Gå til innhold

"Win/PC" vs Apple; hva mener du? (NB: Les tråden før du stemmer)


Gjest Ulv

Hva er din erfaring?  

330 stemmer

  1. 1. Hva er din erfaring?

    • Jeg bruker Windows-PC og er fornøyd
      145
    • Jeg bruker Windows-PC og er misfornøyd
      41
    • Jeg bruker Apple og er fornøyd
      108
    • Jeg bruker Apple og er misfornøyd
      14
    • Jeg bruker GNU/Linux og er fornøyd
      34
    • Jeg bruker GNU/Linux og er misfornøyd
      2
    • Jeg bruker andre system
      7
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

Raymon, jeg tror ikke du har jobba på en apple, du har ikke oppdaget hvoran arbeisflyten er, og når det attpå til er en høyst god stabilitet så er det det vi applebrukere liker. jeg forstår hvorfor de fleste bedrifter innen media, som TV, som aviser, som reklamebyråer stort sett bruker apple som verktøy.......tror de også ville sluppet billigere, kjøpe seg maskin til 5000.- og klart seg med det dersom man hadde hatt den samme stabiliteten.......du og andre pc kupaner har andre krav til maskiner enn det en applebruker har og dere glemmer at apple har muligheten for et fullverdig liv også i microsoft verden. dessuten tar dere ikke høyde for at de fleste applebrukere som regel har lang fartstid i pc verdenen. hmmmmm.......da blir det litt for dumt for meg! :) :)

Stabiliteten på mac er ikke så rosenrød som dere macfanboys vil ha det til, bare sjekk div macfora rundt omkring. Er flere innbitte macbrukere som innrømmer akkurat dette, enkelte har brukt mac i flere år ;);D

Og nei, har ikke jobbet så mye med mac, det har jeg innrømt tidligere. Ser ikke pointet med å kaste bort flere tusen ekstra på noe jeg ikke har bruk for. En pc med windoze eller linux gjør jobben mer enn bra nok, ikke har jeg noe problemer under bruk heller. Er ytterst sjeldent at jeg opplever ustabilitet eller hick ups, da er det som regel selvforskyldt og det tar meg ingen tid å fikse feilen om det først skulle oppstå. Jeg var også aktiv i gamingverdenen for en tid tilbake og det ville jeg ikke ha klart om jeg hadde brukt en mac, for på spill er winblows overlegen

Har null problemer med å redigere bilder på pcen, samme med å kode om filmer. Multitasking er en fryd å bruke, null problemer der også. Spill går så det fyker, eier den dag i dag ;D Så hvorfor skal jeg skifte beite når gresset ikke er grønnere på den andre siden av gjerdet? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Helt greit at folk som utvikler programmer får betalt for det. Ingen her i verden som gjør noe gratis.

Hele pointet med Open Source som linux er en del av, er at det er gratis. Open Source gjør at alle som vil, kan forbedre programvaren fordi den er åpen. Ligger jo i navnet..  :rolleyes:

Vil du ta f.eks Ubuntu og gjøre det om til en fullverdig media og bildemaskin, så er det for deg å sette igang og programmere uten å tenke på lisenser og om du vil bli saksøkt. Dinosaurer som Apple og Microsoft hører fortiden til, er Open Source som er veien å gå! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Helt greit at folk som utvikler programmer får betalt for det. Ingen her i verden som gjør noe gratis.

Hele pointet med Open Source som linux er en del av, er at det er gratis. Open Source gjør at alle som vil, kan forbedre programvaren fordi den er åpen. Ligger jo i navnet..  :rolleyes:

Vil du ta f.eks Ubuntu og gjøre det om til en fullverdig media og bildemaskin, så er det for deg å sette igang og programmere uten å tenke på lisenser og om du vil bli saksøkt. Dinosaurer som Apple og Microsoft hører fortiden til, er Open Source som er veien å gå! 8)

Er da vel for pokker ingen problemer med å "skrive om" Apple programvare???

