Gå til innhold

mer gøran


Sven Kalmar

Anbefalte innlegg

Ang HenrikMortensen, så har han ikke helt gøran stilen mere.

Jeg pratet med ham for nogen dage siden, hvor han mente at stilen er gammeldags.

Stilen hvis man kan kalde det , er en moderne  udgave af gøran stilen.

salmolucius

 

Det la jeg merke til i et filmklipp jeg så forleden fra en av de siste filmene hans. Han ser mer "keitete" ut nå enn han gjorde før  :).

Det er også et av de sleipeste utsagnene jeg har hørt på lenge :-\. Hva hadde han vært uten GA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Ang HenrikMortensen, så har han ikke helt gøran stilen mere.

Jeg pratet med ham for nogen dage siden, hvor han mente at stilen er gammeldags.

Stilen hvis man kan kalde det , er en moderne  udgave af gøran stilen.

salmolucius

 

Det la jeg merke til i et filmklipp jeg så forleden fra en av de siste filmene hans. Han ser mer "keitete" ut nå enn han gjorde før  :).

Det er også et av de sleipeste utsagnene jeg har hørt på lenge :-\. Hva hadde han vært uten GA?

 

Der traff du en spiker gitt. Det er alt for mange som ikke evner å gi æren til riktig person(er). Alt for mange mister hukommelsen på veien opp mot stjernehimmelen og når de har kommet dit er det dem og ingen andre som har æren for at de er der. Ikke som de kan huske i hvertfall. Jo litt hjelp kanskje, men resten har de finjustert og oppdaget selv... øøøøø??? Er det så forbanna vanskelig å si at man har lært nesten alt av en eller annen, men at man har gjort enkelte personlige endringer som man føler er riktige for en selv, og kanskje for noen andre også? Å si at man er mer moderne i sin utføring av noe man har lært av andre virker en smule selvsentrert på meg. Når det er sagt så er Henrik en veldig hyggelig fyr og det kan godt hende han er feilsitert eller at visse deler av det han har sagt er utelatt. Det er ikke uvanlig og jeg velger derfor å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser ca 200+ bøker i året om filosofi, esoteriske ting.. etc...psykologi..man henviser jo alltid til opphavs menn etc JUNG reich, etc

hvorfor må det være så jævla useriøst innen fluekasting... er dette et typisk skandinavisk trekk?  noe av det som i sin tid tilltrakk meg til fluekastingen var at folk som krieger, lefty oa. alltid nevnte hvem de hadde lært ting av osv..kunne gått tenke meg å lage et slags " over fluekastingens historie,.gøran for eks var inspirert av jim green etc etc..Steve lærte av bla krieger..i dont know...det har med intellektuell redelig het å gjøre synes jeg...pussig hvor mye en liten bok kan bety.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei på deg Sven!  :)

 

Pussig hvor lite jeg har lært, men det lille jeg kan har jeg lært av andre. Kanskje har jeg lagt til og justert noe selv, men alt det bittelille jeg kan hadde jeg altså ikke kunnet uten slike som deg, Staffan, Stein, Frank, Vidar, Tom, Lars Magne, Torill, Micke, Tor, Pål, Stig, Tore M. osv... + alle disse gærningene jeg har vært så heldig å treffe gjennom konkurranser i inn og utland. Som dere sikkert ser så er Stein Solberg uthevet og han er den viktigste bidragsyteren til det jeg har fått med meg. Alle skulle hatt en Stein og alle som har det burde fortelle at de har eller har hatt. Spesielt når de forteller om noe de kan...

 

Du snakker om å være på jakt etter en perfekt verden, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen erik!   gjett hvem som besøkte meg idag? STEIN SOLBERG ;D husker en tur vi hadde til korsvannet på romeriks åsen..

stein i høye vadere.. veldig lumsk farvann...plutselig var det ikke lenger 1,5 dypt, men tre,...

vi ble enige om en tur til SPÅLEN når vulgataen klekker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Sven!  :)

 

Pussig hvor lite jeg har lært, men det lille jeg kan har jeg lært av andre. Kanskje har jeg lagt til og justert noe selv, men alt det bittelille jeg kan hadde jeg altså ikke kunnet uten slike som deg, Staffan, Stein, Frank, Vidar, Tom, Lars Magne, Torill, Micke, Tor, Pål, Stig, Tore M. osv... + alle disse gærningene jeg har vært så heldig å treffe gjennom konkurranser i inn og utland. Som dere sikkert ser så er Stein Solberg uthevet og han er den viktigste bidragsyteren til det jeg har fått med meg. Alle skulle hatt en Stein og alle som har det burde fortelle at de har eller har hatt. Spesielt når de forteller om noe de kan...

