Gå til innhold

Chestpack-sekk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å skaffe meg en ny sekk til å ha med på korte fisketurer. Har sett at det har kommet sekker med chestpack/vest foran, noen som har erfaring med disse? I sekken skal det være plass til snelle, matpakke, drikke og litt diverse greier som kan være kjekke å ha med seg på tur. Det bør også være mulig å kunne feste stanga på et vis utenpå sekken.

 

Setter stor pris på raske svar, sekken min er ganske sliten så det hadde vært kjekt med noe nytt ganske raskt ;)

 

Mvh Snorre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gammle utgaven av denne og er veldig fornøyd. http://littleriveroutfitters.com/store/files/master/catagories/orvis%20safe%20passage/anglersbackpackdetail.jpg sekken er stor å fin, rommer det du trenger for en dagstur å vell så det. Eneste minuset med den er om du er høy så kommer de lommene som sitter på skulderreimene veldig høyt oppe.. men jeg er 191 så er du lavere enn det vill det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fishpond High country tech pack som jeg er utrolig fornøyd med. Chest-packen fungerer bra på egen hånd. Sekken har plass til matpakke, termos og regnjakke. Vil du ha større sekk så er Shooting star et alternativ. Synes kvaliteten virker helt ok, har brukt den i 3 år uten tegn til slitasje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den større utgaven av Headwater sekken til Simms og er relativt godt fornøyd med den. Virker solid, med mange gode løsninger. Den eneste jeg egentlig har å utsette på denne så langt, er at det er mye "dill" på den. Mange små lommer inne i selve sekken som jeg synes blir litt i veien. I kombinasjon med en Headwater Chestpack er det en fin løsning for fluefiskeren. Var vel en test av chestpacker/sekker i etter eller annet blad som kom nå nylig, hvis jeg ikke husker feil. Der fikk i alle fall den minste utgaven av Headwater sekken skryt. Tror de mente at den største utgaven ikke var kompakt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvorfor gjøre så mye ut av det, når du får Helsport sekken på 35l til 500kr? Den rommer alt du trenger til en dagstur pluss en sixpack, så hvorfor betale det tredobbelte for en sekk som bare har et mer fancy merke?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsportsekken er med i vurdeeringen den, har det virket som om jeg ikke var interessert?? MEN det hadde vært litt ekstra greit med en sekk som har chestpacken sittende på, det er ikke noe særlig å ha på både Vest/chestpack i tillegg til sekken når man beverger seg og er relativt lett kledd meidt på sommeren :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Helsportsekken er med i vurdeeringen den, har det virket som om jeg ikke var interessert?? MEN det hadde vært litt ekstra greit med en sekk som har chestpacken sittende på, det er ikke noe særlig å ha på både Vest/chestpack i tillegg til sekken når man beverger seg og er relativt lett kledd meidt på sommeren :rolleyes:

 

Var ikke ment direkte til deg, så beklager om du trodde det :(

 

Kjøp deg en midjetaske, Komplett Fritid selger Vision Midgepack til 99kr. Holder i massevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på jakt etter en minimalistisk sekk til bruk på kortere fjellturer og/eller utflukter fra "base camp". Den må være liten og lett nok til at den ikke er "i veien" under fisking og smyging gjennom kratt og busker langs elvekanten, men samtidig stor nok til å romme både niste, tørr t-skjorte/superundertøy og eventuelt en lett jakke, samt en flueboks eller to og annet essensielt fiskeutstyr. Så langt står valget mellom Ospreys Talon 11 og Talon 22. Jeg tror 11-literen skal holde til mitt tiltenkte bruk, men 22-literen har kompresjonsstropper, så det er mulig den blir kompakt nok likevel, slik at man får både i pose og sekk (pun intended). Får ta en ny runde med prøving før jeg tar en endelig avgjørelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snorre!

 

Du bør ta ein kikk på patagonia sin sekk! Den har framstykket til ein fiskevest som du kan "klipse" av og på

Bakstykke til vesten ligg i sekken, slik at du kan bruke berre sekk eller berre vest :D

 

Har bruka denne i nokre år og den fungerar fint på alle måtar! ;D

 

Sjekk på patagonia.com /  Summit  / Nordisk fiskeutstyr

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

william joseph har et vell av slike løsninger du etterspør, slp. topp kvalitet!