NEI, jeg tror ikke noen jobber gratis. I såfall ville de ikke hatt råd til mat. Dere frebees opensorce freaker må få hue opp av gjørma :)

Liten vits å diskutere dette med gameboys. da ville jeg å kjøpt PC... Nei forresten, har ikke kommet et spill til PC jeg har hatt lyst på siden Doom 3.. Eller call of duty.. hmmmm, er jo til Mac å.. ??? Jammen, det ser jo hinsides bra ut på Mac jo :) Trang ikke PC alikevel.

Å jada, sett de såkalte komprimerte HD videoene fra Windowsbrukere.. Blir jo dritbra det uten å kjøpe DYR programvare... Forresten må man jo kjåøpe Windows, som koster SKJORTA.. Jaggu må man svi av litt til antivirus å???

Merkelig at NRK akkurat har kjøpt 1000 Apple maskiner OG starta opp HD sendinger????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doom, Quake, wolfenstein.. Store spill som satte standarn for første person! Noen som husker Marathon fra midten av nittitallet? ;)

Helt konge..

Blir kanskje litt offtopic i forhold til den heite diskusjonen om smak og behag.. Uansett, gøy å mimre litt. Macintosh anno 1994.

http://www.youtube.com/watch#playnext=1&playnext_from=TL&videos=Q6juhDb-GAE&v=ZsSPnqk0eV4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter aldri å forbause meg med latterlige innlegg Pål, det skal du jammen meg ha :)

Freebee opensource freaker? gameboys?

Dine innlegg underbygger bare det faktum at du har svært liten teknisk innsikt i hva du tror du diskuterer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du tror er irrelevant. Linux blir utviklet av folk med lidenskap. Tar du betalt når du yter dine tjenester i form av kultivering i samfunnet f eks? Du sulter ikke av den grunn, gjør du, Pål?

Spill hinsidiges bra på MAC? Du er totalt usaklig. du hakke peiling på noenting...

freebeeopensourcefreaker.. ??? Utdype dette er du snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at det i dag ikke fins konkurransedyktig programvare  til linux innenfor flere områder. De jeg kjenner best til er foto (råfilbehandling, metadata-administrasjon, DAM, bildebehandling) og video. Og vær så snill, ikke påstå at GIMP kan konkurrere med en kombo av enten Aperture og PS eller Lightroom og PS. Det er bare to år siden GIMP fikk fargestyring. UFRaw er vel på betastadiet enda? Programmene går enda i bleier (det betyr ikke at jeg ikke håper det vil komme gode open source løsninger).

Det er sant at f.eks PIXAR bruker linux maskiner, men tror dere softwaren de kjører på dem er Open Source? Eller i det minste billig?

Jeg er helt enig i at langt flere virksomheter, ikke minst offentlige, burde bruke Open Source løsninger. Men det er et langt skritt fra å se verdien av Open Source, og til og med heie på prosjektet, til å kunne bruke det til alt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac fanboyene kan skryte så mye de vil av mac, men linux er og forblir bedre, sikrere og raskere ;D

;D Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn i denne diskusjonen, men for å komme med noe litt praktisk fra virkeligheten. Lunux?Sikrest, raskest? Men til hva?  ;DFOR:

Hvilke av disse programmene, som mange folk bruker i sitt daglige arbeid, finnes for Lunux, av

Lightroom, Aperture, PS, CaptureNX, DPP etc etc. Ingen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva du tror er irrelevant. Linux blir utviklet av folk med lidenskap. Tar du betalt når du yter dine tjenester i form av kultivering i samfunnet f eks? Du sulter ikke av den grunn, gjør du, Pål?

Spill hinsidiges bra på MAC? Du er totalt usaklig. du hakke peiling på noenting...

freebeeopensourcefreaker.. ??? Utdype dette er du snill...

Du tok ikke ironien med spill ?  Forøvrig ER faktisk noen spill helt greit på Mac.

For å utdype dette andre: Alt som er gratis er best freaker.. Bedre ord???

Hvis jeg ikke har peiling på noenting, da lurer jeg f... på hva DU kan så mye om.... Du kjenner overhodet ikke meg eller hva jeg KAN. Så hold kjeft før du virkelig driter deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mac fanboyene kan skryte så mye de vil av mac, men linux er og forblir bedre, sikrere og raskere ;D

;D Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn i denne diskusjonen, men for å komme med noe litt praktisk fra virkeligheten. Lunux?Sikrest, raskest? Men til hva?  ;DFOR:

Hvilke av disse programmene, som mange folk bruker i sitt daglige arbeid, finnes for Lunux, av

Lightroom, Aperture, PS, CaptureNX, DPP etc etc. Ingen?  

