Gå til innhold

En lettere forbanna purist......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

tenk å tråkke så hardt på forsvaret.....det blir spennende om du får reaksjon

 

Kommer nok ikke noe reaksjon fra forsvaret, men jeg fikk en meget hyggelig telefon fra en eldre kar bosatt på Rena.

Han ringte å takket meg for det jeg skrev og fortalte at det var mange fastboende som hadde lest det jeg skrev som var helt enig. Det må

jeg si var hyggelig å høre.

 

Mannen fortalte også at utflyttingen fra Åmot hadde vært formidabel de siste to åra og at dette desverre aldri kom frem i nyhetsbilde, men at

det tvert imot fremstilles som om at forsvaret har tilført Åmot kommune bare velstand. Dette stemmer overhode ikke i følge den hyggelige mannen.

 

Han var også meget frustrert og forbanna på politikerene i Åmot som bare satt på ræva og godtok alt forsvaret foretok seg.

Det var i følge han mange fastboende som rett og slett ikke turte å si ifra, men som var svært forbanna og frustrerte over det forsvaret har stellt i stand

i åmot.

 

Kjedelig å høre det han sa men det viser iallefall at ikke alle i Åmot omfavner forsvaret og det de holder på med.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du evner å ta til motmele, Terje! Hadde politikerene enda turt å ta standpunkt.. Hadde vært artigt om du hadde fått et svar.

 

Selv synes jeg det er betenkelig at et forsvar som i praksis er nedlagt skal få lov til å fortsette å utvide øvingsområdene sine.

Som gammel sersjant synes jeg at utviklingen i forsvaret er skremmende. En gang i tiden var det meningen at forsvaret skulle ha en prevantiv effekt, det skulle synes, og det skulle virke i en kort periode intil storebror kom til unnsetning. Jeg synes at forsvarets aktivitet i stor grad var berettiget, da de hadde en tenkt reell funksjon. I dag er ting bygd ned i en slik grad at forsvarets evne til å løse oppdrag er tilnærmet ikke-eksisterende. De ytterst få som fremdeles innehar en evne til å løse et oppdrag benyttes som støtte for et NATO i områder der forsvaret selv uttaler at "denne krigen kan ikke vinnes med militærmakt, det må sivil oppbygning og sivilt hjelpearbeide til". Med andre ord, man irriterer på seg folk uten reelle muligheter for å lykkes. Så skal man atpåtil ødelegge norsk unik natur under fanen "vi må jo ha et forsvar"?

 

Dagens situasjon har gått fra tragisk, til komisk, til enda mer tragisk, og trolig endt opp et sted hvor den eneste grunnen til at forsvaret fremdeles får en post på statsbudsjettet i det hele tatt, er at den norske stat ikke ønsker å legge ned forsvarsdepartementet. Og det er faktisk en ganske skremmende politikk. Resultatet er at det å søke å utvide eksisterende øvingsfelt ikke bare er latterlig, det er en hån mot det norske folk. Det påstås at man skal ha et "tidsmessig forsvar for nasjonal trygghet". Det eneste man kan være trygge på, er at forsvaret kommer til å søle bort skattepenger på resultatløs trening, og at de kommer til å fortsette å ødelegge den naturen vi er så stolte av og glad i.

 

Hva vi egentlig skal med et ikke-fungerende forsvar er en gåte som det er utenfor min evne å løse. Eller jo, forresten - det skal trolig brukes som et middel til å sleike amerikanske stridshissere oppetter ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bra at du evner å ta til motmele, Terje! Hadde politikerene enda turt å ta standpunkt.. Hadde vært artigt om du hadde fått et svar.

 

Selv synes jeg det er betenkelig at et forsvar som i praksis er nedlagt skal få lov til å fortsette å utvide øvingsområdene sine.

