Gå til innhold

Mygg!


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

I euforien over mentale bilder fra fjorårets fiskesesong og spenningen fra den nye som er like rundt hjørnet er det ofte lett å glemme at: Fy fan så med myggstikk jeg hadde når jeg var i den elva, eller frustrasjonen over skulle knytte på en krok 20 samtidig som jevlene surrer rundt ørene.

Hvem har det beste myggmiddelet? Hvilket merke og hvor får man kjøpt det?

Bedre føre var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg to når jeg er på tur, det ene er auraks og den andre er nordic sommer. Den siste er jeg litt i tvil om er i salg fortsatt. Men ser du den i butikken så kjøp. Den holder flatlusa unna det er jeg sikker på! Men ikke få den på flue lina, da er det bare å kjøpe ny.

ps. lukter jævlig, men funker.

Jeg kjøpte min boks på Villmarksbutikken, men den finnes nok andre plasser også.

Auraks er muligens hakket bedre mot knott, det er i allefall det intrykket jeg har, den må kjøpes på apotek. Kjøp salve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksgrensen i NOrge i er 20%. Der finnes en Canadisk en med 96% DEET

 

Maxgrensen er bare en annbefaling fra SFT, eller var hvertfall det. Jeg har handlet midler med 50% DEET på apotek i Kristisansand senest i fjor.

 

Dette var råsterkt, og jeg fikk svie og kløe og kommer derfor ikke til å bruke det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingler !!!

 

Jeg var for mange år siden på en tur i Romeriks åsen, og fikk så mye myggstikk at det egentlig ikke bryr meg så mye. Men jeg har på når det blir vansklig å puste! Hadde feber i flere dager etter denne turen. Hadde sikkert 70 myggstikk nedenfor handleddet, gadd ikke å telle resten. De hadde vært borte før jeg var ferdig med å telle.

Foresten en kompis som klarte å bruke opp en hel boks med nordic på en sommer, jeg har min enda, tror den er fire år gammel.

 

 

Du provserer, jeg biter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være sagt; Det finnes ingen myggmidler som virker mer enn 15 minutter og som ikke samtidig utsetter deg for helseskade!

 

Større konsentrasjoner DEET er det eneste som virker over noe tid, men faren for ireversibel nerveskade øker også dramatisk!

 

Mitt råd er å kle myggen/knotten ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg fikk også feber og hodepine av enormt med myggstikk på ryggen i fjor. Jeg trodde jeg hadde det beste myggmiddelet da, men innser i ettertid at der tok jeg feil gitt. Pakken er utslitt så jeg finner ikke ut hva det het, men det var flytende og luktet absolutt sitron. Gul og hvit flaske. Noen som har kur mot myggstikkfeber? Jeg spiste en paracet og da gikk det vekk og kom aldri tilbake resten av turen. Tok en halvtime og da var jeg helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå litt off-topic, tyskerene kverka Russere og nordmenn under andre verdenskrig ved å binde dem fast, nakne til trær i myrområder i nordnorge. Rapporter sier at det var hjerteskjærende hyl og enorme smerter, og disse ble drept av myggen noen ganger bare over natten!!!

 

