Gå til innhold

Favorittstangen..


eddi s

Anbefalte innlegg

hehe staffan.."skremmende perspektiver dette her"....det kan gå andre veien..har hørt om folk som har forkledd div super stenger som søppel,

hvorpå "eksterm dyktige kastere", man har visst var fan av nettopp dette merket, har vifta litt på det og avskrevet det som uinterresant , ujevn, blæ blæ..hehe...snodige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det ble tatt en billig østenstang som vi kalte 

"Pêche à la truite" Som betyr ørretfiske, denne stanga var lite pent bygd, me vi tuna den opp, med stangringer av høyeste kvalitet, fineste kork av champagnekvalitet, fineste snellefeste med gravyre av fineste kvalitet utført i "engelsk scroll".....dertilhørende snellefesteinnlegg av briard som er det flotteste treverket jeg kjenner til. ja stanga fikk en tranparent lakkering i "racing green" og fikk et voldsomt ekskluisivt  utsseende. selvsagt ble den pakka ned i en kjempeflott tube og futteral.......på en kastedemo i Larvik fik denne stanga så mye oppmerksomhet trods den lissomprisen som tidelig på -90 takket var satt til 3400.-, hvilket var en stang som ut fra butikk aldri skulle kost mer enn 600.-

 

 

 

 

Denne stangen høres jo forsåvidt så påkostet ut Staffan, med alt det dillet du nevner, at realistisk utsalgspris ville jo ikke være i nærheten av 600.- :o

Kan ikke skjønne annet....

Ihvertfall hvis vi ikke skal stjele komponenter og så få de yngste av de kinesiske barnefingrene til å surre dette sammen på rekordtid....for ikke å snakke om å stjele båt/diesel og havneavgifter til å få den levert i Norge.

Noe som skurrer med det enkle regnestykket du satt opp....selv om det var billig grafitt må jo noe koste... ???

 

Altså: en billig klinge er jo ikke billig lengre hvis alt annet av komponenter er med å sette eksklusiv standard.....eller er det bare meg som er helt tett i pappen her :) (egentlig mulig det siste, bare så det er sagt ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

min konklusjon er at man ikke skal stole på stangtester, har vært med på noen hvorav med deg Sven. tenk om man hadde kunnet hat en stest med umerkede og totalt likt byggde stenger slik at man kan se hva det er for noe.....lett å ikke være forutintatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Heisann Sven. Reelt scenario egentlig; bestiller stenger i stort antall, dumper prisen til konkurrentene er borte etc.. inte bra inte...

 

Men Lidl suger så det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du da ikke mene om Lidl stanga??? Var jo helt jævli dårlig....

 

Etter det jeg kjenner til, så finnes det i hvertfall 3 forskjellige modeller. Jeg vet ikke hvilke(n) du har prøvd? Den jeg har er 8', 2-delt og for snøreklasse 5, merket er "Fantastic for Fly Fishing".  ;D Jeg synes den er helt super, og det medfølgende snøret passer godt til stangen.

 

På et kastetreff i fjor høst, henvendte jeg meg etter tur til Tore M. Nilsen (tmags), Tom Syversen og Mikael Blomberg - tre karer jeg vil hevde at har litt mer enn bare en vag følelse av hva fluekasting går ut på!  ;) Jeg holdt min "Fantastic for Fly Fishing" (LIDL-stanga) bak ryggen, mens jeg fortalte at jeg hadde en 8' #5 stang som jeg gjerne ville at de skulle prøvekaste uten å titte ned på klingen. om de ikke fikk hakeslepp, så ble de alle tre i allefall veldig positivt overrasket!

 

Komponentene er selvfølgelig ikke all verden, garantien er ikke-eksisterende, holdbarheten vet jeg ikke noe om, forhandleroppfølging kan du skyte en hvit pil etter, status blant fiskekompiser (for de som bryr seg om det) blir neppe skyhøy, håndtverksarbeidet vil muligens gi Vidar Steimler marerit, men god å kaste med, det synes jeg den er!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fått palmesjokk når en hadde testet ut "rema 1000" stangen då ja  :D hehe

 

Jeg vet ikke helt jeg.........  ;)

 

I en blindtest er jeg ikke sikker på at så veldig mange ville kunnet plukke ut LIDL-stanga eller den grønne Sølvkrokenstanga som de som koster en brøkdel av mer prestisjetunge merker.