Som gammel sersjant synes jeg at utviklingen i forsvaret er skremmende. En gang i tiden var det meningen at forsvaret skulle ha en prevantiv effekt, det skulle synes, og det skulle virke i en kort periode intil storebror kom til unnsetning. Jeg synes at forsvarets aktivitet i stor grad var berettiget, da de hadde en tenkt reell funksjon. I dag er ting bygd ned i en slik grad at forsvarets evne til å løse oppdrag er tilnærmet ikke-eksisterende. De ytterst få som fremdeles innehar en evne til å løse et oppdrag benyttes som støtte for et NATO i områder der forsvaret selv uttaler at "denne krigen kan ikke vinnes med militærmakt, det må sivil oppbygning og sivilt hjelpearbeide til". Med andre ord, man irriterer på seg folk uten reelle muligheter for å lykkes. Så skal man atpåtil ødelegge norsk unik natur under fanen "vi må jo ha et forsvar"?

 

Dagens situasjon har gått fra tragisk, til komisk, til enda mer tragisk, og trolig endt opp et sted hvor den eneste grunnen til at forsvaret fremdeles får en post på statsbudsjettet i det hele tatt, er at den norske stat ikke ønsker å legge ned forsvarsdepartementet. Og det er faktisk en ganske skremmende politikk. Resultatet er at det å søke å utvide eksisterende øvingsfelt ikke bare er latterlig, det er en hån mot det norske folk. Det påstås at man skal ha et "tidsmessig forsvar for nasjonal trygghet". Det eneste man kan være trygge på, er at forsvaret kommer til å søle bort skattepenger på resultatløs trening, og at de kommer til å fortsette å ødelegge den naturen vi er så stolte av og glad i.

 

Hva vi egentlig skal med et ikke-fungerende forsvar er en gåte som det er utenfor min evne å løse. Eller jo, forresten - det skal trolig brukes som et middel til å sleike amerikanske stridshissere oppetter ræva.

 

Takker for det havard og ikke minst takk for et meget godt innlegg. Jeg er så enig i det du sier som det går an.

 

Politikerenes store dilemma i Åmot er etter mitt syn mangel på kreativiet, det vil si etter at Kartongfabrikken ble nedlagt så fikk de panikk og da

tok de imot forsvaret med åpne armer i stedet for å se på mulighetene for å markedsføre Åmot som en naturperle og tenke i retning av "hvordan kan vi skape arbeidsplasser med utgangspunkt i våre naturressurser". I stedet tror jeg tanken ble noe sånt som "Forsvaret må jo være redningen for Åmot, eller så går

det lukt til helvete for oss".

 

Etter at forsvaret kom så har de mer eller mindre fått godkjent alt de ber om og politikerene tør ikke å gjøre noe som helst.

Da forsvaret etablerte seg på Rena så forelå det en stortingsmelding som sa at Renaelva ikke skulle røres.

I dag er det bygd broskoler, bruer over elva, to vadetrasseèr og to til er på vei, og forsvaret har åpent utrykkt at de ønsker mer av elva. Forsvaret tar med andre ord litt og litt og politikerene reagerer ikke i det hele tatt. I tillegg er det maskingevær knattring der oppe hele sommeren for ikke å snakke om all støyen fra skytelfelt og jagerfly som lokalbefolkningen må leve med. I tillegg har man risikoen med avfall fra skytinga som for eksempel hvitt fosfor. Håra reiser seg på kroppen med tanke på hva som vil skje hvis dette hvite fosforet skulle gå ned i grunna og renne ut i Renaelva.

 

Desverre er det slik at det finnes partier som for eksempel FRP og flere med dem som er en pådriver for at forsvaret skal få det som de vil uansett hva de ber om og det er ikke mer enn litt over en uke siden at FPR`s representant i Åmot gikk ut å takket forsvaret for alt de har gjort i Rena og Åmot. Det sier igrunn alt om hvor lite noen bryr seg om ødeleggelsene som foregår. Da har det blitt ren prestige å vise sin støtte til forsvaret koste hva det koste vil spør du meg.

Dette må jo være bevis på ren og skjær superegoisme og mangel på forståelse ovenfor mennesker og natur.

