Gå til innhold

Bedste Imitation....?


Anbefalte innlegg

Hej Alle.

Kan nogen hjælpe med at give et bud på den bedste imitation af en døgnflue til langsomt flydende vand, hvor fisken har god tid til at se fluen.....

Om det kunne gives nogle bud på fx en Sulphur, kunne det vigtige være materiale-valg, bindemetode m.m.

Andre mønstre kan selvfølgelig beskrives, om man ønsker det.

Jeg takker mange gange

Torben, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Alle.

Kan nogen hjælpe med at give et bud på den bedste imitation af en døgnflue til langsomt flydende vand, hvor fisken har god tid til at se fluen.....

Om det kunne gives nogle bud på fx en Sulphur, kunne det vigtige være materiale-valg, bindemetode m.m.

Andre mønstre kan selvfølgelig beskrives, om man ønsker det.

Jeg takker mange gange

Torben, DK

 

Det er nok mange som ville ha sagt noe om sin beste imitasjon - til døgnfluer - til langsomt vann - hvor fisken har god tid til å se fluene, og gjerne også som mange store fisker har tatt, som også kanskje mange av har vært vanskelige, men ikke under en "den beste imitasjonen"- tråd  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror ikke at man kan finne en imitasjon av sulpurea som er bedre enn de andre......det viktigste er at du er en god elvefisker og strateteg, ser for ofte så mange som posisjonerer seg dårlig i forhold til fisken og med det gjør det vanskelig for seg selv....da blir det vanskelig selv med verdens beste hepta,imitasjon......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke at man kan finne en imitasjon av sulpurea som er bedre enn de andre......det viktigste er at du er en god elvefisker og strateteg, ser for ofte så mange som posisjonerer seg dårlig i forhold til fisken og med det gjør det vanskelig for seg selv....da blir det vanskelig selv med verdens beste hepta,imitasjon......

 

Hva er det for slags utgangspunkt da min godeste venn  :) Jepp, men her snakker vi om to forskjellige ting; det og posisjonere seg dårlig og gjøre det vanskelig for seg selv, og forskjellen mellom gode og dårlige suplphurea- imitasjoner. Det grunnleggende er jo at begge disse stemmer. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at imitajonen er viktig med hept. jamfør klekker kontra dun og hvor flaskehalsen ligger på disse klekkingene. Men dette gidder ikke jeg å krangle om. Fisk med det dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et meget interessant spørsmål som jeg dessverre ikke har erfaring nok til å svare på. Men skulle likt å høre ekspertene sine meninger her, og da er både Staffan og Andrè i høyeste grad kvalifisert. Er det andre ting en vektlegger i imitasjonen på sakteflytene elv enn på rask strømmende elv? Flyteevnen må jo selvsagt være en ting. På sakteflytende elv kan man jo gjerne bruke en no-hackel, men på hurtigflytende vil vel ikke det alltid gå fullt så bra. Hva med kroppløs aurivillien din Staffan, bruker du den på veldig rolige partier der fisken virkelig får tid til å studere imitasjonen?

 

Selv er min strategi å først prøve med det jeg fikk min forrige fisk på (selvsagt så lenge det samme , funker ikke det prøver jeg en annen imitasjon, så her har jeg utrolig mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den perfekte imitasjonen finnes ikke, det fordi vi forkolder oss til en synlig krobøy og spiss.......men den perfekte presentasjonen finnes, dersom presentasjonen er god så er det mye viktigere enn at flua et imitasjonskunstverk......gjør ingen forskjell på flyer for hurtig vann, rett og slett fordi i de elvene jeg forholder meg til ikke er så hurtig vann at strømmen gir flua dårlige flyteevne......70% cdc fluer er i bruk.....thoraxflystyle til vincent marinaro, hadde jeg ventet noe mere preik om på foraet i vinter....den er jo rå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinaro's other big idea was that the bodies of dry patterns held little attraction for fish and that only the wing needed to be imitated' date=' which led him to design his 'thorax' patterns, which featured a unique method of tying hackle point wings at the mid-point of the hook, the whole fly being supported by a hackle wound in a 'X' configuration around it. You can see where he got the idea - after all, real flies do float on their toes, not their bellies - but in practice 'thorax' patterns sink into the film just like anything conventional dressings, which explains why you don't see them nowadays.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...... ???

