Gå til innhold

Lang enhåndsstang til laksefiske!


Anbefalte innlegg

Heisann, som noen av dere sikkert har sett, fikk jeg mine to første laks i går, den ene på 1,1, og den andre på 4,3 :D

Det gikk forsåvet greit med min 9 fot klasse syv stang, men kunne gjerne hatt noe som var litt lengre, for å løfte synkeklumpen opp, og å speye på litt trange plasser med den, var noe dritt. Så jeg er altså ute etter en stang som er i samme klasse, slik at jeg kan bruke de snørene jeg har på den, men som er lengre. Har ikke så mye erfaring med lange enhåndsstenger, lånte en 10 fots syver en gang, og det er det lengste. Er ikke helt 100% sikker på om det blir noe stang på meg, men jeg har i det minste lyst til å se hva jeg har å velge mellom :)

 

En lett tohånds kunne også kanskje vært noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes ikke du skal gå for lengre en 10 fot. Det kan kansje bli litt tungt med for lange stenger for en som ikke har rukket og blitt stor og sterk og feit enda. Da burde du heller gå for en tohånds.

Min mening :)

Feit er jeg ikke, men er nå 192 høy :rolleyes:

Lånte Stein sin Vogg Spookey #7 10-foter i sommer, og det gikk helt problemfritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

9-9,5 ft. er bra valg. Lengre enn 10`blir ofte "tungt". Et annet problem er at på stenger lengre enn 10´  feks. i klasse 7 vil få en tynn topp som sliter med tyngre fluer.... Kan være at du får litt problemer med 9´klasse 7 du nå har brukt pga. feil snøre/stang ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 10 fot sjuer til akkurat dette formålet i sommer. Jeg har ikke fått brukt den mye, men selv om jeg utsatte klumptilpassningen til juletider og bare har brukt den med en litt for lang og tung (Zpey Unique) klump, synes jeg det virker ganske så lovende hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har en Streamstix Evo II og den nye Troutfighter, begge i 9,6 ft. klasse 7. Funker topp for meg i allefalll, Legger til at jeg er "inhabil" mht. til å uttale meg om merker ifl. noen andre debattanter. Foreslår at du tester stengene selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål er nok litt inhabil,men ikke jeg ;) ,selvom jeg nok blir det hvis jeg får prøve flere bra Streamstix,er. ;D

Nevnte Troutfighter har jeg prøvd i 9 fot(#4) og 9,6 foter,n i #7 ,og det spørs om jeg ikke skal ha begge.

Begge sitter godt i hånda,og særlig #7 hadde en følelse av mykhet og uendelig kraft,enormt fin aksjon,etter min smak,et topp-produkt. :D

Sto senest igår å kastet med en Thomas&Thomas i samme klasse,og anbefalte kompisen om å bytte til Troutfighter,en. :-\ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål er nok litt inhabil,men ikke jeg ;) ,selvom jeg nok blir det hvis jeg får prøve flere bra Streamstix,er. ;D

Nevnte Troutfighter har jeg prøvd i 9 fot(#4) og 9,6 foter,n i #7 ,og det spørs om jeg ikke skal ha begge.

Begge sitter godt i hånda,og særlig #7 hadde en følelse av mykhet og uendelig kraft,enormt fin aksjon,etter min smak,et topp-produkt. :D

Sto senest igår å kastet med en Thomas&Thomas i samme klasse,og anbefalte kompisen om å bytte til Troutfighter,en. :-\ ;D

 

Skjønner jeg godt :)

Som jeg sa i en annen tråd her, valget mitt stod mellom slik en sak og en grønn en fra uniten, men da hovedsaklig til sjøfiske.

Jeg befinner meg dessverre aldri i lakseførende vassdrag (med mindre det er høyt opp på ørretjakt) :)

 

Troutfighter 9'6 #7 har bedre underhåndaksjon enn min valgte "saltwater green stick".

troutfighter er faktisk slik Rodswinger beskrev den...underlig lett sak. Deilig aksjon, ja :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold deg til det du får av tips fra Oddbjørn.......han høes ut som en bra mentor

Hallo varksu, pass opp: Oddbjørn er jo kjøpt og betalt så det holder ;D

Det lyser rødt her nå 8)

 

Skal du ha ei stang som takler synkeliner er min anbefaling dypere stenger, som gir bedre løfteevne enn stive kjepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...