Gå til innhold

Tiemco Akron fortom


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Har bestemt meg for å bli mere miljøvennlig å kutte ut fluorcarbon i år.

Noen som har erfaring med std. fortommene til Tiemco (vet Akron fc har fått masse skryt)?

I tillegg har jeg handlet 12 ft. Akron Heavy Butt, tippetless. Erfaringer?

 

Jeg brukte heavy butt i store deler av fjorårsesongen og var storfornøyd.

Har allerede kjøpt inn en del heavy butt for denne sesongen også.

 

Den slår over veldig bra og hvis for eksempel spissen slutter på 4x så knyter jeg på en 30 cm 4x i tillegg og så en 50cm+ 5x.... funker som bare det :D

Slår som sagt over som en drøm og her kan man ha lange spisser uten problem etter min erfaring.

 

Jeg anbefaler heavy butt, og foretrekker den fremfor standard ferdigtapperte fortommer eller polyleadere.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var denne mange brukte i VM slovakia 04. Var ikke til salgs i Norge da. Ble brukt til micronymphing i tykkelse 008 :)

 

Du har mao ikke prøvd den selv?

 

Bestilte meg 12 ferdigtaperte, spissløse fra 4X til 7X samt en drøss Akron Misty tippetmateriale.

Finner ikke dette i norske nettbutikker eller på Tiemco's side. Men Guideline har dette i sortimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å bli mere miljøvennlig å kutte ut fluorcarbon i år.

Noen som har erfaring med std. fortommene til Tiemco (vet Akron fc har fått masse skryt)?

I tillegg har jeg handlet 12 ft. Akron Heavy Butt, tippetless. Erfaringer?

 

Jeg brukte heavy butt i store deler av fjorårsesongen og var storfornøyd.

Har allerede kjøpt inn en del heavy butt for denne sesongen også.

 

Den slår over veldig bra og hvis for eksempel spissen slutter på 4x så knyter jeg på en 30 cm 4x i tillegg og så en 50cm+ 5x.... funker som bare det :D

Slår som sagt over som en drøm og her kan man ha lange spisser uten problem etter min erfaring.

 

Jeg anbefaler heavy butt, og foretrekker den fremfor standard ferdigtapperte fortommer eller polyleadere.

 

Terje!

 

Hvor lang spiss foretrekker du på denne?

Tidligere har jeg brukt litt kraftige 9' og 12' ferdigtaperte fortommer som jeg har tapert videre.

Til myggklekkinger foretrekker jeg en totallengde mellom 18 og 24 ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har bestemt meg for å bli mere miljøvennlig å kutte ut fluorcarbon i år.

Noen som har erfaring med std. fortommene til Tiemco (vet Akron fc har fått masse skryt)?

I tillegg har jeg handlet 12 ft. Akron Heavy Butt, tippetless. Erfaringer?

 

Jeg brukte heavy butt i store deler av fjorårsesongen og var storfornøyd.

Har allerede kjøpt inn en del heavy butt for denne sesongen også.

 

Den slår over veldig bra og hvis for eksempel spissen slutter på 4x så knyter jeg på en 30 cm 4x i tillegg og så en 50cm+ 5x.... funker som bare det :D

Slår som sagt over som en drøm og her kan man ha lange spisser uten problem etter min erfaring.

 

Jeg anbefaler heavy butt, og foretrekker den fremfor standard ferdigtapperte fortommer eller polyleadere.

 

Terje!

 

Hvor lang spiss foretrekker du på denne?

Tidligere har jeg brukt litt kraftige 9' og 12' ferdigtaperte fortommer som jeg har tapert videre.

Til myggklekkinger foretrekker jeg en totallengde mellom 18 og 24 ft.

