Gå til innhold

Får ikke til spey!


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

nuvel. selv om utvilsomt både lee wulff og gøran anderson , kjente til switchkastet og the grant switch, er jo dette moderne varianter

A grant skjøt aldri line. lina var en lang triangeltaper....lee wulff brukte jo dette konseptet "scaled down" men skjøt line og med 7 fots stang i steden for 21' Anderson kastet har jo mer slektskap med speykastet. men har bla inkludert" presisjons kast teknikken" fra casting, so to speak,  samt konseptet om en balansert skyteline fortom etcetc...det hadde vært kult å lage et slags slekts tre for slike ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har lagt merke til følgende faktum: På samtlige filmsnutter på youtube

eller fluekastefilmer jeg selv har, så er det ALLTID vindstille og SVÆRT gode forhold?

La ikke merke til det før jeg skjekket det bevisst.

 

Jeg er selv veldig uerfaren med spey/underhånds. Var en tur ved vannet i dag

med både en og tohåndsen. Kastinga gikk dritt da det for det meste var vind,

Men innimellom var det stille, og da klarte SELV JEG veldig brukbare underhåndskast,

spesielt med 2-hånds. Så fort det kom en laber bris hekta flua seg i fortommen

SÆRLIG på enhåndsen med overhodekast. Uten vind gikk alt veldig bra.

 

En gang i fjor da jeg kikka på noen laksefiskere i en elv, var det typisk at de

gav seg når det kom en periode med litt vind. Man så med en gang at kastinga

deres gikk dritt, selv om de så veldig dyktige ut når det var vindstille.

 

Noen som tør å innrømme her og nå at selv en "liten" vind har "stor" betydning

for kaste-egenskapene?.... :).

 

Har lest enormt mye på fora for fluekasting, og det er aldri noen av de store gutta

som innrømmer vind som en stor hindring for perfekt kasting.

 

Jeg snakker nå selvfølgelig ikke om Casting-sporten på gressplener uten krok. ;D ;D

Det er en helt anna verden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vind er uansett kasting den største fienden, da det i fluelina er mye vindfang......beste måten når det blåser er sluk ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er så glad for at jeg kan fiske på de beste forholdene at jeg slipper dette synkestyret....ja bortsett til i fjor for å kunne dykke ned i havstrømmene i Lofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom det er mye motvind og jeg skal fiske med flyt etter laks så foretrekker jeg å bruke langline. Da slipper man å skyte så mye snøre og man kan tvinge snøre og fortom til å slå over ved å holde igjen.

 

Men det er også overraskende hvor bra det slår over selv i motvind med et godt balansert oppsett med kort klump, lang fortom og coated skyteline. Men fluestørrelsen setter da ofte begrensningen på hvor hard motvind man kan kaste i.

 

Sidevind så er det bare å velge riktig hånd så unngår man at fortommen hekter seg. Derfor bør man lære singel spey og snakeroll med begge hender (snakker om tohånds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinden er kystfluefiskerens venn! ;)

 

Jeg kaster lengre i vinden enn når det er helt stille.....

 

I elv når det blåser opp og jeg er høyrehendt, det er farlig til tider......Men da kaster enn bare motsatt..

 

Speykastet og underhåndskastet er meget viktig å mestre, uten det inne så får man problemer med å fiske mange steder. Det er ikke så vanskelig egentlig. Men jeg liker best overhodekastet.

 

Innkastet er viktig, legg snøret rolig på siden og tren på å finne øyeblikket når du utnytte henget i vannet til å spenne stanga på en slik måte at du ikke får piskeffekten. Energien skal fra kroppen og ut i flua, dvs fortommen skal være bindeleddet mellom ønsket om å få flua der du vil. Det er magisk nåt det funker, man føler nesten at man tryller med de fysiske lover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...