 

Jeg har måske ikke præciseret nok, at jeg som udgangspunkt har tænkt på dun-stadiet.

 

Jeg har ikke tænkt på positionen, jeg er i, da det vel mere har med fiske-strategi at gøre ;)

 

Jeg tænker heller ikke, at jeg ikke selv kunne forsøge mig med dem, jeg plejer at få fisk på, MEN.....

 

har Dere en flue, bundet på en måde og med et materiale, som gør at det i flere tilfælde har haft positiv indvirkning på fiskeriet ?

 

Fx. Staffan,- når jeg har købt Wag Wing materiale af dig, er det jo netop for at binde en flue/imitation, der gør at jeg som fisker, forudsat en masse andre ting er i orden, tror på netop denne flue med dette materiale.

 

Jeg håber bare på et par friske idéer, der kunne give lidt inspiration ved fluebindestädet.

 

MvH

Torben DK

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den perfekte imitasjonen finnes ikke, det fordi vi forkolder oss til en synlig krobøy og spiss.......men den perfekte presentasjonen finnes, dersom presentasjonen er god så er det mye viktigere enn at flua et imitasjonskunstverk......gjør ingen forskjell på flyer for hurtig vann, rett og slett fordi i de elvene jeg forholder meg til ikke er så hurtig vann at strømmen gir flua dårlige flyteevne......70% cdc fluer er i bruk.....thoraxflystyle til vincent marinaro, hadde jeg ventet noe mere preik om på foraet i vinter....den er jo rå

 

Hej Staffan.

Det vil jeg tjekke ud.

Tak for hjælpen,- om du har flere idéer, siger jeg endnu mere tak :)

MvH

Torben, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hmmmm...... ???

 

Jeg har måske ikke præciseret nok, at jeg som udgangspunkt har tænkt på dun-stadiet.

 

Jeg har ikke tænkt på positionen, jeg er i, da det vel mere har med fiske-strategi at gøre ;)

 

Jeg tænker heller ikke, at jeg ikke selv kunne forsøge mig med dem, jeg plejer at få fisk på, MEN.....

 

har Dere en flue, bundet på en måde og med et materiale, som gør at det i flere tilfælde har haft positiv indvirkning på fiskeriet ?

 

Fx. Staffan,- når jeg har købt Wag Wing materiale af dig, er det jo netop for at binde en flue/imitation, der gør at jeg som fisker, forudsat en masse andre ting er i orden, tror på netop denne flue med dette materiale.

 

Jeg håber bare på et par friske idéer, der kunne give lidt inspiration ved fluebindestädet.

 

MvH

Torben DK

 

 

 

jeg forstår alt det der du mener Torben, men dette ble en diskusjon om den perfekte presentasjon kontra den perfekte flue, hvilket jeg synes har en veldig betydning......og en ting mange fluefiskere ikke ser så nøye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre innleget hvor jeg siterer fra flyfishinghistory forteller noe litt annet, så var nok ikke den første fluen der Staffan siktet til, men en flue med vinger bundet midt på kroken og hackle surret i 8-tallsurringer rundt vingen. Var også denne Staffan viste oss i Rena i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår alt det der du mener Torben, men dette ble en diskusjon om den perfekte presentasjon kontra den perfekte flue, hvilket jeg synes har en veldig betydning......og en ting mange fluefiskere ikke ser så nøye på.

 

Nå fantaserer du og blander kortene.

Ingen har diskutert imitasjon kontra presentasjon - og det var vel hele poenget. Så ikke slå inn åpne dører. Men se på det i morgen tidlig så blir det nok klart skal du se.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den perfekte imitasjonen finnes ikke, det fordi vi forkolder oss til en synlig krobøy og spiss.......men den perfekte presentasjonen finnes, dersom presentasjonen er god så er det mye viktigere enn at flua et imitasjonskunstverk......gjør ingen forskjell på flyer for hurtig vann, rett og slett fordi i de elvene jeg forholder meg til ikke er så hurtig vann at strømmen gir flua dårlige flyteevne......70% cdc fluer er i bruk.....thoraxflystyle til vincent marinaro, hadde jeg ventet noe mere preik om på foraet i vinter....den er jo rå

 

Hej Staffan.

