Gå til innhold

Spent spinnere


LØTENFISHER

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

det er flere som hevder at organza klistrer seg sammen......mener dere at materialet forblir sammenklistret når vingen igjen har kontakt med vannet???

 

Ja, i hvert fall etter en fire-fem flyt. De to-tre første gangene så sprer dem seg litt igjen i kontakt med vann, men mindre og mindre for hvert flyt. Gidder ikke å irritere meg over å ikke vite om dem har spredd seg eller ikke...

 

Edit: kan legge til at den bindeoppskriften jeg har benyttet foreslår å splitte oraganza-vingen i fire fiberbunter, altså to som peker skrått ut på hver side. Det er en grunn til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er flere som hevder at organza klistrer seg sammen......mener dere at materialet forblir sammenklistret når vingen igjen har kontakt med vannet???

 

Ja, i hvert fall etter en fire-fem flyt. De to-tre første gangene så sprer dem seg litt igjen i kontakt med vann, men mindre og mindre for hvert flyt. Gidder ikke å irritere meg over å ikke vite om dem har spredd seg eller ikke...

 

Edit: kan legge til at den bindeoppskriften jeg har benyttet foreslår å splitte oraganza-vingen i fire fiberbunter, altså to som peker skrått ut på hver side. Det er en grunn til det...

 

 

ok.....det er sikkert bare jeg som repiterkaster lite, to tre kast på en fisk.....så la den hvile en stund.....nok til at den tørker.....ps.

iipregnerer aldti spentvingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er flere som hevder at organza klistrer seg sammen......mener dere at materialet forblir sammenklistret når vingen igjen har kontakt med vannet???

 

Ja, i hvert fall etter en fire-fem flyt. De to-tre første gangene så sprer dem seg litt igjen i kontakt med vann, men mindre og mindre for hvert flyt. Gidder ikke å irritere meg over å ikke vite om dem har spredd seg eller ikke...

 

Edit: kan legge til at den bindeoppskriften jeg har benyttet foreslår å splitte oraganza-vingen i fire fiberbunter, altså to som peker skrått ut på hver side. Det er en grunn til det...

 

 

ok.....det er sikkert bare jeg som repiterkaster lite, to tre kast på en fisk.....så la den hvile en stund.....nok til at den tørker.....ps.

iipregnerer aldti spentvingene!

 

Man tar nok ikke pause så fort om man er ung og ivrig...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppbundet hackle er unødvendig mye pes, og ikke ser jeg at det skaper noen bedre profil enn andre typer vinger.

Selv bruker jeg noen få strå organza samt litt naturell isbjørn for å avstive vingen.

Ellers kryss-surrer jeg bare hackle som klippes over og under. Har så langt ikke merket noe bedre respons oppbundet hackle.

Det er imidlertid sterkt,  samt pent å se på hvis det skal telle........

Rådyrhår er jo også knall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er flere som hevder at organza klistrer seg sammen......mener dere at materialet forblir sammenklistret når vingen igjen har kontakt med vannet???

 

Ja, i hvert fall etter en fire-fem flyt. De to-tre første gangene så sprer dem seg litt igjen i kontakt med vann, men mindre og mindre for hvert flyt. Gidder ikke å irritere meg over å ikke vite om dem har spredd seg eller ikke...

 

Edit: kan legge til at den bindeoppskriften jeg har benyttet foreslår å splitte oraganza-vingen i fire fiberbunter, altså to som peker skrått ut på hver side. Det er en grunn til det...

 

 

ok.....det er sikkert bare jeg som repiterkaster lite, to tre kast på en fisk.....så la den hvile en stund.....nok til at den tørker.....ps.

iipregnerer aldti spentvingene!

 

Man tar nok ikke pause så fort om man er ung og ivrig...  ;)

 

 

 

det er slik jeg har fisket fra jeg begynnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Synes oppbundet hackle er unødvendig mye pes, og ikke ser jeg at det skaper noen bedre profil enn andre typer vinger.

