Gå til innhold

Nea og Tya


Olav

Anbefalte innlegg

Det er nok riktig som mange antyder. Vi har ikke videreført samarbeidet med grunneierne for Tya. Dette pga at vi ikke kom til enighet om videre forvaltning av vassdraget. Vi hadde ønsker om at man burde tenke langsiktig og samtidig fremme en forvaltning som styrker vassdragets egenskaper som storørretelv. Det har vært en lang og tung prosess for å berge og forvalte bestanden av ørret på riktig måte. Vi har fulgt bestanden over svært mange år og årene etter den massive profileringen ser man at bestanden av stor ørret er redusert dramatisk mye. Vi inngikk i utgangspunktet en leieperiode på en måned(15. juni-15. juli) for å skåne og motvirke noe av det fiskepresset som ville oppstå som konsekvens av en stor markedsføringsprosess. Prisen for leien var ganske høy, så vi var avhenhig av å ha en høy kortpris for å kunne forsvare leien. Det ble drevet på idealisme og ikke grådighet, om noen skulle tro det.

Da det så ut til at våre forvaltningsråd ikke ville bli fulgt forsøkte vi til slutt å komme til enighet om at vi skulle ha kontroll over forvaltningen gjennom hele sesongen(mot kompensasjon), men dette ønsket ikke grunneierne. Det respekterer vi selvsagt fullt ut, men det gjør at vi ikke ønsker å videreføre vårt engasjement i og for Tya. Kvaliteten på fisket er dessverre svært redusert og vi er fortsatt bekymret, da vi har holdt på her så lenge som vi har. Det er ikke slik at vi lider noen nød og har alltid noen vassdrag som er "utenom det vanlige", men Tya var jo hjertebarnet på mange måter. Vi var tydelige på forhånd at elva ikke ville tåle et stort fiskepress lengre enn 2-3år(uten forvaltning), så vi var forberedt på at det kunne bli til den situasjonen som man er kommet til i dag. Det er stort sett den manglende forvaltningen av vassdrag og fiskebestander som gjør at Norge ikke er et populært reisemål for kvalitetsbeviste fisketurister. Norge kan med riktig forvaltning bli et eldorado for fiskere. Man må bare vite hva som skal til. Vi håper det beste for alle, både fisk, fiskere og grunneiere.

 

Lite oppdateringer på blogg med mer skyldes mye sykdom og litt mindre å melde om.

 

Mvh

 

Ole K Berggård, Daniel Melkersen, Rolf Morten Solli og Hans Erik Moe

 

Hører noen skummle rykter om at dere emigrerer over grensen til noen vakre elver å skal drive med det samme dær. er det noe hold i det ryktet? :)

Synes dere skal ha en stor bamseklem for at dere ihvertfall prøvde så godt dere kunne med denne elva, så får vi bare håpe at grunneierene tar til vett før det blir forseint.

 

Vi får se ;), men det blir i tilfellet under helt andre forutsetninger enn i Tya. Her vil vi da ha forvaltningskontroll gjennom hele sesongen. En av de aktuelle stedene har vært stengt i 60år for fiske, så forutsetningene er jo relativt bra, men dette er jo som sagt bare rykter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men en ting?

 

Dette var da planlagt att det skulle bli laget en fiskefilm fra oppi der, noe de ville sjøl...

 

og man vet hva som pleier og skje med sånne elver etter en film...hmm?

 

Hva har skjedd?

 

Det stemmer. Vi ble engasjert delvis gjennom Tundra og at det i tillegg var ønskelig fra Fismen og Lenth at vi skulle hjelpe til med Guidingen for filmen. planene var ikke våre, men vi sa oss villig til å hjelpe til slik at lokalbefolkningen og bygda skulle dra nytte av dette. Vi var da litt naive og trodde at det umiddelbart ville komme på plass en langsiktig forvaltningsplan. Noe som da ikke skjedde. Nilssen, Fismen og Lenth kom også med oppfordring om at det burde komme på plass en forvaltning som ville bevare det gode fisket. Vi ville garantert ikke eksponert disse stedene om vi hadde vist det vi vet i dag.

Det skal også sies at det er mange lokale sjeler som ville at det skulle gjennomføres en slik forvaltningsplan. Nå er det kommet på plass i Nea, men det mangler fortsatt i Tya. 

 

Ole Berggård

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, før dere leser mitt innlegg, dette er ikke ment som kritikk av noen spesielt.

