Gå til innhold

Hvilken er den beste stanga?


ØrjanH

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at det vil være forskjellig fra person og kasteteknikk, men det må jo likevel være noen stenger som hevder seg spesielt godt.

 

Har en Guideline LP 9'6 #8. Angrer meg at jeg ikke kjøpte LPX'en den gang jeg kjøpte utstyr, så hadde jeg kanskje ikke vært på jakt etter nye stang nå.

 

Er det noen som kan komme med gode tips om en god rask, men meget lett stang i #6-7? (og kanskje en stang i #4-5)

Kan gjerne være i prisklasse opp til 6-7000,- men da skal den være markant bedre enn en til 3.500,-

Det er så mange i fluefiskemiljøet som er bundet opp til produsenter gjennom sponsorer og proffesionelt, at jeg synes det er vanskelig å få faglig gode råd uten at noen har baktanke med det.

 

Hva med Hardy angel? Noen som har prøvd den?

Hardy Gem MKII?

Og så... Hvilket snøre passer best til stanga?

 

Noen som egentlig har prøvd mer enn et 10-talls stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du burde prøve G loomis, selv om disse ligger forholdsvis høyt i pris i allfall i Norge. Men man får da ett byggesett till en grei peng. Jeg har de siste årene holdt meg til gl3 som er en av de biligste stengene til GL. Og jeg har testet den opp mot sage, scott og diverse andre stenger. Dette er i allefall de beste stengen jeg har prøvd til en pris under 5000,-

Stengene har mange av de egenskapene jeg ser etter i en fluestang. Den hånterer lange kast med god strekk på lina, og den takker heller ikke nei til underhåndskast. God hastighet på lina (tight loops) er ikke noe problem.

Og ikke minst de tåler en del juling før de knekker...Flustenger er til for å brukes!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve G loomis' date=' selv om disse ligger forholdsvis høyt i pris i allfall i Norge. Men man får da ett byggesett till en grei peng. Jeg har de siste årene holdt meg til gl3 som er en av de biligste stengene til GL. Og jeg har testet den opp mot sage, scott og diverse andre stenger. Dette er i allefall de beste stengen jeg har prøvd til en pris under 5000,-

Stengene har mange av de egenskapene jeg ser etter i en fluestang. Den hånterer lange kast med god strekk på lina, og den takker heller ikke nei til underhåndskast. God hastighet på lina (tight loops) er ikke noe problem.

Og ikke minst de tåler en del juling før de knekker...Flustenger er til for å brukes!!!![/quote']

 

Du bygger altså stengene dine? Hvordan blir resultatet 1.gang?

Vet at Castingforbundet bruker GLoomis. Antar de har sine grunner til akkurat det.

Jeg fisker like gjerne fra land i et vann som jeg må litt ut i for å få fisk, som i elv. Så da vil jeg gjerne ha en stang som kan dra snøret ut noen meter, og gjerne i llitt motvind.

Så blir jeg heller nødt til å skaffe meg en litt lettere stang til annet fiske...

Hvor får man kjøpt byggesettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle kome med en liten motvekt for å kjøpe G.Loomis i Norge... hvis man tenker ren verdi så er loomis stengene i Norge helt sinsyke i forhold til USA (hvor stengene blir produsert). Det blir ikke noe bedre om du samenligner loomis stengene med Sage sine priser i norge i forhold hva de koster i USA.

 

sagexp 590-4

Norge: 5395

Usa: 3841 + mva = 4801

G.Looms Gl3 9" 2delt 5#

Norge 4200

Usa: 1714 + mva = 2142

G.Loomis GLX 9" 2delt 5#

Norge: 7999

USA: 3683 + mva = 4603

 

Har selv en GL3 9.9" som jeg er godt fornøyd med, den er en god allround stang både til elv og sjø, takler både klump og wf på en god måte og er helt grei å speye med, men at den kan samenlignes med andre stanger i 5000kr klassen blir litt feil når det er den billigste stangen loomis produserer for tiden utenom stengene som kommer med i settene dems. Selvfølgelig så er det ikke prisen som bestemer om en stang passer deg eller ikke, men enkelt og greit så vil jeg påstå at du får mer stang for pengen hvis du kjøper en ny sage i Norge en hvis du kjøper en ny Loomis i norge til samme pris.

