Gå til innhold

Hvilket synkesnøre trenger jeg? Pål, Erik, eller andre uten vannskrekk..


Anbefalte innlegg

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Svart og Orange woolly bugger har også vært en killer for meg, tatt mange fine ørreter på disse fargene.

 

Ligger et bilde av en annen variant her med hot orange ice dub i kropp om jeg ikke tar helt feil:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9187.msg122718#msg122718

 

 

 

Stilig flue!

Er det Ice Dub, Glizz'n Glo eller FireStar-dubbing du har brukt?

Fargekode/-navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart og Orange woolly bugger har også vært en killer for meg, tatt mange fine ørreter på disse fargene.

 

Ligger et bilde av en annen variant her med hot orange ice dub i kropp om jeg ikke tar helt feil:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9187.msg122718#msg122718

 

 

 

Stilig flue!

Er det Ice Dub, Glizz'n Glo eller FireStar-dubbing du har brukt?

Fargekode/-navn?

Vanlig Ice Dub fra Hareline kjøpt hos Jarle & Bjørnar i Lillestrøm.  :) Fargen ser litt rar ut på bildet, men er kulerer i virkeligheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har mye av samme erfaring som Nøkken så det ble moro det her. Kan bare sitte på gjerdet og se at folk øser ut kunnskapen sin. KULT!

 

Når det gjelder det å vite hvilken flue så er det riktig som Nøkken sier at man etter hvert lærer seg å bli ganske sikker på hvilken det var, men for å være 100% sikker finnes det en løsning. Denne løsningen krever bittelitt sterkere fortom enn "på grensa". Jeg har stort sett sterk nok uansett og tenker aldri noe særlig over den biten. Teknikken er noe jeg bruker før konkurranser, men også hvis jeg er på et nytt sted og rett og slett ikke har særlig peiling på hva som foregår. Jada, det hender for alle at man ikke har snøring, hehe. Jeg bruker kirurgknuten på mine opphengere og begge opphengerne peker mot ytterste flue. Det betyr at det ikke blir noen "knekk" på knutene. Men for å sjekke hvilken flue som er "hot" så gjør jeg som følger:

 

Jeg tar opphengeren (med flue) og lager et halvstikk rett over knuten. Altså mot fluesnøret og helt inntil knuten. Dette gjør jeg på begge opphengerne. IKKE stram til! Bare dra det inntil slik at det er "tight". Når fisken napper i en av opphengerne så strammes dette halvstikket hardt til og... VOILA! Når du drar opp snøret har en av knutene fått seg en 90-graders vinkel (knekk). Dersom ingen knute har snudd seg så er det.... jepp, endeflua.

 

Dette blir svært så teknisk og det finnes masse mer, men Nøkken har vekt meg opp fra mine innfløkte teorier flere ganger. Spesielt én gang hvor det var treigt og jeg hadde prøvd alle triks i lærebok pluss litt til uten å få mer enn et par småkvister:

 

- Hvor mange fikk du Erik?

- Ingen. Prøvde alt mulig rart, men ingenting. Du da?

- 11.

- Hæ? Åssen i helv**e klarte du det da?

- Næh, jeg bare fiska...

 

Kanskje ikke så dumt å "bare fiske" innimellom heller. Men for å lære enda mer så anbefaler jeg å stikke innom en og annen konkurranse. Om ikke annet så for å se. Der er det nemlig en haug med folk som kan litt av hvert. Og til sammen kan de mye.  ;)

 

 

Og du Stig har gitt tilbake så det monner. Både til meg og til andre. Så du kan bare fiske med god samvittighet og visshet om at du har berga flere enn én fisketur for meg. Og den helt spesielle båtøkta på Voss er det vel ingen av oss som glemmer. Det var artig fiske det!!!  8) Det var også din skyld at det ble som det ble.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Blir noen sånne også da :-)

 

Heggeli hybrid :-)

 

 

Det er bare å sende så skal jeg nok finne et hjem for dem!  ;D

 

Hva med å flytte den fargen inn i skjegget? Litt under det sorte hacklet...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir noen sånne også da :-)

