Gå til innhold

Får ikke til spey!


Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fisket med flue noen år nå, men sliter veldig med speying, får det rett og slett ikke til :-\

Snøret blir ikke strukket ut og lander i en klyse 5 meter foran meg eller som en 180 graders bue på vannet.

 

Noen tips på åssen jeg kan lære meg dette her? :)

Kjekt å kunne når det er mye busker og kratt langs bredden.

 

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

Folk skal absolutt lære seg gammaldags "spey", men det fins beskrevet i detalj et mer moderne og bedre alternativ som heter underhåndskast, med fullt program for opplæring og inntrening, systematisk og grundig. Kunne gjerne skrevet litt om dette, men de tåler så dårlig å lese om det her, går helt amokk og skal absolutt prøve å få deg til å tro at det bare er noe fordømmade tull - siden de ikke riktig får det til selv, underhåndskastet altså  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Folk skal absolutt lære seg gammaldags "spey", men det fins beskrevet i detalj et mer moderne og bedre alternativ som heter underhåndskast, med fullt program for opplæring og inntrening, systematisk og grundig. Kunne gjerne skrevet litt om dette, men de tåler så dårlig å lese om det her, går helt amokk og skal absolutt prøve å få deg til å tro at det bare er noe fordømmade tull - siden de ikke riktig får det til selv, underhåndskastet altså  :)

 

 

Kan du ikke heller ta deg en fisketur hvis du ikke har noe fornuftig å si Erland?

 

Hvis du søker litt på spey, underhånds eller rullekast vil du nok finne en del informasjon her. Det finnes mange gode ressurser (som vil hjelpe) på denne siden, men mange av dem fisker så man må ofte smøre seg med litt tålmodighet denne tiden på året. Jeg er dessverre ikke riktig person til å lære bort spey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskriv gjerne undehåndskast også for min del. :) Jeg trenger kast til bruk i praksis, er ikke helt på prinsipp-grunnlag ennå. Ikke no som er så kjipt som å ikke komme ut til den steady vakende storørreten fordi det er for mye buskas bak :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har fisket med flue noen år nå, men sliter veldig med speying, får det rett og slett ikke til :-\

Snøret blir ikke strukket ut og lander i en klyse 5 meter foran meg eller som en 180 graders bue på vannet.

 

Noen tips på åssen jeg kan lære meg dette her? :)

Kjekt å kunne når det er mye busker og kratt langs bredden.

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Jeg tror det er lurere i starten å fokusere litt tidligere i kastet, enn utkastet som Staffan viser i sin illustrasjon. Den største utfordringen for de fleste av oss ligger i å få innkastet til skikkelig. Sitter det først skikkelig, så kommer utkastet ganske lett for en som allerede behersker overhodekastet. Det er mange gode illustrasjoner på Youtube, se xy loops.com DVD'er og bøker m.fl. Jeg synes Mathias Lilleheim forklarer det fint i boken Zzzzapp. I starten kan du gjerne fokusere nesten bare på innkastet; akkurat hvor mye kraft trenger du å bruke, forankre snøret i litt forskjellige posisjoner på vannet (avhengig av fiskeplassen, står du utvadet og kan sette overgangen fluesnøre-fortom ved siden av deg i vannet eller er du på land med så mye buskas at du må sette denne overgangen et stykke foran deg) og timingen før utkastet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har fisket med flue noen år nå, men sliter veldig med speying, får det rett og slett ikke til :-\

Snøret blir ikke strukket ut og lander i en klyse 5 meter foran meg eller som en 180 graders bue på vannet.

 

Noen tips på åssen jeg kan lære meg dette her? :)

Kjekt å kunne når det er mye busker og kratt langs bredden.

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Jeg tror det er lurere i starten å fokusere litt tidligere i kastet, enn utkastet som Staffan viser i sin illustrasjon. Den største utfordringen for de fleste av oss ligger i å få innkastet til skikkelig. Sitter det først skikkelig, så kommer utkastet ganske lett for en som allerede behersker overhodekastet. Det er mange gode illustrasjoner på Youtube, se xy loops.com DVD'er og bøker m.fl. Jeg synes Mathias Lilleheim forklarer det fint i boken Zzzzapp. I starten kan du gjerne fokusere nesten bare på innkastet; akkurat hvor mye kraft trenger du å bruke, forankre snøret i litt forskjellige posisjoner på vannet (avhengig av fiskeplassen, står du utvadet og kan sette overgangen fluesnøre-fortom ved siden av deg i vannet eller er du på land med så mye buskas at du må sette denne overgangen et stykke foran deg) og timingen før utkastet.

 

 

 

Helt enig her, feilen ligger nok i innkastet ditt! "Utkastet" utføres jo i bunn og grunn med samme prinsipp som forslengen i et overhodekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Send en PM til Streamteam, avtal og lei han som instruktør. Så slipper du all mulig knot.

Han ga meg et lite hint og veien til å bli en ok speyer er litt mindre.

 

Skulle gjerne hjulpet deg, men er ikke helt der enda.... :P

 

Men det er jaggu Micke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Send en PM til Streamteam, avtal og lei han som instruktør. Så slipper du all mulig knot.

Han ga meg et lite hint og veien til å bli en ok speyer er litt mindre.

 

Skulle gjerne hjulpet deg, men er ikke helt der enda.... :P

 

Men det er jaggu Micke!

