Gå til innhold

SW stang, Winston BIIMX serien


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

HAr lenge gått å ventet på de nye lengdene av fjorårs suksessen fra Winstons BIIMX serie.

En raskere/stivere stangserie enn den jeg allrede liker svært godt, BIIx.

 

BIIMX serien har et flott saltvanns snellefeste, like kult som på Runars TCX stang ;)

Og fisk liker jo pene snellefester, det kan man se av fangstene hans :)

 

Jeg har hatt is i magen lenge nå, har hatt veldig lyst på stanger fra Streamstix Stealth serien i #6 9'6 og den ene fra Troutfighter serien #7 9'6....rett og slett dritdeilige stenger å kaste med....enkel aksjon med delikatesse.

 

Når jeg nå valgte å vente var det dels grunnet at jeg ville ha stang med saltvanns snellefeste.

Og jeg er jo litt begeistret for Winston, men ikke for enhver pris...det skal da passe en kastearm også :)

 

 

Så var det gjort.

Har prøvd alle tre 9'6 lange BIIMX #5, #6 og #7.

Har ikke hatt tid til å teste BIIMX #4 9'....men i den klassen haster det ikke så voldsomt, har i overkant mange stenger jeg liker der allerede :-X

 

Jeg kan si med en gang at dette er stenger som er kliss like de øvrige Winston stengene...fantastisk finish. Og selvsagt med det rå saltvanns snellefeste.

De er rett og slett slanke, lette og "yndige" hvis en kan bruke et slikt ord.

 

Jeg ladet stengene med Airflo 40+ fast intermediate liner. Vanligvis liker stenger i #6 en #5 Airflo 40+ line...det gikk slik med disse stengene også, men de protesterte ikke når jeg "overbelastet" de litt med #5line på #5 stang etc.

Stod på brygga til butikken og kastet.

Et bakkast og svisj....noen og tredve meter line ut :)

Selvsagt skal ikke det bli slike lange kast stående i vann eller sittende i kajakk, men likefullt...herlig opplevelse til å være "stivere"/kjappere stang enn hva jeg vanligvis liker.

Winston BIIMX har funnet meg i disse lengdene, virker rett og slett fornuftig, da de kortere 9' ugavene virket litt vel "stive"/avstumpede.

Med unntak av BIIMX #6 9'.....den er også en råbra stang som enkelt spennes.

Hva kan jeg si: enkel og kraftfull aksjon, pakket inn i en lett og yndig stang?? Ja, det må bli noe slikt :)

 

BIIMX #7 lot jeg stå igjen i butikken....men fristet til å la den overta for min Orvis Helios Mid flex #8 9'....

Grunnen til at den ikke ble med meg hjem er rett og slett fordi den brukes minst i tiden som kommer...

jeg kan jo ikke ta helt av :D

 

Skulle ønske jeg kunne fått butikk til å sende for demo, til alle de som søker nytt delikat råskinn av stang....men det blir vel for mye forlangt.

Eller hvis folk er i nabolaget en eller annen gang, sett av en time og kom ut på bryggen til butikken å prøv :)

 

Stig 8)

(sorry for å ha rotet meg bort i Utstyrstråd igjen...hadde engentlig tenkt å la være...men kunne bare ikke :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 157
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kan hende jeg tar deg på den Stig ;D

Sku vært kult å prøve den stangen, da jeg lenge hatt lyst te å sjekke ut en Winstons stang

ikke så langt til Askøy heller fra Fana :D

 

Nei, ikke lange veien.... :)

Og tilbakeveien er sannsynligvis enda kortere, for da sitter du i bilen med et glis rundt munnen... :)

Mange godbiter...gi meg en lyd, så kan jeg kanskje treffes over en kopp kaffe i sjappen, og et godt utvalg med liner til alt fra #3 BIIx- #7 BIIMX...

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fordi han ikke har forsøkt Steffenbrothers og andre fra diss småbedriftene som produserer i det små!

 

 

ha-ha...du er på an igjen med kule antagelser Staffan.

Steffen Brothers og alle disse "små" som du kaller dem, er sikkert vel og bra.