 

Jeg vil bare få sagt at det er svært lett å forvalte et ørretvassdrag for å oppnå bra fiske etter min mening. Det er bare å sørge for at det er fiskeregler som gjør at den balanserte fiskestammen ikke overbeskattes!!! Verre er det ikke!

 

Sant nok, men det gjelder å ha folk til å etterse at disse reglene blir fulgt også . . .

 

Lars

 

Det er viktig ja lars, enig der, noen vil alltid bryte regler :)

 

EDIT: siterer det jeg fant om fiskeregler:

 

Det drives aktiv forvaltning av fisken i vassdraget og kvaliteten på fisket blir bare bedre pga dette.

 

Uttak av fisk reguleres og kontrolleres. Behandling av fisk skal foregå så skånsomt som mulig. Litt større fisk slippes nesten alltid tilbake Dette gjelder fisk fra 500 gram og større. Annen fisk tas opp etter bestemmelser fra undersøkelsene vi har lagt til grunn for hver sesong. Det er også et begrenset antall fiskere som slipper til, slik at belastningen på bestanden ikke blir for stor. Dette henger også sammen med at det ikke er ønskelig med for stor påvirkning på den omkringliggende natur. Man vil unngå markant synlig slitasje på vegetasjon og andre elementer i det naturlige bildet langs vassdraget.

 

 

Noen av reglene:

Mothakeløse kroker

Knuteløse håver

Desinfeksjon av fiskeutstyr (etter vurdering fra guide)

Effektiv kjøring av fisk

 

Man vil bli veiledet i ulike teknikker og regler som gjelder for fisket og behandling av fisk før man starter aktivt fiske. Dette for å minske muligheten for at det oppstår uheldige situasjoner og skader.

 

kan noen utdype hva som menes med dette?

 

Litt større fisk slippes nesten alltid tilbake Dette gjelder fisk fra 500 gram og større.

 

hva betyr nesten? ???

 

og hva med de småtassene opptil 500g?

 

Hei!

 

Her har man en subjektiv vurdering basert på tellinger av storfisk og observasjoner av småfisk som da danner grunnlaget for den kommende forvaltningsstrategi. Om man anser storfiskbestanden som bra, kan det under noen omstendigheter tillates uttak av enkelte matfisker. Men dette vurderes fra periode til periode. Det kan også tillates uttak av fisker som tydelig er i redusert kondisjon pga sykdom, alder, skader osv. I prinsippet skal alle store fisker slippes tilbake.

Det var også ønskelig fra vår side at fiskere som eventuelt hadde lite erfaring i behandling av fisk som skal slippes ut, får litt veiledning i hvordan dette gjøres. Det var blandt annet en meget dårlig demonstrasjonssekvens om dette på Ut i Naturen for en tid tilbake. Der de skulle vise hva som var riktig måte å gjøre det på. En representant fra NINA var blandt annet med der.

 

Hele bestanden av fisk skal forvaltes, da også små fisk. Men om man vil ha mye stor fisk, så bør man redusere konkurransen om matressursene. Det vil da si at man over en periode tar ut relativ mye små fisk, for at veksten blandt de større skal gå hurtigere og at man får flere individer med bra størrelse. Får man et tydelig innslag av stor ørret, vil dette sørge for at den totale bestanden av fisk i vassdraget blir regulert på en god måte. Stor fisk undertrykker små fisk og etterlater de individene som har den beste tilpasningen og de sterkeste genene for de gitte forhold. Dette kan være en av de beste forvaltnigene i vassdrag med for mye innslag av små fisk. Man kan også skape en bestand av unaturlig mye og stor fisk, om man ønsker det...

 

Ole Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, før dere leser mitt innlegg, dette er ikke ment som kritikk av noen spesielt.

 

Jeg vil bare få sagt at det er svært lett å forvalte et ørretvassdrag for å oppnå bra fiske etter min mening. Det er bare å sørge for at det er fiskeregler som gjør at den balanserte fiskestammen ikke overbeskattes!!! Verre er det ikke!

 

Dette stemmer i og for seg. Men om man vil forbedre en fiskeelv som i utgangspunktet er blitt en dårlig fiskeelv pga av overfiske og manglende forvaltning, så må man kanskje iverksette et litt mer rettet uttak av enkelte aldersgrupper/størrelser. Har man derimot en god fiskebestand(balansert som du så godt sier), så vil dette kun kreve akkurat det du sier; -Unngå overbeskatning.

 

Ole Berggård

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan jeg også legge til at jeg gjennom 30 år med fluestanga i hånd har til gode å treffe oppsyn i sør-trøndelag under ørretfiske.!