 

Heggeli hybrid :-)

 

 

Det er bare å sende så skal jeg nok finne et hjem for dem!  ;D

 

Hva med å flytte den fargen inn i skjegget? Litt under det sorte hacklet...  8)

 

Kanskje det :-) Skal pønske ut noe... Trenger du mange dusin?  ;)

 

Var det noe ala dette du tenkte på med det halvstikket for å avsløre hvilke flue som fanget?

post-3090-13949864358698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kjekt å kunne tegne gitt. Jepp dønn riktig!  :)

 

Det er bare å teste det med henda.

 

Et lite tips: For ekstra markant effekt kan du snu på det. Altså slik at opphengeren egentlig peker oppover i utgangspunktet og at du gjør halvstikket på nedsiden. Dette gjør dessverre knuten enda svakere, men men...

 

Edit.

Uff er så glemsk også da! Glemte å si at om du snur det på hodet så er det ikke sikkert at det holder seg i "riktig stilling" til du har fått inn snøret og kan sjekke. Knuten blir nemlig mye løsere da. Sånn, nå må jeg vel ha husket alt for en gangs skyld.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

 

Var jeg vekk i min knuteoppfatning eller har Nøkken rett? ;)

Vil ikke halvstikk stramme seg i kastingen?

 

Mulig jeg er "blond" idag. Men jeg vil jo gjerne lære mer :D

 

Når man fisker med synk og nymferigg vil jeg tro man kaster rimelig rolige og åpne bukter.

Tror ikke halvstikket drar seg til da, om om det gjør det vil det uansett ikke klare å "vrenge" kirurgknuten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

 

Var jeg vekk i min knuteoppfatning eller har Nøkken rett? ;)

Vil ikke halvstikk stramme seg i kastingen?

 

Mulig jeg er "blond" idag. Men jeg vil jo gjerne lære mer :D

 

Du lære mer...liksom...he-he.

Du må for guds skyld komme deg på en konkurranse, for makan til fiske som du holder på med etter sjøørret er bare å overføre til ørret i ferskvann. Du er jo synkelinemann i hedersklassen ;)

 

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei Erik

 

Var jeg vekk i min knuteoppfatning eller har Nøkken rett? ;)

Vil ikke halvstikk stramme seg i kastingen?

 

Mulig jeg er "blond" idag. Men jeg vil jo gjerne lære mer :D

 

Svært få er dumme og du er helt klart ikke blant dem.

 

Men Nøkken har nok mer kontroll over hvordan jeg tenker ettersom han både kjenner mine metoder og har praktisert det aller meste selv.

 

Halvstikket strammes ikke nok under kastingen nei. Pussig nok så funker det ikke like godt på alle fortomstyper heller. Ikke spør meg om hvilke for jeg har ikke testet alle, men bla. SA funker best med motsatt vei. Jeg går da opp en tykkelse "for å være sikker" dersom det er stor fisk og forhold for det.

 

Beste svar jeg har fått er fra en kompis under fiske på et vann ved Trysil:

 

- &%#¤%#¤/%& DEN VAR JAGGU FIIIN!!!!

- Veit du hva'n tok ell'?

- Jepp, rød diawlbach.

- Men du har jo fortsatt alle tre. Så du bruker halvstikket du også?

- Nei.

- Du kjente det ja.

- Nei.

- ???

- Diawlbach'n hadde 13 halefibre og nå har den 12!

 

Noen er altså nøyere enn andre...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra Erik, nå er du i siget ;)

Du verden hvor mye man lærer i denne tråden gitt.

 

En ting jeg har lurt på!!! Eller flere, hvilket inntrekk brukes mest i marka.

 

Du ser en fisk, og har på vått faktisk. Den er litt vrien å få. Du må trigge den med en fisketeknikk du vet ofte kan funke. Bruker f.eks en heggeli. Hvilken taktikk har dere?

