Gå til innhold

Hvilken er den beste stanga?


ØrjanH

Anbefalte innlegg

Har også en LeCie 9 fot kl 6 ' date=' har prøvd 5- er i samme serie og støtter Tes Biens beskrivelse av rask følsom og progresiv dyp ved pådrag.Mest påtagelig er følsomheten uten at den blir slarkete, en skjelden kombinasjon av følsom, presis og samtidig rask og kraftfull. En ypperlig fiskestang. Billig er den også. :D[/quote']

Stanga har utmerket seg langt over det jeg hadde forventa å finne, bort med scotten,loopen og tanke på noe annet for min del.

Det utrolige er at den bærer like godt SA femmersnøre, hele snøre i lufta uten særlig bruk av lang arbeidsvei uten at den gir seg.

Kjøpte klump til uh kast, satte på en PT #7/8, kappa ned litt til 10.3 m, den gir seg heller ikke med denne galskapen og følsomheten er helt enorm, faktisk mer følsom en fireren min, ganske mye også.

Har faktisk vurdert å kjøpe en rimelig heavy synkeklump å sette på bare for å se om den bære og løfter det like bra?

Venter på litt mindre vann og forhåpetligvis en mellomlaks på femmeren :D

De femmerene jeg har testa til mitt formål før kjøp har vært T&T HZII, T&T Paradigm (flott ørretstang,men ikke helt den speystanga jeg trengte), LTS X1-X3 (kjepp av en femmer, helt meningsløst), Scott V2 og A2, Loop yellow og lengre kom jeg ikke før drømmedama dukka opp hos kompisen, ble samme dama på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

LTS har også falt litt i kurs hos meg, ved sesongstart hadde jeg tre enhands LTS stenger men sitter bare igjen med en som jeg bruker til sjøørretfiske i stor elv der man må strekke ut litt. Stangserien er toppstiv ,kraftfull og langtkastende men mangler altså mye følsomhet og det dreper litt fiskeglede når kastefølelsen blir slik. Ellers er ørretserien deres på trappene til neste sesong og rykter forteller om kul finish ihvertfall. Så får tiden vise... Ellers ryktes det om et betydelig prisfall på "vårt" dyreste merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTS har også falt litt i kurs hos meg' date=' ved sesongstart hadde jeg tre enhands LTS stenger men sitter bare igjen med en som jeg bruker til sjøørretfiske i stor elv der man må strekke ut litt. Stangserien er toppstiv ,kraftfull og langtkastende men mangler altså mye følsomhet og det dreper litt fiskeglede når kastefølelsen blir slik[/quote']

 

Min erfarng med LTS er litt anderledes. Først likte jeg ikke stanga og kunne overhodet ikke tenke meg å kjøpe denne dårlige stanga! :oops: :^o

Men tilfeldighetene ville det slik at en fluefisker i akutt pengeknipe solgte en LTS X3 kl 5, for 1000 kr til meg. :twisted: Jeg tenkte egentlig å selge stanga videre men så måtte min scott sendes til USA for reperasjon. Jeg var da pent nødt til å bruke LTS-stanga til mitt ørret og sjø-røyefiske denne sesongen.(heldige meg)

Etter å ha drevet med masse kastetrening og fisket med denne stanga i 3 måneder så skjønner jeg at SYRSTAD & CO kan dette med å lage stenger. :smt023

 

Som fiskestang er den bare fantastisk, hele stanga jobber mykt og det er behagelig å kjøre fisken. Jeg har landet ca 30 kilosfisker, både ørret og sjø-røye, og ikke mistet en! :D

 

Kaste-egenskaper

Stanga har en dyp og rolig aksjon, man kjenner at stanga arbeider helt ned i håndtaket, stanga er seig, kommer litt seint, men når den kommer er det med masse kraft.

Sjelden god stang å kaste med, man blir fort glad i stanga og denne litt uvanlige aksjonen.

Bare så det er sagt, denne stanga kaster også ekstremt langt!

