Gå til innhold

Hvilke plasser er et "must" å oppleve?


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Siden folk klager på at det er lite aktivitet her, så starter jeg likegodt en tråd om hvilke steder man må bare ha fisket i før man dør. Da tenker jeg mest på ørret, men andre fiskearter kan til nød nevnes :)

 

Jeg har ikke vært noen steder som er verdt å nevne bortsett fra Orkla, ellers har det stort sett vært myrvann og smålakselver. Men jeg unner alle å oppleve det fisket vi hadde på Hitra på 70' og 80' tallet, fikk kilos fisk i små tjern som er mindre enn kjøkkengulvet vårt. Eksploderte rundt duppen når den landet, var helt sykt. Så ryggen på fisken før den angrep duppen, en opplevelse jeg aldri vil glemme. I traktene jeg "vokste opp" på Hitra, så var det ikke ukjent å få ørret over 2kg før i tiden, rekk'en som jeg vet 100% stemmer, er en jeg slet bort på. Den ble målt til 3.4kg og var i ei lita tjønn på størrelse med et normalt stuegulv. Grunnen til jeg vet dette, er at noen uker etter jeg slet bort, ble en tjuvtysker tatt på fergeleiet med garn og flere ørreter på over kiloen. Han innrømte senere for min onkel som satt i styret til Hitra jeger og fiske, at den på 3.4kg ble tatt i akkurat den tjønna :(

 

Der har du grunnen til at området ble ødelagt, folk fisket tom tjønnene med garn og dreit i å kultivere de etterpå. Vandrebekkene grodde igjen etterhvert og småfisken dominerte de store vanna. Jeg og fattern har kultivert små bortgjemte tjern, men vi begge har mistet gnisten med åra. Blir liksom ikke så morro lenger å slite seg ut for så å vite at tjønna vi kultiverte, ble fisket tom med garn. Vurderer å ta opp tråden igjen ettersom junior blir gammel nok til å bli med, for fisket var helt utrolig på sitt beste. Siste tur så fikk vi 6 ørreter som vi hadde satt ut og den minste var litt over kiloen, mens den største var så vidt over 2. Utrolig morro, men tatt på feil redskap dessverre  :'(

 

Dette er hva jeg har å bidra med ihvertfall, hva med dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Våren starter nesten alltid med en tur i Vorma sånn i starten av mars, så er det noen skogsvann som som blir tidlig isfrie som er neste tur ut, bare settefisk men det gjør liksom ikke så mye på den tida av året..

Når isen går på vannene over 300 moh så er det bare en så sinnsyk digg følelse å reise opp i Romeriksåsen etter jobb med full myggboks, når man kjenner på den følelsen man har da, er det kanskje da man virkelig er glad for at man er fluefisker..

 

Må jo noen turer til Rena, kanskje ikke bare pga elva (vanskelig å få fisk der, og knotette å kaste der), men mye pga miljøet der og gjestfriheten til Terje :D

 

Hemsila er jo også en klasikker man burde få med seg sånn i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et tjern i Vesterålen som burde huse få men STOR fisk. Oppdaget det bortgjemte tjernet rett før sportsfiskeinteressen ebbet ut og ble byttet ut med tenåringsproblemer, rullings og fylla..  :P

Drog en på halvkiloen når jeg var 14 i dette tjernet og jeg var så si den eneste som fisket der. Er 26 nå så det er nødt til å vanke noen store der!

 

Hvis noen har tenkt seg til vesterålen omeng deler jeg gjerne kordinater, men ikke her så hvemsomhelst kan lese ;)

 

Tjernet er på størrelse med et standard hus, mao sårbar :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si en spesiel plass men alle burde få oppleve kanon klekkinger det er noe helt spesielt når døgnfluer kiler deg i nakken å stooor fisk kommer opp å plukker døgnfluer konstant..  :D

men mangler å oppleve en massiv vårfluesverming så har et håp i renaelva i sommer.. bare å få opplevelsen av dette er nok for meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hel haug av plasser jeg skal fiske på i norge. Mange plasser som er et must, men er ganske sikker på at jeg kommer til å dra der etter hvert?

 

Men utlandet har også noen plasser som er et must før jeg dør. Jeg skal fiske på Island, Kola, NZ og i England før jeg bikker.  Men det skjer ikke før jeg blir gammel nok. Er så mange andre plasser her til lands som ikke er prøvd enda, og da føler jeg det blir litt teit å reise på andre siden av gjørda, nå jeg knapt har HØRT om Hemsedal :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plenty av plasser jeg ønsker å besøke. Noen av disse blir realisert til sommeren, andre må vente.

Alt til sin tid!

I tillegg har jeg mange plasser jeg må innom med jevne mellomrom, men generelt liker jeg å fiske på nye plasser så ofte som mulig.

Kola, NZ osv. er plasser jeg gjerne skulle vært... men ikke kun for fiskets skyld.

Mitt hovedmål til sommeren er å komme meg på flest mulig teltturer. Gjerne lengere turer hvor jentene mine kan være med.

Når jeg er på plasser med storslått natur, fascinerende dyreliv, og med et hav av tid i bagasjen trives jeg best.

Da kan jeg lene meg tilbake, la fiskestanga ligge, og bare nyte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er flere åpenbare alternativer.

Skal jeg velge meg en tur av de plassene jeg har vært må det helt klart bli Kola.

