Gå til innhold

Favoritt vingematriell spent spinner!


Jan Erik Lund

Anbefalte innlegg

På mine spente spinnere bruker jeg grizzly hackle eller organza. Pollygarn fungerer også greit. Men jeg har problemer med antron da det ser ut til att dette trekker til seg for mye vann, og blir bare til en ubeskrivlig masse, som er umulig å gjøre noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Helt klart Organza så langt. At fibrene klistrer seg sammen når det blir vått, som det ble sagt på en film jeg så, er egentlig litt småfeil. De sprer seg igjen så fort du legger flua på vannet igjen. For at vingen skal holde fasongen er det smart å lage en kortere bunt på hver side først og så binde inn vingene foran dem. Disse buntene fungerer som støtte for de lengre og dermed holder vingen formen mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, liker vel best å binde med cdc. fluan blir meget fin og flyter godt. ellers så er hackle bundet med 8-talls surringer en fin måte. ganske enkel å. har også prøvd en metode der man binder hackle rundt en slik fallskjermstolpe får så å legge det ned å binde et "skjold" over. ja, noe sånt, elendig forklart egentlig #-o men disse ble også ganske fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine spente spinnere bruker jeg grizzly hackle eller organza. Pollygarn fungerer også greit. Men jeg har problemer med antron da det ser ut til att dette trekker til seg for mye vann' date=' og blir bare til en ubeskrivlig masse, som er umulig å gjøre noe med![/quote']

 

Er det så at antron trekker til seg mere vann enn polygarn :?: Jeg har også hørt det motsatte :?:

 

Jeg binder også inn fallskjermhackle i tillegg til "sidevingen", der hvor jeg binder inn det som vanlig hackle som på parachute døgnflue og klipper ned vingen(bruker lite med polygarn) nesten helt men lar det være igjen en liten bit for og se flua bedre. Er det noen andre som har prøvd dette :?:

 

Ellers så takker jeg for mange gode tips :P Mye som må testes ut her på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så at antron trekker til seg mere vann enn polygarn Jeg har også hørt det motsatte

 

Dette er nå min erfaring, ikke hva jeg har hørt, flua blir også liggende tyngre på vannet, da men det var tydligvis flere fordeler også.

Og det ligger nok noen med antron som ving fortsatt i min flueboks.

Dessuten fungerer de med hackle stor sett greit, men skal prøve de med cdc hvis det er hakket vassere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver noe som heter Para Post Wings i år. Flyter fint i badekaret. Lovende!!!

 

jk

 

Og de får man kjøpt hvor??? Og er det noen internettsider som viser hvordan de ser ut :?:

 

Mener jeg har kjøpt mine på Nordisk (men jeg har ikke bundet med dem ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker cdc når det virkelig gjelder ellers så er hackle bundet ned med 8-tallssuringer en klar favoritt.

 

Håper du legger ut en bindebeskrivelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på dette, men Staffan Lindstrøm selger tanntråd som ikke er innsatt med voks! Det er et matereale som sprer seg veldig fint når det legger seg på vannfilmen! Men det er litt ømfintlig dersom det bli utsatt for fett osv. Da mister det egenskapen sin...

Men, som sagt et veldig fint matereale til spent spinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at Pål K hevder å ha funnet den optimale imitasjonen av spent spinner, nemmelig med oppbunnet hackle.

 

Dette kan jo være noe å ta innover seg mht at mannen har fisket i en liten mansalder, og vært ute for det som er av klekkinger under nordiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om denne imitasjonen til Pål K, og det kan se ut som om den er utrolig effektiv. Spørsmålet man imidlertid kan spørre seg er hvorfor??

Selv aner jeg ikke, skjønner virkelig ikke hvorfor hackle kan være bedre enn glinsense organza eller antron. Kan det være noe med siluetten å gjøre?

 

Har faktisk tenkt litt på dette, man ser jo på de fleste døgniser, at uansett hvor klare vingene er, så er det nesten umulig å se igjennom dem. Når de da dør, og blir liggenede på vannet, kan det jo god være selve siluetten aom er avgjørende for hvor god flua di er. Noen som har prøvd å lage spinere med svarte nesten massive vinger som så å si ikke slipper igjennom noe lys??

 

Mvh

 

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...