 

Oppsynet i trøndelag er meget bra. Jeg har hvertfall truffet oppsynet EN gang på 20 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Tya i flere år, men i år hadde vi elendig fiske.  TFL 3 satte nok spiker`n i kista for den elva og uten streng forvaltning går det nok bare en vei. Synd dere ikke fikk fortsatt arbeidet deres Ole, men takk for at dere prøvde.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Tya i flere år, men i år hadde vi elendig fiske.  TFL 3 satte nok spiker`n i kista for den elva og uten streng forvaltning går det nok bare en vei. Synd dere ikke fikk fortsatt arbeidet deres Ole, men takk for at dere prøvde.

 

Frode

 

Hei Frode!

 

Ja, det var utrolig synd at det ikke ble mer. Om det gjøres noe målrettet med forvaltningen i Tya, så kan man regne med at det blir noenlunde bra igjen om 6-10år. Men det avhenger selvfølgelig at arbeidet blir påstartet relativt hurtig og at forvaltningen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke helt greia...?

 

Hva konkret er det som har skjedd med elvene Tya og Nea?

 

Har det vært satt garn, fult av markfiskere eller har fluefiskerene tatt opp all større ørret de har fått?

 

Sammenheng høyt fiskepress og bestand av større ørret trenger vel strengt tatt ikke bli kræsj..?!

Så lenge fisk settes ut igjen (noe jeg vil tro ca 95% av fluefiskerene gjør..?)

 

Dessuten har vel Tya Flyfishing hatt kvote på ant. fiskere pr. døgn på den fineste strekka av elva den betse tiden av sommeren? Dette har vel gitt fiskene (nok) ro til å ta seg inn igjen etter evt å ha vært kroket og satt ut igjen?

 

Bare spørsmål som slo meg etter ar jeg har skumma over innleggene på denne tråden.

 

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke helt greia...?

 

Hva konkret er det som har skjedd med elvene Tya og Nea?

 

Har det vært satt garn, fult av markfiskere eller har fluefiskerene tatt opp all større ørret de har fått?

 

Sammenheng høyt fiskepress og bestand av større ørret trenger vel strengt tatt ikke bli kræsj..?!

Så lenge fisk settes ut igjen (noe jeg vil tro ca 95% av fluefiskerene gjør..?)

 

Dessuten har vel Tya Flyfishing hatt kvote på ant. fiskere pr. døgn på den fineste strekka av elva den betse tiden av sommeren? Dette har vel gitt fiskene (nok) ro til å ta seg inn igjen etter evt å ha vært kroket og satt ut igjen?

 

Bare spørsmål som slo meg etter ar jeg har skumma over innleggene på denne tråden.

 

Mvh

Olav

 

Hei Olav!

 

Det er en kombinasjon av fiskepress og stort uttak av stor fisk som er grunnen til denne massive tilbakegangen i Tya. Vi håpet at vår periode ville være med på å redusere trykket og uttaket av storfisk lenge nok til at det ville komme på plass en forvaltning før det ble for ille. Dette skjedde dessverre ikke.

Grunnen til at det nå er blitt så dårlig er at det er tatt ut store mengder storfisk. Det er fisket med garn og oterfjøl, ja, og det skal godt gjøres at du ikke vil oppleve at det fiskes med oterfjøl i elva om du besøker den. Ofte er disse fastmontert på bredden og strekker seg tvers over elva, samtidig at enkelte går opp og ned langs land.

Både før og etter vår periode har fisketrykket vært svært høyt og mange markfiskere er effektive og gjør stort innhogg i bestanden. F.eks. kan det nevnes at en person fikk 12 fisker mellom 0,9kg til 2,8kg på en dag i fjor sommer(en gruppe på 4 markfiskere fikk et år noe over 60 fisker større en en kilo på det samme strekket). Det er også påfallende mange fluefiskere som avliver mye fisk, og det er i tillegg noe manglende kunskap ang behandling av fisk som skal settes tilbake. Det er nok en del dødelighet pga dette også. Noen har også den stygge vanen å fiske på gytefisk i gyteperioden.

Om man summerer alle disse uheldige faktorene, så sitter man igjen med det resultatet man har i dag. Naturressurser må behandles bærekraftig og det må forvaltes med et tydelig regelverk om man skal ha glede av det på langsiktig basis.

 

Håper du fikk svar på dine spørsmål.

 

Mvh

Ole K. Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke helt greia...?

 

Hva konkret er det som har skjedd med elvene Tya og Nea?

