Gå til innhold

Innlegg tatt ut fra HA tråden


marbakken

Anbefalte innlegg

Ungdommer som lystrer i bekken kan bli vernere av bekken noen år senere, nå går de ikke bort fra pcen.

For meg er det en stor glede å kunne fange fisk og så spise den.

For meg er det ikke trendy eller viktig å tre over hodene til folk at må sånn eller sånn. Syntes bare det er på sin plass å ha mangfold i hobbyen.

Husk at mange som leser disse trådene er relativt ferske fiskere og de leter etter sin egen stil, om normen blir for endimensjonal og "no-kill" så risikerer den moderne sportfisker å kutte linken til hvor sportsfisker kommer fra.

 

Jeg er naturromantiker og er ikke særlig fan av denne kapitalistiske eksotiske fiskeutopien som handler om å kjøpe mest mulig osv.

Derfor er jeg lite opptatt av å drømme meg bort til sånne drømmesteder, jeg finner drømmen 2 min på sykkelfra der jeg bor.

Jeg syntes alt for mange virker nevrotiske i forhold til å nevne at de lar fisken leve, jeg er litt sliten av slike identitetshistorier.

Jeg legger til at mange av de fiskene som man slipper ut dør......

Det bildet av den tilberedte Havabboren (?) er for meg mye mer interessant og varmt enn alle bevisfotoene av hvor mange fisk man får.

Bare for å nevne det så syntes jeg dagens fiskefilmer er overfladiske og interiørmagasinaktige. Savner sjel og sinne!!!!!!!

Syntes også at den på død og liv være inne med kjendisene her på forumet er pateisk. Vedeer på at hadde Runar foret seg opp på jernstøv så hadde noen bekreftet at det er langt bedre enn fisk.!!! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ungdommer som lystrer i bekken kan bli vernere av bekken noen år senere, nå går de ikke bort fra pcen.

For meg er det en stor glede å kunne fange fisk og så spise den.

For meg er det ikke trendy eller viktig å tre over hodene til folk at må sånn eller sånn. Syntes bare det er på sin plass å ha mangfold i hobbyen.

Husk at mange som leser disse trådene er relativt ferske fiskere og de leter etter sin egen stil, om normen blir for endimensjonal og "no-kill" så risikerer den moderne sportfisker å kutte linken til hvor sportsfisker kommer fra.

 

Jeg er naturromantiker og er ikke særlig fan av denne kapitalistiske eksotiske fiskeutopien som handler om å kjøpe mest mulig osv.

Derfor er jeg lite opptatt av å drømme meg bort til sånne drømmesteder, jeg finner drømmen 2 min på sykkelfra der jeg bor.

Jeg syntes alt for mange virker nevrotiske i forhold til å nevne at de lar fisken leve, jeg er litt sliten av slike identitetshistorier.

Jeg legger til at mange av de fiskene som man slipper ut dør......

Det bildet av den tilberedte Havabboren (?) er for meg mye mer interessant og varmt enn alle bevisfotoene av hvor mange fisk man får.

Bare for å nevne det så syntes jeg dagens fiskefilmer er overfladiske og interiørmagasinaktige. Savner sjel og sinne!!!!!!!

Syntes også at den på død og liv være inne med kjendisene her på forumet er pateisk. Vedeer på at hadde Runar foret seg opp på jernstøv så hadde noen bekreftet at det er langt bedre enn fisk.!!! :D

 

 

Enig. Man gjør da alle mer eller mindre tanketomme ting i ungdommen. Havabborren på bildet er den nest beste fisken jeg har spist her til lands, knapt slått av den hjemmelaga klippfisken og bacalaoen til svigers i sommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, hva er populistisk med å hevde at å spise sjølfanget fisk er kjempeflott og utgangspunktet for å fiske?

Det blir for dumt å si det du sier.

Trendy å spise mat man fanger selv nå.....!? :rolleyes:

Problemet i dagens samfunn er at ærlighet blir forvekslet med å tro man er noe osv.

