Gå til innhold

SW stang, Winston BIIMX serien


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med et lite spørsmål...

Har en Winston 9 #5 LT, og akkurat levert en Winston wt 8,6 # 6 blanks til rigging, så hva er det neste "naturlige" valget for ørretfiske da..? Vil 9 BIIx 6 tilføre noe, eller er LT´n nok..?

Jeg har en litt stor elv med glassklart vann som nå og da krever noen lange kast og maks 0.12 fortom i tankene...

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En rolig aksjon uten å være slaskete er nok BIIt #5 9'.

Var en ekstremt hyggelig mann med Winston erfaring jeg møtte langs Bø elva i sommer, tror han likte BIIt saken :) Kanskje jeg kan koble dere, så får du høre andre sine synspunkter enn mine helt udugelige synsinger ;)

også BIIx #5 er "roligere" følelse, fordi den flexer langt ned. Men den er egentlig i rask kategori.

Samtidig er den så lett at den er i #4 stang segmentet (ERN r ca 4.6) på den stangen.

BIIt har litt stivere toppdel, samtidig som den flexer dypere. Men helt uten å være slaskete.

Begge disse stengene liker meget godt Highwater, Carron, Cortland Precision liner.

Langklumper og flotte baktaperinger.

Ikke sammenliknbar med f.eks Z.axis eller 5 stenger deromkring.

KAnskje mer som ZXL eller noe i den dur....bare føles "lettere".

Og de ligger nok i nedre sjikte i forhold til ERN skalaen.

Det er derfor jeg nevner BIIX #6 9' som en "femmer"...sammenliknet med mange øvrige femmere på markedet. Hvis jeg skal ha en "stram" femmer, så velger jeg sannsynligvis heller en #6 9' BIIx enn veldig rask/stiv #5 stang.

Takk for utfyllende svar Stig.

Det er vel noe slikt som du beskriver BIIt jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du skjønte noe ruffen :) Meg og stangbeskrivelser er ikke akkurat "til å bli helt klok på", men sånn greit nok :)

Blue Charm;

har lenge selv vurdert om LT #5 kunne være noe for meg, siden både BIIx og t er merkbart lette "femmere", og så har jeg skjønt at LT #5 tilhører motsatt ende på skala, altså en litt grov femmer (??) som kan like sekserliner godt.

I så fall trenger du ikke BIIx #6 9' Blue Charm, du har en utmerket stang i din LT.....

Jeg vet ikke hvordan disse matches helt opp mot hverandre i forhold til lengdekast, men tipper BIIx #6 9' er en slags Boron utgave av LT, med litt lettere stang og litt raskere og litt mer fortomsbeskyttende egenskaper (siste skal jeg ikke påstå,vanskelig å måle)

Virker likevel som om disse to stengene har mye likt bruksområde :)

Tror fiskeguru Gisle innpå her har sagt noe om at hans ørretfavoritt er LT #4 8'9.....så utvilsomt en god serie, mange på winston forum ser ut til å digge den serien også.

BoronII serien tilbyr meg alt, bare jeg kan svelge en kamel eller to i forhold til å måtte gå ned en lineklasse på eksempelvis #6 BIIx 9'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har flere Scott G-serien, og ar kastet me med Sage SLT.

Men Winston BIIt #5  Har en feel som er helt enestående selv i mot de beste fra andre merker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Scott G-serien, og ar kastet me med Sage SLT.

Men Winston BIIt #5  Har en feel som er helt enestående selv i mot de beste fra andre merker !

Gøy å lese :)

Jeg likte nemlig svært godt SLT da jeg prøvde den noen år tilbake.

G-serien har jeg bare lest om, og tnekt at det var flott ørretstang for bla meg.

BIIt #5 er en stang man føler hele oppspennet i. Jeg foretrekker å fiske kulehodenymfer med den fremfor BIIx som er løsere i toppen...går som en drøm med begge, men man føler liksom litt mer med t utgaven, ihvertfall gjør jeg det.

Og ¨så har jeg idag gjort noe hårreisende.

kjørte innom Aktiv, gjorde opp litt gjeld :-X og kom ut igjen med bestilling på BIIMX #6 9'.

En kompis har den med cigar håndtak...deilig enkel stang, jeg ville ha den for kystbruk i tillegg, så jeg bestilte den med full wells og fighting butt :)

Kommer ikke til å bety annet enn at jeg er pr dags dato mer enn fornuftig dekket opp med Wisnton stenger i sjø også. Latterlig- men j.... moro ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Stig, skulle ønske jeg hadde råd til å kjøpe bare fjerdeparten av de stengene du kjøper :'(. Men...men...er det ikke snart fullt i garasjen?

