Gå til innhold

VM i fluefiske til Norge


Nøkken

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Blir Erik med i VM så skal til og med jeg følge med på arrangementet (fra godstolen selvfølgelig) :)

Den mannen gir jeg min uforbeholdene støtte enten han fisker under eller over vann. Såpass fortjener Erik etter alle de gode

debattene vi har hatt her på FFS :D

 

Heia Erik og heia Norge sier nå jeg iallefall :D......

 

Hilsen en TØRRFLUEPURIST OG Eikre supporter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

22.gif Du er nå ubetalelig da.

 

Dette kan fort bli 28.gif for meg. Men du verden så gøy det hadde vært med private jubel.gif. Rett og slett for å erte de mest konservative litt.

 

Men én ting er sikkert: På Renatreffen kommer du nok til å få 9.gif når du får den største av oss alle. Og nå skal du få et uttrykk av meg som du kan få lov til å bruke og utbasunere ved bålet: Splitcanetørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

dette er ingen sport, det er en spennende fritidssyssel......sport ble innført i slutten av 80 tallet....var en av de førte som ble kontakra av Villmarksliv for å være deltager

 

Og i de siste 15+ åra så har man mått kvalifisere seg... Uansett, dette er gledelige nyheter, og jeg håper det kan for en gangs skyld være en gledelig og positiv tråd fritt for surmaga oppgulp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

22.gif Du er nå ubetalelig da.

 

Dette kan fort bli 28.gif for meg. Men du verden så gøy det hadde vært med private jubel.gif. Rett og slett for å erte de mest konservative litt.

 

Men én ting er sikkert: På Renatreffen kommer du nok til å få 9.gif når du får den største av oss alle. Og nå skal du få et uttrykk av meg som du kan få lov til å bruke og utbasunere ved bålet: Splitcanetørt!

 

Er`n supporter så er`supporter :D.... og hadde jeg vært tilstede på selve konkurransen så skulle du fått se hva en gammal hockey supporter hadde å by på :D

Da hadde jeg finni frem godstolen satt meg godt tilrette og fulgt nøye med på hvordan Eikre hadde gjort det. MEN.... hadde jeg sett at du fiska med noe under vann mens ørreten vaka som faen så hadde jeg spretti opp og du hadde fått høre følgende supporter sang jalle utover elva (melodien er fader Jacob):

 

Erik Eikre... Erik Eikre, sover du...sover du...ser du ikke fisken, ser du ikke fisken...nei nei nei...nei nei nei..... :D

 

Hilsen Splitcanetørt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ehh, hvordan kvalifiserer man seg til dette?

Må man ha et scorecard, på linje med golfen, eller er det nok å ha et "navn"?

Jeg har vippet opp utallige store aurer de siste åra, på tørt, selvfølgelig, men ikke har jeg blitt spurt.

-Hvordan velger man ut laget?

Jeg spør igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ehh, hvordan kvalifiserer man seg til dette?

Må man ha et scorecard, på linje med golfen, eller er det nok å ha et "navn"?

Jeg har vippet opp utallige store aurer de siste åra, på tørt, selvfølgelig, men ikke har jeg blitt spurt.

-Hvordan velger man ut laget?

Jeg spør igjen.

 

 

 

Magne her riktig, se på nkff's hjemmesider. Der finnes det info.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med mesterskapet NKFF. ;D

Har mange hyggelige minner fra den da jeg var med på konkuranser. ( samt et par dårlige minner om endeløse diskusjoner om regler) Men utrolig mye dyktige fiskere og hyggelige folk. Det er få miløer der du kan lære så mye fluefiske på kort tid. Enten du du fisker med tørrflue eller våtflue.

 

Imponerende at NKFF nå er istand til å arrangere et VM. ;D

 

Dryfool, hvis reglene er slik de var da jeg var med for 10 år siden, så må du kvalifisere deg igjennom deltagelse i 3-4 uttakskonkuranser her i Norge. de beste fra disse konkuransen blir satt sammen til det Norske laget.  Regner med at du finner mer info på sidene til NKFF.

 

Gisle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Gratulerer med mesterskapet NKFF. ;D

Har mange hyggelige minner fra den da jeg var med på konkuranser. ( samt et par dårlige minner om endeløse diskusjoner om regler) Men utrolig mye dyktige fiskere og hyggelige folk. Det er få miløer der du kan lære så mye fluefiske på kort tid. Enten du du fisker med tørrflue eller våtflue.

 

Imponerende at NKFF nå er istand til å arrangere et VM. ;D

 

Dryfool, hvis reglene er slik de var da jeg var med for 10 år siden, så må du kvalifisere deg igjennom deltagelse i 3-4 uttakskonkuranser her i Norge. de beste fra disse konkuransen blir satt sammen til det Norske laget.  Regner med at du finner mer info på sidene til NKFF.

