Gå til innhold

Rena elva 4/5/6 September


tålmodighet!

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Jeg lurer på om det er noe bra fiske igjen til helga?

Tenkte jeg skulle ta min siste tur for i år :'(

 

Hvordan står det til med elva for tiden?

 

mvh Rune

 

Hei Rune!

Rena er stor om dagen, etter å ha vært veldig liten i forrige uke.

Her er dagens måling:

http://ekstern.eidsivaenergi.no/default/Public/Vannstand/vannstand.html

 

Den vannstanden er i høyeste laget og det hadde ikke gjort noe om elva gik ned iallefall en 40 cm men det skal vel litt til

med så mye regnvær og f... skap.

Den vil allikevel være fiskbar selv om den er stor, blir bare litt mer kronglete å komme til her og der.

Det er Ignita på gang så vidt jeg vet, så helga kan sikkert bli bra den..... hvis det da ikke bøtter ned hele tida :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør vannføringen/vannstand ligge på

Vannstand har ikke alt å si i Rena, som andre elver. Temperatur i vannet og vær har vel så mye å si som vannstand.

Endel av problemet med mye vann i Rena er at man ikke har mulighet til å nå fisken uten båt, kano el.liknende.  pga at vannet går langt inni skogen på enkelte plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

hvis det ikke regner som det gjort i det siste er muligheten for en litt lavere elv der, men ikke håp for mye. jeg skal selv dit etter helgen så jag håper på laaaav elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

renaelva er faktisk bedre på høyt vann enn lavt vann! ja selv mye for høyt vann......det kan se ut som om fisken utnykker siluasjonen med det høye vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

renaelva er faktisk bedre på høyt vann enn lavt vann! ja selv mye for høyt vann......det kan se ut som om fisken utnykker siluasjonen med det høye vannet!

 

Enig med Staffan. Elva er etter mitt syn klart best når det er litt mye vann.

Alt er derimot relativt og etter mitt syn vil elva være perfekt hvis den nå gå ned ca 20-25 cm til.

Når elva ligger på ca 247.00 - 247.10 så er den på sitt beste etter mitt syn.

I dag er den på 247,33 så ca 20 cm ned nå så får vi en fin vannstand hvor ørreten fortsatt står nære land noe som gir spennende fiske hvis

klekkingene er gode nok.

 

PS. Veldig enig i det Trond sier med unntak av en ting. Det er mange steder man ikke trenger båt i Rena selv om elva er stor, nettopp fordi ørreten står ofte nære land.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Trond, Terje og Staffan  ;D

 

Mange steder i Søndre Rena på denne tiden av året, er det en fordel med høy vannstand.

Flytende farkost er ikke nødvendig, men ofte en fordel. Men Terje har også rett: jo mer vann, desto nærmere land står fisken.

 

Vanntemperatur og vindretning har mye mer å si for meg. I følge fishfinders.no er det 12,3 grader akkurat no ... Perfekt!

I følge yr.no kan det bli litt nordavind til helgen, ikke veldig bra.

Men mye bedre enn å sitte hjemme å la de siste helger renne bort i dårlige filmer (sitat fra annet nettsted) ;D

 

Fin(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Blir nok artig uansett hvordan det blir. :) Får jeg sett litt av elva tilslutt jeg også. Er jo ikke så lange veien over fjellet dit. Hatt værre fiskeløse turer også. Bl.a. 40 mil hver vei, en overnatting, null vak, null kast og da selvfølgelig NULL fisk! Da var humøret dårlig et par dager. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ser at elva nå har nådd 246.99 hvilket etter mitt syn er en perfekt vannstand.

Ser gjerne at den stopper på det nivået og blir der frem til sesongslutt.

På denne vannstanden vil ørreten fortsatt stå nære land og det er vadbart flere steder.

 

Dette er perfekt, nå er det været det står på.

Kom dere ut å fisk, det er kun to helger igjen av Renasesongen :D

 

Selv må jeg antakelig sitte hjemme til helga, influensaen herjer kroppen.

Shit happens..... og jeg som hadde sett frem til å runde av sesongen med to perfekte helger fremover...... Jaggu sa jeg smør :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...