 

Ja, jeg bruker William joseph sin selv om dagen....uten ryggsekken på de korte turene....helt topp produkt...massevis av plass i lommene. er jo som en vest med store vertikale lommer...akkurat jeg liker dem :)

Og ryggsekken er jo et godt kapittel...vant en test i fjor...tipper samme resultatet hadde kommet iår, er jo ikke blitt verre å bære, ei heller de tekniske løsningene blitt forverret med enkelt å klipse lommer (vest nærmest) av og på sekk.

 

http://www.streamstix.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=248&category_id=49&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd ut diverse fiskevester, chestpack og dagstursekker er jeg kommet fram til følgende. Bergans Viking II på 110 liter er min favoritt, om fisketuren varer fra noen timer til 7-8 dager. ;D Vikingen veier sine fire kilo :P i motsetning til en dagstursekk som kanskje bare veier to. Dvs. når du pakker det nødvendigste med veier min sekk ca 10 kg mens dagstursekken da vil veie 8 kg.

 

Hvor lang er en dagstur?

Man kan vel si at en kort dagstur er fra å spasere fra bilen til elva, kanskje 100meter, mens en lengre dagstur er opp mot en mil lang og kanskje 8-10 timer.

For meg er en dagstur gjerne å vandre etter elva med tohåndsstanga i hånda og enhåndsstanga i rommet mellom sidelommen og sekken. Hvis en er heldig og får en laks eller to, kan sekken fort bli 20 kilo, og da vil jeg heller min Viking og to kilo ekstra på ryggen enn en dagstur sekk.

 

Hvis man får større fisk som må bæres langt, har sekken i tillegg ekspanderende reimer til topplokket, slik at fisken kan transporteres hel. Det er utrulig irriterende å måtte dele en 10 kilos laks,  >:(eller ha den stikkende en halvmeter ut av sekken når en må gå et stykke.

 

Fordelen med min Bergans er at den har et topplokk og to sidelommer som kan tas av og brukes som dagstursekk, på de korteste turene.

 

Når jeg skal pakke for tur har jeg faste rutiner for dette. I topplokket pakker jeg toalettpapir, førstehjelpspose og litt sjokolade. I førstehjelpsposen har jeg i tillegg til vanlige forbindingssaker, en krumnål med ferdig tråd (for å sy sår) fyrstikker i vanntett boks, dommerfløyte og nødbluss.

 

I den ene sidelommen som har belte, pakker jeg regnponcho, kaffekjele, kaffe, kaffekopp, bestikk, salt, pepper, lett utfellbar sag og noen tennbriketter. I den andre sidelommen har jeg med noen søppelsekker, pakkposer, ekstra fiskeutstyr og veimat slik at sidelommene har ca samme vekt. I sekken har jeg med klær og mat for de dagene turen er planlagt. Håven jeg bruker er sammenleggbar og er festet mellom sidelomme og sekk.

 

Hvis det er planlagt overnattinger er selvfølgelig telt, underlagsmappe og sovepose også med.

 

Fiskeutstyr som fluebokser, fortommer, temperaturmåler, loggbok etc. oppbevarer jeg i en Vision midgepack som jeg kan klipse fast i beltet eller vadebukse når jeg fisker eller på sekken når jeg skal gå lengre distanser.

 

Ofte er mine turer på 2-3 dager. Jeg har de klærne man står og går i og mengden av mat er minimal. Da tar jeg av sidelommene og har dem inne sekken for å få mindre volum på ryggen.

 

Når det gjelder utrustning ellers bruker jeg både bukseseler og belte. Bukseselene er for å holde buksene oppe, mens belte er for å feste leatherman, kniv (Hellefisk) og midgepacken.  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd ut diverse fiskevester, chestpack og dagstursekker er jeg kommet fram til følgende. Bergans Viking II på 110 liter er min favoritt, om fisketuren varer fra noen timer til 7-8 dager. ;D Vikingen veier sine fire kilo :P i motsetning til en dagstursekk som kanskje bare veier to. Dvs. når du pakker det nødvendigste med veier min sekk ca 10 kg mens dagstursekken da vil veie 8 kg.

 

Hvor lang er en dagstur?

Man kan vel si at en kort dagstur er fra å spasere fra bilen til elva, kanskje 100meter, mens en lengre dagstur er opp mot en mil lang og kanskje 8-10 timer.