Det driter de gutta her i. De vil trimme mopeder, ikke høre lyden av en Harley :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du slutter aldri å forbause meg med latterlige innlegg Pål, det skal du jammen meg ha :)

Freebee opensource freaker? gameboys?

Dine innlegg underbygger bare det faktum at du har svært liten teknisk innsikt i hva du tror du diskuterer.  :)

Mulig det. Men på MAC er du hinsides fra å slå meg Claus :) Mye av det dere linuxboys kommer med er LITT Google stoff, og ikke BARE selverfart?? Eller??? Hadde ikke du en hjemmeside med gaming ?  :)

OG Linux er IKKE utviklet av folk som jobber "dugnad".. SÅ naive er selv ikke dere...

OG derr dro diskusjonen ut i idioti... IGJEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Doom, Quake, wolfenstein.. Store spill som satte standarn for første person! Noen som husker Marathon fra midten av nittitallet? ;)

Helt konge..

Blir kanskje litt offtopic i forhold til den heite diskusjonen om smak og behag.. Uansett, gøy å mimre litt. Macintosh anno 1994.

http://www.youtube.com/watch#playnext=1&playnext_from=TL&videos=Q6juhDb-GAE&v=ZsSPnqk0eV4

Eller Duke Nukem... Beste spill ever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du tror er irrelevant. Linux blir utviklet av folk med lidenskap. Tar du betalt når du yter dine tjenester i form av kultivering i samfunnet f eks? Du sulter ikke av den grunn, gjør du, Pål?

Spill hinsidiges bra på MAC? Du er totalt usaklig. du hakke peiling på noenting...

freebeeopensourcefreaker.. ??? Utdype dette er du snill...

Du tok ikke ironien med spill ?  Forøvrig ER faktisk noen spill helt greit på Mac.

For å utdype dette andre: Alt som er gratis er best freaker.. Bedre ord???

Hvis jeg ikke har peiling på noenting, da lurer jeg f... på hva DU kan så mye om.... Du kjenner overhodet ikke meg eller hva jeg KAN. Så hold kjeft før du virkelig driter deg ut.

Ok, Pål. Nå er du bare patetisk. Sånne påståelige uttalelser du kommer med, vitner om uvitenhet.

Ha en god lørdagskveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doom, Quake, wolfenstein.. Store spill som satte standarn for første person! Noen som husker Marathon fra midten av nittitallet? ;)

Helt konge..

Blir kanskje litt offtopic i forhold til den heite diskusjonen om smak og behag.. Uansett, gøy å mimre litt. Macintosh anno 1994.

http://www.youtube.com/watch#playnext=1&playnext_from=TL&videos=Q6juhDb-GAE&v=ZsSPnqk0eV4

Eller Duke Nukem... Beste spill ever...

Det glemte jeg i farta.. Ikke best, men jævlig bra! :) Quake derimot! Hadde tatt råtta på dere alle samma, hvertfall i Q3Arena!  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Mac fanboyene kan skryte så mye de vil av mac, men linux er og forblir bedre, sikrere og raskere ;D

;D Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn i denne diskusjonen, men for å komme med noe litt praktisk fra virkeligheten. Lunux?Sikrest, raskest? Men til hva?  ;DFOR:

Hvilke av disse programmene, som mange folk bruker i sitt daglige arbeid, finnes for Lunux, av

Lightroom, Aperture, PS, CaptureNX, DPP etc etc. Ingen?  

