Gå til innhold

Fluebinding som valgfag?


Rosinkongen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

dette synes jeg er totalt tullete i videregående......da skal man lære seg nyttige ting som språk....mere realfag eller noe fysisk for de som ikke er fysisk aktive......for meg høres det like tullete som hekling valgfag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel er ikke helt enig i det du sier staffan.

Valgfag var for meg først og fremst et trivselfag på skolen min.. er vel bare snakk om 2 timer i uka. Er viktig med sånne fag for de som syntes de andre skoletimene er tunge. Jeg hadde blant annet rifleskyting som valgfag på ungdomskole og satte stor pris på å kunne ha to timer med avveksling.

Dette hjelper på motivasjonen til å gjøre en innsats i de andre skoletimene, selv med håpløse lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette synes jeg er totalt tullete i videregående......da skal man lære seg nyttige ting som språk....mere realfag eller noe fysisk for de som ikke er fysisk aktive......for meg høres det like tullete som hekling valgfag......

Og du stemmer frp?

;D

 

Ps: hva er galt med å hekle ? Terje gjør det jo hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel er ikke helt enig i det du sier staffan.

Valgfag var for meg først og fremst et trivselfag på skolen min.. er vel bare snakk om 2 timer i uka. Er viktig med sånne fag for de som syntes de andre skoletimene er tunge. Jeg hadde blant annet rifleskyting som valgfag på ungdomskole og satte stor pris på å kunne ha to timer med avveksling.

Dette hjelper på motivasjonen til å gjøre en innsats i de andre skoletimene, selv med håpløse lærere.

Helt enig. Og når folk treffes i skolen for å gjøre ting de liker fra forskjellige klasser bygges relasjoner. Tror mange har godt av å tømme hjernen litt av og til.

Mange er jo bare 16 år på v.g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

gjør faktisk ikke det....stemmer frp.........synes vel ikke det er så viktig med trivsel i vidergående......sett i forhold til den didiplinen det burde være så er det ikke rart at det vi ikke gjør det bedre her i landet......jeg sjøl var en slubbert......et er forferdelig trist å se hvordan forholdsvis mange ødelegger for seg under ussetida på rot og rør.....nei skikkelige fag....ikke bare fjør, ull og svada!

[attachimg=1]

 

post-0-13949865409961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør faktisk ikke det....stemmer frp.........synes vel ikke det er så viktig med trivsel i vidergående......sett i forhold til den didiplinen det burde være så er det ikke rart at det vi ikke gjør det bedre her i landet......jeg sjøl var en slubbert......et er forferdelig trist å se hvordan forholdsvis mange ødelegger for seg under ussetida på rot og rør.....nei skikkelige fag....ikke bare fjør, ull og svada!

[attachimg=1]

 

 

Hvor mange prosent av de tror du vil være motivert til å ta noen høyere utdanning? Hvordan blir forholdet dems til skolesystemet?

Sier ikke at man må ta høyere utdanning for å bli noe her i verden, men det er jo viktig at noen vil få lyst til å gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi snakker om videregående skole her.....ferdig med leikinga bør være gjort på ungdomsskolen.....før i tida reiste 14 åringen til sjøss og skrella poteter, pikka rust, skura børken og banka kjølgrisen ;).....litt krass, men den norske skolen er hekta av i forhold til land vi bør sammenligne oss med....det betyr at vi om noen år må hente inn enda flere ingeniører....leger....lærere....for å utdanne enda flere "lekere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker om videregående skole her.....ferdig med leikinga bør være gjort på ungdomsskolen.....før i tida reiste 14 åringen til sjøss og skrella poteter, pikka rust, skura børken og banka kjølgrisen ;).....litt krass, men den norske skolen er hekta av i forhold til land vi bør sammenligne oss med....det betyr at vi om noen år må hente inn enda flere ingeniører....leger....lærere....for å utdanne enda flere "lekere"

Yess... men nå lever vi faktisk i år 2009, med litt større utdanningsmuligheter. Tror det verste vi kan oppnå er at unge mennesker får et hatforhold til skolen.

 

Et spørsmål: Hvordan er 14 åringene i dag sammenlignet med 14 åringene før i tiden, kan dette egentlig sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg konstaterer bare at vi her i landet ikke klarer å finne nok gode emner til å ta oss av viktige jobber innen teknologi og forskning....

mei nå hørtes jeg grinete ut.....OG DET ER JEG! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi snakker om videregående skole her.....ferdig med leikinga bør være gjort på ungdomsskolen.....før i tida reiste 14 åringen til sjøss og skrella poteter, pikka rust, skura børken og banka kjølgrisen ;).....litt krass, men den norske skolen er hekta av i forhold til land vi bør sammenligne oss med....det betyr at vi om noen år må hente inn enda flere ingeniører....leger....lærere....for å utdanne enda flere "lekere"

Yess... men nå lever vi faktisk i år 2009, med litt større utdanningsmuligheter. Tror det verste vi kan oppnå er at unge mennesker får et hatforhold til skolen.

 

Et spørsmål: Hvordan er 14 åringene i dag sammenlignet med 14 åringene før i tiden, kan dette egentlig sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg konstaterer bare at vi her i landet ikke klarer å finne nok gode emner til å ta oss av viktige jobber innen teknologi og forskning....

mei nå hørtes jeg grinete ut.....OG DET ER JEG! ;D ;D

Hvordan vet du dette? Er vi virkelig så dårlige altså? Sett i.f.h.t. innbyggertall?  ;)

Er ikke ment som kverulering altså, er bare veldig uenig. Men skal gi meg nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et program om noen elever som gikk på videregående skole, de hadde fluebinding som valgfag.. Dette klippet var fra 2003 eller 04.