 

Som jeg sier Lars så knyter jeg på en ekstra spiss på ca 30 cm i samme dim som det heavy butt slutter på + ca 50 cm spiss i 3x til slutt. Da har jeg en lang

fortom som funker godt. Dette var en oppskrift jeg fikk av Rune i fjor, og som kan tilpasses til det man foretrekker.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å bli mere miljøvennlig å kutte ut fluorcarbon i år.

Noen som har erfaring med std. fortommene til Tiemco (vet Akron fc har fått masse skryt)?

I tillegg har jeg handlet 12 ft. Akron Heavy Butt, tippetless. Erfaringer?

 

heavy butt 4x brukte jeg i hele fjor på mine 4 og #5 liner.

det flotte med fortommen, bortsett fra at den slår nydelig over på alle hold, er smidigheten/mykheten.

bruker den også til nymfe fortom, uten at den trenger "ekstra behandling".

Den holder seg meget bra strekt selv etter å ha vært dradd gjennom toppring under fiske. Vanlig med "monofminne" etter slikt.

Brukt denne mye til buzzerfiske også, da bare mud hele veien til første flue

Jeg har Heavy butt leader som min absolutte favoritt . ;) Til alt overflatenært fiske.

 

Selv om miljøprofilen ikke er like sterk ved fc, så digger jeg virkelig de flotte FC fortommen i 9' og 12' også.

Dette er som resten av fluor gjengen fra Akron...meget, meget bra. Man får god kontakt med buzzere på fortom, for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

En smule innhabil her, men det skal vel mye til å få bedre fortomsmateriale enn det Tiemco leverer gjennom Akron i dag. Jeg har iallefall ikke prøvd noe bedre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Takk Terje :-)

 

Bruker selv spiss mellom 100-130 cm i 9 av 10 tilfeller. Skal prøve og korte ned noe også..

 

SÅ KORT FORTOMSSPISS? dette må testes under praktisk bruk til sommeren.......hmmmm....skeptisk.....men det er jeg jo stort sett!

sånn som jeg kodder under fluebytte må jeg jo bytte fortom for hvert fluebytte ???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var denne mange brukte i VM slovakia 04. Var ikke til salgs i Norge da. Ble brukt til micronymphing i tykkelse 008 :)

 

Du har mao ikke prøvd den selv?

 

Bestilte meg 12 ferdigtaperte, spissløse fra 4X til 7X samt en drøss Akron Misty tippetmateriale.

Finner ikke dette i norske nettbutikker eller på Tiemco's side. Men Guideline har dette i sortimentet.

 

 

JOA, i nevnte VM. SINNSYKT god, faktisk den beste fortommen i tynne tykkelser ever.. Usikker på om fortommen er lik i dag 5 år etter bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Takk Terje :-)

 

Bruker selv spiss mellom 100-130 cm i 9 av 10 tilfeller. Skal prøve og korte ned noe også..

 

SÅ KORT FORTOMSSPISS? dette må testes under praktisk bruk til sommeren.......hmmmm....skeptisk.....men det er jeg jo stort sett!

sånn som jeg kodder under fluebytte må jeg jo bytte fortom for hvert fluebytte ???;D

 

Nå er vel ikke 1 meter pluss noe kort spiss vel?..Heller litt lang ville jeg sagt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje :-)

 

Bruker selv spiss mellom 100-130 cm i 9 av 10 tilfeller. Skal prøve og korte ned noe også..

 

SÅ KORT FORTOMSSPISS? dette må testes under praktisk bruk til sommeren.......hmmmm....skeptisk.....men det er jeg jo stort sett!

sånn som jeg kodder under fluebytte må jeg jo bytte fortom for hvert fluebytte ???;D

 

Nå er vel ikke 1 meter pluss noe kort spiss vel?..Heller litt lang ville jeg sagt. ;)

 

Ikke kort, ikke lang men passe mener jeg... :-)

På vindstille kvelder/netter når ørret, og spesielt røya super i seg trege myggklekkere kjører jeg på med ei tapering til, og kjører opp spisslengden.