Winston er små nok for meg :D

Men du kan jo opprette en tråd med Steffen gutta du...så tar jeg meg av Winston, siden jeg etter hvert har begynt å få kjent på mangen av deres stenger og føler meg til og med kompetent til å anbefale en stang/aksjon selv for deg ;)

 

Det gjør heller ikke noe om stangprodusenter er store, bare de tør være "små nok" til å lage aksjoner som ikke er i ultrarask kategori. Og det gjelder jo en del produsenter etterhvert, selv "små norske" produsenter.

Og nevner du steffenbrothers etc, så må jo vi ikke glemme Guideline, Streamstix, Loop, Hardy å gjengen.

For ikke å snakke om andre amerikanske produsenter som lager fabelaktige stenger også, med topp finish, a la Sage, Orvis og Scott.

De har jo alle stenger med gode fiskeaksjoner i sitt arsenal.

 

At Winston bryter sin tradisjonelle "jevne/dype/rolige" oppfatning blant folk med nye BIIMX serien, er kult for de som skal ha samme finish, letthet....men i stedet for "green stick", gjerne en "broomstick" :)

Men de skifter ikke ut sine tradisjonelle....se hvor mange år seriene fortsatt går i produskjon.

Winston er nok sjel det Staffan, selv om en Brothers eller to har funnet ut at de skal være litt kule å lage en stang eller to også :).

Godt noen støtter dem også, håper de fortsatt er der når reklamasjoner etc dukker opp. Vi trenger små produsenter som dem.....om ikke for annet enn til å være "små" nok til å tilfredsstille dine behov Staffan ;)

 

Nå har jeg altså fått kjenne mange "broom sticks" fra denne fabelaktige stangprodusenten, og har fått mine favoritter til ulike situasjoner.

Kan det være jeg har gått glipp av noe?

Selvsagt.

 

Men det skal ikke vi to "krangle" om i denne tråden...den er om Winston BIIMX 8)

 

Stig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke krangel stig......tet var flere hadde Winston på renatreffen som fikk testet begge, og hadde annet ansiktsutrykk! jeg har ingen Winston, jeg har funnet mitt merke den grønne stanga til sølvkroken! ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke krangel stig......tet var flere hadde Winston på renatreffen som fikk testet begge, og hadde annet ansiktsutrykk! jeg har ingen Winston, jeg har funnet mitt merke den grønne stanga til sølvkroken! ;D ;D ;D ;D

 

Det er det jeg sier; Treffer du rett stang, så får du flott ansiktsuttrykk.

noen av mine Wisnton stenger gir meg smil, andre bare velbehag og en slags drømmende følelse....slik er det.

Godt andre også får frem ansiktsuttrykk :)

 

Men det er vel helt naturlig stående på Renas bredder å se det man ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg sier bare Hmmmmm, i klasse #4 og lavere overgår de kullfiber, ikke på vekt, men på førlighet! men Diamondbacken er like bra billigere og dessuten noen av i Narvik, og de gleder seg stort over dem......og nå ødelegger vi tråden til Stig ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...neida denne tråden blir ikke ødelagt, godt med allsidighet.

 

Vil bare følge opp mitt første inntrykk fra kasting igår, til fisking idag.

Jeg ankommer vindstille bukter...lyr, sjøaure og makrell i lek med småyngel.

Sol var det også...kan man ha det bedre? :)

 

Da jeg rigget disse to lekre stengene, følte jeg meg som kanskje den mest priviligerte mannen i Norge, akkurat idag.

Stengene var noe jeg unner all å oppleve...helt sant. Spesielt....tror ikke en gang Steffen Borther eller hva de nå heter klarer fremskaffe alternativ i #5 9'6....og heller ikke i #6 9'6...for dette Staffan, og alle andre var spesielt...og jeg har mange gode stenger i boden altså...bare slik at det er sagt :)

 

Rigget #5 9'6 BIIMX med Fast Intermediate og små fluer, gjrne med sort marabou vinge...disse fanget flest fisk.

 

Og #6 9'6 rigget jeg med synk3 Airflo 40+ og diverse. HAdde Deceiver på først, men takker Toggi for hans beskjeder om Magnus og Grå Frede.

 

Fikk flere kilos lyr, et par makrell og 2 mindre sjøaurer...2 andre hoppet av...ja,ja...betyr at ilddåpen er unnagjort. Veldig glad jeg ventet på disse stengene...for å si det i aller mildeste form uten å støte noen.