Anyways, gratulerer med ny stang snart :).

Ang. mitt stangkjøp så har jeg nok bestemt meg for å gå for en BIIt 8'6" #4 uten å prøve. Jeg bare VET jeg vil like den ;D. Tror ikke jeg løper noen risk der.

Har fundert på en LT 8'9" #4 også, men etter å trålet Winston-forumet så slår jeg det fra meg (foreløpig), den har jo ikke fått dårlig kritikk akkurat, men det virker som flere liker BIIt.

Frister med en BIIt 9' #5 også etterhvert, men jeg tror jeg blir veeeeldig fornøyd med SOM'en som #4-stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Scott G-serien, og ar kastet me med Sage SLT.

Men Winston BIIt #5  Har en feel som er helt enestående selv i mot de beste fra andre merker !

Gøy å lese :)

Jeg likte nemlig svært godt SLT da jeg prøvde den noen år tilbake.

G-serien har jeg bare lest om, og tnekt at det var flott ørretstang for bla meg.

BIIt #5 er en stang man føler hele oppspennet i. Jeg foretrekker å fiske kulehodenymfer med den fremfor BIIx som er løsere i toppen...går som en drøm med begge, men man føler liksom litt mer med t utgaven, ihvertfall gjør jeg det.

Og ¨så har jeg idag gjort noe hårreisende.

kjørte innom Aktiv, gjorde opp litt gjeld :-X og kom ut igjen med bestilling på BIIMX #6 9'.

En kompis har den med cigar håndtak...deilig enkel stang, jeg ville ha den for kystbruk i tillegg, så jeg bestilte den med full wells og fighting butt :)

Kommer ikke til å bety annet enn at jeg er pr dags dato mer enn fornuftig dekket opp med Wisnton stenger i sjø også. Latterlig- men j.... moro ;D

Stig, kan jeg få stå først i køen den dagen din kone har skjønt hvor mange grønne stenger du egentlig eier?

;D ;D ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig.

Tjahhhh..... ???

Grunden til at jeg ikke har skrevet noget endnu om 9½ fods Bllmx´eren er, at jeg fik et godt tilbud (igen).

Men det var bare en 9 fods Bllmx #6 (saltwater-udgaven, som jeg kan se, at du nu også har bestilt).

Er jeg tilfreds med denne?... Nej, ikke helt.

Jeg har bare prøvekastet den på græs 3-4 gange, men synes ikke helt, at jeg får smilet helt frem.

Den føles noget kraftigere og stivere end både min Helios og Z-azis (begge #6).

Jeg har ganske enkelt ikke samme fornemmelse for kastet som med de andre.

Det mest positive er, at jeg kan løfte lang line fra græsset i første bagkast,- og dét kan selvfølgelig være en fordel, om det skal gå hurtigt, når man kaster til cruisende fisk.....hmmm.....men.....

Jeg har prøvet flere liner og skydehoveder,- korte -og langklumpede.... denne stang kaster samme distance som de andre, men jeg skal bruge lidt flere kræfter end ellers :(

Den, efter min mening, rimeligt stive bunddel synes jeg ikke specielt om, så måske har jeg gjort et fejlkøb hér...?

Jeg har aldrig prøvet 9½ fods, men måske du kan vejlede mig lidt mere nu, hvor jeg har beskrevet lidt af min manglende feeling med 9 fods..... du må meget gerne forsøge dig :).

Jeg søger jo en stang, der både har feeling og kan klare lidt hård vind.

Jeg har endnu ikke afgjort stangens skæbne,- måske jeg skal give den nogle flere ture på græs og måske også på kysten,- måske den skal sælges,- måske, måske, måske....

Øv-Øv-Øv :-\   Jeg skulle så gerne kunne lide den :'(

I øvrigt SKAL du have "Staff of Moses/God",- den er min ultimative tørfluestang med ultimativ feeling.

Mange hilsner

Torben, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott beskrivelse av din "håpløse fortvilelse" torben :)

Jeg synest du peker på riktige saker. Den stangen er kraftigere og stivere enn både Heliosen og Z-axisen.

BIIMX #6 9' som min kompis digger (har bare kastet med flue i 3 år nå, og ikke veldig ivrig), bruker den stangen med cigar håndtak til sitt sjøfiske og fjellfiske.

