Gå til innhold

Svømt feil?


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg så i helgen.

 

Jeg skulle på lørdag fiske ytterst i drammensfjorden, kom til den faste plassen og rigga utstyret. Jeg hadde vel tatt 2 kast så synes jeg at jeg så noe i vannet 50m unna. Jeg gikk opp på land for å lettere se hva det var. Jeg tenkte at de sikkert bare var noe som fløyt i vannskorpa, men nei da plutselig så jeg tydelig at det dukka under. Og kom opp igjen 10-15 m unna. Det var et stort svart/brunt hode. Jeg lurte veldig på hva det var og tenkte at det var en dykker. Men nei da, den samme skapningen dykka opp og ned igjen på utsiden av stranda en 10- 15 ganger, før den forsvant.

 

Nå vet jeg fint lite om hva som befinner seg hvor av diverse dyr, men jeg tenkte at dette kunne vært en mink eller oter, men den hadde så stort hode så det kuinne vel ikke vært det. Hodet var jo så stort at jeg trodde det var en dykker helt i starten.

 

Er sikkert ikke så lett for dere å skjønne hvilket dyr dette er, men jeg måtte bare fortelle det siden jeg ble helt paff der jeg stod.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og var du i ferd med å sette sammen stanga, så kunne du like gjerne latt være. Null poeng å fiske på en odde eller i en bukt om selen svømmer rett på utsiden. I mitt tidlige sø-fiske på Hvaler hadde jeg ekstremt mange trefninger på sel, og den kom langt opp i brakvannsområder.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og var du i ferd med å sette sammen stanga, så kunne du like gjerne latt være. Null poeng å fiske på en odde eller i en bukt om selen svømmer rett på utsiden. I mitt tidlige sø-fiske på Hvaler hadde jeg ekstremt mange trefninger på sel, og den kom langt opp i brakvannsområder.   

 

Fisket ikke lenger heller, men det var fordi jeg ikke klarte å tenke på annet enn hva det var jeg hadde sett.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du kan la være å fiske er jeg ikke enig. Jeg dro 10 SØ fra 600g til 1,7kg med to seler 200m unna. Det er alltid håp.

 

Sten

 

 

Men hva om selen plutselig trekker din deciever ned i gapet sitt, og gjør et utspring som smelter snella?  :o  ;D  :D  ;)

 

Da blir det vel sel til middag :)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. det har vell skjedd det samme som med meg ;D ;D jeg er enn sann dyretiltrekker... :P

 

har møtt på sel, and, bever, elg en hel saueflok osv..... men mest sannsynelig har du møtt på en sel... det kan også være bever men da hadde den svømt neremere land og viss den hadde sett deg hadde den laget en skikkelig plask med halen ;D

det fikk sailfish her på forume oppleve en gang ;D ;D 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du kan la være å fiske er jeg ikke enig. Jeg dro 10 SØ fra 600g til 1,7kg med to seler 200m unna. Det er alltid håp.

 

Sten

 

 

Må være et unntakstilfelle, eller så sto du fisket akkurat der SØ'n hadde gjemt seg. Jeg har opplevd det motsatte på gode fiskeplasser. Har ikke skjønt hvorfor ørreten verken er å se eller til å kjenne, for så å ha oppdaget at selen holder meg med selskap.

 

PS! Mange av mine sø-erfaringer er basert på tiden da jeg en ivrig sluk og wobler-fisker (80-tallet). Er ingen saltvannsflueekspert, men har fisket med det meste annet i sjøen. Inkludert sø-garn.  :-[ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. det har vell skjedd det samme som med meg ;D ;D jeg er enn sann dyretiltrekker... :P

 

har møtt på sel, and, bever, elg en hel saueflok osv..... men mest sannsynelig har du møtt på en sel... det kan også være bever men da hadde den svømt neremere land og viss den hadde sett deg hadde den laget en skikkelig plask med halen ;D

det fikk sailfish her på forume oppleve en gang ;D ;D 8) 8)

 

Har du stått vada ut i så langt du greier i bekmørke og skremt en bever som slår med halen 2 meter fra deg så vet du om blæra di er tett eller ikke. Du skvetter så du glemmer hva du heter i 2 timer etterpå, det kan jeg love deg. Har ellers hatt bever på kroken flere ganger. Dårlige odds med 0.16 fortom. Elg, rådyr, oter og mink har svømt forbi meg, men en saueflokk har jeg aldri sett svømme forbi, den er ny  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og var du i ferd med å sette sammen stanga, så kunne du like gjerne latt være. Null poeng å fiske på en odde eller i en bukt om selen svømmer rett på utsiden. I mitt tidlige sø-fiske på Hvaler hadde jeg ekstremt mange trefninger på sel, og den kom langt opp i brakvannsområder.   