 

Er det noen som vet om det fortsatt er fluebinding som valgfag?? ???

 

 

Siden dette var trådstarters spørsmål så hadde det vært fint om vi var litt på topic ?

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg konstaterer bare at vi her i landet ikke klarer å finne nok gode emner til å ta oss av viktige jobber innen teknologi og forskning....

mei nå hørtes jeg grinete ut.....OG DET ER JEG! ;D ;D

 

Er jo enig, men det finnes jo flere faktorer her da. Folketall er jo en viktig faktor. Vi har ikke så mange emner å ta av :) Men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det beste ut av hva vi har.

 

Men litt mye off topic! Evt starte ny tråd..........................

 

Du har pm ang Kapok.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg konstaterer bare at vi her i landet ikke klarer å finne nok gode emner til å ta oss av viktige jobber innen teknologi og forskning....

mei nå hørtes jeg grinete ut.....OG DET ER JEG! ;D ;D

Hvordan vet du dette? Er vi virkelig så dårlige altså? Sett i.f.h.t. innbyggertall?  ;)

Er ikke ment som kverulering altså, er bare veldig uenig. Men skal gi meg nå  :)

 

Blir meningsløst å være uenig i fakta.

 

Er selv medlem i NITO. Og ja, situasjonen er faktisk ille når det gjelder realfagene. 50% frafall på ingeniørstudiene fordi de ikke henger med i matematikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vet ikke om dette er off.....fluebinding er ok......" i dag skal vi bruke et materiale som heter polypropylen.....og så bærer det rett inn i kjemiens verden.....CdC.....rett inn i biologiens verden....matkunnskap.....det hadde vært et rått fag som hadde hatt så stor spredning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på ungdoms skolen min hadde vi ett fag som het praktisk prosjekt.. det var ett fag vi kunne gjøre nesten hva vi. bare det skulle være ett prosjekt eller en praktisk ting.

 

i faget hadde jeg fluebinding, jeg hadde små kurs i fluebinding for læreren min og noen elever flere ganger for og lære de litt og bindefluer.

jeg solgte også sjøørret og ørretfluer og hadde mitt eget budsjett osv.. jeg bygde også en fiskestang.

faget var selfølgelig mitt ynglingsfag og vi hadde det 4 timer i uka

 

men trinnet mitt var siste kullet som hadde det faget... trur ikke det er noe som heter det lenger...  nå er det andre fag som fransk, tysk, spansk og engelsk fordypning..

når jeg gikk på ungdomsskolen var det tysk, frans, engelsk fordypning og praktisk prosjekt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter fortsatt og irriterer meg over at jeg kastet bort et år på valgfag i tysk, når det var så mye anna moro jeg kunne ha drevet med. Lærte ikke mer tysk på det året enn det som jeg kunne lært meg av den visa til Øystein Sunde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Fransk på ungdomskolen, noe jeg egentlig angrer på ettersom jeg fortsatte med Spansk i de senere år. Hehe.

 

Hadde jeg hatt muligheten til å binde fluer på ungdomskolen, og jeg viste det jeg vet i dag (at fluebinding og fiske er gøy) hadde det vært en perfekt avkobling som ville gitt mer pågangsmot på skolen.

 

Husk også at valgfag på ungdomskolen ikke er det samme eller ment for å være det samme som fordypningsfag på vgs. Og velger man et valgfag som man liker og synes er lett på ungdomskolen er det bedre sjanse for å få bra karakter, som på sin side igjen fører til at du kommer inn på den vgs. du helst vil inn på. Det er mao. smart å velge et lett fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvor mange timer i uka utgjør et valgfag?

 

Hvis vi ikke skal kunne ha noen timer i skolen som tar oss vekk fra matte, engelsk, norsk, historie, geografi etc ja da blir vi fattige som mennesker.

Barn og unge trenger noen alternativer i skolen for å kunne fokusere på noe annet og hvorfor skulle fluebinding være noe værre enn andre ting.

Man kan faktisk legge inn mye naturfag i fluebindinga og dermed lære barn og unge noe som innsektslære. Det er slett ingen dum lærdom å ha.

 

Skal vi bare kjøre på kunnskaper i matte, norsk, engelsk etc så er jeg redd vi blir svært ensidige i tankegangen.

Ikke alle barn og unge er skapt for å bli ingeniører, leger og advokater......... det å kunne jobbe med finmotorikken er for noen like verdifullt og kan gi

særdeles viktig motorisk trening noe mange ville kunne ha stor glede av.

 

Så jeg synes det kunne vært helt greit med fluebinding som valgfag, en kreativ lærer vill kunne lære fra seg mye innen mange fag ved undervise i fluebinding.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes at så lenge muligheten er der, om det er fluebinding, fiske etc.. så er det helt greit.

dette er jo valgfag!! de som ønsker språk kan jo ta det, jeg valgte fransk, og hadde det i 2 uker før jeg fant ut at det var jaggu ikke noe for meg.

fikk byttet til førstehjelp!! hadde det utrolig moro, lærte jaggu meg en ting eller to også.

så fettfinna, har du anledning til flue binding, syns jeg du skal ta det om du ønsker det.

og det at norge trenger flere leger, inginører eller lignende er irrelevant. det er jaggu ikke alle dette passer for.

men nå så jeg i dag at flere velger uføretryggd, i stedet for og jobbe, så da er det jo ingenproblem om hva du velger til valgfag ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...