Gå til innhold

Får ikke til spey!


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

begynner 28 juli

 

Mandag 29 juni er ofisiell start på treffen, men de første kommer nok fra fredag 26 juni.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er det den mer genuine underhåndsteknikken man er ute etter, så må jo Sven Kalmar være mannen å engasjere.

Man blir vel ikke rikere av fluekasting og trommespilling enn at han ikke kan avslå om 6-7-8 mann/kvinner går sammen og betaler vanlig

kurspris....

 

 

Sailfish, det forsvinner vel i virvaret her, men det viktigste for å få til et slikt kast er å få til et kontrollert innkast slik at den delen av snøre/fortom som skal holde igjen bukta - at den faller parallelt og får feste mot vannskorpa i hele sin lengde samtidig. Og at hvor dette skjer kan kontrolleres med stoppen bakover og stangvinkelen sideveis, da har man kommet ganske langt på veg og kan begynne å vinkle, mer og mer....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , skulle bare si at det var fine tegninger ,,staffan  ;D.skal få syverzen til å legge in noen filmsnutter her, tja liten workshop..jeg kan vel prøve det, men feks syrstad,gammel klassisk syrstad stik med korte klumper er jo ikke ulikt, for å si det slik,hva med å dra til mesteren sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har fisket med flue noen år nå, men sliter veldig med speying, får det rett og slett ikke til :-\

Snøret blir ikke strukket ut og lander i en klyse 5 meter foran meg eller som en 180 graders bue på vannet.

 

Noen tips på åssen jeg kan lære meg dette her? :)

Kjekt å kunne når det er mye busker og kratt langs bredden.

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Noen punkter som jeg brukte når jeg skulle lære meg dette var:

 

1) Snøret skal fly, ikke gli. Løft opp i en jevn fin, akselererende bevegelse og trekk det mot deg/siden.

2) Se at stangtuppen beveger seg oppover i en rett stigende bevegelse. Ikke "tegn" u'er eller sirkelbevegelser.

3) Bruk et snøre med kort klump til å begynne med. Gjerne uten noe særlig baktapering.

4) Ikke la deg friste til å ha overheng. Kun klump ute. Lengdene kommer ved dobbelttrekk og skyting av line. Dette tar du litt etter at innkast/utkast sitter.

5) Se hvor lite krefter du kan bruke. Dette kastet blir enklere og enklere jo mer du klarer å få stanga til å jobbe. Bunndelen må være med.

 

En annen ting som du kan prøve er å kaste bare ved å vri overkroppen. Det fungerer faktisk meget bra, det er minimal stangføring som skal til da.

Mattias Drugge viste meg dette og det virker. Jeg kombinerer litt vridning med stangføring.... Og tren på sette innkastet rett til siden av deg og etterhvert foran. Under praktisk fiske kommer du fort til å finne ut at snøret skal lande foran deg mer enn bak. Noen tanker om spey/switch/underhåndskast, skal se om jeg ikke har en snutt liggende.

 

Punkt 1 og 2 er roten til vaser, plasking og dårlige presentasjoner. De fleste som starter med dette har på forhånd bestemt seg at stanga skal trekkes vel mye horisontalt før opp. Da blir det sirkler og kort flyvetur på snøret. Opp opp.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har fisket med flue noen år nå, men sliter veldig med speying, får det rett og slett ikke til :-\

Snøret blir ikke strukket ut og lander i en klyse 5 meter foran meg eller som en 180 graders bue på vannet.

 

Noen tips på åssen jeg kan lære meg dette her? :)

Kjekt å kunne når det er mye busker og kratt langs bredden.

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Jeg tror det er lurere i starten å fokusere litt tidligere i kastet, enn utkastet som Staffan viser i sin illustrasjon. Den største utfordringen for de fleste av oss ligger i å få innkastet til skikkelig. Sitter det først skikkelig, så kommer utkastet ganske lett for en som allerede behersker overhodekastet. Det er mange gode illustrasjoner på Youtube, se xy loops.com DVD'er og bøker m.fl. Jeg synes Mathias Lilleheim forklarer det fint i boken Zzzzapp. I starten kan du gjerne fokusere nesten bare på innkastet; akkurat hvor mye kraft trenger du å bruke, forankre snøret i litt forskjellige posisjoner på vannet (avhengig av fiskeplassen, står du utvadet og kan sette overgangen fluesnøre-fortom ved siden av deg i vannet eller er du på land med så mye buskas at du må sette denne overgangen et stykke foran deg) og timingen før utkastet.

