Gå til innhold

Objektiv til "action-bilder"


Ronny

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et objektiv primært til å bruke på fiskesituasjoner som kjøring av fisk, kasting, elleville gledesutbrudd, etc. Noen som har erfaring med objektiver for dette formål? Jeg har et nikon kamera, men erfaringer som kan knyttes til spesfikasjoner på kryss og tvers av merke er også interessant.

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ronny.

Mitt tips: Gå for en så 1) lyssterkt 2) normalzoom som du har råd til. Invester heller penga i objektiver enn nytt kamerahus  :)  

 

Lyssterke zoomer koster ofte litt mer enn fastobjektiver for å få like bra ytelse, men det gir litt mer fleksibilitet i hektiske situasjoner med en zoom  :) Men du kan jo kjøpe en 35 eller 50mm som er fastobjektiv og få like fenomenal ytelse, men da med fast brennvidde.

 

Noen liker også vidvinkel (enten det er zoom eller fastobjektiv) som får med alt og ingenting. Jeg liker ikke det, for det forvrenger virkeligheten too much. Men det er smak og behag. Og stort sett kun det.  :)

 

Fiskebilder er forresten noe av det jeg synes er morsomst å ta. Det er hektisk, for fisken skal som oftest fort ut igjen så man må tenke fort med innstillinger og perspektiv, men moro  :)

 

Her er et par knallbra lyssterke normalzoomer:

Nikon 28-70 f/2,8  

Nikon 24-70 f/2,8

Har du 1,5 crop, så er dette et kongeobjektiv:

Nikon 17-55 f/2,8

 

 

Så har du et par som har veldig gode ytelser på flere ting, men som ikke er så lyssterke:

Nikon 16-85mm F3.5-5.6

Nikon 18-70mm F3.5-4.5

 

 

Lykke til i jakten!

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Lyssterkt må det være....men føler vel også at et av de nye vanntette Olympus og Pentax kamerane vil virkelig gi spatakulære bilder..........og vil på langt erstatte ca. 30mm til ca 100mm.......men man må selvsagt vurdere hvor stor del av bildene som skal trykkes ut,,,,,,,da vil man ikke kunne lage dem så veldig store.....selvsagt er lysstyrken mye dårligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Lyssterkt må det være....men føler vel også at et av de nye vanntette Olympus og Pentax kamerane vil virkelig gi spatakulære bilder..........og vil på langt erstatte ca. 30mm til ca 100mm.......men man må selvsagt vurdere hvor stor del av bildene som skal trykkes ut,,,,,,,da vil man ikke kunne lage dem så veldig store.....selvsagt er lysstyrken mye dårligere!

 

Hvilke Olympuskamera snakker du om her? Slike små digitale kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

med det kam du jo ta bilder over alt ved vannet uansett vær, dyppe det ned....jo dette gir muligheter som ikke et systemkamera gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan, gøy med disse vanntette kameraene - og bra makro på de. Både Pentax og Olympus har disse. Har selv en av Olumpus modellene (mju 770 eller noe slikt). Men dette er mer "knipsekameraer" i kompaktklassen, og vil ikke gi samme kvalietet som speilrefleks.

 

Bilde eksempel under.

 

Edit: Beklager avsporing Ronny. Valg av optikk kommer mye ann på lommebok. Dersom du vil gå for budsjett alternativer så er det mye brukt Nikkor AF zoom-er som har blitt solgt som del av kit. Fakstisk så er disse zoomene billigere brukt enn faste Nikkor AF brennvidder. Ulempen er litt dårligere lysstyrke, og litt dårligere optisk kvalitet. Du betaler mye for 1-2 blendertrinn, og nedblendet til 5,6 eller 8 skal det noe til å se forskjell. Min erfaring er at folk henger seg for mye opp i kvalitet på utstyr i forhold til å forbedre kvalitet på fotografering.

 

post-2491-1394986080162_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg synes ikke det er en avsporing i det hele tatt Alf......trådstarteren ville vite noe om actionbilder......og dette kamere er så handig og raskt å bruke.....så dette er et actionkamere i 1.klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det er en avsporing i det hele tatt Alf......trådstarteren ville vite noe om actionbilder......og dette kamere er så handig og raskt å bruke.....så dette er et actionkamere i 1.klasse

 

Men raskt å bruke? Greit nok at det er kjapt tilgjengelig, men finnes det noen kompaktkameraer som er raske nok til å ta actionbilder? Responstiden når en klikker på utløserknappen bør være tilnærmet null etter min mening. Spesielt når man skal ta bilder av fisk i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg synes ikke det er en avsporing i det hele tatt Alf......trådstarteren ville vite noe om actionbilder......og dette kamere er så handig og raskt å bruke.....så dette er et actionkamere i 1.klasse

 

Men raskt å bruke? Greit nok at det er kjapt tilgjengelig, men finnes det noen kompaktkameraer som er raske nok til å ta actionbilder? Responstiden når en klikker på utløserknappen bør være tilnærmet null etter min mening. Spesielt når man skal ta bilder av fisk i lufta.