Det er jævlig synd.

Spesielt har forumer en tendens til å bli middelmådige slikke hverandre i ræva steder ;D

Hver gang noen skriver noe klokt og annerledes, bryter med det forutsigbare så skal man misforståes.

Men det er jo da det blir spennende.......

 

Tenker den fisken var god, er det ikke rart at alle de som får Havabbor her inne MÅ FREMHEVE AT DE SLAPP DEN UT!

 

Så forbannet lei av dette vaset, gi faen i å fisk da.

All ære til Runar Kabbe, technomusikk og fang og slipp måtte jo møtes en gang!

 

Jeg kommer til å drepe nesten alle Havbborene jeg får og gi bort til venner og kjente som ikke gidder å bruke mange timer på å fange de.

Den smaker jo så godt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg mest er at sportsfiskere smykker seg med fang slipp.

Det er nøytralt i beste fall med fang og slipp, for fiskene.

Man hjelper eller bidrar ikkenoenting med fang slipp, det er egentlig bare et symptom på at noe er stein galt.

Havbboren er kommet helt av seg selv til norge, og den formerer seg helt fritt.

Hva om vi ikke ville ha den her?

Hvem styrer naturen? Naturen?

Egentlig så gjør den det, den er selvdreven.

Innerst inne så føler jeg meg som et svin når jeg fisker for moro skyld. Det vil så når kåtskapen etter å bekrefte meg selv vinner over respekten til andre vesener, egentlig burde vi kun fiske for mat.

Men slik er det ikke og det aksepterer jeg også.

Det medfører i mitt tilfelle at jeg fisker for både mat og glede, eksempel på det er hvis jeg får en pen fisk og ser at den sitter løst da lar jeg den gå så fort som mulig.

Jeg må da for faen ikke knipse foto av den, noe så perverst! La nå noe være inne i hodet, overlatt til egen fantasi. Må folk befeste alt i dag? Jeg har da fanget så mange sjøørreter at jeg ikke har behov for å leke med de. Og får jeg fin fisk så blir den matfisk.

 

Så kommer det mange mener er hovedargumentet for fang og slipp, nemlig bestandshensyn.

Enkelt er det egentlig, sørg for friske gytevassdrag der du bor og fisk med måte.

Sjøøreten er ikke i faresonen pga stangfiske, det vet vi. Det kryr av sjøørret.

Havabboren er en utrolig marginalt fiska på art.

Tenk om snurpefiskere tok bilde av hvær makrell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot fiskebilder, langt i fra!

Men jeg vil foretrekke bilder av døde fisker.

Bilder av levende fisker som har blitt dratt opp kun for å glede egoet, det er latterlig.

Men det må sees, bildet må klarnes som elva etter flommen.

Jeg har en haug av bilder fra jeg var liten med fangster, om og om igjen kunne jeg se på og drømme meg tilbake til fighten.

Jeg hata å miste fisk, gjør det enda. Jeg elsker drapsøyeblikke, det er der respekten for byttet og deg selv er. Egentlig er selve sporten, kaste, fighten en greie som henger igjen fra overklassen. Fint at det er blit :)t tilgjengelig. Men for at fremdelses noen skal være finere enn andre så skaper utstyrsprodusenter og andre som profitter på nisjen nivåer og estetiserer en stil.

Velkledd i en pen elv, en camp med kokk. En helvetes masse fisk og ikke et kill.

Ikke et kill.

Ikke en fisker som fisker.  :)

For noe tull det er å drømme seg bort til firmaeide steder for å fange en fisk. For noe vas.

Vi burde heller gi på å lage bra steder her i Norge.

Men det er faen meg ingen som gjør en dritt.

Bekk etter bekk går til helvete samtidig som man leker seg med fisken.

 

Det blir for dumt, sorry men det gjør det.  :) :) :) :) :) :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mange faktisk ikke har egen meninger, det er forresten morsomt å ikke overredigere innlegg. Bare se hva som skjer.