 

 

 

Enig med Tom Andre. Tror nok det klart vanskeligste med et bra speykast er innkastet. Det å få snøret til å legge seg riktig i vannet er mye av hele kastet. Er nok viktig å fokusere på stangføringen, viktig at stanga ikke går ned men litt opp på slutten av innkastet. Viktig og holde den øverste armens albue så nær kroppen som mulig og bruke den nederste hånden til å føre kastet. (sliter veldig med dette selv, vanskelig når man er vant til å bruke den øverste armen mest) Veldig mange som bruker alt for mye kraft i speykastet, skal absolutt ikke mye kraft til! Også viktig å legge innkastet i riktig vinkel i forhold til utkastet og føre utkastet i en rett bevegelse og ikke frem og tilbake. Så må selvfølgelig utkastet stoppe bestemt i en 70-80 graders vinkel og ikke helt nede ved vannflaten. Sikkert mye av dette har blitt sagt her tidligere, har ikke lest hele tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar alle sammen, og fin oversikt Rune :)

Hadde kanskje vært lurt å tatt en fisketur med en som kan dette for å lære grunnprinsippene, får se om det er noen som sier seg villige :D

 

Og takk igjen folkens for flott engasjement i denne tråden. Det varmer å se at så mange så gjerne hjelper en bortkommen guttevalp som meg :) Takk! :)

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Noen punkter som jeg brukte når jeg skulle lære meg dette var:

 

1) Snøret skal fly, ikke gli. Løft opp i en jevn fin, akselererende bevegelse og trekk det mot deg/siden.

2) Se at stangtuppen beveger seg oppover i en rett stigende bevegelse. Ikke "tegn" u'er eller sirkelbevegelser.

3) Bruk et snøre med kort klump til å begynne med. Gjerne uten noe særlig baktapering.

4) Ikke la deg friste til å ha overheng. Kun klump ute. Lengdene kommer ved dobbelttrekk og skyting av line. Dette tar du litt etter at innkast/utkast sitter.

5) Se hvor lite krefter du kan bruke. Dette kastet blir enklere og enklere jo mer du klarer å få stanga til å jobbe. Bunndelen må være med.

 

En annen ting som du kan prøve er å kaste bare ved å vri overkroppen. Det fungerer faktisk meget bra, det er minimal stangføring som skal til da.

Mattias Drugge viste meg dette og det virker. Jeg kombinerer litt vridning med stangføring.... Og tren på sette innkastet rett til siden av deg og etterhvert foran. Under praktisk fiske kommer du fort til å finne ut at snøret skal lande foran deg mer enn bak. Noen tanker om spey/switch/underhåndskast, skal se om jeg ikke har en snutt liggende.

 

Punkt 1 og 2 er roten til vaser, plasking og dårlige presentasjoner. De fleste som starter med dette har på forhånd bestemt seg at stanga skal trekkes vel mye horisontalt før opp. Da blir det sirkler og kort flyvetur på snøret. Opp opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter herr Brun 100%.

Jeg hadde problem med spey som du. I vår tok jeg med naboen som er instruktør for å få han til å hjelpe meg med å finne ut hva jeg gjorde galt.

Han brukte 2 minutter til å se meg kaste og etter ørliten instruksjon hadde jeg alle svarene jeg trengte.

Nå er det bare opp til meg å terpe disse inn  :)

 

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært konge om dere hadde fått til no sånt! :)

Ligger mye ute på nettet, men dere som jo selv er medlem (og administrator) av forumet her vet kanskje enda bedre akkurat hva folk spør mest om og sliter mest med, og dermed kan gi en liten "fordypning" i de sekvensene :D

 

kanskje jeg skal prate med tom så vi kan lage et klipp med deg RUne? ;)

Hei Sven, Jeg har videokamera. Skal se om jeg får til noe hvis det er interessant. Men det finnes mye BRA kasting å se på nett og dvd fra før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hi sailfish...

 

Mye bra svar her...

 

Personlig synes jeg at det viktigste er:

- Stanga bør holdes lavt når kastet skal starte.

- snøret bør løftes opp av vannet med en rolig bevegelse, med for mye kraft vil snøre "lime" seg fast.

- løft snøret så rett opp som mulig, uten å begynne å dra bakover.

- når stanga har kommet i ønsket posisjon som er ca 1/2 10 eller 10 før stanga tilbake i en rett bevegelse.

- I slutten av innkastet bør stanga løftes bak for å lage en D bukt.

- Tren på innkastet så det sitter.

- innkastet bør være så horisontalt som mulig(mener nå jeg)

- I tillegg bør man trene på å bruke dobbeltrekk på innkast og på framkast, dette gir større hastighet inn som igjen gir  lengre kast om det er ønskelig.

 

Når det gjelder overheng er det smaksak som er opp til den enkelte, personlig er jeg tilhenger av ca 1/2- 1m overheng.

 

Mvh Tommy Aarkvisla

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Takk for et konkret svar, Tommy!

 

Takk for det Lars...

 

Kunne skrevet en masse om, vridninger, negativ drift, for hard på gassen, lav stopp, for høy stopp osv, men det gjelder å fokusere på det enkle i starten...

 

Mvh Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Morro å se skikkelig spey med splitcane, har knapt sett det før - det der må være tradisjonell spey i ordets rette forstand.

Vakkert det også, utført av folk som kan det og har roen over kastingen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...