 

MIN VURDERING: Terningkast 6+ :smt060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stang er den beste?? spør ikke meg. Men jeg hvet hvertfall at Vangen stenger IKKE er de beste :twisted: Kjøpte meg en Vangen Rambler for to måneder siden. Og jeg går allerede å drømmer om ny stang! :roll:

Neste gang skal jeg ha et KJENT merke, mange skryter av... Kanskje Guideline eller Vision :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vangen stanga kaster greit på litt korte kast men når du skal over 15 meter bare gir den seg! skuffende! kanskje snøret ikke passer no særlig :smt102

prøvde snøret mitt på en Walton G-sport stang til 999,- kr Den skjøt snøret 20 meter helt uten dikkedarer :mrgreen: Litt kjipt og vite at den stanga kaster bedre en min :twisted: :twisted: :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve med ein klasse lettere snøre vist stanga kolappser.....

Det er ofte det som er grunnen vist stanga ikkje "bærer" snøret.

Det kan jo og selfølgelig vere mangel på teknikk?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen lakser på Lecien min nå, den siste en dyp, blank en på 2,5 kg.

Ingen problem på femmeren, gleder meg til den større tar, utrolig hvor fint stanga demper slagene laksen ofte gir.

 

det skal og sies at jeg ikke finner LTS#5 som en dårlig stang, den kaster langt og er dyp, men det er etter mitt syn ikke en femmer....meget toppstiv som nevnt.

Prøv en Lecie i 9`6 så merker du stor forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve med ein klasse lettere snøre vist stanga kolappser.....

Det er ofte det som er grunnen vist stanga ikkje "bærer" snøret.

Det kan jo og selfølgelig vere mangel på teknikk?? :roll:

 

Både stang og snøre er klasse 5. (WF snøre)

Kan jo prøve med et 4´er snøre. Feilen ligger muligens i kasteteknikken. Men det stemmer lissom ikke helt det heller, for denne Walton stanga var en 5/6´er, den passa perfekt med mitt snøre. Kastene funka også perfekt da så feilen ligger nok ikke der.

Skal se om jeg kan få låne et 4´er snøre jeg. (Gidder ikke å kjøpe nytt når jeg ikke vet om det er en særlig forbedring :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte at klassene på snøre/stang aviker pittelitt fra det det skal vere.

Vist stanga er "litt" for lett klassa, kan det godt hende at eit 4er snøre fikser biffen.

Hadde lånt eit snøre ein plass for testing vist eg var deg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, gjør det ja. Men det er egentlig ganske dårlig i og med at jeg kjøpte stang, snelle og snøre sammen. Utstyret burde virkelig passe sammen da! #-o

Som sagt har jeg bare hatt settet 2 måneder. Og dette er en såpass stor feil jeg merket meg fort. Har de ikke testet settet i det hele tatt før det ble stappa inn i butikkene? :-k BAD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med eit Søl......sett som ein kompis kjøpte for nokre måner sia.Det var ei 6er som kolappsa til di grader.

Testa med mitt 5er snøre og alt blei ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørrfisk,

 

Hahahaha ( kjent merke??) merket har ikke en dritt & si så lenge stanga funker etter ditt behov. Hva er kjent merke?? hvis en stang er kjempe god & kaste med, helt opptimal for ditt bruk & stanga heter thomas & sigurd & koster 1000 kroner eller hvis du hadde kjøpt en thomas & thomas stang til 8000 kroner som hadde de samme kasteegenskapene som thomas & sigurd & garantien & & hele pakka var helt likt som thomas & thomas stanga til 8000 ,- ? hvem ville du valga? stengene er helt like, samme kvalitet, & garanti, men thomas er byttet ut med sigurd?

 

Ho do you chose??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Kittelsen,

 

Har kastet litt med den, & den virker rask & fin den. bra stang til ok pris. Hvis du er ute etter stang har jeg noen råd. de stengene jeg har best erfaringer med er thomas&thomas horizon modellen & scott s3 som nå er til salgs av meg m/tube & hele shiten. Men scott, sage?,thomas & thomas, overasket over mange av fenwik stengene, vision?, scierra. Mye bra & velge i spør du meg. scott,scierra, thomas & thomas er opptimale for min del. send pm hvis scott stanga er aktuell.

 

Sjekk. www.scottflyrod.com & titt på s3 som er den råeste modellen de har, kastemaskin kosta 7000 når jeg kjøpte den & den er 2 mnd gammel:) pris kan diskuterers :D

 

Send pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...