Media har innflytelse på godt og vondt. I Kabbes tilfelle mest godt.

Ikke sant, så var det slike tilbakemeldinger som kom. Noen som føler seg truffer, eller mener jeg tar helt av!

No input no output.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også rimleg patetisk å påstå/anta at folk som har andre meiningar enn deg, ikkje har sine eigne meiningar, men slikkar dei såkalla " kjendisane " i ræva! ??? ???

 

Grow up!! >:(

Jo men fjellfisker, det er jo litt gjennomskuelig og "skjønt" når du påpeker spaghetti eksemplet til Kabbe. Nesten som et barn som får lov å hilse på en sirkusdirektør eller en alkoholker som er betalt for å gå rundt i et dyre/tegneseriekostyme.

Det er du som er infantil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marbakken!

 

Håpar du er ein av dei som likar å "piske" opp ein fruktbar diskusjon, og ikkje ein " besserwisser" som plasserar folk i dine båsar og veit alt best sjølv.

Det blir lite fisketid av å sitje slik å irritere seg over kva andre meiner ;) Då er du jo heller ikkje ein reell trussel for havabbor bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier mye MArbakken, og til og med noe vettugt innimellom, men når du lar det gå sport i nesten hvert innlegg å kommentere at du må spise havabbor, ja da kan du ikke forvente annet enn at jeg reagerer slik du sannsynligvis reagerer hver gang noen sier; "slapp den pent tilbake"....

Du er akkurat like bastant og ingorant ovenfor det motsatte, det har du jo vist gjennom dine innlegg.

Ikke noe galt i dine meninger, men vi må jo ikke tre holdninger nedover hodet på folk, ei heller du...er du ikke enig?

Men for guds skyld, vi har alle lov å uttale oss.

 

Og lenge leve de "interiøraktige videofilmene" (ihvertfall noen av dem).

Det blir som du lager musikk....du synest det er bra, men sikkert ikke kult om alle som ikke liker den skal hele tiden minne deg på at den er dritt og nullniks verdt.

For å få respekt må man yte andre det.... ;)

 

Og rart å rakke ned på mine og andre sine holdninger/synspunkter som å slikke ræv....du vet at det blir for teit å kommentere ytterligere.

HAr jo selv lest noen gode rævslikkere av dine fantastiske kunster med superflua sist vinter...du arresterte aldri dem som sa du var flink ???

 

Men la oss gå tilbake til tema: folk får vel spise så mye spaghetti de vil uten at du skal forventes på gatedøra deres med "moralens vokters" siste utg...

Ut å fang deg en bass nå...gleder meg til lærerik info :)

Jeg tar til meg alt...jeg vil jo tross alt lykkes jeg også.

 

Og hvis du er sulten på fisk, så kan jo jeg komme ned til deg en tur og vise enda mer effektivt småaurefiske, så får du fylt fryseren og samtidig gjort litt vettugt kultiveringsarbeid.....

2 fluer i et smekk/eller på ett kast om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fryser som pokker i ringene og isflakene driver rundt deg, da gidder ikke jeg fiske lenge. Da er det bare for å stagge fiskefeberen som du akutt kan få av og til. Gjerne etter en fiskefilm.

Mye bedre å stappe ovnen full av ved og kose seg med ett eller annet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fryser som pokker i ringene og isflakene driver rundt deg, da gidder ikke jeg fiske lenge. Da er det bare for å stagge fiskefeberen som du akutt kan få av og til. Gjerne etter en fiskefilm.

Mye bedre å stappe ovnen full av ved og kose seg med ett eller annet da.

 

idag var jeg en tur nedi lågen og sjekket...harren den vaket den....så jeg tror jammen jeg skal pakke fram igjen utstyret jeg og prøve litt til....igår lå det minst 10cm med snø her...hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det er så vanskelig å få trådene litt mer dyptpløyende. Jeg ønsker rett og slett å få litt meninger frem, det er forunderlig hvor lite rom det er for slike retninger.