Skal jeg sammenlikne den med noe jeg har vært borti før, så må det være en meget følsom utgave av den raske TCx eller deromkring.

Du skal gjøre som jeg fortalte, selv om du skriver du har gjort det; prøv den stangen på vannet med flue på, og gjerne Airflo 40+ fast intermediate, men KUN #5 line. Den spenner opp stangen så det suser etter, og her kommer neste punkt; IKKE BRUK KRAFT, som skriver at du kanskje må. IKKE :D

BIIMX #6 9' er kanskje smykket i hele BIIMX serien, den mest lettkastede sier mange...men de har kanskje ikke prøvd #7 9'6 :D eller #6 9'6...for sannheten er at uansett hvilken av disse tre stengene; sjøørret og havabborfisket burde være dekket opp.

Men nå går du til havet Torben, med ditt smukke spø...fester flue på fortom og tar det rolig og pent, så skal du få se hva som bor av deilige "fiskemessige krefter" i stangen, også under deilig uanstrengt kasting.

men kast ikke på samme måte som med Moses stav, du er dessverre nødt til å justere teknikk

(hater å innrømme det, men slik er det med raske kyststenger :)) men dette vet du nok.

Kjør på, selg den ikke... :'( :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Scott G-serien, og ar kastet me med Sage SLT.

Men Winston BIIt #5  Har en feel som er helt enestående selv i mot de beste fra andre merker !

Gøy å lese :)

Jeg likte nemlig svært godt SLT da jeg prøvde den noen år tilbake.

G-serien har jeg bare lest om, og tnekt at det var flott ørretstang for bla meg.

BIIt #5 er en stang man føler hele oppspennet i. Jeg foretrekker å fiske kulehodenymfer med den fremfor BIIx som er løsere i toppen...går som en drøm med begge, men man føler liksom litt mer med t utgaven, ihvertfall gjør jeg det.

Og ¨så har jeg idag gjort noe hårreisende.

kjørte innom Aktiv, gjorde opp litt gjeld :-X og kom ut igjen med bestilling på BIIMX #6 9'.

En kompis har den med cigar håndtak...deilig enkel stang, jeg ville ha den for kystbruk i tillegg, så jeg bestilte den med full wells og fighting butt :)

Kommer ikke til å bety annet enn at jeg er pr dags dato mer enn fornuftig dekket opp med Wisnton stenger i sjø også. Latterlig- men j.... moro ;D

Stig, kan jeg få stå først i køen den dagen din kone har skjønt hvor mange grønne stenger du egentlig eier?

;D ;D ;D ;D

bjorni

Hun er ikke min kone ;Dog får klare seg med at hun bestemmer når jeg kan fiske og ikke ;D Antall fiskestenger øker med antall dager i heimen...dessverre, men en dag er det min tur...renten har steget, og jeg er ferdig med innkjøp: NOT :)

Huff, forferdelige saker dette. Like greit jeg aldri prøvde hasj...guden må vite hvorledes det hadde gått :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lenge vurdert en scott g2 #4, men etter å ha lest dette vurderer jeg for alvor en winston BIIX. Er det forresten forskjell på BIIMX og BIIX?

Først vil jeg bare si; Vurder "Moses staven" BIIt #4 8'6 også...den er som Andrè Brun sier om fisk: en "heartbraker" :)

Meget vanskelig å ikke like.

Ja, det er store forskjeller på de stengene.

BIIx er oppgitt som raske stenger, men med litt livlig topp og flex nedover i klingen...langt ned.

De er ikke dype og rolige, de er dype og "passe" raske med en veldig lett klinge som kan være følsom for en som liker mer masse.

Spesielt under kasting for første gang.

Når en tar med line og stang på kastebrygga, og spesielt på fisketuren, da er det man blir ordentlig dus med stangen om man kan være litt rolig og snill, la stangen gjøre jobben. Alle stengene føles som en klasse lettere, og selvsagt også derfor viktig å huske på ved evt prøvekasting. jeg liker long belly liner til alle mine BIix...gir deilig kontakt hele veien.

Spesielt vil jeg fremheve #5 9' dersom du er på utkikk etter ny #4/(5) stang :)

Og hvis ute etter ny langtkastende #5 stang med tyngre femmerliner, så er #6 9' en "innertierstang"

BIIMX er råere stangserie...hardere/raskere, men samtidig svært lette.

Masse krefter, og samme regel her; la stang gjøre jobben, men generelt kortere kasteark påkrevd.

Stengene, generelt sett, passer mer "klumpede" wf liner og reine klumper.

