Gå til innhold
  • 0

Fluebinde-nybegynner-ressurser


Eirik Rusten

Spørsmål

Hepp

 

I morgen den dag skal jeg ned på Nordisk og kjøpe fluebindesett for bursdagsgave-pengene jeg fikk i forgårs :)

Jeg skal på kurs hos dem hvis alt klaffer i november, men det er jo lenge til. Er det noen kule videoer/steg-for-steg-greier/råd der ute som kan få meg i gang med noe utrolig enkelt så lenge? Har jo sett litt på de fine bindevideoene som ligger her, men jeg må jo ha inn noe grunnleggende før jeg prøver meg på dem går jeg sterkt ut i fra.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

det sette dæm har på nfisk til en tusning ;D e det noe å satse på eller e det bedre å plukke sjøl.

har alt av verktøy :)

Ja, det er noe å satse på. Grunnen er at det ikke et ferdiglaget sett. Svein (eller en av dem) vil plukke ut det materialet du trenger. Det beste er jo hvis du kan gå nedom butikken, hvis ikke så ringer du bare. Settet deres inneholder i utgangspunktet alt av verktøy også, men kanskje du får litt mere bindemateriale i stedet da...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg skal og begynen og binde fluer jeg har vert nede på den lokale butikken i lillestrøm han skaj hjelpe meg lett i begynnelsen ved og si hva jeg trenger av utstuyr, derretter skal han vise meg en enkel flue jeg skal binde så skal jeg lage noen av den ta med til han og skal han si hva som er bra og fårlig hadde ikke det vert noe for deg finne en som kan det skikkelig og fortelle deg hva som er bra og dårlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

S.L.F (Synthetic Living Fibre)

"SLF is a man-made material originally developed only in Standard Dubbing to use in place of seal's fur. Now it is available in 7 other versions for the fly tier. (N.B. SLF could stand for Seals Live Forever!).

All SLF products have been researched and developed by Davy Wotton - the well known Welsh fly tier. They are made by hand at his factory in South Wales."

http://www.drammenssportsfiskere.com/invicta/fluer/gul_enke.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

S.L.F (Synthetic Living Fibre)

"SLF is a man-made material originally developed only in Standard Dubbing to use in place of seal's fur. Now it is available in 7 other versions for the fly tier. (N.B. SLF could stand for Seals Live Forever!).

All SLF products have been researched and developed by Davy Wotton - the well known Welsh fly tier. They are made by hand at his factory in South Wales."

http://www.drammenssportsfiskere.com/invicta/fluer/gul_enke.htm

takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

heisann :D etter vellykket fiske etter laksen og sjøørreten i elva m bomber....  da den som bindes på krok blir vasstrokken etter en stun ikke flyter har æ lyst å binde den som tubeflue... :D e det noen som har bindebeskrivelse på den... ;D

neinei....ingen som hadde bindebeskrivelse/matrialliste for bomber fluer på tuber.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei , det ligger en dal lakseflue-mønstere tilgjenglig på fluefiske.net portalen , du kan jo titte der.....

Bomber ,? er ikke det hjortehår i ønsket farge , alternativt farget , og feks roostercape hackle da mon tro...

Mvh Espen

jepp, det e m hjortehår.....  har funnet en bindebeskrivelse av bomber, men ble ikke helt klok på den....

skal ta å sjå på fluefiske.net...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

heisann...

finnes det noen annen dubbin som duger til march brown en å ribbe ull fra en hare.. finnes det noen tråd eller lingnende som duger til noe sånt.. ?

Muskrat-dubbing fra Hends er mye nærmere orginalen enn hareull! Får du kjøpt i poser. Orginalen er underull av Red Fox, men grå musk-rat er temmelig lik.

Grey av denne:

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=386&Category2ID=422&List=1&Level=2&ProductID=7590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

heisann...

finnes det noen annen dubbin som duger til march brown en å ribbe ull fra en hare.. finnes det noen tråd eller lingnende som duger til noe sånt.. ?

Muskrat-dubbing fra Hends er mye nærmere orginalen enn hareull! Får du kjøpt i poser. Orginalen er underull av Red Fox, men grå musk-rat er temmelig lik.

Grey av denne:

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=386&Category2ID=422&List=1&Level=2&ProductID=7590

takker for svar, skal utprøves den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...