Gå til innhold

Får ikke til spey!


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

Må jo være flott det for de som skal dit, men jeg skal ikke på noe Renatreff, har ikke tid til sånt midt i beste sesongen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Strøk det med spiederleirene for å være på den sikre siden..

For all del, sikkert fint på Rena med masse trivelige folk, men samme hvor trivelig det er, jeg vet veldig godt hvordan det er der jeg trives aller best..... :)

 

Men så var det speykastingen, som egentlig var med enhånds karbonstang i denne tråden her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dere må jo forståå at grant switch er det ultimate..med greenhart i suppose,,,long and delicate..far and fine off....både gøran og lee wulff må ha kjent godt til ham ....Lee Wulff er kul.. han brukte en 7 fots stang og en triangel taper og kunne etter sigende kaste hele lina uten problemer også vinkla uten å ty til VEDERSTYGGELIGHETEN SPEY/UNDERHÅNDS. :o for det er det det er, stupiditeten ved å legge lina ned istedenfor å ha den i en kontinuerlig bevegelse er jo grenseløs. :rolleyes:..og forskjellen i lengdepotensiale er latterlig, med en lang stang og 18 20 meters klump kan du kaste sinnsykt langt vinklet uten å legge ned snøret, denne fordervelse :-X... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøfft!! ;D det var en wolsom vinkling...uvanlig kraftig...det er jo en ting som er viktig å huske, jo mer du vinkler desto vanskeligere blir det med lang line...ofte lurt å ha en relativt kort klump tilo vinklinger over 90 gr....men evt sirkelkast, og div manøvrer kommer inn...

staffan og undertegnede er jo ørretfiskere av natur . grant hadde en litt annen tilnærming... stå langt unna og ikke vinkle så mye...men kaste j..lig langt....nedstrøms og på tvers... slik kan man holde seg på fornuftig avstand , mht fiskens vindu. lyd etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert ... det er par ting som er greit å huske på...en klump minst en klasse tyngre enn vanlig...ikke for lang klump i begynnelsen, husk lang fortom mins 1,5 stanglengde.. ikke for tynn skyteline, da får du problemer med at undersnøret går fortere enn oversnøre.. du får lange spisse bukter som trekker seg sammen.."KROKODILLESNUTER" som dr. syverzen og jeg kaller det..ellers følg det rune og andre har nevnt...men ingenting er bedre en en god instuktør. EN til EN... det er optimalt, og verdt noen kroner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta med en tohånds splitcane på Renatreffet om noen er interessert i å se dette demonstrert. Selvsagt mulighet for å prøve selv også da. Tror dere vil bli overrasket over hvor lettkastet det er med et moderne spey snøre.

 

Jeg kunne gjerne ha prøvd, hvis jeg får lov  :rolleyes: ::):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta med en tohånds splitcane på Renatreffet om noen er interessert i å se dette demonstrert. Selvsagt mulighet for å prøve selv også da. Tror dere vil bli overrasket over hvor lettkastet det er med et moderne spey snøre.

 

Jeg kunne gjerne ha prøvd, hvis jeg får lov  :rolleyes: ::):D

 

Helt klart  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg, men da må det sterke formanninger til før folk får kaste med den. Den tåler ikke moderne kastestil, da må en kun bruke vekta på stanga og ikke skyve med høyrehånda eller dra med venstre for mye. Kort arbeidsvei er tingen for å få denne til å gå av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greenhart er tingen, min kjære Fjell. bla kan jeg nevne at den fungerer udmerket når den vries, den formaar at overføre kraft igjenom vridinger. greenhart er tungt , sterkt , svært motstands dyktig..stengene er massive og hovles til riktige dimensjoner, a grant brukte stemmegaffel, hence "Grant Vibration Rods" Grant is the man..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er det ikke Alexander Grant han heter (het)? Prøvde å finne noe på nett, men.....man bør vel lese seg opp litt på historikken.

Skulle gjerne sett noe film med Letfy Kreh også, men fant ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til tråden? det rune eller noen var inne på om å bruke kroppen til vinklingen...dette er essensiellt å forstå..disse kastene er i utgangspunktet , "konstruert" for å være vinklede.. dvs at dersom du prøver et rett underhånds kast uten å modifisere teknikken, mister du et essensielt element i kastet. skal du følge feks gøran slavisk så.: " løft stangen til fremre stopp. vinkle med over kroppen, pendle uppat drift, PANG. for å få en fin D bukt må du bruke kroppen litt..det tok tid før jeg fikk klarhet i disse tingene.....

det finnes mye bra film, syrstad, gawesworth, derek brown , vet ikke hvordan henrik mortensens er, og så har vi jo klassikeren ttil gøran....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Poenget med å heve til fremre stopp er å få mest mulig av selve snøret opp over vannflata slik at man kan kontrollere innkastet bedre, samtidig som toppringen havner inn i den rette linjen helt fra starten av, her er det snakk om ganske korte bevegelser (svenskestilen).

Kroppsvridning er greia her, vri til man er vendt i kasteretningen og gjøre et rett underhåndskast derfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å heve til fremre stopp er å få mest mulig av selve snøret opp over vannflata slik at man kan kontrollere innkastet bedre, samtidig som toppringen havner inn i den rette linjen helt fra starten av, her er det snakk om ganske korte bevegelser (svenskestilen).

Kroppsvridning er greia her, vri til man er vendt i kasteretningen og gjøre et rett underhåndskast derfra.

 

 

Meget viktig poeng dette. Ser mange som sliter med speykastet og årsaken er ofte at de ikke hever stangtuppen rett før en går inn i kastet. Da blir det enten til at man går for lavt inn hele veien og ikke får snøret ut av vannet eller at man løfter for mye i innkastet og snøret blir slengt oppover. Dersom man starter med stanga for høyt, dvs ikke starter med et rolig løft av stangtuppen, så blir lina hengende i en bukt ned fra stangtuppen og man har ikke skikkelig kontakt når man starter innkastet. Dette gir rykkete kasting og dårlig følelse. Står man i sterk strøm vil man ikke oppleve dette, så mange som kaster slikt kaster bra der elva er rask, men sliter når de står og kaster i rolig vann. Hele cluet er å starte med stangtuppen lavt, helt nede ved vannet, løfte rolig før innkastet, vinkle, tilbake - tilbake - opp  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Sømme er velkjente saker, artig å se igjen, men det snakkes ikke om helt det samme underhåndskastet her.

Hadde jo vært fint for nybegynnere om folk prøvde å skille litt mellom tingene, det gamle underhåndskastet som de aller hadde glemt og knapt noen visste om har i hvert fall fått en rennesanse gjennom disse diskusjonene...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...