Gå til innhold

superspesialvårfluemedcdcoghjortehår steg for steg.


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Ble sørgelige bilder dette, men latskapen vant, så det ble de raske løsningene i kveld.

 

 

Steg 1.

Bygg opp bakkroppen i klasisk vårfluestil.

[attachimg=1]

 

Steg 2

Bind inn en god bunt med hjortehår.

[attachimg=2]

 

Steg 3

Lag en dubbingløkke og spinn inn naturell cdc i løkka.

[attachimg=3]

 

Steg 4

Fordel CDC fibrene til hver side, og brett frem 14 fibre med hjortehår

[attachimg=4]

 

Steg 5

Fordel de 14 fibrene med hjortehår til hverhver side med 7 fibre til hver side, særs viktig at det er syv. ;)

[attachimg=5]

 

Steg 6

Legg noen surringer rundt hjortehårene slik at de blir stående i denne posisjonen, og trim cdc fibrene til ønskelig lengde.

[attachimg=6]

 

[attachimg=7]

Gisle

post-2382-13949867855878_thumb.jpg

post-2382-13949867856493_thumb.jpg

post-2382-13949867857002_thumb.jpg

post-2382-13949867857542_thumb.jpg

post-2382-1394986785796_thumb.jpg

post-2382-13949867858224_thumb.jpg

post-2382-13949867858862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de hyggelige tilbakemeldingene.

 

Mønstret er anbefalt av hele 1 stk vrien aure i nordland i år ;D i tilegg anbefalt av meg, som synes det er et artig mønster og binde.

 

Bjorni, Når jeg ikke er så lat så går jeg ut i bilen, henta macroobjektivet, rigger opp lys, og sørga for at alle bildene er i fokus ;D ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle hyggelige tilbakemeldinger.

 

Når det gjelde opprinelsen til mønstret, så var dette et forsøk på å lage en Renaflue uten å grise med smeltelim. Smeltelim har som kjent ikke noe på en tørrflue å gjøre ;D ;D

Den første variantene laget jeg ved å lage parachut hackle rundt  den bunten med hjortehår som jeg brettet fremover. Dette var litt knotete, så det ble en modifisering med CDC rundt fronten isteden. Tror det fins et bilde her inne på siden et sted

 

Men som alle andre mønstre her i verden så er det garantert laget av en eller annet inspirert fluebinder tidligere. ikke så spesielt dette.

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fa.... den var fin, Gisle :D

Ser let ud når du gør det meeeen...... ???

Mine hjortehår vil aldrig som jeg vil :-\

 

sikkert bare dårlig hår Bo M. Når jeg kjøpte "ekte vare" ble det hele mye mindre komplisert! Og resultatet ble bra! :D

 

Nå var jeg heldig og fikk hjelp av en dyktig fluebinder i sjappa som gikk gjennom alle pakkene...

 

Kanskje staffan har et par tips angående hvordan man kan kjenne om det er dårlig hår eller ei? :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demir er inne på et viktg poeng Bo, godt hår er halve jobben.

 

Du får kjøpt mye forskjellig type hår, alle med forskjellige egenskaper alt etter hvor på dyret det er tatt, når på året dyret er avlivet og hvor gammelt dyret er. I tilegg fins det jo hår fra forskjellige typer hjortedyr. Rådyr, elk, hjort, elg,rein osv.

 

Viktig å plukke produkter etter hva man skal binde, skal du lage fluer der du er ute rette føylige fibre som denne flua krever, er det lurt og gå for Elk. Er du ute etter å lage streaking caddis eller Mudlere, bør du bruke hjortehår, som spriker godt i alle retninger når det blir bundet inn.

 

Felles for alt hår er at det ikke skal være for tørt. Tørt hår knekker og lite egnet for fluebinding. Sjekk gjerne at endene på håret ikke, er knekt før du kjøper deg et stykke hjortehår, greit at det ikke er for mye undeull også, men dette kan man jo lett fjerne, så det er jo ikke noe stort poblem. 

 

Et godt tips når du jobber med hår er å kappe lengden FØR du binder inn en bunt med hår. Dette gir perfekt kontroll over innbindingen, samt at du kan bundet ned hver enkelt fiber til kroken, slik at alt henger godt fast.

 

 

Nature Spirit er suverene på hårprodukter. De har fantastiske produkter som er tilpasset fluefiskerens behov. Løp og kjøp ;D

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...