Det tok 2 minutter å hacke en macbook pro, 2 dager å hacke Vista og det var ingen som klarte å hacke en maskin med Linux under en åpen hackerkonkuranse. Tolk det som du vil.. ;)

http://www.pcworld.com/article/143962/vista_macbook_outonly_linux_left_in_hacking_contest.html

Hadde disse programmene vært tilgjengelige for Linux uten å bruke Wine, så er jeg ganske så sikker på at Linux hadde vært raskere. Som Claus linka i noen innlegg tidligere, av de 500 raskeste maskinene i verden, er det 443 stk som bruker Linux. Av de 20 raskeste, er det 19 med Linux. OS X er ikke med engang, men det er Winblows ;D8):P

http://www.top500.org/stats/list/33/osfam

Quake 3 er en av de beste spillene som er utgitt noen gang, sammen med Return to Castle Wolfenstein som er bygd på samme motor. Er med på en runde Q3 Arena, men først må jeg finne igjen cden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva du tror er irrelevant. Linux blir utviklet av folk med lidenskap. Tar du betalt når du yter dine tjenester i form av kultivering i samfunnet f eks? Du sulter ikke av den grunn, gjør du, Pål?

Spill hinsidiges bra på MAC? Du er totalt usaklig. du hakke peiling på noenting...

freebeeopensourcefreaker.. ??? Utdype dette er du snill...

Du tok ikke ironien med spill ?  Forøvrig ER faktisk noen spill helt greit på Mac.

For å utdype dette andre: Alt som er gratis er best freaker.. Bedre ord???

Hvis jeg ikke har peiling på noenting, da lurer jeg f... på hva DU kan så mye om.... Du kjenner overhodet ikke meg eller hva jeg KAN. Så hold kjeft før du virkelig driter deg ut.

Ok, Pål. Nå er du bare patetisk. Sånne påståelige uttalelser du kommer med, vitner om uvitenhet.

Ha en god lørdagskveld

Ja, får heller bruke tiden på å tilegne meg kunnskap så jeg blir like god som deg. . . Prøv å holde diskusjonen til egen kunnskap i ikke "googla" informasjon... Men det VIRKELIG patetiske er at vi i det hele tatt diskuterer dette her. For noe så lavmål.. Tar selvkritikk på det i allefall. men ærlig talt; det må da være bedre å bruke tid på teknikk/datadiskusjoner?? For tid til å fiske kan det jo ikke være for genier?

Ja, har blitt kalt mye, men patetisk er en ny vri.. Som sagt, du kjenner ikke meg tydligvis...

God lørdag ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter aldri å forbause meg med latterlige innlegg Pål, det skal du jammen meg ha :)

Freebee opensource freaker? gameboys?

Dine innlegg underbygger bare det faktum at du har svært liten teknisk innsikt i hva du tror du diskuterer.  :)

Mulig det. Men på MAC er du hinsides fra å slå meg Claus :) Mye av det dere linuxboys kommer med er LITT Google stoff, og ikke BARE selverfart?? Eller??? Hadde ikke du en hjemmeside med gaming ?   :)

OG Linux er IKKE utviklet av folk som jobber "dugnad".. SÅ naive er selv ikke dere...

OG derr dro diskusjonen ut i idioti... IGJEN

Første linux-distroen jeg testet var Slackware v.7 eller 8 (husker ikke helt) Det med variert utfall

I 2005 brukte jeg en dedikert server med ClarkConnect som router (mest stabile router jeg noensinne har brukt)

Jeg har brukt Ubuntu-Desktop mer eller mindre siden versjon 5.04 aka Hoary Hedgehog. Som regel med dual boot sammen med windows.

Nå har jeg 9.10 Karmic Koala på hovedmaskina sammen med Win7, men den er lite i bruk for tiden for jeg har blitt hektet på Stalker CoP. (mener jeg la ut en video med ubuntu-eyecandy på youtube for en stund tilbake)

Foruten om dette så har jeg per dags dato en ubuntu-box som kjører 24/7 med diverse ting som Proftpd med TLS/SSL-kryptering, LAMP, OpenSSH, Samba +++. Den kjører jeg uten grafisk brukergrensesnitt og styrer det meste med kommandoer via Putty. Er jeg lat bruker jeg Webmin.

Jeg er ingen guru innen Linux, men tro meg jeg har brukt mange timer på å sette meg inn i dette. Så jeg må nok svare at mesteparten er selverfart etter å ha lest side på side med howtos og turtorials.

Når jeg gir deg en link fra wikipedia så er det for å forenkle komunikasjonen

Hjemmeside med gaming?  ???