Det er da ikke meningen. :)

 

post-1338-13949867157975_thumb.jpg

post-1338-13949867158268_thumb.jpg

post-1338-13949867158655_thumb.jpg

post-1338-13949867159007_thumb.jpg

post-1338-13949867159285_thumb.jpg

post-1338-13949867159535_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er glasstengene til Steffen Brothers, Staffan? Andre?

Ser veldig interessant ut...

 

http://www.mcfarlandrods.com/   nydelig redskap.....spør Terje Tørrfluepuristen

 

 

 

Kan du ikke være så veldig hyggelig da Staffan å kommentere hvor flotte snellefester det er på de to stengene jeg vil dele med almenheten :D :D

Digg med gode linker til utlandet....."ser ikke skogen for bare trær" ;)

 

Så tilbake til spørsmålet mitt ovenfor: Staffan, har Steffen Brothers en direkte sammenliknbar stang i samme klasse og lengde og bruksområde som jeg prøver vise til i denne tråden ???

Jeg ville like om du kunne utifra egen sammenlikning si hvorfor du foretrekker en #5 9'6 med saltvanns tilpasninger fre steffens kontra Winston: Gleder meg allerede til svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]husk a disse Steffen guttalager på bestlling....så der kan du nok bestille deg det du vil ved henvendelse......men det er utenom min vurdering dette med sjøfiske.

 

snellefestene å Winston er pene de.......sånne rec. utsseende, men med egen gravyre og logo! ;)

post-0-13949867159967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]husk a disse Steffen guttalager på bestlling....så der kan du nok bestille deg det du vil ved henvendelse......men det er utenom min vurdering dette med sjøfiske.

 

snellefestene å Winston er pene de.......sånne rec. utsseende, men med egen gravyre og logo! ;)

 

 

Du kikket godt etter på snellefestet "mitt" ikke sant....både pent og svært funksjonelt :D

hvorfor skal jeg da bestille meg noe, når det allerede finnes ferdig montert etter mine beste drømmer..

 

Nei, gutter...her er ikke rom for "shalabais" og tullball rundt dette produktet fra Winston.

Uransaklig er herrens veier, heter det visst ;D

 

Nordisk  fører vel winston i Oslo traktene....runar har visst fått noe annet snop i hus idag også...en kliss ny sage Xi3...i #6, han tror nok nesten like mye på julenissen som jeg om dagen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg bare la ved Rec snellefestet for å vise at det er jo rimelig likt......rec leverer til mange stangprodusenter og blir regnet som solide produkter......vet du om Winston dreier og freser sine egene eller om de bruker underlevrandører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som fører Winston i Oslo-traktene igjen?

Leser / hører så mye skryt om disse stengene og vil muligens kanskje vurdere å tenke på å kjøpe en...

Det er jo ikke sikkert guttungen trenger nye bleier HVER dag.  :rolleyes:

 

 

Forresten: Hva med en egen tråd om Steffenbrothers, folkens?

 

 

Husk bare at 9' utgavene ikke er direkte overførbar til disse fantastiske stengene i 9'6 lengde.

 

9' #7 har ikke fått mye skryt...føles veldig "stum/stiv" sies det. Vel det har de ihvertfall fikset med ny lengde :)

Og den nye lengden tilbyr nok bedre underhåndskast egenskaper. Men ikke første pri for en som skal underhåndskaste etter sjøaure i elv en hel helg......kanskje, men tipper litt hard for slikt. Ihvertfall for meg.

 

9' #6 er en råflott stang, kanskje den enkleste aksjonen av dem alle i denne serien....9'6 utgaven er kanskje enda mer "spisset" mot saltvannsfiske og har beholdt den fenomenale jevne aksjonen fra lillebroren i 9'.

 

9' #5 er en ørretstang....kjapp og mindre stiv i toppen enn den nye 9'6 lange stangen.

9'6 #5 gir meg bare gode vibber i ryggmarg i hvordan den snorrett presenterer på kort og langt hold. Kan med fordel brukes en "tung" femmerline på...eller lette #6 liner :). Altså en perfekt stang for båt/kajakkfiske etter ørret og sjøørret hvor presentasjon kort og langt med litt lette nedslag er nødvendig.

Ikke en "Hemsila 5'er"....mer en stillevanns femmer, eller svære elver med synkende gods.