Det er så viktig å være enig hele tida virker det som.

Personlig syntes jeg trådene er tamme uten litt diskusjoner.

Det er nesten facistisk å skulle ha en grense for hva som skal tilates på en tråd om Havabbor.

Det er jo med å begrense potensialet.

Og det er jo kjernen i hva jeg skriver om, det trause og trygge skal dekke over. Hele tiden.

Så kjedelig det er.

Jeg liker også rapporter og bilder og sånt, uten ville forumet død. Men hvorfor er det så galt om jeg eller noen andre har noen litt skeive kommentarer. Jeg vet nemlig at jeg treffer noen punker her og der.

Jeg har fiska såpass masse at jeg vet hva jeg prater om.

Nettopp fordi jeg brenner for denne hobbyen på dets mange aspekter har jeg disse meningene.

Jeg registrer en dalende interesse rundt omkring for nærnatur og miljø, og her burde det være rom for annet enn bare tips og bilder.

 

Og Stig, det er litt merkelig av deg å hugge til fordi jeg forteller om mine syn på ting, det du skriver blir bare bekreftende på hva jeg tenker.

Det er akkurat som om du må speilvende mine argumenter slik at de treffer meg, det er et retorikktriks og egentlig ikke noe argument.

 

Grunnen til at jeg mener bla dette om fang og slipp er fordi det kryr av amatører som ikke er for fang og slipp basert på egen kunnskap eller erfaring. Kun fordi media og kjendisfiskere har hjernevasket dem. Sorry men det er ofte slik.

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mange Lenth kopister det er rundt omkring. Og jo det er nydelig at folk blir fluefiskeinteresserte, men hva med meg som holdt på lenge før det ble trendy. Hadde jeg tatt feil når jeg feira fangstene med å kakke de i huet? Hvordan kunne det være feil når vi samtidig brukte høstkveldene på sykla til bekkene å sjekke om alt var i orden. Gikk jeg i for billig klær også, skulle man se ut som dressmannmannen når man fiska, skulle man kysse fisken, eller filme og ta bilde av den. Og hva var galt med sjuerstanga, jeg kunne fiske når det ikke klekka. Jeg skjønte at dette var noe øvre middelklassefaenskap. Jeg er drittlei tørrfluefilmer. Hvor er dybden og alvoret, hvor er engasjementet og formidlingen av viktigheten av å få barna ut i skauen. Selv om det bare er med markstanga.

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

Det skaper en fallhøyde og mange unnskylder seg fordi de fisker med andre metoder.

Jeg vil fremme naturopplevelsen, naturdeltakelden, ansvaret som naturbruker, gleden i å fiske, drepe byttet, spise byttet, og ikke minst få bort puristeriet i fluefiske. Fluefiske er et kunstagn fiske akkurat som haspelfiske med sluk. Hverken mer eller mindre.

Det er altfor mange illusjoner i denne sporten, jeg har fiska så mye med disse fluestengene at jeg ser på det som viktig å bekjempe det teite skillet folk har mellom metoder.

Tenk at magasiner og dvd utgivelser der opptakene er gjort på steder det er så lett å få fisk at det er komisk. Tenk at disse manipulerende tullegreiene skal få formet tankene man har som fisker. Jeg føler meg skyldig hver gang jeg dreper en fisk. Spesielt Havabbor........

Fisket slik det blir fremstilt er sterilt som en kanyle fra apoteket, det er friksjonsfritt og repeterende.