Fabelaktig serie nå som jeg har blitt kjent med alle ørret/sjøørret stengene fra #4-#7.

#4 stangen er heftig(og begeistrende :)) Men ikke mye tradisjonell Winston bevegelse i den greia. Måtte prøve litt forksjellige liner, men ser ut til å matche mine long belly liner bedre enn jeg trodde.

og tar du en #5 line på den, så er det jo rakett...det bærer den nesten altfor godt til at jeg klarer å kategorisere denne stangen som en rein #4....når jeg er vant med de andre "dypere" og mer ømfintlige sakene i #4, fremstår BIIMX #4 9' med saltvanns snellefeste som et følsomt spett :). Ufattelig gøy stang, egentlig liker jeg ikke slike stive stenger, men man føler en del i denne også...kroker fisk godt på lang avstand :)

Ble du litt klokere, eller tok jeg deg med på rundreise ut i; "hva i huleste...." :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Så var endelig dagen der...igjen... ;D da jeg atter en gang skulle få holde en ny stang fra stangmakeriet i Twin Bridges, Montana.

Denne gangen hadde jeg siktet meg inn på en helt ukjent sak for meg; BIIx #8 9'..

Dette er stangklasse jeg sjelden eller aldri benytter fordi jeg synest #7 er grovt nok for mitt fiske, og til hva jeg liker denge rundt på.

har hatt mange #7 stenger opp gejnnom årene, og har en tendens til å like de stengene som lar meg overføre kastestil, hvis det er mulig å si noe slikt, fra de lettere ørretutgavene.

BIIMX serien har jeg jo også noen av...de "raske/stivere/tyngre" videreføringene fra BIIx serien.

Jeg liker et par av dem særdeles godt...til og med BIIMX #7 9'6 som Alt om Fiske skrøt bra godt av :)

Likevel er jeg i grenseland angående den stangen, hva hardhet/stivhet/tyngde angår.

Jeg elsker min BIIx #6 9' (som jeg tidligere har snakket om som en slags "drømmefemmer").

Flere med meg erfarer akkurat den påstanden :)

Nok snikk-snakk...la meg bare nevne BIIx #8 9' som en soleklar arvtaker for den ene #8 stangen jeg til nå eier...Orvis Helios skal jeg ikke snakke nedlatende om...nydelig stang det også...men noen som vil kjøpe den??? selger den billig, ligger nok snart på "salgsrubrikkene".

BIIx #8 9' er en veldig lett stang, velbalanser, overraskende "ikke stiv" da jeg vippet uten line...med line på føles den bare så rask, uten å være hard på mitt håndledd, jeg kan bruke kastestil som om jeg kastet med min smekre BIIx  #6 9'....

Jeg har brukt Airflo 40+ #6, Rio Outbound #7 og SA Wetcel clear lake #7 på BIIMX #7 9'6....nå ville jeg se hvordan min nye "#7/8" stang fikset den biffen....hva skal jeg si annet enn at det var gøy, veldig gøy :)

"jippy" stod skrevet over hele mitt fjes da hele linen forsvant langt, med trange snørebukter som jeg ikke trodde jeg skulle kaste...liker ikke den harde stoppen som harde stenger ofte må ha for å lage trange bukter...toppen på min BIIx #8 9' er så gøyal, og så jevn overgang til resten av stangen som man føler bøye seg uten å stresse eller sett på tunge liner...denne stangen vil jeg komme til å bruke med alle mine #7 liner, punktum!! :)

En stang som jeg selvsagt anbefaler fordi den gir en slags rar miks mellom å være rask og smidig...og ufattelig lett i hånden.

Og så er de jo så vakre disse sakene, må innrømme at det også hjelper på :) :)

Nå må jeg pinadø se å få meg litt saltvannsfiske snart...bare for å fiske med "Heartbreakeren" (som Mr Brun så greit sa om fisk en gang...han skulle bare visst hva en slik hjerteknuser er for noe :D :D)

Grattis til Toggi som har fanget årets første Bass....jeg fikk også lyst å fiske slik fisk nå, dere skjønner hvorfor..

Beklager hvis denne lille subjektive rapporten støter noen, er ikke meningen,  :) :)

Bare godt ment :)

post-1338-1394987887273_thumb.jpg

post-1338-13949878873213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis da, Stig, med enda en grønn broomstick :)

har etter hvert forstått hva du mener med dine beskrivelser av disse stengene, og jeg er helt enig med deg!!