Selv bruker jeg noen få strå organza samt litt naturell isbjørn for å avstive vingen.

Ellers kryss-surrer jeg bare hackle som klippes over og under. Har så langt ikke merket noe bedre respons oppbundet hackle.

Det er imidlertid sterkt,  samt pent å se på hvis det skal telle........

Rådyrhår er jo også knall :-)

 

Pes og pes...profil og profil......den flyter iallefall som en dupp og har ikke for stive vinger og ikke for myke vinger....... nærmest perfekt vil jeg si ;D

At det er noe pes å binde er naturligvis bare tøys og tull, dette går fort som faen og er lett som fett ;D ;D

 

Før i tida fiska jeg med polyvinger, antronvinger, organzavinger......og det ble bare ball. Fant liksom aldri ut av spent spinner godfølelsen med disse vingene...... med oppbundet hackle skjønte jeg plutselig hva fiske med spent spinner var for noe. Det funka jo 10 ganger bedre jo :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så Pål Krogvold bitte denne live en gang, mens han fortalte om flua.

Dro rett heim og batt opp 10 eksemplar og har aldri sett meg tilbake  :)

Herlig flue som flyter og flyter og flyter og fanger fisk!!

 

Eksakt sånn var det jeg ble hekta på spent spinner med oppbundet hackle :D

En stor takk til Pål Krogvold ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid brukt Anton når jeg har bunnet mine spent spinnere, men skal jeg begynne å bruke hackle!

 

En negativ effekt jeg har opplevd med antron er etter lengre opphold i flueboksen har de let for å utvikle seg til antron baller istede for vinger.

 

Takk Terje for en fin bunde beskrivelse!

 

Ps, for å øke synligheten på vannet bryker jeg å lage en lys " vingesekk" over torax. Den ødlegger ikke siluetten som fisken ser, men hjelper fiskeren til å følge flue.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg har alltid brukt Anton når jeg har bunnet mine spent spinnere, men skal jeg begynne å bruke hackle!

 

En negativ effekt jeg har opplevd med antron er etter lengre opphold i flueboksen har de let for å utvikle seg til antron baller istede for vinger.

 

Takk Terje for en fin bunde beskrivelse!

 

Ps, for å øke synligheten på vannet bryker jeg å lage en lys " vingesekk" over torax. Den ødlegger ikke siluetten som fisken ser, men hjelper fiskeren til å følge flue.

 

Espen

 

Bare hyggelig Espen :D

Det du sier om å lage en lys vingesekk over thorax stiller jeg meg hundre prosent bak. En veldig god ide og synligheten blir helt klart bedre for oss :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid brukt Anton når jeg har bunnet mine spent spinnere, men skal jeg begynne å bruke hackle!

 

En negativ effekt jeg har opplevd med antron er etter lengre opphold i flueboksen har de let for å utvikle seg til antron baller istede for vinger.

 

Takk Terje for en fin bunde beskrivelse!

 

Ps, for å øke synligheten på vannet bryker jeg å lage en lys " vingesekk" over torax. Den ødlegger ikke siluetten som fisken ser, men hjelper fiskeren til å følge flue.

 

 

Espen

 

Bare hyggelig Espen :D

Det du sier om å lage en lys vingesekk over thorax stiller jeg meg hundre prosent bak. En veldig god ide og synligheten blir helt klart bedre for oss :D

 

Terje!

 

hva med å prøve en slags fluoriserende orange/grønn eller gul vingesekk.....med tanke på at fisken ikke ser oversiden uansett...:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette er den første flue jeg publiserer på forumet og også den første spent hackle flua jeg har bunnet, men med cdc "vingesekk"

Tar i mot kritikk og komentarer med takk!

 

Espen

[attachthumb=3]

[attachthumb=2]

 

Har ikke noe annet å si enn GLIMMRENDE UTFØRT :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...