Makan til fisketetthet skal  man lete lenge etter.

 

Av plasser jeg ikke har besøkt så kunne jeg helt klart tenkt meg å bli med herr Brun til Jurassic Lake.

Kanskje som 40 års presang til meg selv ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at en aldri rekker eller får muligheten å fiske alle plassene en drømmer om. Selv om du skulle bli 175 år.

Dette er for meg kansje noe av det viktigste, å ha noe å drømme om og strekke seg etter. Sette seg mål som man prøver å oppnå.

Jeg hadde trolig gått lei hvis alt hadde ligget innfor rekkevidde. Det er sundt å ha noe å drømme om. Beholde litt av guttungen i seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Rena er et must for min del, men det blir realisert iløpet av neste sommer. Kola og finnmarksvidda et annet jeg håper å realisere iløpet av noen år. Ellers er Pategonia, New Zealand og Jurassic Lake flere drømmeplasser. Spørsmålet er om de noen gang blir realisert.. :(

 

Er ikke ute etter å vite eksakt den elva eller det vannet som har storørret, men destinasjoner som man bør få med seg før man blir for gammel. Leste en rapport fra Montana her på ffs og den gjorde at jeg blir bare nødt å føre den opp på lista over drømmesteder som bør besøkes

 

Sjomenfjellan.....søk på internett

 

Googlet litt, men fant lite info. Det jeg fant igjen, var nok til å vekke interesse da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det er en hel haug av plasser jeg skal fiske på i norge. Mange plasser som er et must, men er ganske sikker på at jeg kommer til å dra der etter hvert?

 

Men utlandet har også noen plasser som er et must før jeg dør. Jeg skal fiske på Island, Kola, NZ og i England før jeg bikker.  Men det skjer ikke før jeg blir gammel nok. Er så mange andre plasser her til lands som ikke er prøvd enda, og da føler jeg det blir litt teit å reise på andre siden av gjørda, nå jeg knapt har HØRT om Hemsedal :)

 

 

Er mange steder i Norge som bør prøves før man ser utover landegrensa ja, men må innrømme at eks Kola og Montana hadde vært en liten drøm. Hemsedal skal besøkes også, men alt til sin tid :)

 

Leste en artikkel om Hardangervidda i Alt om Fiske i sommer, og må innrømme at det også frister. Problemet der igjen er de enorme avstandene og usikkerheten om du treffer på bra fiske, men jeg ser ikke bort ifra at det blir en tur dit også når forholdene tillater det. Har vært en tur i Snåsa, var stygglangt å gå, men vi bommet totalt på fisket. Fattern var der på slutten av 80' tallet og har fortalt mange historier om kilosfisk og større, så muligheten er der enda. Ellers er Børgefjell noe som sitter i bakhodet etter å ha hørt flere historier derfra gjennom åra, så det finnes fortsatt flere plasser i Norge som er et must :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vakeruta" mi de siste åra har vært; Finnemarka (Drammen) mai, Holtefjell juni og Hardangervidda juli/august. I år blir sistnevnte byttet ut med et sted laaangt nord i Trøndelag. I tillegg til noen turer til Norefjell og Synnfjell. Men jeg skulle gjerne vært en tur til Finnmark før jeg legger inn årene.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i år blir en tur til norefjell og besøke en kompis.. altså fiske da..

ellers blir det nea, mest mulig av vestlandet og en tur til kroatia...

 

skal også til england noen turer og besøke en venn av meg. desverre er ikke han noe fluefiske, men skal klare og lokke han med meg.. (hei, jeg vet om en plass med masse drikke og damer.. funker alltid)  :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvor i England/UK er det verdt å besøke da? Har sett en del repotasjer på Discovery hvor de fulgte fotsporene til en klassisk engelsk tørrfluefisker som jeg ikke husker navnet på, levde på 1800 tallet så vidt jeg husker? Uansett, var en del elver der som så lovende ut, men husker ikke navnene på de heller :(

 

Off topic: Anfield trenger ikke å nevnes, dit skal jeg så fort som f!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er de sør-engelske krittstrømmene som er det vi snakker, i de beste elvene er det ikke bare å reise for å kjøpe fiskekort.....

 

søk på nettet på upper Avon.....itchen.....Test  jeg har fisket i sør-england......fasinerende natur, kultur, men elvene tror jeg neppe er selvproduserende, mengder med utsatt fisk.....men fiske med stor fasinasjon, gå or gusle og miske minst mulig fasinasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

I Test kan du fiske for 75 pund og oppover dagen uten guide virker det som, hårreisende priser om dette stemmer ihvertfall :(

 

http://www.goflyfishinguk.com/fly-fishing-locations/chalk-streams/

 

Edit: Virker som at dagsprisene ligger på rundt 700kr til 2000kr dagen, med eller uten guide. Med et ble den drømmen plutselig fjernere gitt  :'(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dersom du skal til Manchester, kan du sjekke denne: www.boltonabbey.com, det ligger noen mil nord for Manchester og det kostet i 2006 £20,- per dag for ørretkort. Det skal være både ørret og harr i elva. Har ikke vært der selv, men fikk anbefalt stedet i en lokal fiskeutstyrsforretning. Hyggelige karer forresten, av alle steder, så hadde de vært oppe i Figgja (like Steinkjær) og fisket laks på 70-tallet. Good luck :)

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...