 

Nå er det selvfølgelig mye mer enn bare kasteegenskapene som spiller inn når man kjøper ny stang, slik som garanti, holdbarhet, komponenter og selvfølgelig det estetiske. Men når det kun gjelder kastegenskaper, så kan de billigste av de billige lure mange. Det er i hvertfall min påstand!   :D

 

 

Edit: Trykkleif

Det hadde vært veldig morro. Skal slett ikke se bort i fra at det kunne blitt litt pinlig for meg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskelig å si noe om det er et bra kjøp i forhold til pris hvis man ikke vet noe om stanga da.

Er merket "stanga" i samme spor som merket "stanga" har pleid å være? Osv. Slike ting er jo interesant i en test synes jeg.

 

Er jo faktisk litt viktig å vite hva det er og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man hadde mange blindfoldede testere, som ikke hadde anledning til å kommunisere. og publiserte alt...det kunne vært interresant.....

man kunne hatt en lang rekke parameter man måtte gi karaktere 1- 10 og i tillegg kunne hver enkelt tester gi sine kommentarer pr stang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg har prøvd europris stanga (Nordsjø) eller hva den het! altså du får mye stang for 600kr litt tung å kaste med! men med en bra line funker d helt greit :) jeg brukte en predator line #5

skal sies hadde den kostet 800kr hadde den vært "overpriset" iforhold til hva det koster å lage den og hva den er laget av osv.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg har prøvd europris stanga (Nordsjø) eller hva den het! altså du får mye stang for 600kr litt tung å kaste med! men med en bra line funker d helt greit :) jeg brukte en predator line #5

skal sies hadde den kostet 800kr hadde den vært "overpriset" iforhold til hva det koster å lage den og hva den er laget av osv.....

 

Fantastisk spenstig navn på ei fluestang da . . . Nordsjø  ;D

Tilbake til favorittstang . . . Til ørretfiske i medium store elver syntes jeg Scott S4 i #4 er skikkelig grom  :D

T&T Helix i #4 er også ei stang jeg er i ferd med å bli skikkelig godvenn med.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det..det var hyggelig...det er vanskelig å si. MK2 var en unik stang.....men det er masse bra stenger.....

årene med ELBE var fine....knall folk. tror jeg kan få tak i en MK2....fra en generøs sjel.

jeg må innrømme at jeg har kasta med altfor lite nytt. det er masse dyktige folk i alle firmaer..og jeg har ingen firmamessige preferanser....

det er som en stor familie alt sammen... ;D

 

Åssen vet man om man har en MKII?  Noen kjennetegn?

Jeg har en GV 9" 7 fra et av de siste årene de ble solgt. Jeg liker den veldig godt men det er vanskelig å finne noe info om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten for øyeblikket er en 8' #4 orvis superfine tight loop. Du verden for en dyp deilig stang.

En god nr.2 er en Burkheimer 9'#5DAL, Fantastisk stang både visuelt og kastemessig. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

gammel HMG..det er saker..jeg har hatt en 9'"8 og en 9,6# 9 begge nydelige dype stenger..

 

Memories :) Min første skikkelige stang var en HMG. Hadde spart lenge.. 9`klasse 6 med et Lee Wulff Long Belly.. Stas å være 17 år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hmg var også min første, fikk den sendt fra onkel i vancover i canada.....sansynlig den første carbonstanga i Norge. I allefall var jeg å viste den fram på Blue Charm og kjell vangen. skapte oppstandelse i Jens Bjelkesgate iallefall, med brøvekasting blandt nesten nye amazoner, 144 og 142 som var helt nye. det var gøy med nyhetene den gangen.....er ikke mye nytt for tiden......gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...