Hvor er poesien som skildrer møtet med naturen, møtet med opplevelsen, erkjennelsen av noe viktigere enn om den ble tatt på dead drift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mange Lenth kopister det er rundt omkring. Og jo det er nydelig at folk blir fluefiskeinteresserte, men hva med meg som holdt på lenge før det ble trendy. Hadde jeg tatt feil når jeg feira fangstene med å kakke de i huet? Hvordan kunne det være feil når vi samtidig brukte høstkveldene på sykla til bekkene å sjekke om alt var i orden. Gikk jeg i for billig klær også, skulle man se ut som dressmannmannen når man fiska, skulle man kysse fisken, eller filme og ta bilde av den. Og hva var galt med sjuerstanga, jeg kunne fiske når det ikke klekka. Jeg skjønte at dette var noe øvre middelklassefaenskap. Jeg er drittlei tørrfluefilmer. Hvor er dybden og alvoret, hvor er engasjementet og formidlingen av viktigheten av å få barna ut i skauen. Selv om det bare er med markstanga.

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

Det skaper en fallhøyde og mange unnskylder seg fordi de fisker med andre metoder.

Jeg vil fremme naturopplevelsen, naturdeltakelden, ansvaret som naturbruker, gleden i å fiske, drepe byttet, spise byttet, og ikke minst få bort puristeriet i fluefiske. Fluefiske er et kunstagn fiske akkurat som haspelfiske med sluk. Hverken mer eller mindre.

Det er altfor mange illusjoner i denne sporten, jeg har fiska så mye med disse fluestengene at jeg ser på det som viktig å bekjempe det teite skillet folk har mellom metoder.

Tenk at magasiner og dvd utgivelser der opptakene er gjort på steder det er så lett å få fisk at det er komisk. Tenk at disse manipulerende tullegreiene skal få formet tankene man har som fisker. Jeg føler meg skyldig hver gang jeg dreper en fisk. Spesielt Havabbor........

Fisket slik det blir fremstilt er sterilt som en kanyle fra apoteket, det er friksjonsfritt og repeterende.

Hvor er poesien som skildrer møtet med naturen, møtet med opplevelsen, erkjennelsen av noe viktigere enn om den ble tatt på dead drift....

 

 

Ser man det ja, her kjenner jeg mer igjen med refleksjoner som når meg.

Men ikke spaghetti kritikk....dette blir mer nyansert og fullt ut forståelig og tro det eller ei; spiselig :)

Vi legger denn tullballen død...var bare viktig for meg å synse noe tilbake mot dine litt, for meg, populistiske utsagn...for jeg synest det er nesten mer pop nå å kakke en abbor enn å slippe den ut igjen.

 

men alll poesi og naturskjønnhet er hilser vi velkommen, enten fisken spises rundt bålet, eller slippes tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alt være så perfekt, se på tøyet vi går i! Ser jo faen ikke ut he he.

Litt gøy å skrive impulsivt og sensurfritt.

Ikke ta alt for god fisk.

Må bare av og til

 

Marbakk - generelt sett synes jeg du skriver mye vås, også her, men jeg har tatt meg tid til å lese de siste innleggene dine likevel - til tross for at de kommer tettere enn rådyrlort.  Det i seg selv er litt fjollete. Å skrive 3-4 innlegg på rappen, som i tillegg er lange, innebærer kun at mesteparten av poengene (i den grad det er noen) forsvinner.  Når det er sagt - jeg er faktisk svært enig i den røde tråden i de siste innleggene dine.  For meg fremstår hypingen rundt C&R med silkehansker på enkelte fiskeslag og fiskestørrelser som det reneste fjolleri - i hvert fall i sjøen, og denne understrekingen av at fisken fremdeles svømmer og er lykkelig er noe av det mest hyklerske jeg ser.  Enten fisker man, eller så lar man være.  At man ikke skal ta fisk man ikke har behov for, eller ta store fangster ut av et sårbart vann eller vassdrag, er en selvfølge.  I sjøen, med fluestang, hvor fangsten kanskje er en håndfull HA i løpet av et år, er C&R-fokuset intet mindre enn latterlig.  Dessuten tror jeg de fleste (ikke alle) faktisk ljuger på seg å være langt mer "vennlige" enn de faktisk er.  Ikke at det gjør meg noe, men det blir dobbelt dumt.  Så til tross for at det virker som du går på billig speed i de siste innleggene dine - jeg er enig i det meste av det du her skriver.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...