 

Det er nok svakheten til de fleste kompaktkamera. Litt for treg responstid, men ikke værre enn at man kan få til action bilder som holder mål.

 

Selv venter jeg fortsatt på at en eller annen produsent skal kunne klare å lage ett vann og værbestandig kamera med bedre optikk enn de som er i dag. Jeg synes fortsatt at de vanntette kamerane har for mye bildestøy og blir for kornete i vanlige omgivelser.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen rundt actionbilder/kamera er velkommen, jeg har plukket opp mye interessant fra det dere har skrevet. Men, jeg er ikke ute etter et nytt kamera, det holder med ett pr dags dato. Erfaringer rundt bruk og situasjoner tas med videre i min vurdering. Jeg liker godt denne delen av et kjøp, og det er viktig for meg å ha funksjonelt utstyr jeg kan bruke. Det går lang tid mellom invisteringene mine, noe som selvfølgelig også styres av økonomien.

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det er en avsporing i det hele tatt Alf......trådstarteren ville vite noe om actionbilder......og dette kamere er så handig og raskt å bruke.....så dette er et actionkamere i 1.klasse

 

Men raskt å bruke? Greit nok at det er kjapt tilgjengelig, men finnes det noen kompaktkameraer som er raske nok til å ta actionbilder? Responstiden når en klikker på utløserknappen bør være tilnærmet null etter min mening. Spesielt når man skal ta bilder av fisk i lufta.

Nei, ikke raske nok. Dette gjelder generellt alle kompakte, sepsiellt fokus. Ja til mekanisk manuell fokus - og jeg savner den gamle Minox-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når Tamron nevnes, så bruker jeg Tamron 28-75 F2,8 til studio fotografering som erstattning for Canon sitt 24-70 som er dobbelt så tungt og dobbelt så dyrt UTEN å gi bedre bilder!

 

Tamron sitt 28-75 har en super nærgrense og kan greit brukes som erstattning for et macroobjektiv selv om det ikke blir 1:1 da!

Er super fornøyd med det objektivet og anbefaller det på det sterkeste i den klassen!

 

Når det gjelder zoom, så prøv så langt lommeboken tillater det og hold deg til fast blender! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Staffan. Enig med deg, Olympus og Pentax har mye bra saker - og at det i tillegg er vanntett er en stor fordel  :)

 

La akkurat ut noen bilder tatt med det ene f/2,8 objektivet som jeg nevnte ovenfor. Fine til action da man får opp lukkerhastigheten: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10305.msg124268#msg124268

 

Väldigt mättade bilder de där, snygga e dom

men rätt extrema, har du ställt det i din Nikon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt mättade bilder de där, snygga e dom

men rätt extrema, har du ställt det i din Nikon?

 

Hei  :) Jeg kan ikke helt svare på hva du mener med ekstrem uten at du utdyper det  :), men hvis du mener kontrast (?) så ja, objektivet - en 28-70 f/2,8 er meget kontrastrik. Og det uten noen aggressiv tonekurve i Nikon- kameraet heller. Men til spørsmålet ditt, ja, jeg har stilt det i min Nikon. Så det pluss objektivet og et polafilter, da.  :)

 

EDIT: Og hvis du ser nøye på bildene så er ikke fargemettningen her slik man får ved bare å øke en eller annen "saturation" slider i et bildebehandlingsprogram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trådstarter spurte om råd vedrørende et egnet objektiv. Jeg tror han har fått alle de råd han trenger her. Når spørsmålet er actionfoto, blir jo fort spørsmålet hva slags action. Min avatar faller vel i kategorien action. Dette bildet ble tatt med en 70-200 mm 2.8 Canon objektiv. Hvis jeg kun hadde hatt normale brennvidder, hadde ikke dette blitt noe særlig.

 

At vanntette kompaktkameraer skal være så framifrå til actionfoto, er jeg derimot ikke helt enig i. De har en åpenbar fordel i at de er vann- og støtsikre. Min erfaring med mitt Olympuskompaktkamera, er at bildekvaliteten ikke er like god som på "normale" kompaktkameraer. Dette har med hvordan de vanntette kamraene er konstruert. Zoomen som er "intern" ligger 90 grader på hvor man peker kamera. Lyset som slippes inn vinkles på en eller annen måte, ved hjelp av et speil eller noe sånt. Dette forringer kvaliteten. Dessuten er kompaktkameraer ikke raske, og hastighet, være seg skuddtakt og/eller lukkertid, er essenielt hvis man prøver å fryse det som skjer, med andre ord action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...