 

Har det vært satt garn, fult av markfiskere eller har fluefiskerene tatt opp all større ørret de har fått?

 

Sammenheng høyt fiskepress og bestand av større ørret trenger vel strengt tatt ikke bli kræsj..?!

Så lenge fisk settes ut igjen (noe jeg vil tro ca 95% av fluefiskerene gjør..?)

 

Dessuten har vel Tya Flyfishing hatt kvote på ant. fiskere pr. døgn på den fineste strekka av elva den betse tiden av sommeren? Dette har vel gitt fiskene (nok) ro til å ta seg inn igjen etter evt å ha vært kroket og satt ut igjen?

 

Bare spørsmål som slo meg etter ar jeg har skumma over innleggene på denne tråden.

 

Mvh

Olav

 

Hei Olav!

 

Det er en kombinasjon av fiskepress og stort uttak av stor fisk som er grunnen til denne massive tilbakegangen i Tya. Vi håpet at vår periode ville være med på å redusere trykket og uttaket av storfisk lenge nok til at det ville komme på plass en forvaltning før det ble for ille. Dette skjedde dessverre ikke.

Grunnen til at det nå er blitt så dårlig er at det er tatt ut store mengder storfisk. Det er fisket med garn og oterfjøl, ja, og det skal godt gjøres at du ikke vil oppleve at det fiskes med oterfjøl i elva om du besøker den. Ofte er disse fastmontert på bredden og strekker seg tvers over elva, samtidig at enkelte går opp og ned langs land.

Både før og etter vår periode har fisketrykket vært svært høyt og mange markfiskere er effektive og gjør stort innhogg i bestanden. F.eks. kan det nevnes at en person fikk 12 fisker mellom 0,9kg til 2,8kg på en dag i fjor sommer(en gruppe på 4 markfiskere fikk et år noe over 60 fisker større en en kilo på det samme strekket). Det er også påfallende mange fluefiskere som avliver mye fisk, og det er i tillegg noe manglende kunskap ang behandling av fisk som skal settes tilbake. Det er nok en del dødelighet pga dette også. Noen har også den stygge vanen å fiske på gytefisk i gyteperioden.

Om man summerer alle disse uheldige faktorene, så sitter man igjen med det resultatet man har i dag. Naturressurser må behandles bærekraftig og det må forvaltes med et tydelig regelverk om man skal ha glede av det på langsiktig basis.

 

Håper du fikk svar på dine spørsmål.

 

Mvh

Ole K. Berggård

 

Meget trist og ikke minst PROVOSERENDE lesning! :-\

 

hva er det grunneierne og de som forvalter elva/elvene ikke skjønner?

 

eller er disse mataukere sjøl?

 

 

man ser helt tydelig viktigheten med strenge fiskeregler når man ser hvordan konsekvensene blir, og ikke minst att fiskeoppsynet er til stede og ser til att disse blir opprettholdt :)

 

 

 

hvilke elv blir den neste mon tro? ???

 

EDIT: er dette lokale eller tilreisende "mataukere" da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilreisende og, vet at en kjent av meg, fra oslo området, har kakket noen storfisk der i år...... desverre

 

 

Man skulle helt klart hatt mere fokus på C&R og alt dette der blandt andre fiskere også...særlig i en elv der fiskepresset er stort...

 

vet bare ikke helt hvordan en feks markfisker skal klare og bedrive C&R...har sett markfiskere i action...og når det napper i stanga, drøyer de den veldig lenge til de vet att fisken har svelget agnet...

 

Her ikke noe imot markfiskere og andre fiskere generelt, men når de bedriver dette i elver og vann som ikke tåler matauk , så blir jeg veldig provosert...også fluefiskere for den sagts skyld...kan ikke forsvares på noen måte!

 

De må forstå att fangsten har større verdig i elva/vannet enn den har på matbordet!! så dårlig er det ikke med oss att vi ikke kan hente middagen i andre elver/vann som tåler dette :)

 

Det vil selvsagt være noen som gir f...og man ser tydelig att det er ikke mange som skal gi f i dette før man har gjort ett stort innhugg av bestanden!

 

 

Må gå ann og bruke huet :)

 

Men nok om det  :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist over Røros - Stugudal og ned tilHell når jeg har vært nordover, og har funnet ut at å fiske i terskeldammer heller ikke er noe for meg. Det har sett ut for meg som det stort sett er grunne strømpartier å se fra veien i alle fall. Og da vil det bli et alt for stort press på de stedene det er bygd terskler som danner noen kulper som kan huse fisk. NEI TAKK.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg synes det er i overkant naivt å profilere en elv som Tya så massivt med TFL3 og div TV programmer, også er man forundret over eller forbanna over at alle er ikke som en selv. Disse da som ikke er som en selv, fisker med mark og tar opp all fisk.