 

Det er helt avhengig av hvor langt unna selen er, eller hvor den nettopp har vært.  Dersom det ikke hadde vært fisk i hundremeters omkrets rundt en sel ville den jo fort dødd av sult.  En SØ spotter ikke en sel før den er ganske nærme.  Dersom selen har tatt en rundtur i bukta er jeg imidlertid enig - der hvor selen nettopp har vært er det lite fisk å få.

 

Forøvrig har jeg fått endel SØ med skrape og bitemerker i det siste - også ganske store fisker.  Jeg har tenkt at det kan være sel, men det er vel ikke umulig at det også kan være mink?  Kan det også være skarv?  Hvor stor fisk prøver skarven seg på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke være store fisken den kan ta, Skarven veier ca 2,5 kilo

 

Sjekket ut på Norsk ornitologisk forening, og Skarven spiser fisk på opptil en halv kilo.  Den har et krummet nebb som låser byttet effektivt, og som helt sikkert setter sine spor på fisk som unnslipper.  Skal se det er skarv og ikke sel som jakter sjøørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke være store fisken den kan ta, Skarven veier ca 2,5 kilo

 

Sjekket ut på Norsk ornitologisk forening, og Skarven spiser fisk på opptil en halv kilo.  Den har et krummet nebb som låser byttet effektivt, og som helt sikkert setter sine spor på fisk som unnslipper.  Skal se det er skarv og ikke sel som jakter sjøørret!

 

Jeg har i hvertfall skutt en god del skarv, så jeg har bidratt med mitt. At sel også tar for seg av SØ er ganske sikkert, men den positive effekten er at selen spiser opp "all" torsken som vanligvis er en storspiser av småørret. Det er faktisk en teori som går på at sø-bestanden i ytre oslofjord har vokst i takt med avtagende torskebestand. Jeg vet ikke, men teorien er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

gjenntatte ganger har jeg sett sel i svelvikstrømmen så jeg tror ikke det kan være noe annet......hodet til skarven er smalt.....selen har et menneskelikt hode......jeg har hatt sel sp nærme som ca. 5 meter......da kom den svømmende under vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snakk om sel i dette tilfellet.

Har noen storkobber og haverter på samvittigheta.

Selen tar i hovedsak hvit fisk. På laksefiskene tar den ofte bare buken.

Største problemmet med sel er stresset den påfører fisken. Jobber selv innen oppdrett,så dette ser jeg jevnlig.

Nise, springer og andre større hvalarter kan streife langs merdene uten at fisken lar seg anfekte nevnelig.

Er det derimot sel i nærheten blir det baluba.

 

Skarv skal man heller ikke kimse av.

De kan påføre betydelige stikkskader på både 2 og 3-kilos fisk!

Husk også at skarv kan dykke ned til femti meter, og oppholde seg der over lang tid. Og... den er hurtig i vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjenntatte ganger har jeg sett sel i svelvikstrømmen så jeg tror ikke det kan være noe annet......hodet til skarven er smalt.....selen har et menneskelikt hode......jeg har hatt sel sp nærme som ca. 5 meter......da kom den svømmende under vannet

Du kan ikke forveksle skarv med sel!! Hvis jeg sier jeg har skutt 200 skarv tilsammen overdriver jeg i alle fall ikke!

Jeg har funnet forbløffende stor fisk inni skarv i forhold til størrelsen på fuglen. Det tør jeg garantere at flere har reagert på.

Det er min personelige overbevisning at når skarven freser rundt i det området som jeg fisker i, blir det dødt.

En artig o.t. opplysning er at mesteparten av skarven langs sørlandet er mellomskarv. Ikke storskarv. Og den kommer sørfra ikke nordfra.

Disse opplysningene kommer fra flødevigen forskningsstasjon. Kansje derfor er den blitt så tam ??? Det var den ikke før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sildekonge du har sett. Denne fiskearten er langt vanligere enn folk flest tror. I følge litteraturen er den ekstremt sjelden, men jeg mener bestemt å ha observert den ved flere anledninger. Den stikker hodet ca. 20-30 cm over vann og kan nok for urutinerte oppfattes som en sel. Det som imidlertid er særegent med sildekongen er mjauingen den foretar seg. Nokså lavmælt, men skremmende. Hørte du mjauing DF?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sildekonge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...