Har du mulighed for at lægge et link eller billede af denne flue

MvH

Torben, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den perfekte imitasjonen finnes ikke, det fordi vi forkolder oss til en synlig krobøy og spiss.......men den perfekte presentasjonen finnes, dersom presentasjonen er god så er det mye viktigere enn at flua et imitasjonskunstverk......gjør ingen forskjell på flyer for hurtig vann, rett og slett fordi i de elvene jeg forholder meg til ikke er så hurtig vann at strømmen gir flua dårlige flyteevne......70% cdc fluer er i bruk.....thoraxflystyle til vincent marinaro, hadde jeg ventet noe mere preik om på foraet i vinter....den er jo rå

 

Hej Staffan.

Har du mulighed for at lægge et link eller billede af denne flue

MvH

Torben, DK

 

Jeg har forsøkt å finne den å nettet....i vinter så har jeg holdt meg vekk fra flubining da min øyelæge sa at jeg ikke skulle der.....jobber litt for mye på nær avstand og øynene har et fokuseringsproblem, selv med briller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torben :)

 

Tenkte jeg skulle prøve og svare litt på spm ditt...som de sier her så finnes ikke den perfekte imitasjonen, men det finnes mange veldig gode  :)

 

Først må jeg si att hvis jeg tar feil nå så setter jeg pris på att noen retter det opp :)

Men jeg har lest litt om forskjellige imitasjoner, boka finner jeg ikke igjen for øyeblikket men jeg prøver og skrive det jeg husker.

 

Du bedde om noen tips, her har du noen :)

 

Vil nevne rodanhi, noen påstår att en imitasjon av den med vanlig hackel surret rundt kroken, og ikke klippet under, imiterer en rodanhi bra fordi den sitter "høyt" på vannet.

Du har fått en bra imitasjon på aurivilli her ser jeg, den har vel noe med att aurivillien sitter med bakkroppen litt opp og dermed ikke sånn kjempesynlig for fisken.

 

Vil også nevne att en imitasjon av en aurivillispinner bundet på en caddiskrok, med en bøy på er god og ha, for det har skjedd att fisken kan bli selektive på spinnere som ikke ligger sånn rett ut i vannfilmen, att hele kroppen ikke ligger på vannfilmen, også lest att en spinnerimitasjon med en vinge rett ut til siden og en opp kan være kjekk og ha.

En rodanhi spinner ligger ikke oppo vannfilmen,den ligger nedi eller under har jeg skjønt,så en imitasjon av en sånn spinner burde vel ikke imprigneres.

 

No hackel på de minste imitasjonene, fra kr 16 og nedover? fordi det ofte kan være vanskelig og binde inn så veldig mye materialer på feks en krok 18- 20 uten att den blir for tykk.

 

viktig og ikke overdresse dunimitasjoner.

 

noe jeg leste på erik eikre sine sider, og når erik eikre sier det, så tror jeg på det, det er en mann som virkelig har peil ;)

En regel er att du skal bruke en farge i kroppen som har en anelse klarere,eller skarpere farge i kroppen på en dunimitasjon enn selve innsektet, når det gjelder nymfa skal du ha en anelse svakere farge enn selve innsektet.

 

Jeg foreslår att du tar en titt på erik eikre sine sider og ser på feks fargene på dunimitasjonene hans, han bruker den fargen som fisker best og ikke den fargen som kanskje imikterer innsektet best.

 

Det jeg har skrevet nå har nok alle en mening om...tror ikke att man kan bli eninge heller om det der ;)

 

Jeg er ikke noen verdensmester i fluebinding og heller ikke som fluefisker, men jeg har stor respekt for fluefiskere som virkelig har erfaring,feks erik eikre når han sier att sånn og sånn er det, så er det sånn , jeg tror ihvertfall på alt han sier og skriver :)

 

Når det gjelder dubbing, hackel og alt det der så finnes det så utrolig mye ...så det der får jeg overlate til mere erfarne folk. :)

 

 

Men det sies att fluer på stille vann eller sakteflytende elver trenger mere triggere enn feks fluer i en hurtigrennende elv, der fisken ikke har så all god tid på seg og bestemme om det som kommer drivende nedover er mat eller ikke :)

 

Og det sies også att en imitasjon kan funke jævli bra i elv men kan funke utrolig dårlig i vann eller sakteflytende elv. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...