 

Du snakker om å være på jakt etter en perfekt verden, hehe.

Vi har en Stein vi og Stein Grønnberg, kan lære litt av han og hvis en vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som har litt å takke Stein Solberg for Erik. Makan til generøs og kunnskapsrik fluefisker skal du lete lenge etter. Har personlig lært ekstremt mye av Stein opp igjennom tidene. Kjenner jeg han rett så er han en fortsatt en  stor inspirasjonskilde og læremester for en ny generasjon fluefiskere i sitt nærmiljø. Å se Stein utføre enhånds vannkast  på stillevann, kan stoppe kjeften på de fleste ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så i den andre tråden at man hevder at mange sikker dreiv med denne kastestilen før ham. jeg er ikke så sikker på det.

gørans stil er mer enn stang bevegelsene..hele utstyret må være en balansert helhet, line fortom, skyteline, og stanga må være dyp, uten for lang slaglengde. de tidlige stoppene som gir middels trange symmetriske bukter uten for høy line hastighet..som gi fin strekk og kontroll .prinsippene om å kontrollere buktene ved hjelp av den etter min mening geniale hjulteorien..gjør at til å med helt ferske forlk forstår det.. ved å øke eller minske motstanden i nedre del av bukta ,metodene hans for vinklinger og bruka av sirkler, noen stammer fra gammelt av, men gøtran videre utviklet dette  systematiserte det og gjorde det allment kjent,. dette og mer avansert bruk av "hjul"  (sorry grunde)blir faktisk mulig å jobbe systematisk med både i hue og i praksis...alt dette gjør at jeg siden jeg oppdaget gørans verden i 1991, ser på han som en av de viktigste kasterene i vår tid...og jeg er enig, det er ikke mange ganger jeg har sett noen som praktiserer helt etter boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du er ikke den eneste som har litt å takke Stein Solberg for Erik. Makan til generøs og kunnskapsrik fluefisker skal du lete lenge etter. Har personlig lært ekstremt mye av Stein opp igjennom tidene. Kjenner jeg han rett så er han en fortsatt en  stor inspirasjonskilde og læremester for en ny generasjon fluefiskere i sitt nærmiljø. Å se Stein utføre enhånds vannkast  på stillevann, kan stoppe kjeften på de fleste ;D

 

Gisle

 

Hehe ja.  ;D

 

Ikke så rent lite jeg har lært av deg heller Gisle. Ingen som lager bustefluer som du! Bla. så hadde ikke Vera'n blitt som den ble uten deg. Noen måtte jo lære meg hackle og trådkontroll først vettu.

 

Håper du kan ta deg en tur snart.  :)

 

Ettersom man tenker seg om så er det faktisk ganske få som man har møtt som ikke har den ringeste betydning for ens egen utvikling. Og slike som Gøran er gull verdt for en hel generasjon. Om ikke annet så har vi i alle fall fått nok å diskutere til at vi lærer noe av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så i den andre tråden at man hevder at mange sikker dreiv med denne kastestilen før ham. jeg er ikke så sikker på det.

gørans stil er mer enn stang bevegelsene..hele utstyret må være en balansert helhet, line fortom, skyteline, og stanga må være dyp, uten for lang slaglengde. de tidlige stoppene som gir middels trange symmetriske bukter uten for høy line hastighet..som gi fin strekk og kontroll .prinsippene om å kontrollere buktene ved hjelp av den etter min mening geniale hjulteorien..gjør at til å med helt ferske forlk forstår det.. ved å øke eller minske motstanden i nedre del av bukta ,metodene hans for vinklinger og bruka av sirkler, noen stammer fra gammelt av, men gøtran videre utviklet dette  systematiserte det og gjorde det allment kjent,. dette og mer avansert bruk av "hjul"  (sorry grunde)blir faktisk mulig å jobbe systematisk med både i hue og i praksis...alt dette gjør at jeg siden jeg oppdaget gørans verden i 1991, ser på han som en av de viktigste kasterene i vår tid...og jeg er enig, det er ikke mange ganger jeg har sett noen som praktiserer helt etter boka...