Man skal ikke spøke med Fru Mygg. Hr. Mygg er vel utenom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyggA. Synes det funker utmerket. Begynte med det under førstegangstjeneste på Skjold hvor myggen var relativt heftig. Har bare en negativ opplevelse med MyggA. Under en overnatting i Østmarka for to-tre år siden lagde jeg meg en gapahuk for å beskytte mot regnet. Da regnet avtok kom det en usannsynelig stor mengde mygg, og mengden MyggA ble i overkant stor. Det førte til tørr hud og en del kløe i ansiktet og andre innsmurte kroppsdeler. Ble ikke mange minuttene med søvn den natta, så nå er myggnett en obligatorisk del av oppakninga når teltet ligger hjemme. Som tidligere nevnt i tråden er jeg enig i at effekten av myggmiddler avtar ganske fort, så tildekking av kroppen er vel den beste "kuren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I følge kjerringa på vaksineklinikken i kristiansand, er DEET helt ufarlig, og hun sprayet seg rikelig inn selv for å demonstrere. Der solgte de 50 % DEET, noe sterkere var ikke nødvendig ,da effekten ikke økte betraktelig ved høyere konsentrasjoner. Brukte sjøl 50%'en i fjor, og hadde ingen plager med den sjøl om jeg lett får tørr hud og eksem. Myggen og knotten holdt seg stort sett borte fra huden, selv om det kunne være "tåkete" av bøgs rundt hode mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror vel kjæringa hadde hatt godt av å være litt føre var :)

 

Utrdag hentet fra SFT ( http://www.sft.no/nyheter/dokumenter/dbafile7393.html ):

 

I Norge anbefales ikke å benytte produkter som inneholder DEET på huden til barn <3 år og produkter med mer enn 20% ønskes ikke omsettes. (...)

 

Det er rapportert en rekke forgiftningstilfeller etter eksponering for DEET ved svelging og hudkontakt. Små barn ser ut til å være spesielt utsatt og av 15 forgiftninger var 8 tilfeller hos barn i alderen 1,5 til 8 år. Alvorlige forgiftninger hos barn skyldes oftest at de er påført DEET holdige produkter over store deler av kroppen over lengre tid. (...)

 

Det finnes en rekke eldre rapporter som om beskriver hudeffekter ved eksponering for DEET. Disse omfatter hudirritasjon, dannelse av store, smertefulle blemmer og arrdannelse hos soldater som har benyttet DEET i konsentrasjoner på 50 eller 75%. (...)

 

Ut fra vår nåværende kunnskap når det gjelder mulige helseskader ved eksponering for DEET og mangel på slik kunnskap, bør eksponeringen for DEET begrenses. Det er ingen faglig grunn til ikke å opprettholde de ”restriksjoner” man i dag har når det gjelder bruk av DEET og som også gjelder i flere andre land. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Da er det vel best å holde seg til den gamle myggnettingen og heller prøve å kle myggen ute. Ikke særlig behagelig i 15-20 grader junivær, men bedre enn store blemmer og eksem.

Er det noen som har reagert på myggstikk her? Jeg gjorde det for første gang i fjor med feber og slapphet. Tok meg en paracet og da forsvant alle symptomene. Har dere andre erfaringer med hva som hjelper dersom man regerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt myggA myggmelk de siste åra, på "myggharde" turer på finnmarksvidda og i tromsfjella og den har fungert veldig godt. Blir det helt ekstremt så trer jeg på en mygghatt, men stort sett er myggmelka nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Knotten er lei, ja. Her brukt et middel med 95% DEET de siste 2 årene, og det funker til en viss grad. På det aller verste svermer den så fælt at den er en sann plage selv om den ikke biter. Man puster jo inn 100-vis i hvert åndetak (husker du turen i fjor, Rune?).

DEET skal visstnok ikke være bra, men jeg har ikke merket noe annet enn at huden ser ut som grovt sandpapir med kongekviser. Og hallusinasjoner har man uansett. Bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende naturmetoder og same-triks fungerer også :

 

1) Legg deg i underbuksa i et mygghøl et par timer. Kroppen vil få en reaksjon, men du vil være så godt som imun mot myggen fremover....

 

2) Spis masse rå vitløk i flere dager før du skal inn på vidda..

 

3) Elgbærsj på bålet holder myggen langt unna..

 

4) Unngå for mørke klær og hodeplagg...

 

5) Beveg deg roligere enn vanlig, og ikke bruk for mye klær. Svette og høy puls (ånde) tiltrekker myggen, samt får myggmiddel til å renne av....

 

6) Pingler bør holde seg i sørnorge !! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...