Vet ikke helt hva du sikter til, men at jeg gamer, det legger jeg ikke skjul på. Hvorvidt jeg spiller er negativ eller positiv ting, det får du ta opp med kona :)

Uansett Pål.. ikke undervurder enkelte her inne.. Noen har, for alt av du vet, et myyye større behov som skal dekkes enn kun film og bilderedigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Huff det var et nerdete innlegg av meg :-\ :rolleyes:

(tell til ti claus) ;D

:)

Tviler ikke på dine/deres kunnskaper innefor operativsystemer, og hardware UTENFOR Mac verdenen.

Klart at kunnskapen UTENFOR Mac verdenen er veldig begrenset for min del (bortsett fra at Windows er ubrukelig). Men mine argumenter MÅ nødvendigvis gjenspeile MITT behov. Misforstå meg rett, jeg ELSKER spill :) Og har både Wii, xbox og playstation, så spill er ikke det viktigste på data.

Det jeg i disse diskusjonene savner er den konstruktive diskusjonen om BRUKEN av disse tingene, ikke utspill om HVORDAN ting skal "trimmes" men mer hva skal man gjøre for å få høyere kvalitet på bildene i photoshop, komprimere HD video for web etc.

De operativsystemene dere henviser til er ikke "normal" brødvare til en forbruker, og de fleste kan ikke bruke tid på å bygge datamaskiner, og i tillegg måtte bruke masse tid bare for å få enkle programmer til å virke i Linux; Og da snakker jeg om Foto/video/grafisk. Dette er for folk som bruker tid på selve hardwaren.

Har en NAS server stående, i tillegg til Dreambox og er GLAD begge er utstyrt med Linux-- Men på hjemmemaskinen min.. NO WAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ingen her i verden som gjør noe gratis.

Feil igjen..

Pål: google litt på GNU/Linux.. les og du skal bli vis :)

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License

Forresten, et lite avsnitt om heltene som jobber gratis :)

It's vitally important that Linux creator Linus Torvalds and other key kernel developers remain independent. The Linux Foundation sponsors them so they can work full time on improving Linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac fanboyene kan skryte så mye de vil av mac, men linux er og forblir bedre, sikrere og raskere ;D

;D Tenkte jeg ikke skulle blande meg inn i denne diskusjonen, men for å komme med noe litt praktisk fra virkeligheten. Lunux?Sikrest, raskest? Men til hva?  ;DFOR:

Hvilke av disse programmene, som mange folk bruker i sitt daglige arbeid, finnes for Lunux, av

Lightroom, Aperture, PS, CaptureNX, DPP etc etc. Ingen?  

Det tok 2 minutter å hacke en macbook pro, 2 dager å hacke Vista og det var ingen som klarte å hacke en maskin med Linux under en åpen hackerkonkuranse. Tolk det som du vil.. ;)

http://www.pcworld.com/article/143962/vista_macbook_outonly_linux_left_in_hacking_contest.html

Hadde disse programmene vært tilgjengelige for Linux uten å bruke Wine, så er jeg ganske så sikker på at Linux hadde vært raskere. Som Claus linka i noen innlegg tidligere, av de 500 raskeste maskinene i verden, er det 443 stk som bruker Linux. Av de 20 raskeste, er det 19 med Linux. OS X er ikke med engang, men det er Winblows ;D8):P

http://www.top500.org/stats/list/33/osfam

Quake 3 er en av de beste spillene som er utgitt noen gang, sammen med Return to Castle Wolfenstein som er bygd på samme motor. Er med på en runde Q3 Arena, men først må jeg finne igjen cden ;D

Jeg bare spurte et spørsmål. Og jeg spør igjen  :)

Hvilke av disse programmene, som mange folk bruker i sitt daglige arbeid, finnes for Lunux, av

Lightroom, Aperture, PS, CaptureNX, DPP etc etc. Ingen?  

Poenget mitt er bare at det hjelper ikke om et system er raskt eller sikkert, så lenge man ikke får brukt det. Så for f.eks. en fotograf da, for å ta ett yrke: Er egentlig Linux et alternativ her, hvis man ikke får brukt noen av disse programmene? Trolig ikke. Ikke noe kritikk av Lunux dette, bare at det rett og slett ikke er noe alternativ for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...