 

Det aller beste er selvfølgelig å få litt hjelp i starten av en instruktør eller en dyktig kamerat.  :)

 

Jeg kan skrive under på at Streamteam er en fabelaktig fluekaster og meget kunnskapsrik!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da u.h.kast er noe jeg sjelden bruker fokuseres det altfor lite på det fra min side.

Når jeg da endelig står langs bredden ved en elv i indre Finnmark med kratt over ørene sliter jeg.

Mange av disse stedene er ikke vadbare...

Har i år vært flere ganger ute hvor jeg kun har trent på u.h.presentasjoner.

For min del er innkastet den desidert største utfordringen... det å treffe med forankringa med ulike snørelengder.

Kunne selvsagt brukt en tyngre, kortere klump får å gjøre alt litt enklere, men mener det er viktig å øve inn teknikken med det utstyret som brukes til daglig.

I starten glemte jeg helt kroppsbevegelsen, -det å følge stangbevegelsen og fronte målet i famkastet.

Resultatet ble for lite oppspenn, og slapp, ukontrollert avlevering.

Nå treffer jeg rimelig greit på "mellomdistanse", mens de korteste og lengste kastene enda krever litt bedre timing.

På de lengste er det nok venstrehånden som er for utålmodig i trekket (startes og avsluttes for tidlig)...

Den markante og høye stoppen kan helt klart også bli bedre.

Når det gjelder stangføringa i sluttfasen av framkastet ser jeg imidlertid at mange (både live og på video) hever stangtuppen noe atter avleveringa.

Gir dette en fordel? Er det får å gi overlina bedre fart på lengere kast? Why?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Speykast - nøkkelen her som med underhåndskastet må vel være å trene inn et mykt og fint innkast, som mange kaller det, få fortom/snøre til å komme parallelt med vannflaten legge seg rett og fint  med overgangen mellom snøre og fortom litt skrått bakover og litt ut til siden, hvor mye alt etter som.....snørebukta "fortsetter bakover", dvs holder momentet, man får tid til en opphenting og rette inn et like rolig fremkast, Gode stopp er avgjørende begge veger, og for underhåndskastets del fioregår det hele som som en sammenhengende, rytmisk bevegelse, antar et speykast også bør gjøre det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal absolutt lære seg gammaldags "spey", men det fins beskrevet i detalj et mer moderne og bedre alternativ som heter underhåndskast, med fullt program for opplæring og inntrening, systematisk og grundig. Kunne gjerne skrevet litt om dette, men de tåler så dårlig å lese om det her, går helt amokk og skal absolutt prøve å få deg til å tro at det bare er noe fordømmade tull - siden de ikke riktig får det til selv, underhåndskastet altså  :)

 

 

 

Foreslår at du sletter dette innlegget selv, eller så bør moderator gjøre det.. Snakker om IDIOT uttalelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den vaneligeste feilen folk gjør? Jeg er ingen flink u.h. kaster. Skulle ønske jeg var det! Jeg får det til på en måte men her har jeg mye å lære. Her også :rolleyes: Stein Grønngerg hadde et kast med ei 7 # på 38m :o Det er langt, så vi får bare øve sailfish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er så likt......bevegelsene er litt større  på tradisjonelle speykastet.......hvilket sikker skyldes at dette katet oppsto den gangen hvor digre tunge splitcanestenger var det man brukte.....ja canestenger med stålkjerne også......da blir bevegelsen langsommere og større med mye større slaglengde.......speykastet ble i utgangspunktet brukt til 2-håndsfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligenst en dum uttalelse, men når jeg ser på bilder og slikt, så ser underhånds og speycast helt like ut

 

HVA er forskjellen?!

 

Det er ingen dum uttalelse, det er mange som lurer på det samme?  :)

 

Her er det veldig mange sterke meninger ute og går om riktig bruk av terminologi.

Enkelte vil hevde at underhåndsskastet kun skal brukes om det eksakte kastet som Göran Andersson beskrev i Bättre flugfiske fra 1991, og speykast beskriver den gamle skotske kastemåten med dype stenger og DT-snører. Andre vil hevde at allt sammen er speykast, variantene er bare naturlig tilpasninger til nye stenger og korte og lange klumper. I tillegg finnes det også beskrevet et eldre kast som omtales som underhåndskast, uten at det har noe med Anderssons kast å gjøre.

 

I et forsøk på å rydde opp i språkforvirringen, så har også ordet vannkast kommet som en samlebetegnelse for alle de kastene som bruker snørets motstand i vannet for å spenne opp stangen før utkastet, dette enten kastet betegnes som underhåndskast, speykast, moderne speykast, skandinavisk speykast, rullekast, snakeroll, Skagitkast som f.eks. Perry poke, Snap-T, Snap-C o.s.v.  o.s.v.  ;D

 

Jeg vet ikke om dette gjorde det noe enklere?  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅR hjulet blir funnet opp med tiårs mellomrom OG fremstår med nytt navn har det lett for å bli "navnforvirring".  Dessuten har mange dyktige kastere tilført disse kastene nye "teknikker", gjerne da også med egne "navn". Det finnes beskrivelser som er veldig like dagens "underhåndskast", men da under navnet "switch" /og- eller planetkast. Vi snakker før 1930. Samma f.... men det kunne vært fint med en "samlebetegnelse", gjerne internasjonal. Spey er etablert, da helst med 2-hånds. Rullekast er på plass. Snake roll (noen sier roller snake :) Her er eksemplene MANGE. Hoved"forvirringen" i dag føler jeg dreier seg om "underhåndskast"/"spey", da med enhånds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...