BIIMX 9' #6 er en nydelig stang, BIIX 9' #6 er en helt sykt god stang, kaster alt fra kl 4 opp til kl 7 snører ;D ;D ;D

BIIX 9' #5 er også i mitt "arsenal" - som du sier; en nydelig og veldig morsom 4/5 stang!

Og det viktigste nesten, for min del, det er FISKESTENGER i tillegg til at de er en nytelse å kaste med!!!

Ble litt mye misunnelig nå.... ;)

huff, jeg tror jeg må ha en slik selv, ut fra hva du skriver er nok dette en stang for meg også :'(

blir nok en Zpey i kl 7 til salgs på rubrikken ganske snart, denne må jeg nok bare ha....

Vet ikke om lommeboka er helt enig, men takk for infoen, ut fra dine tidligere beskrivelser er jeg helt sikker på at denne

stanga også er en innertier for min del :)

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er du begeistret for "Mosestaven",men jammen er jeg litt forelska om dagen,jeg og,så at folk prøver begge er vel ikke noe dålig forslag.

Pga den stanga hviler Stealth'en litt vel mye om dagen,men det får ikke hjelpe,den er en sann fornøyelse den stanga.

Og forelskelsen : BIIx 8,6 #4(Er det ikke den jeg har da?) ;D

Skylder vel å si at selv bruker jeg en Guideline Presentation #3,er line på den,liker linekontrollen og den lette følelsen det gir.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stig sa igår, når er endelig dagen her :) Igår fikk jeg min nye Winston BIIx #6 9" stang :D (fin måte å feire 25års dagen på)

MÅ bare si at dette er mer en #5 stang for min del, bruker igrunn bare #5 liner på den, prøvde med en #6 40+ line men syntes det ble noe tungt :)

Stangen er veldig lett, jeg kaster mye lengre med denne stangen en jeg har gjort med andre #6 stenger :D

Prøvde litt kortline nymfing med den igår :D funket som bare fy, følsom stang, en har full kontrol på line i kastet, følelse langt ned i snellefestet:D

Gleder meg til å teste Stig sin nye stang :D

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til deg også CR, med stang og "jubileum"  :D

en mer genial bursdagsgave skal du lete veldig lenge etter  ;D

helt enig med deg at den trives aller best med 5'er snører, men den kneler heller ikke med kl 7...

sier en del om stanga, når den også tar et 4'er snøre... og gir grei respons 8)

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO takk for d  ;D

Har når testet B2x #8...

Har egentlig bare en ting å si om den stangen... HELT SINNSYKT RÅ STANG..

Den veier ikke noe, spenst fra helvete som bor i den.... loffer lett ut 30 meter uten å måtte ta i eller noe. Stangen kaster av seg selv..

Blir nok en ny stang på meg :)

Testet med en Rio #7 line :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som har grønne stenger ja ;)

Akkurat fått meg BIIX 9' #4 og testet med GL Presentation #4, Highwater #4.. Har også et Rio Selective trout #4 som skal testes.. Funker greit med de snørene jeg har testet, men ingen aha opplevelse..

Noen som har noen tips?

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger; jeg skjønner deg godt :D

C;R og Dain; dere er riemlig oppglødde om dagen, og synest det er med full rett, og dere peker på masse riktig :)

Pete; grattis, det der er min første Winston stang, som jeg siden "solgte" til lillebror som trengte en god fiskestang i konkurranser og genrelt "hemsila" fiske...han er glad :), jeg angrer..he-he.

Ikke alle liker BIIx #4 9' fordi den krever litt rolige omgivelser, kontra mange andre "kastekanoner" i #4...men tar det dertil igjen på alt finfiske nært på..for ikke å snakke om "kortline" varianten av oppstrøms fiske..rett og slett nydelig.

jeg vil si at Highwater skulle være meget god på stangen, bedre enn Selective trout saken...jeg fisket mye med sharkskin og den stangen på vann, deilig kombo.

Videre hadde jeg en fantastisk Guideline Guidetaper i #4 som passet perfekt....

Lillebror bruker faktisk Aircel #4...flott kombi det også.

Tuppen på stangen kan føles litt "løs" og når det bøyer seg nedover samtidig, så er det duket for forviklinger dersom man er hard på labben i akselarasjonsstart av kastet.

Så varsomhet er nødvendig for fullt utnytte den stangens potensiale ;)

Stig

(som nesten fikk sin første sjøørret på nye #8 stangen idag, på fjerde kastet var den etter, så borte vekk...bare en kjapp tur i saltvann...nytelse å kaste med./fiske med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...