 

 

Mitt standard oppsett er en litt kraftig, 12 ft. tapert monofortom. Denne taperer jeg videre ned med omlag 2 ft. + spiss på ca. 4 fot.

Til sammen 2 stanglengder :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at det finnes flere produsenter i verden som har fluorcarbon i samme kvalitet; dvs ren fc og ikke flurocarbon coating som de fleste merker oppererer med. Egor fluorcarbon fra guideline er en av dem... Det beste jeg har prøvd til nå er Rio Fluorflex PLUS... denne er desverre ikke å oppdrive i Norge da Tundra ikke vil ta den inn. Men jeg har bestilt fra amerikanske nettbutikker..råere og mer slitesterk fortommsmateriale tror jeg neppe man finner! :D Men dyrt er det... Egor ligger på 150,- spolen og Rio Fc plus ligger enda høyere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at det finnes flere produsenter i verden som har fluorcarbon i samme kvalitet; dvs ren fc og ikke flurocarbon coating som de fleste merker oppererer med. Egor fluorcarbon fra guideline er en av dem... Det beste jeg har prøvd til nå er Rio Fluorflex PLUS... denne er desverre ikke å oppdrive i Norge da Tundra ikke vil ta den inn. Men jeg har bestilt fra amerikanske nettbutikker..råere og mer slitesterk fortommsmateriale tror jeg neppe man finner! :D Men dyrt er det... Egor ligger på 150,- spolen og Rio Fc plus ligger enda høyere...

 

Kjekt at du har funnet noe du liker Stian...tror du skal ta deg en runde med ihvertfall Tiemco Akron før du prøver anbefale noen å droppe det.

For det ville ha vært skikkelig dumt ;D

Og når du sier "råere tror jeg neppe man finner", så kvitterer jeg ganske enkelt med: "Joda, det er klart det gjør...Akron" ;D

Og slik kan vi holde på i det uendelige.

 

Start gjerne en tråd med fluor plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket noen småfisk med copolymer fortommen til Akron, Misty i 8x.

Selvsagt utvise stor forsiktighet i å knyte knuter...og aller helst ikke denge for hardt med stangen når kulehoder er knytt på... :D

Funket meget godt til fjærmyggene mine som nesten danset på toppen av vannet.

Ikke veldig mye refkleksjoner heller...virket meget lovende.

De aller færreste tør produsere så tynt. Spørsmålet er om jeg kunne nøyd meg med 6x...og da er jo alt rikelig sterkt nok så lenge man fisker småfisk med tynne, lette grønne stenger ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan dere hårsåre tiemcogutter bare ha tunellsynet med Akron i enden for dere selv!  ;D Skal starte en ny tråd neste gang jeg annbefaler noe! Helt greit det.. 8)

 

He-he, og hva skal vi si til slikt?

Er i grunnen enig med deg, starte en egen tråd om ditt fantom inntrykk av fluor plus.

Og legg merke til de sosiale antennene "vi" har som ikke blir hverken provosert eller ufin i snasken tilbake ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å prøve Akron Heavy Butt Leader til mye av fisket mitt i ferskvann til sommeren, og kanskje et par Akron Bushmaster fortommer til laksefiske med store/tunge fluer og/eller fiske i trange småbekker også. Når det gjelder nylon-/copolymertippet, er jeg mer usikker på valget, men den nevnte Akron Misty Plus er definitivt et alternativ. Siden Bioline endelig er tilgjengelig i tippetspoler, hadde det også vært veldig interessant å prøve det i 0,25 og 0,29 mm til laks- og sjøfiske, hvor materialets smidighet ikke er av like stor betydning. Får i så fall bare håpe rapportene om GROV underklassifisering av bruddstyrken stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Vindknuten

Benyttet Akron heavy butt i fjor. kommer til å gjøre det i år også

Veldig ok fortom, dessuten er den å få på den lokale sjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...