Gå til innhold

Spent spinnere


LØTENFISHER

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Her er et forslag:

Teksten over hvert bilde er på engelsk da jeg la ut denne på et engelsk fluebindingsforum.

Spent spinner med oppbundet hackle funker etter mitt syn bedre enn polygarn, antron, organza etc som vinge.

 

Terje!

 

a_lzn.jpg

 

Tie in a few coq de leon or other tail materials. Tie in a hackle pointing towards the eye of

the hook

c_lzn.jpg

 

Go forward toward the eye of the hook and then back again through the allredy tied hackle.

d_lzn-1.jpg

 

Tie the tread a couple of turns to secure the hackle

e_lzn.jpg

 

Like this........ then cut of the long end of the hackle

f_lzn.jpg

 

Go with the tread underneath and towards the eye of the hook, and make some knots to secure the tread. That`s important to be able to make the wings stabile before making them.

g_lzn.jpg

 

Take the hackle between your fingers and pull each way to make it easier to get the tread araound it.

i_lzn.jpg

 

Take a pair of scissors and cut of hackle fibres on top (it is possible to skip this part and do it when your finished the wings)

h_lzn.jpg

 

Take to turns with the tread araoud the root of the wings, and make sure the tread comes on the right side of the hook as shown in the picture. j_lzn.jpg

 

Make sure that the tread is kept tight and do some knots to secure before you start on the the other wing. YOU HAVE TO USE YOUR FINGERS AND PRESS THE HACKLE SO IT SPREAD LIKE A FAN....

k_lzn.jpg

 

After repeating the same procedure on the other wing, secure again and your wings are almost finished.

l_lzn.jpg

 

Now you take some varnish on top of the hook between the roots of the wings. This will make the wings stabile and keep them in position for good.

m.jpg

 

Go back and start the dubbing. Use a dubbing to your liking. In this spent spinner i have used capok which is attached with the touch method and done with a split tread called Serafil.

This is the final product ;D

n_lzn.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt det er bra men vinge bøyer seg å blir ligene feil.

 

men da har vel ikke så mye å si for spent spinner er jo dø ell døende å alle ligger ikke likt.

Neida ingenting å bry seg om men jeg bruker litt stiv antron og litt cdc

Har brukt mye organsa tidligere men jeg synes det er så mye enklere med antron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv holder jeg en knapp for hackle spinnere.

Jo det er fint det men hvorfor synes du det er bedre? Jeg synes ikke det fisker bedre

 

etter min mening så holder vingen seg lenger i riktig form.

[/quote

 

Jeg kjøper ikke den  ;) men at hakkelvinger er fint er ingen tvil om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv holder jeg en knapp for hackle spinnere.

Jo det er fint det men hvorfor synes du det er bedre? Jeg synes ikke det fisker bedre

 

etter min mening så holder vingen seg lenger i riktig form.

[/quote

 

Jeg kjøper ikke den  ;) men at hakkelvinger er fint er ingen tvil om

 

organza er ubrukelig, bare den ser vann klistrer den sammen. forskjellige garn tar en evighet å få tørre. hackle kan tørkes med noen vannkast

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Terje !!!

Enig med Igor og flere her...hacklespinnere er alle organsa- og antronspinnere overlegne  ;). Har brukt begge deler, men spinnere med oppbundet hackle er utrolig holdbare og flyter hele dagen/natta om det kreves. Er blitt veldig glad i de spinnerene der. Jeg pleier imidlertid ikke å klippe bort noe hackle fordi jeg synes man får en finere tapering om man har hackle av litt ulik lengde i vingen. Til forskjell fra Igor pleier jeg å tørke flua med noen harde luftkast når det er nødvendig  ;D (jada skjønte nok hva du mente).

 

Mvh

Rolf JF

 

Edit trfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Terje !!!

Enig med Igor og flere her...hacklespinnere er alle organsa- og antronspinnere overlegne  ;). Har brukt begge deler, men spinnere med oppbundet hackle er utrolig holdbare og flyter hele dagen/natta om det kreves. Er blitt veldig glad i de spinnerene der. Jeg pleier imidlertid ikke å klippe bort noe hackle fordi jeg synes man får en finere tapering om man har hackle av litt ulik lengde i vingen. Til forskjell fra Igor pleier jeg å tørke flua med noen harde luftkast når det er nødvendig  ;D (jada skjønte nok hva du mente).

 

Mvh

Rolf JF

 

Edit trfe

 

nå såg jeg den.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nevnt det i flere tråder før, men jeg er også svoren hackle-fan til spent spinners. Organza bruker jeg ikke til noen verdens ting. Hva to hvite streker egentlig skal imitere skjønner ikke jeg. Dessuten synes jeg fluer med organzavinger er vanskelige å se, og på no hackle velger jeg heller cdc, aero dry wing eller hackle-spisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slenge meg på her. Syns hackle er suverent på spente spinnere. Det jeg pleier å gjøre er å løfte de to vingene bittelitt slik at de danner en v (ca.150 grader). Syns flyteegenskapene øker ytterligere da. Kan ikke se om Terje har gjort det på bildene han viser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ikke værst å mekke sammen på 10 minutt, Terje! ;D

Tror Løtenfisher fikk litt bakoversveis nå!

 

I denne har jeg brukt capok som er touch dubba i serafil tråd.

Liker capok veldig godt til spent spinner da den bygger veldig lite. Desverre er min capok dubbing slutt og en saga blott..... eller hva tror du Staffan, er det håp ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg får slenge meg på her. Syns hackle er suverent på spente spinnere. Det jeg pleier å gjøre er å løfte de to vingene bittelitt slik at de danner en v (ca.150 grader). Syns flyteegenskapene øker ytterligere da. Kan ikke se om Terje har gjort det på bildene han viser?

 

Har ikke gjort det bevisst på denne, men de har uansett en tendens til å løfte seg litt og få litt vinkel oppover, og som du sier så kan det bidra til økte

flyteegenskaper :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjipt for purister selvsagt ;), men spentspinnere finnes i alle vannlag og noen ganger er det en fordel om de flyter høyt, andre ganger dypt i filmen eller til og med under.

 

Mvh

RolfJF

 

Så lenge vi ser både spent spinneren og vaket, så er det ikke noe problem Rolf :D..... de ganga den er under så kan vi jo ikke se noe som helst allikavæl ;D

 

Denne funker godt når man vil at spent spinneren skal ligge litt dypt (hekla bakkropp) men fortsatt synlig :D

 

Heklaspentspinnerb.jpg

 

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er flere som hevder at organza klistrer seg sammen......mener dere at materialet forblir sammenklistret når vingen igjen har kontakt med vannet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...