Gå til innhold
  • 0

Hvilken stang?


line

Spørsmål

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en enhåndsstang......men finnes jo så mange forskjellige typer. Jeg har ikke peiling på hva som er bra.

Har fisket med tohånds for noen år siden, da fisket jeg med en bluelinestang. Var en perfekt stang for meg, men den lages vel ikke lenger??

Hjeeeeeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Skal bruke den i små lakseelver og på fjellet. Klasse 6 kanskje? 

Da kan nok klasse 6 være det du har best utbytte av, ja.

Stenger som Loop Multi, Guideline Lpxe og Vision Gt4 har en aksjon som "alle" mestrer, samt at de ikke koster skjorta.

Mange flere gode stenger i denne prisklassen også, dette er kun eksempler  ;)

Skal du ha noe virkelig billig kan jeg nevne at en journalist i Alt om Fiske roser Europris' Nordsjø fluefiskesett (699kr) i siste nummer av bladet  ;)

Dette er stang i #5-6, med snelle og snøre (som antakelig ikke er av beste kvalitet).

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Kanskje Sølvkrokensettet Staffan fisker med hadde vært noe for deg da? Finnes i normal finish og ikke den sjokkgrønne fargen som er i barnesettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ærlig talt Raymond, du tror da vel ikke på at Staffan fisker med det??

Hvorfor skulle han ikke det? Hadde ikke sjokkert meg i alle fall. :D (postitivt ment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal bruke den i små lakseelver og på fjellet. Klasse 6 kanskje? 

Da kan nok klasse 6 være det du har best utbytte av, ja.

Stenger som Loop Multi, Guideline Lpxe og Vision Gt4 har en aksjon som "alle" mestrer, samt at de ikke koster skjorta.

 

 

Har ikke prøvd "Multi", men de to øvrige er knallgode stenger som absolutt kan anbefales til formålet du sikter til :-)

 

BTW.. Velkommen til forumet =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er egentlig nesten umulig å svare på. Tipset mitt er at du prøver noen stenger. Noen liker "trege" stenger, slik som meg. Andre liker raske stenger. Det meste av fluestenger fungerer uansett bra for den enkelte

Til en som er helt nybegynner, eller en som ikke har tatt i ei fluestang, er ikke dette og liknende svar noe man blir særlig klok av. Husker da jeg var på Nordisk og skulle kjøpe min første fluestang, det var da de holdt til i Villmarkshuset inne i byen.  Det første jeg også blei spurt om, var hva slags type stang liker du, rask eller hurtig? Jeg fikk forklart at jeg var helt fersk og hadde ikke peiling på hva slags kastestil jeg hadde. Heldigvis traff jeg en såpass erfaren kar som Svein Røbergshagen som anbefalte meg en Scott SAS 906. Denne stanga har jeg fortsatt og den brukes med jevne mellomrom, selv om jeg etter hvert har kommet til at jeg nok er en litt mer offensiv kaster enn hva denne stanga kan by på. Ut fra denne erfaring, tror jeg vi skal være litt mer ydmyke overfor våre nye medlemmer og heller tenke tilbake til hvordan var starten for vår egen del, hva slags type stenger var det vi begynte med og hvilke erfaring høstet vi av det. Jeg tror det viktigste i starten er å finne ei mest mulig lettkastet stang, som etter litt trening og instruksjon vil gi nybegynneren gleden ved å mestre den tekniske delen av fluefisket.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har akkurat kjøpt min første stang jeg og, så er omtrent på samme stadie som deg hva gjelder fluefiske.

 

Kjøpte en Guideline XP-E Procast 9 fot. Klasse #5. Jeg fikk samme spørsmålet som flere andre har fått: Hvilken type stang liker du å kaste med?

Øhhh.. Jeg har bare kasta sluk før.. Og dupp..

 

Men er iallefall knallfornøyd med stanga, og fikk en god mestringsfølelse allerede etter 2 minutter med den i elva.. Er sikkert mange andre stenger som er minst like gode, om ikke bedre å kaste med enn den jeg har, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kommer garantert ikke til å angre! :)

 

Bare ikke gå for langt ned i pris. Den junior pakken til Sølvkroken er nok en av veldig få gode billigstenger. (Ikke at jeg har prøvd den, men utifra hva jeg har lest skal den være veldig god!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøp noe "normalt" hvis du bestemt deg for å drive med dette. Kjøp noe midt på treet er mitt råd :) Noe som litt ok å labbe rundt med om et år også ;) Kjøper du en lysegrønn stang kommer du til å kjøpe ny om en liten stund. Det er ikke noe galt med lysegrønne stenger, men det blir slik det vet jeg. Ta deg en tur til en forhandler du tror du kan stole på og hør om han ikke har noe på tilbud som han kan annbefale.

Legger du i 2000,- til 2500,- for du ei fin stang som du vil beholde noen år. Det spliller ingen rolle om det er sage eller loop eller loomis osv.

 

Skulle jeg kjøpt en stang i gave til noen i denne prisklassen, hadde nok valget blitt ei Loop multi. Ei stang jeg har fått øynene opp for.

Men jeg er nyskjærrig på noen av de "Sticksene" ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

lpxe kan jeg anbefale når det gjelder stang vaffal :)

 

Men hva med snøre da gutta? masse og velge mellom der også ;)

 

Jeg kjøpte airflo snøre til min...passer fint på den stanga ihvertfall, kanskje smak og behag når det gjelder snører, men dere som har skikkelig peil så klarer dere vel og komme opp med ett bra ett for en nybegynner sikkert :D

 

Kan selvfølgelig være greit og kjøpe ett komplett sett og heller kjøpe noe skikkelig knallhardt siden seff men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...