videre.

Beste hjelpen får du via din egen trening. MEN først ta et kurs via Invicta Drammen Sportsfiskere, de har mang en habil fluekaster og fisker. Ja, til og med NM champ i fluekasting. PA er en meget dyktig kaster og instruktør, i tillegg er han med flere i regionen meget dyktige fiskere også.

Tenker at det kan være det smarteste og enkleste for deg nå.

Sjekk link;

http://www.drammenssportsfiskere.com/invicta/index.html

Ta kontakt med dem for nærmere info og hjelp.

 

hilsen Vestlendingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil ikke påberope at jeg kan og kaste, men har delt et DT - snøre i to, og bruker det som kasteklump. Har ca. 60-70 cm igjen av klumpen inne på stangtoppen. To til tre baksleng, og ut med det jeg kan få til. Ved et heldig kastkommer jeg kanskje over 20 meter. Står da på brygge en meter over vannspeilet.

Har fortsatt mye å lære.

 

Godt Nytt År til alle ihuga friluftsfolk, med og uten fluestang.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De som kaster lengst har ofte 20 meter line i lufta og skyter ut de siste (de beste klarer ca. 34-36 meter med AFTMA #5 utendørs).

Saken stiller seg gjerne annerledes ved bruk av skyteklump.

 

Ok, men de som har 20m med snøre i lufta har vel ikke klump på 12m?

 

Så hvis man kaster 20-25m med et wf-snøre med klump på 12m, har man da ca 15-20 m i lufta?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden ingen kommer med oppklarende svar, så prøver jeg; Som flere sier her så er det ikke noe stort problem å skyte minst ti meter til, dvs. har du klumpen (+ - 10 m) ute så bør du klare 20 eller bedre med litt trening. Klarer du å holde 15-16 meter ute, så går det fort opp mot 25 med trening. De som kaster 34-36 meter gjør det inne i idrettshaller, vindstille og er nedi gulvet både forran og bak med sine 20 + som de holder i luften før de slipper "skuddet". De hadde nok ikke klart det ute ved elven/vannet med vanlig stang/line (jada, jeg vet 5er cup er med vanlig utstyr..).

 

Finn deg et miljø som trener inne om vinteren, det gjør virkelig susen. Istedenfor å starte på nytt, kan du fortsette utviklingen når våren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden ingen kommer med oppklarende svar, så prøver jeg; Som flere sier her så er det ikke noe stort problem å skyte minst ti meter til, dvs. har du klumpen (+ - 10 m) ute så bør du klare 20 eller bedre med litt trening. Klarer du å holde 15-16 meter ute, så går det fort opp mot 25 med trening. De som kaster 34-36 meter gjør det inne i idrettshaller, vindstille og er nedi gulvet både forran og bak med sine 20 + som de holder i luften før de slipper "skuddet". De hadde nok ikke klart det ute ved elven/vannet med vanlig stang/line (jada, jeg vet 5er cup er med vanlig utstyr..).

 

Finn deg et miljø som trener inne om vinteren, det gjør virkelig susen. Istedenfor å starte på nytt, kan du fortsette utviklingen når våren kommer.

 

Takk for svaret, vil bare ha oppklart en ting til. De som holder 15-16m i lufta, gjør de det med de snørene som har klump på + - 10m?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det kan være et hvilket som helst snøre DF..Er ikke lett å holde 16 meter line ute uansett. jeg øver bare med 12 meter utenfor stangtuppen med 6erstanga mi..(snøre: Aircell flyt 6#, klumplengde ca 12 m)

 

gjør jeg et riktig kast flyr resten  av skytelinen ut

 

Edit: lina er 25 meter lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden ingen kommer med oppklarende svar, så prøver jeg; Som flere sier her så er det ikke noe stort problem å skyte minst ti meter til, dvs. har du klumpen (+ - 10 m) ute så bør du klare 20 eller bedre med litt trening. Klarer du å holde 15-16 meter ute, så går det fort opp mot 25 med trening. De som kaster 34-36 meter gjør det inne i idrettshaller, vindstille og er nedi gulvet både forran og bak med sine 20 + som de holder i luften før de slipper "skuddet". De hadde nok ikke klart det ute ved elven/vannet med vanlig stang/line (jada, jeg vet 5er cup er med vanlig utstyr..).

 

Finn deg et miljø som trener inne om vinteren, det gjør virkelig susen. Istedenfor å starte på nytt, kan du fortsette utviklingen når våren kommer.

 

Takk for svaret, vil bare ha oppklart en ting til. De som holder 15-16m i lufta, gjør de det med de snørene som har klump på + - 10m?

 

DF

 

er gjerne veldig lange klumper de bruker ja..

 

Disse er brukt under 5er cup.

Orvis wonderline easy mend #5 BIOS

Scientific Angler Mastery Distance Expert #4 BIOS

The dry #4 Guideline

Vision Extend #5 Mustad

Vision Extreme Distance #5 Mustad

Carron Jetstream Trout Floating #5 Streamstix

Lee Wulff Longbelly floating #5 Streamstix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...