 

Godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde litt i fiskebokhylla i dag og fannt igjen ei bok fra 93. Fluekasting av Kjetil B. Mathiesen. Han og G.A var/er jo kolleger så jeg har nok vært innom G. A stilen allerede da :) Han beskriver, bruker, jo også "hjulet" som teoretisk grunnlag for fluekasting. Det gjorde vel forøvrig Mel Krieger også i det "Essence of Flycasting" ,som jeg mener kom i 87, om ikke så utstrakt som G. A.(Men du og du hvor mye mer sjarmerende Mel var, til og med kona liker han :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest den andre tråden og denne, sitter jeg fortsatt igjen med følgende spørsmål: Alle sier at GA teknikken er genialt enkel. Likevel tar det år og dag for gode kastere å lære seg denne teknikken, faktisk er det slik at opphavsmannen selv er strålende fornøyd når 30% av deltakerne har klart å lære seg denne teknikken. Hvis dette er så genialt enkelt burde vel alle klart å lære seg dette ganske raskt?

 

Og nei, jeg er ikke imot noen som helst spesifikk teknikk, jeg synes faktisk folk kan få kaste slik de vil. Det er tross alt den enkeltes opplevelse av fluefisket det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goddag herr silseth!! ;D vel enkel i teorien men, ingen kaste teknikk mestres umiddelbart. pointet med gørans teknikk er at du får nydelige presentasjoner, kontrollerte fiske kast..under vanskelige forhold. jeg tror mye skyldes at man ikke helt forstår teknikken...det er viktig med lang fortom , ditto tykk skyteline.. lav linehastighet, . man tenker jaja det er ikke så farlig å bruke håndleddet,, grepet kan ikke være såå viktig etc..plutselig er man på bærtur...buktene og presentasjonen vil gi deg svar...god is in the details...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett teknikken i bruk, og må si at det er en fin teknikk å bruke til mange situasjoner. Det engelske ordet effortless er vel ganske beskrivende.

 

Jeg reagerer på at folk bruker det at de behersker/benytter GA teknikken som en måte å forhøye seg selv over dem som ikke behersker/benytter denne teknikken.

 

Må legge til at jeg ikke selv behersker denne teknikken fullt ut, selv om jeg selv antagelig bruker momenter fra den i et mer tradisjonelt(?) pendelkast. Poenget er; av og til får jeg en flue ut dit fisken står. Av og til tar fisken flua til og med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det som i gamle dager på andre forum *ler*

 

Hei Svein, lenge siden nå og hallo Tore, ennå lengre siden.

 

Men over til det mer seriøse. Teknikker til tross så hvorfor må alle ha ulike navn?? GA, eller Scandinavien, under eller spey. Det er jo bare vri litt på håndleddet så har du et nytt kast som sikkert fortjener et nytt navn.

 

Forsøkt sett hvilke kast jeg bruker ved 2.håndsfiske og det er en blanding av underhåndskast og spey. Ser sikkert helt jævlig ut, men den fungerer best for meg og kommer langt nok uten for mye kraft.

 

Men uansett må man ikke glemme at fluefiske skal være gøy, har man det ikke gøy så gjør man noe feil.

 

Hyggelig å høre gode gamle diskusjonpartnere igjen, jada, ser deg også flyalf  ;D

 

Kanskje må logge inn her litt oftere da jeg har sluttet på andre forumer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så i den andre tråden at man hevder at mange sikker dreiv med denne kastestilen før ham. jeg er ikke så sikker på det.

gørans stil er mer enn stang bevegelsene..hele utstyret må være en balansert helhet, line fortom, skyteline, og stanga må være dyp, uten for lang slaglengde. de tidlige stoppene som gir middels trange symmetriske bukter uten for høy line hastighet..som gi fin strekk og kontroll .prinsippene om å kontrollere buktene ved hjelp av den etter min mening geniale hjulteorien..gjør at til å med helt ferske forlk forstår det.. ved å øke eller minske motstanden i nedre del av bukta ,metodene hans for vinklinger og bruka av sirkler, noen stammer fra gammelt av, men gøtran videre utviklet dette  systematiserte det og gjorde det allment kjent,. dette og mer avansert bruk av "hjul"  (sorry grunde)blir faktisk mulig å jobbe systematisk med både i hue og i praksis...alt dette gjør at jeg siden jeg oppdaget gørans verden i 1991, ser på han som en av de viktigste kasterene i vår tid...og jeg er enig, det er ikke mange ganger jeg har sett noen som praktiserer helt etter boka...