 

Til lett ørretfiske finnes andre tidligere beskrevet modeller i BIIt og BIIx seriene :)

Og det er nok de som kan/bør sammenliknes med Steffen/staffan brødrene og andres fenomenale ørretstenger.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd dem også

til og med #4 også ;D

Takker for tiden din Stig som røk med ..ca en 1 time, utrolig hyggelig

alt det stæsjet du hadde rigget wow takker så mye!

 

Digger finishen uten at den blir jålete liksom, de skal prestere også, ikke bare glitre :)

Veldig rettningsstabile,fintfølende, med masser av bånndrag, uten at de virker stive eller sjaskete

en føler at en lett får kontakt allerede fra toppen og nedover uten å kaste skiten av deg sjæl

noe som for "meg" karakteriserer en "fiskestang" ..... en har kontakt hele veien med stangen

egentlig kan en nesten si at Europa møter Usa  (Europa,kastekjepper .he.he)  (Usa, Fiskestenger)

Bare at her får en i "påsa og sekk :o

utrolig lettkastet uansett om en skal Spey'e eller overhodekaste ..kaste langt eller kort

Er personlig litt Sage mann, men denne er fullt på høyde med Sage enten en snakker om Z-Axis eller Rplxi (ikke prøvd Xi2)

Hadde egentlig vært kult å prøve ut med flue på en dag, men det får vi ta siden ;)

men tror jeg vet hviken stang jeg skal ha til "Sjø Aure" neste gang jeg skal kjøpe Fluestang ;D

kjempestenger (Det er min mening ;) #4 samt #7 ble mine favoritter her!

Får dere anledning til å prøve dem ut  " Nordisk eller hos Aktiv "

 

 

Igjenn takker for gjestfriheten

Jim

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Jim..

 

Da du insisterte på også å prøve #4 9' skjedde noe som ikke skulle skje :)

Stangen ble liggende igjen utenfor på brygga, og sjappen var stengt, butikkdriver gått hjem.

Jeg kunne bare ta den med meg hjem...ble liggende i bilen da jeg var på jobben min idag, og i et ledig øyeblikk fant jeg en tight spot bak huset hvor jeg jobber....ideelt sted å teste stangens nærdistanse egenskaper....her er lite bilde av skjønnheten, og ikke minst liten videosnutt :)

 

Jeg kan skrive under på at dette er også en stang for teknisk meget nært fiske (hvilket jeg egentlig ikke hadde trodd). Dette er en stang jeg faktisk nesten er programforpliktet til ikke å levere tilbake til butikk, den vil ikke bare duge til mitt nymfefiske, den vil gjøre det strålende grunnet den delikate toppen og dens overgang til resten av stangen. Man føler ALT....merker jeg begynner å bli "rasistisk" igjen med henhold til stangfarge :)

 

 

 

 

post-1338-13949867283945_thumb.jpg

post-1338-13949867284359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kan du se Stig, var det ikke det jeg sa til deg ;D

For meg så ble denne stangen følsomheten til et hviss merke jeg ikke skal nevne

#3 stang  men en rein #4 stang

men hadde heller ikke savnet #5 stangen med denne på tur...mygg,vann,elv holder for meg

utrolig enkelt å holde masse snøre ute med denne også

denne har jeg lyst til å prøve mere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husk bare at 9' utgavene ikke er direkte overførbar til disse fantastiske stengene i 9'6 lengde.

 

9' #6 er en råflott stang, kanskje den enkleste aksjonen av dem alle i denne serien....9'6 utgaven er kanskje enda mer "spisset" mot saltvannsfiske og har beholdt den fenomenale jevne aksjonen fra lillebroren i 9'.

 

Hej Stig.........................(lang tid siden....!!!)

Jeg har med stor interesse fulgt denne tråd, og vil spørge dig, om ikke du kunne uddybe forskellen på Bllmx #6 i 9´ og 9´6".

Hvordan opfører de sig med forskellige liner og skydehoveder på?

Har du prøvet med "Carron"?

Den ene hurtigere eller stivere end den anden?

Og alt det dér, du ved ;)

 

Jeg selv ville gerne bruge en til mit sjö-fiske efter havørred,- også på blæsende dage.

Håber på svar, da din smag jo før har været til glæde for mit fiskeri (og indkøb af "de grønne" 8)).

 

Mange hilsner

Torben, DK

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...