 

Jeg synes kontante stopper og rykk i havet er best. Tørre å ta lengre pauser. Og som jeg har sagt, hele inntrekket har ofte en "fellesnevner" når det gjelder akselrasjon. Noen fellestrekk her i forhold til marka.

Ja, jeg vet at VARIASJON er ofte tingen. Men har dere noen gode tips?

 

Skal teste ut mye rart i ukene fremover, du verden hvor jeg gleder meg :P

 

Kan fisketeknikk fra sjøen overføres med positivt fortegn til marka?

 

 

MR "BLOND"

 

Edit: Lært allerede en haug av Stig via tlf. Takk takk mann ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å få et lite innblikk i hva konkurransegutta driver med! Mye å lære her...

 

En presisering:

Mitt tidligere innlegg var rettet mot en spesifikk situasjon i en spesiell type vann som jeg har fisket mye i (utpregede marflovann i nordnorsk/nordsvensk høyfjell med stor fisk, spesielt røye). I mer "normale" vann og i lavlandet er fisken etter min erfaring skjelden like selektiv, og her tipper jeg Erik og Påls avanserte teknikker vil fungere meget bra!

Men i den typen høyfjellsvann jeg snakket om blir fisken (den store røya) i visse perioder så selektiv på marflo at lite (ingenting) annet nytter. Om man kaster store, fargeglade attraktorer, sluk/spinner, eller stein på disse fiskene, går da ut på ett. Tro meg, jeg har prøvd. Ikke engang markfiske gir resultater under disse forholdene! Og i de aller beste marflovannene (der fisken er størst) er selektiviteten mest ekstrem.

I perioder med store klekkinger og lite vind kan man forøvrig ha et utrolig artig tørrfluefiske og sightfiske (ellers ville jeg vel neppe ha frekventert disse områdene ;)). Og man planlegger selvfølgelig alltid turen for å prøve og treffe disse periodene der fisken er på hugget og mange teknikker kan være effektive.

Men været på Nordkalotten er som kjent lunefullt, spesielt i høyfjellet. Derfor blir det som regel rikelig med tid til både å eksperimentere med synkelinefiske og lese Morgan Kane.

 

Et annet interessant poeng er at mange slike vann, f.eks på Laksefjordvidda, har blandingsbestand av ørret og røye, og at atferdsforskjellen mellom de to slektningene blir svært tydelig under under de nevnte forholdene.

Det går nemlig nesten alltid an å lure en og annen ørret på streamer e.l.., mens den store røya som oftest er sporløst forsvunnet. Ofte kan man forledes til å tro at man fisker i et vann med overveiende ørretbestand, mens det i virkeligheten er mest røye i vannet. Og hvor mye røye det egentlig er i vannet ser man først når man kan observere vannet under optimale forhold med vakende fisk. Røya er, etter min erfaring, betydelig mer selektiv enn ørreten i slike vann. Men den kan også få rene "tulltak" og plustelig kaste seg over hva som helst i en kort periode. Men dette er skjelden, og som sagt ikke noe å basere fisket på.

Røya er i det hele tatt en meget fascinerende fisk, og det at de beste røyevannene gjerne ligger i meget naturskjønne omgivelser langt fra nærmeste bilvei, gjør ikke dette fisket mindre attraktivt (for meg ihvertfall).

Men det finnes selvsagt også mange meget gode marflo/røye-vann nært vei også, spesielt i Finnmarks nordligere deler. Og det vet sikkert Lars mye mer om enn meg:)

 

Mvh

 

Håvard Stubø

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Håvard!

Røyefiske i skikkelige marflo-vann kan være en prøvelse.

Det er en grunn til at mange slike vann kun fiskes på om vinteren, med unntak av noen ekstreme særinger som på død å liv skal lure fanden hele året.

Vi har noen lett tilgjengelige marfloeldorado som huser grov ørret på fastlandet, nært Hammerfest.

Alle vet at der går brukbart med fisk der, men nesten ingen havner i håvmaskene.

Når en drar opp isboret om vinteren velter marflo opp av hullet!

Den siste fisken JEG kjenner til som ble landet her prydet forsiden av Finnmark Dagblad for 3-4 år siden, og veide over 6 kilo. Vakreste skapningen jeg har sett!