Det er klart det ble massivt trykk når den regulerte perioden var over.

 

Det er sørgelig at det ikke ble regulering av ant fiskere og C&R hele året.

Men slik er det.

 

Nå må andre lære av dette da....

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg synes det er i overkant naivt å profilere en elv som Tya så massivt med TFL3 og div TV programmer, også er man forundret over eller forbanna over at alle er ikke som en selv. Disse da som ikke er som en selv, fisker med mark og tar opp all fisk.

Det er klart det ble massivt trykk når den regulerte perioden var over.

 

Det er sørgelig at det ikke ble regulering av ant fiskere og C&R hele året.

Men slik er det.

 

Nå må andre lære av dette da....

 

Stein

 

Er vel noe i det du sier her . . .

Men hva med nea, da ? Har det gått på trynet her også ?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Ikke det jeg vet...

 

Stein

Tenkte det ville være naturlig, siden den ble profilert på lik linje med tya i TFL3, men det kan være de har bedre regelverk for fisket i nea ?

Det har jo bestandig vært slik at elver/vann som blir profilert gjennom fiskefilmer blir nedrent av fiskere påfølgende sesonger, enten de nevnes med navn eller ikke. Det vil alltid være noen som vet hvor det er, og da er jungeltelegrafen i gang . . .

Det burde jo ikke være noen automatikk i at profilerte vassdrag blir ødelagt på denne måten, om de som forvalter fisket bare er oppegående nok til å skjønne at fiskeregler må tilpasses fisketrykket.

Du verden så mange fantastiske ørretelver man kunne hatt i dette landet, om de bare ble forvaltet av ildsjeler med kunnskaper, og evnen til å tenke langsiktig.

Da ville opphopningen av folk i elver som hemsil og rena vært en saga blott, tror jeg.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg synes det er i overkant naivt å profilere en elv som Tya så massivt med TFL3 og div TV programmer, også er man forundret over eller forbanna over at alle er ikke som en selv. Disse da som ikke er som en selv, fisker med mark og tar opp all fisk.

Det er klart det ble massivt trykk når den regulerte perioden var over.

 

Det er sørgelig at det ikke ble regulering av ant fiskere og C&R hele året.

Men slik er det.

 

Nå må andre lære av dette da....

 

Stein

 

Er vel noe i det du sier her . . .

Men hva med nea, da ? Har det gått på trynet her også ?

 

Lars

 

Nea er jo mye større enn Tya, og den strekningen jeg har fisket i renner inn i Græslidammen, som sikkert huser en del stor fisk og byr på gode overvintringsområder m.m.

Så den tåler sikkert mer mye mer juling. Vet ikke hvordan det er der nå for tida, men jeg fisket litt der da jeg bodde i Trondheim, og hovedproblemet for en som ikke er kjent der var at den mest interessante delen av elva er så kort.

Men det finnes helt sikkert masse superplasser som ikke er så lette å spotte fra bilvinduet.  

 

Med den markedsføringa de elvene fikk er det vel ikke så overraskende at det ble mye folk etterhvert. Men oterfiske??? Det burde vel gå an å få til et regelverk som hindrer sånne ting i en så liten elv? Og garnfiske? Jeg er rystet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er lov med garn og oter i Tya for grunneiere så vidt jeg har skjønt. Også lov med oter (og garn?) i Gresslidammen i Nea.

 

Ellers tror jeg Nea tåler "trøkket" bedre enn Tya i og med at den er stor og har partier i "midten" der fisken får være mer i fred. Likevel er nok fisken blitt ganske mye mer sky i de tungt fiskede områdene.

 

Enig med flere her at det er sørgelig at grunneierne ikke ser at de må gjøre noe med regelverket om de skal beholde det gode fisket og at ildsjeler som står på for elva blir "skjøvet ut i kulda".

 

Det utrolige er jo at det er de samme grunneierne som godtar kvoter på elgjakta. Da er det jo innlysende for dem at de ikke kan skyte ned all elgen om de vil jakte neste år, eller om de slakter alle kuene i Tydal (og det er mange) så blir det ikke mer melk eller kjøtt neste år. Det er rart det skal være så vanskelig å forstå når vi kommer til vann og elver.....