Når det gjelder aksjon så er gl3 midt på skalaen mens xp er noe raskere og føles veldig lett så hvis du er ute etter en rask og lett stang så ville jeg nok først ha sett på xp foran Gl3.

 

Hvis du er ute etter byggesett så send en Mail til Jon Leewis mhcr@teleport.com Som har hjulpet meg med gode priser på bygge sett i fra statene. Han sender også som gave hvis det er ønskelig.

 

En sage xp 896-4 med alt man trenger for å bygge stangen + et scientific mastery snøre kom på 2700 inklusiv porto, så det er jo en grei pris ;)

 

Hmm blei voldsomt til USA og Sage reklame dette her... :oops:

 

Ps: det var ikke meningen å slakte GL3 stanga, jeg er godt fornøyd med min og kommer aldri til å selge den, men jeg trur ikke det er denne type stang du er ute etter. men husk prøv stengene før du kjøper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rønsingen! Takker og bukker for tipsene!

Beste sammenligningen jeg har fått sålangt.

 

Har også fått tips på et merke fra New Zealand (www.ctsfishing.com) blant annet.

Leter litt på forskjellige nettsider + det jeg får på noen forum, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kansje litt volsom når jeg beskrev gl3, regnet forsåvidt med litt kritik for det. Og det med prisene har du helt rett i. Det er greit å kjøpe fra usa, kommer nok til å gjøre det selv neste gang. Men da er det ett spørsmål om garantien. Men man kan jo kjøpe nesten to stenger for en i Norge, så da spiller det egentlig liten rolle.

 

Og når det gjelder stangbygging, så er det fult mulig å få ett gått resultat førte gangen. Det gjelder bare å være sikker på at alt er i orden før man begynner å lakke surringer og lime. Vær nøye når du finner skal finne ryggen på stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rønsingen! Takker og bukker for tipsene!

Beste sammenligningen jeg har fått sålangt.

 

Har også fått tips på et merke fra New Zealand (www.ctsfishing.com) blant annet.

Leter litt på forskjellige nettsider + det jeg får på noen forum' date=' så får vi se.[/quote']

 

Hei

 

Jeg har vært i kontakt med CTS flere ganger, hadde håpet å få kjøpt med noen klinger når jeg var på NZ i januar, men de drev å flyttet lokaler og hadde ikke det jeg skulle ha på lager.

 

De har noen forhandlere i Europa som de kan sende klinger via, hva er du evet. ute etter?

Jeg skal sannsynligvis bestille ganske snart!

 

Send pm hvis du er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite fobehold når det gjelder statene er selfølgelig garanti... husker ikke hvordan det er på Loomis men Sage og scott har listids garanti i statene. det som er bakdelen med å kjøpe stenger utenfor landets grenser er at man ikke har en butik å gå til for å levere stangen, men man må sende den selv over dammen eller til den europeiske leverandøren, (sikkert noen her på forumet som kan utdype dette bedre). en ting til er jo hvis man har god kontakt med den lokalefluefiske sjappa så er det som regel ikke noe problem med en låne stang mens din egen blir reparert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert til at jeg går for CTS, og jeg kommer til å bestille stang i løpet av våren. Har hørt om noen andre som har bestillt, og skal prøve de stengene før jeg bestiller min.

Virker som CTS har fått en riktig godt navn i mange kretser. Har søkt nettet rundt på forskjellige stangmerker og modeller den siste tiden, og tror ikke jeg bommer mye på å kjøpe CTS.