Vannet er forøvrig lite traffikert :-)

 

Her er grunnen til at jeg skal til bunns!

(Tatt på haspel aug.-05..).

 

For anledningen poserer jeg med min flotte "Bunker Oil"-caps.

Bruker å kle meg ut når jeg skal fiske med sluk.....  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette fisket er for helt spesielt interesserte, ingen tvil om det, Lars! Noen ganger lurer man på hvorfor i h..... man på død og liv skal drive med dette ;)

Fangststatistikken ligger i gjennomsnitt på under 1 fisk per fisker/døgn i de mest ekstreme vannene, så dette fisket er ikke noe for de som vil ha mye kontakt med fisk...

Men fisken er jo som regel stoor og av utrolig kvalitet, så det er veldig, veldig spennende å sightfiske i sånne vann!

Isfiske er jo, som du sier, ofte mer effektivt på slike vann, men det er jaggu noen bomturer der og... been there done that ;D

 

Hørtes ut som et sånn klassisk hestk** marflovann det du beskriver. Interessant... ;)

 

Litt av en røye du har der! Må vel være opp mot 4 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Håvard!

Røyefiske i skikkelige marflo-vann kan være en prøvelse.

Det er en grunn til at mange slike vann kun fiskes på om vinteren, med unntak av noen ekstreme særinger som på død å liv skal lure fanden hele året.

Vi har noen lett tilgjengelige marfloeldorado som huser grov ørret på fastlandet, nært Hammerfest.

Alle vet at der går brukbart med fisk der, men nesten ingen havner i håvmaskene.

Når en drar opp isboret om vinteren velter marflo opp av hullet!

Den siste fisken JEG kjenner til som ble landet her prydet forsiden av Finnmark Dagblad for 3-4 år siden, og veide over 6 kilo. Vakreste skapningen jeg har sett!

Vannet er forøvrig lite traffikert :-)

 

Her er grunnen til at jeg skal til bunns!

(Tatt på haspel aug.-05..).

 

For anledningen poserer jeg med min flotte "Bunker Oil"-caps.

Bruker å kle meg ut når jeg skal fiske med sluk.....  ;D

 

 

 

 

Er det denne du mener, så var`n mere stygg enn pen  ;)http://www.finnmarkdagblad.no/Innenriks/article3007202.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,75... Det går noen slike her óg, men det er laaaangt mellom dem.

Kan skimte disse midt utpå under ekstreme myggklekkinger enkelte kvelder/netter...

Tok en med bortimot samme lengde der på isen i vinter, men den manglet kjøtt på beina etter gytingen...

Har aldri sett større røye enn +/-4 kg i mine trakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Håvard!

Røyefiske i skikkelige marflo-vann kan være en prøvelse.

Det er en grunn til at mange slike vann kun fiskes på om vinteren, med unntak av noen ekstreme særinger som på død å liv skal lure fanden hele året.

Vi har noen lett tilgjengelige marfloeldorado som huser grov ørret på fastlandet, nært Hammerfest.

Alle vet at der går brukbart med fisk der, men nesten ingen havner i håvmaskene.

Når en drar opp isboret om vinteren velter marflo opp av hullet!

Den siste fisken JEG kjenner til som ble landet her prydet forsiden av Finnmark Dagblad for 3-4 år siden, og veide over 6 kilo. Vakreste skapningen jeg har sett!

Vannet er forøvrig lite traffikert :-)

 

Her er grunnen til at jeg skal til bunns!

(Tatt på haspel aug.-05..).

 

For anledningen poserer jeg med min flotte "Bunker Oil"-caps.

Bruker å kle meg ut når jeg skal fiske med sluk.....  ;D

 

 

 

 

 

Er det denne du mener, så var`n mere stygg enn pen  ;)http://www.finnmarkdagblad.no/Innenriks/article3007202.ece

 

Saltfjellet er i Nordland, Hammerfest er i Finnmark...

Fisken jeg refererte til var en ørret :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...