 

Gisle

 

Riktig det ja. Du er sårt savna du også.

 

Jeg kan forøvrig opplyse om at reglene er noe forenklet og at diskusjonene om disse er en saga blott - heldigvis. Men NKFF er ikke i stand til å arrangere VM alene og trenger derfor frivillige. Det går nok veldig bra når folket skjønner hvor moro det egentlig er.

 

Du har et godt navn Dryflyfool, men det holder dessverre ikke til å få utdelt en plass for å representere Norge. Så du må nok bevise dine kunnskaper gjennom konkurranser. Og holder ikke kunnskapene så får du gjøre som meg - Satse på flaksen.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

-Hmmm. Jeg har jo en sjetteplass i abborfiskekonkurranse, yngre junior, fra 1974. -Kan dette kvalifisere? Jeg vant tross alt en rimelig tøff lommebok...

 

Må jo legges til i vurderinga for "wild card" i alle fille fulle fall. Tøffe lommebøker er alvorlige saker. Spesielt om de er fulle også.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som har lyst til å prøve dette, å bli med på et stevne. Har ikke noen negative opplevelser fra de stevnene jeg har vært med på, men det er konkurranse og det bærer jo selvsagt de fleste preg av når startskuddet går. Har truffet mange trivelige mennesker jeg har satt stor pris på å bli kjent med.

 

Reiste alene på mitt første stevne, og ble tatt veldig godt i mot. Bra gikk det også, men det ble det fort slutt på... he he.

 

Lykke til med VM, og lykke til med kvalifiseringene !!

 

Jan R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Men i disse rare fiskekonurransene, blir det ikke egentlig den beste nymferen som vinner?

Sånn hvis det ikke skulle ta helt av med en godklekking, mener jeg.

 

Men, Erling talt, jeg skal heie på Hr.Eikre, jeg!

Og vinner en utlending, så skal jeg mumle lenge og vel om doping...

 

Tenk deg en franskmann; "Sacre Bleu! Der er den øøøret. Den zkal moa ta med denne petite nymfen! Olala! Oui! Mon Cherie!"

Eller en tysker; "Ach, du liebe! Ordnung musst sein! Ich habe keine dingeldangel! Und der fiskeshwein sollen ich tagen! Und shnell! Jawohl!"

For ikke å prate om Yankeene; "Well, Oh my God, this is something I´m gonna win! It`s so beautifull here in Norway! And, have I mentioned; I`ve jumped in Holmenkollen! But it`s all so small here! What? No burgers for lunch? "

Søta bror, da; "Å å, det var det jag visste. Inte bra! Hør ni gjøkorna? Har ni tvettat tassarna? Men åt helvete, dom jækla nordbaggarna flinar nog åt oss nu. Dom har svindlat oss igen! Her er ingen øring."

Men det kommer vel noen Dansker også; "Ja. Det er sgu mæktig deilig! Skal vi ta en lille en? Davs og hei på deg! Nei, dette kan jeg lige! Og om litt, er kaffen klar!" -Kanskje ikke de verste konkurrentene, disse...

Men engelskmennene da; "Oh, dear! No tea-break? And there is really no Mayflies here? Blasted! Well, we will do the best with what we got. Hand me the number 4, Jeeves!"

Og så kommer det vel skumle utfordrere fra Østblokken; "Nja, Zier dju djet? Zkal vi kanzkje puttze på en nyumpfe? Zå kan do, Zlatan, komme deg opp i zientrum, og hente oss noe vodka! Menz do er der, zå ta med deg noen flottzxce biler."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hehe artig innlegg da.  ;D

 

Men ikke glem at det er snakk om van(n)vittig gode fiskere Dryflyfool. De ser klekkinger nesten før de har begynt. Og som sagt så har du nok mest sannsynlig ikke sett de beste tørrfluefiskerne før du har sett VM. Helt ærlig så tror jeg det vil være både en og to myter som får seg en knekk under det mesterskapet. Bare så synd ikke Pascal (sjef for juniorlaget) eller Said (manager for seniorlaget) deltar lenger. Da snakker vi tørrfluefiske på høyt nivå da. Men det finnes flere... Bare spør Stig om han har sett om tsjekkere kan fiske tørt. Man når sant skal sies så er det litt annerledes når det skal fiskes i et VM. Da SKAL fisken lures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Men i disse rare fiskekonurransene, blir det ikke egentlig den beste nymferen som vinner?

Sånn hvis det ikke skulle ta helt av med en godklekking, mener jeg.

 

Men, Erling talt, jeg skal heie på Hr.Eikre, jeg!

Og vinner en utlending, så skal jeg mumle lenge og vel om doping...

 

Tenk deg en franskmann; "Sacre Bleu! Der er den øøøret. Den zkal moa ta med denne petite nymfen! Olala! Oui! Mon Cherie!"