For meg er en dagstur gjerne å vandre etter elva med tohåndsstanga i hånda og enhåndsstanga i rommet mellom sidelommen og sekken. Hvis en er heldig og får en laks eller to, kan sekken fort bli 20 kilo, og da vil jeg heller min Viking og to kilo ekstra på ryggen enn en dagstur sekk.

 

Hvis man får større fisk som må bæres langt, har sekken i tillegg ekspanderende reimer til topplokket, slik at fisken kan transporteres hel. Det er utrulig irriterende å måtte dele en 10 kilos laks,  >:(eller ha den stikkende en halvmeter ut av sekken når en må gå et stykke.

 

Fordelen med min Bergans er at den har et topplokk og to sidelommer som kan tas av og brukes som dagstursekk, på de korteste turene.

 

Når jeg skal pakke for tur har jeg faste rutiner for dette. I topplokket pakker jeg toalettpapir, førstehjelpspose og litt sjokolade. I førstehjelpsposen har jeg i tillegg til vanlige forbindingssaker, en krumnål med ferdig tråd (for å sy sår) fyrstikker i vanntett boks, dommerfløyte og nødbluss.

 

I den ene sidelommen som har belte, pakker jeg regnponcho, kaffekjele, kaffe, kaffekopp, bestikk, salt, pepper, lett utfellbar sag og noen tennbriketter. I den andre sidelommen har jeg med noen søppelsekker, pakkposer, ekstra fiskeutstyr og veimat slik at sidelommene har ca samme vekt. I sekken har jeg med klær og mat for de dagene turen er planlagt. Håven jeg bruker er sammenleggbar og er festet mellom sidelomme og sekk.

 

Hvis det er planlagt overnattinger er selvfølgelig telt, underlagsmappe og sovepose også med.

 

Fiskeutstyr som fluebokser, fortommer, temperaturmåler, loggbok etc. oppbevarer jeg i en Vision midgepack som jeg kan klipse fast i beltet eller vadebukse når jeg fisker eller på sekken når jeg skal gå lengre distanser.

 

Ofte er mine turer på 2-3 dager. Jeg har de klærne man står og går i og mengden av mat er minimal. Da tar jeg av sidelommene og har dem inne sekken for å få mindre volum på ryggen.

 

Når det gjelder utrustning ellers bruker jeg både bukseseler og belte. Bukseselene er for å holde buksene oppe, mens belte er for å feste leatherman, kniv (Hellefisk) og midgepacken.   8)

 

 

 

He-he, likte denne "dagsturen"

Grunnen til at våre behov er ulike faller nok på den 10 kilos laksen du snakker om å bære hjem...det vil nok jeg aldri få oppleve...dessverre sier mange. :)

Midge pack er greit til 2 små slanke fluebokser, noen fortomsspoler og et termometer...det er også det hele...for lite til mine behov for utrustning, men snedig liten sak er det :)

Jeg bruker den av og til...når bare myggboksen skal med...det var sikkert det den var ment som også (Midgepack??) :)

 

William Joseph sekken er ikke noe minus å bære, tvert imot...romslig også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

william joseph har et vell av slike løsninger du etterspør, slp. topp kvalitet!

 

Ja, jeg bruker William joseph sin selv om dagen....uten ryggsekken på de korte turene....helt topp produkt...massevis av plass i lommene. er jo som en vest med store vertikale lommer...akkurat jeg liker dem :)

Og ryggsekken er jo et godt kapittel...vant en test i fjor...tipper samme resultatet hadde kommet iår, er jo ikke blitt verre å bære, ei heller de tekniske løsningene blitt forverret med enkelt å klipse lommer (vest nærmest) av og på sekk.

 

http://www.streamstix.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=248&category_id=49&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=173

 

 

Kanonfornøyd med denne sekk/vesten etter å brukt den i hele fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som bruker den gode gamle stolsekken her a?

Jeg synes det er helt kanon når man sitter mye på land å "gnur". Liker den spesielt godt på småturer i skauen.

 

 

Jeg kjører god gammeldags stolsekk  :D Ett fantastisk produkt jeg ikke kunne vært foruten. Fotballen har gjort meg like smidig som ett stangrør, så god sittestilling er viktig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...