Men det kommer selvfølgelig an på kastestilen. Det virker som raske stenger er det de er gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste stanga må vell vere Scott s3. kjapp men myk på samme tid' date=' gjør det meste du ber den om. Rønsingen har sikklet på min helt siden han fikk prøvd den, han får tårevåte store dådyrøyne hver gang jeg drar den ut av tuben. laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

Hehe dette er vel litt drømme tenking? God stang JA Missunelig JA (til jeg får xp`n i postkassa ;) ) Men når jeg drar fram Sage SP 489-5 min så tenker jeg ikke over at du står der og denger med s3`n din 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve G loomis' date=' selv om disse ligger forholdsvis høyt i pris i allfall i Norge. Men man får da ett byggesett till en grei peng. Jeg har de siste årene holdt meg til gl3 som er en av de biligste stengene til GL. Og jeg har testet den opp mot sage, scott og diverse andre stenger. Dette er i allefall de beste stengen jeg har prøvd til en pris under 5000,-

Stengene har mange av de egenskapene jeg ser etter i en fluestang. Den hånterer lange kast med god strekk på lina, og den takker heller ikke nei til underhåndskast. God hastighet på lina (tight loops) er ikke noe problem.

Og ikke minst de tåler en del juling før de knekker...Flustenger er til for å brukes!!!![/quote']

 

Jeg kan ikke si noen annen grunn til å kjøpe loomis enn at det er fin finish på disse stengene, i forhold til andre, det finnes mange merker i dag som ligger under 4000 kroners grensen, og mindre som kan måle seg med loomis.

 

Vel hvis man er merke avhengig, så er det jo greit, når det gjelder fluestenger så får du ikke det du betaler for he he he

 

Ta for eksempel Vision Extreme, Slate spx, Vangen Green Vision mf, dette er stenger som helt klart kan matche stenger til den prisen du nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat ei Vangen Green Vision #5, virker som ei kanonbra stang!!!

Det beste er at det var helv pris på den ettesom lageret skulle tømmes laugh.png' alt=':lol:'>

 

Nå er det bare på tide at våren kommer så det går an å komme seg ut å svinge flua litt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du er ute etter byggesett så send en Mail til Jon Leewis mhcr@teleport.com Som har hjulpet meg med gode priser på bygge sett i fra statene. Han sender også som gave hvis det er ønskelig.

 

En sage xp 896-4 med alt man trenger for å bygge stangen + et scientific mastery snøre kom på 2700 inklusiv porto' date=' så det er jo en grei pris ;)

[/quote']

 

Har denne selgeren webside? Eller har du kommet i kontakt med han på en annen måte?

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det er helt fra person til person hva men liker av stenger. Liker man myke eller stive stenger?? Jeg liker begge deler :D, Jeg bruker en scott s3 samt en Thomas & thomas horizon 9/5. Tja hvem er jeg mest fornøyd med?? Begge 2 er helt suverene, scott stanga er noe mykere en t&t stanga, men begge er helt topp & kaste med. T & t stanga har jeg netopp kjøpt, men virker kjempe god. s3 har jg hatt en stund nå, så det er den jeg kjenner mest, men har på følelsen at t&t er noe jeg kommer til & fortsette med & samme med scott 8), Har testet mye stenger som fks Loomis, sage, redington, hardy, orvis osv. Men de smalt dersverre ikke så rått som t&t og Scott.

 

Men men det er en smak sak 8)8)

 

Bruk det du selv syntes er best & kaste med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste ervervelse til laksefiske og underhåndskast: Guideline LeCie #5 9`6.

Jeg grøsser ved tanken, fantastisk, dyp, spenstig,rask, flott å kjøre fisk på, smålaksen ble gøy igjen å få på kroken :D Den gir meg en utrolig god følelse..........Blir sikkert fin til fjellfiske etter ørret, meget følsom tupp, visste ikke det gikk an å lage sånne kasteting og fisketing.

 

Scotten kasta jeg rett ut døra :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en LeCie 9 fot kl 6 , har prøvd 5- er i samme serie og støtter Tes Biens beskrivelse av rask følsom og progresiv dyp ved pådrag.Mest påtagelig er følsomheten uten at den blir slarkete, en skjelden kombinasjon av følsom, presis og samtidig rask og kraftfull. En ypperlig fiskestang. Billig er den også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...