Eller en tysker; "Ach, du liebe! Ordnung musst sein! Ich habe keine dingeldangel! Und der fiskeshwein sollen ich tagen! Und shnell! Jawohl!"

For ikke å prate om Yankeene; "Well, Oh my God, this is something I´m gonna win! It`s so beautifull here in Norway! And, have I mentioned; I`ve jumped in Holmenkollen! But it`s all so small here! What? No burgers for lunch? "

Søta bror, da; "Å å, det var det jag visste. Inte bra! Hør ni gjøkorna? Har ni tvettat tassarna? Men åt helvete, dom jækla nordbaggarna flinar nog åt oss nu. Dom har svindlat oss igen! Her er ingen øring."

Men det kommer vel noen Dansker også; "Ja. Det er sgu mæktig deilig! Skal vi ta en lille en? Davs og hei på deg! Nei, dette kan jeg lige! Og om litt, er kaffen klar!" -Kanskje ikke de verste konkurrentene, disse...

Men engelskmennene da; "Oh, dear! No tea-break? And there is really no Mayflies here? Blasted! Well, we will do the best with what we got. Hand me the number 4, Jeeves!"

Og så kommer det vel skumle utfordrere fra Østblokken; "Nja, Zier dju djet? Zkal vi kanzkje puttze på en nyumpfe? Zå kan do, Zlatan, komme deg opp i zientrum, og hente oss noe vodka! Menz do er der, zå ta med deg noen flottzxce biler."

 

 

 

;D ;D

 

Har spurt om det før uten å få svar: Hvorfor er franskmenn så gode i konkurransefiske? Er det rett og slett tradisjoner for konkurransefiske og organisering som teller inn? Man skulle kanskje tro at britiske fluefiskere skullle hevde seg mer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har spurt om det før uten å få svar: Hvorfor er franskmenn så gode i konkurransefiske? Er det rett og slett tradisjoner for konkurransefiske og organisering som teller inn? Man skulle kanskje tro at britiske fluefiskere skullle hevde seg mer?!

 

Godt spørsmål og hadde jeg hatt fasiten så hadde jeg gjort det enda bedre, hehe. Men flere kjente faktorer spiller inn her. De har statsstøtte med penger, massør (fysio) og psykolog(!). Det verste er at det delvis er sant!!! Alle lag er pålagt å ha med seg minst én person som kan ta seg av den fysiske og psykiske helsetilstanden til utøvere som representerer Frankrike i internasjonale konkurranser. Så lenge de mottar støtte fra staten gjelder dette også fluefiskere. Tsjekkerne og polakkene er gode fordi dette er en stor mulighet for dem til å få status og komme seg ut i verden. Mange av dem TRENER opp til 6-7 timer hver dag det er mulig. Britene er dyktige og gjør det som regel ganske så godt, men for å vinne så må også de ta frem det eksepsjonelle og det er det lenge siden de har klart. På stille vann derimot...

 

Dersom du ser på en franskmann, tsjekker eller polakk i en stri elv under ei økt i VM vil du kjapt forstå at psykolog absolutt er på sin plass. De er fullstendig gale! Vi ville aldri risikere helsa på samme måte. Det er ganske enkelt ikke verdt det. Det gir i alle fall ikke nok status her i Norge til at det er verdt det.

 

Mellom meg og en franskmann som hadde vadet i hvitskummet:

- You are mad! What do you do if you fall?

- We have a reserve.

 

At det også har mye å si at det er tradisjoner innen konkurranse i de respektive landene er nær sagt selvsagt. I Frankrike er det 3 divisjoner... I Norge kjemper vi mot resten av fiskerne for å bli akseptert og for få lov til å arrangere et par konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Erik. Hvis galmannsvading er en forutsetning for å nå helt opp i toppen, så skjønner jeg godt at du lar være. Jeg kan nok ikke nekte for at det bor et ørlite konkurranseinnstinkt i meg også. Skulle vært morsomt å delta/kontrollere en gang for læringens skyld.  I mine beste stunder tar jeg noen ørsmå skritt fremover, selv om jeg føler at det har vært behagelig mye "stand by" de siste sesongene  ;) , med et ørlite unntak for mine tjekkereksperimenter i fjor.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Galmannsvading er ikke alltid en forutsetning, men det viser hvor mye det betyr for våre motstandere. Og da er det ikke lett å nå opp med vår tilnærming til fluefiske. Vi gir likevel aldri opp og lærer underveis. Vi har ikke så verst fiskere i Norge serru. Det skal bare litt ekstra klaff til så... Pål ble jo nummer 3 i EM i Førde og han har gjort det bra i utlandet også. Det har forøvrig flere av de norske, så muligheten er der. Men vi trenger hjelp og gjerne flere og enda bedre fiskere! Jeg har sagt det før og sier det igjen (med et ørlite flir selvsagt): Så lenge jeg er god nok er ikke laget godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...