 

Neste år tråkker jeg nok ikke fiskestier ikke langs Tya og Nea og det syns jeg i grunn er trist.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Dette fiske med garn og oter har foregått i alle år.

Det har ikke voldt noen problemer før.

Det er den enorme markedsføringen som gjør at fisketrykket øker enormt som er hovedproblemet, da spesiellt i små vassdrag med lett tilgjengelighet.

Man må ikke skylde på lokalbefolkningen. Fisket i Nea og Tya har vært meget bra lenge.

De lokale er ikke dumme, og skjønner at ett for stor uttak vil svekke bestanden.

Hadde de vært det så hadde det ikke blitt noen fiskefilm herifra.

De tar nok ut til noen middager.

 

Jeg er litt lei av at fluefiskere skylder på alle andre...........

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Dette fiske med garn og oter har foregått i alle år.

Det har ikke voldt noen problemer før.

Det er den enorme markedsføringen som gjør at fisketrykket øker enormt som er hovedproblemet, da spesiellt i små vassdrag med lett tilgjengelighet.

Man må ikke skylde på lokalbefolkningen. Fisket i Nea og Tya har vært meget bra lenge.

De lokale er ikke dumme, og skjønner at ett for stor uttak vil svekke bestanden.

Hadde de vært det så hadde det ikke blitt noen fiskefilm herifra.

De tar nok ut til noen middager.

 

Jeg er litt lei av at fluefiskere skylder på alle andre...........

 

Stein

 

 

Det er riktig at garn og oterfisket har vært utøvd i mange år også etter at fiskebestanden gikk opp på begynnelsen av 90-tallet(i etterkant av en periode med overfiske). Det har gått veldig bra da fisketrykket forøvrig har vært fraværende. Det er kombinasjonen med økende fisketrykk som ikke lar seg forene, slik det er i dag. Om det fiskes med garn eller flue, så er det uttakt av storfisk som blir feil.

Det er ingen som sier at de lokale har skyld i noe som helst og de er slettes ikke dumme. Jeg ha møtt mange av grunneierne og vi hadde et godt samarbeid med de. De er usedvanlig trivlige og dyktige folk.

 

Ole K. Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Dette fiske med garn og oter har foregått i alle år.

Det har ikke voldt noen problemer før.

Det er den enorme markedsføringen som gjør at fisketrykket øker enormt som er hovedproblemet, da spesiellt i små vassdrag med lett tilgjengelighet.

Man må ikke skylde på lokalbefolkningen. Fisket i Nea og Tya har vært meget bra lenge.

De lokale er ikke dumme, og skjønner at ett for stor uttak vil svekke bestanden.

Hadde de vært det så hadde det ikke blitt noen fiskefilm herifra.

De tar nok ut til noen middager.

 

Jeg er litt lei av at fluefiskere skylder på alle andre...........

 

Stein

 

 

Der er vi enige, Stein. Jeg er også lei av at fluefiskere skylder på alle andre. Jeg har heller ingen grunn til tro at de lokale i Tydal er dummere enn de lokale i for eksempel Oslo.

Mitt poeng var bare at i en såpass liten elv som Tya virker oter- og garnfiske litt - skal vi si - unødvendig brutalt. Men hvis de har kontroll på det de driver med går det sikkert fint. Det spiller jo ingen rolle for bestanden hvordan fisken dør. Problemet blir vel heller at elva ikke tåler deres fiske pluss turistfisket. Synes det er litt rart hvis folk er overrasket over at den lille elva er blitt ganske utfiska. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng her er jo at det ikke lages et strengere regelverk. Det er jo en selvfølge at dette henger sammen med økt fisketrykk (fra fluefiskere med og uten hode), men derfor er det så utrolig synd at det ikke finnes noen begrensninger i fisket i Tya i lenger hverken for fluefiskere, markfiskere, oterfiskere eller garnfiskere. Når vi kommer til det punktet så må det stilles noen spørsmål om uttak? ;)

 

Gutta i Tya Flyfishing prøvde i det minste å gjøre noe med det......

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Problemet, slik jeg ser det, er den enorme publiseringen uten at det ble innført gode nok restriksjoner.

Ikke noe kritikk til Tya Flyfishing i det hele tatt. De prøvde å skape noe bra :)

 

Uten gode nok restriksjoner burde aldri publiseringen av Tya/Nea funnet sted.

 

Sjeler med lignende planer må nå lære av dette......og husk at det finnes MANGE som tar med seg mye fisk hjem hvis sjansen byr seg.

 

Stein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...