 

Hei Sven,

 

Du har et godt poeng som kanskje ikke har vært tatt fram ofte nok? G har systematisert sammensetning av utstyr ut fra teknikken som en av få instruktører. Men sier dettenoe om at stilen er bedre eller dårligere enn andre mhp kasting og fisking :o ? Igjen; no disrespect for Gøran.

 

 

Slaglengde: Hva menes med slaglengde? Dersom vi snakker om stanga må dette være hvor mye stanga slår ut (bøyer seg ved utretting?). Dersom vi snakker om kasting så har ikke stanga slaglengde, det har kasteren, dvs kaster kan kaste med kort eller lang slaglengde.

 

Stanga være dyp og ha kort lang slaglengde? Hvordan kontrueres en slik stang? Svar: 1) Gjør den stivest mulig. En dyp stang for #12 vil ha kort slaglengde med et #1 snøre. og 2) Høyere modulus = mindre masse i stanga for gitt stivhet = kortere slaglengde.

 

Eller for å spørre på en annen måte, vil en toppaksjon bygd med samme materialer og som har samme stivhet som en dyp aksjon stang ha kortere eller lengre slaglengde med samme snøre og samme kraftbruk? Svaret er at toppaksjon stanga har kortere fordi den har mindre masse ut mot toppen  :o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa ikke 'kort' slaglengde. Han sa 'ikke for lang' slaglengde. Det er to forskjellige ting.

 

Hva slaglengde er kan du lese deg til andre steder. Finnes mye info om det på nette sikkert  ;). Uttrykket er vanlig i miljøet og bransjen for å beskrive stenger, ikke kasteren. Kasteren bruker bevegelser.

 

Stanga bør ikke være 'stivest mulig' for å få en kortere slaglengde. Du misfortår nok en gang forskjellen mellom 'ikke for lang' slaglengde og 'kort' slaglengde. Du gir den optimal stivhet for å oppnå optimal slaglengde. Å snakke i det ekstreme blir sjeldent konstruktivt.

 

Og selvfølgelig vil toppaksjonsstanga ha kortere slaglengde, men det er irrelevant siden vi snakker om 'helaksjonsstenger med ikke for lang slaglengde'.

Og ja, stivhet og materiale er hjelpemidler for å konstruere en slik stang.

Teoretikere... :rolleyes: :-\ :-X;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøran andersom er en slags skyteklumpenes staffan lindstrøm . gørans primære mål er så stor grad av kontroll over presentasjonen

som mulig, "uannsett bakrunn." du kan stå inntil en vegg og presentere flua på 30 meter hvis du virkelig er god..jeg har ikke ni trent på anderson stilen, men jeg har en god forståelse av den og GØRAN sitter ofte på skulderen min i sitt åndelige legeme når jeg kaster..for meg er han et forbilde..i positiv forstand...dette ervel heller ikke noe flukastingens IDOL, mer reality show....når jeg tenker på gøran ser jeg for meg et perfekt utført underhånds kast en stor symmetrisk U bukt som presenterer flua med 6-7 meter fortom som et dun....

ellers derier det seg om å få et best mulig innkast og å ha en tidlig stopp,med minimal bruk av håndledd....da begynner buktene å bli spisse og RYNKETE og det kan vi så absolutt ikke ha noe av (rottesnuter)denne vederstyggelighet....det er også viktig å huske at gørans teknikk er basert rundet korte klumper 7-10 meter med lengre klumper må teknikken modifiseres noe....hele lina er eb helhet the leader, the CARRIER(klumpen ) og bremsen (skytelina) du kan gjøre kjappe vinklinger i trangesituasjoner, eller lange pene kast..

gøran snakker aldri om ekstreme lengder...dette er praktiske fiskekast.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je det er viktig..ekstrem kastinga med lange liner er flott, dt for meg er "the real thing" men det er kasting for kastingens skyld

selv om det er kult å kunne kaste 40m og mer på stille vann hvis man står bra og har plass. det er klart det er en fare for at trening på dette vil "forurense" fiske teknikken..men igjen....det er få forballspillere som kun behersker ett spark (Tupping! :o..).jeg regner alltid med tre essensielle kaste stiler, eller kanskje man burde si grunnkast som en fluefisker gjør klokt i å  beherske..disse kastene er

det ovale kast, (lefty,) pendelkast, (gøran etc presisjon.) og lengdekast med open stance..+ deres korresponderende vannkast...

hva er viktigst? hva er mest anvendelig til praktisk fiske...+ lefty etter min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...