 

Noen ganger har jeg lurt på om FRP representanten og flere med han hadde sagt JA hvis forsvaret ba om å få prøvesprenge et par atombomber i området, for det virker som om respekten for naturressursene i Åmot må vike for menneskets destruktive krefter.......... men noen kaller jo det for FREMSKRITT :rolleyes: ::)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig for all del for at forsvaret skal få trene slik at de blir en effektiv og fungerende organisasjon. Det jeg har problemer med er at politikerene tillater dem å gjøre som de vil, som du beskriver, mens de samtidig ikke gir nok til at dette gir praktiske resultater. Det er en tap/tap-situasjon der forsvaret trener så godt de kan, og turer fram og ødelegger natur etter eget forgodtbefinnende, uten å midler til å trene slik at man får reellt utbytte av det.

Jeg har veldig lyst til å påpeke at forsvaret pr i dag er i stand til å forsvare et område fra Slottet til Majorstua i et par dager, men jeg husker ikke hvor jeg har det fra, så jeg velger å la være.

Poenget mitt er at vi må alle ofre noe for å ha et fungerende forsvar, og det er jeg forberedt på å gjøre, og gjør det riktignok ikke med glede. Men jeg ofrer gjerne litt. Men det er et stikkord der, og det er FUNGERENDE. Et forsvar som ikke engang er i stand til å forsvare en bydel i Oslo er etter mitt skjønn IKKE et fungerende forsvar. For å berettige et offer må det produseres resultater. Og da snakker jeg om resultater utover det å være i stand til å sende to hundre mann til formålsløse utenlandsoperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker i forkant av etablerig av forsvaret på Rena, vi hadde en rep øvelse der oppe hvor vi ikke fikk kjøre i terrenget med stridsvognene

Dette for at lokalbefolkningen skulle få et mere posetivt syn på etableringen.

 

Kjørte Leopardene ned på Rådhuset for at unga skulle få se og oppleve dette.

 

Tragisk hvordan forsvaret ikke tar mer ansvar og begrenser skadene rundt sitt virke.

 

Stå på ikke la de ødlegge mer nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være bevis på ren og skjær superegoisme og mangel på forståelse ovenfor mennesker og natur.

Ok, du vil ha forsvaret ut av skauen hvor du bor, hovedsaklig fordi du selv vil ha tilgang til bedre naturressurser. Greit nok. Fluefiske og natur støttes på generelt og sympatisk grunnlag. Men det forutsetter motparter med en solid dose ironi for å beholde troverdigheten når du deler ut egoismestemplet til alle andre enn deg selv.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette må jo være bevis på ren og skjær superegoisme og mangel på forståelse ovenfor mennesker og natur.

Ok, du vil ha forsvaret ut av skauen hvor du bor, hovedsaklig fordi du selv vil ha tilgang til bedre naturressurser. Greit nok. Fluefiske og natur støttes på generelt og sympatisk grunnlag. Men det forutsetter motparter med en solid dose ironi for å beholde troverdigheten når du deler ut egoismestemplet til alle andre enn deg selv.  8)

 

Jeg vil ha dem ut av skauen hovedsaklig fordi forsvaret ikke hører hjemme i naturen.

Forøvrig har jeg ikke delt ut egoisme stemplet til alle andre enn meg sjæl, men det har sikkert noe med øyet som ser å gjøre :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hørte rykter om at de skulle trene på Kvarven, og ha skytetrening på ei rø bu/hytte?

 

Da skal du få se hva en virkelig forbanna purist er for noe Juvis ;D ;D

........ da hadde jeg nok gått fra purist til terrorist på rellativt kort tid :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er enig med deg Terje. Men er det ikke sånn at komunen får utrolig mye penger i skatt og avgifter fra staten for at de trener og har det moro der oppe. Hvis de hadde dratt et annet sted, så hadde ikke komunen hatt de inntektene. Alt er snudd opp ned. Det er bare snakk om penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg må bare si at jeg er enig med deg Terje. Men er det ikke sånn at komunen får utrolig mye penger i skatt og avgifter fra staten for at de trener og har det moro der oppe. Hvis de hadde dratt et annet sted, så hadde ikke komunen hatt de inntektene. Alt er snudd opp ned. Det er bare snakk om penger...

 

Det er jeg enig i, her ligger det nok økonomi bak og da er politikerene i Åmot i forsvarets hule hånd. Sad but true.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...