Gå til innhold

Innlegg tatt ut fra HA tråden


marbakken

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig vekk følelsen av at du har et stort behov for å fremheve deg selv Marbakken. Hvor alle vi andre mennesker som gjør en ting blir del av en "mal" basert på fluekjendiser og C&R. Jeg trenger vel ikke å nevne for deg at trenden generlt innne fiske er å trekke ut på bankene trekke alt fra 200kg til mange tonn fisk og knerte alt man får. JEg tør også påstå at majoriteten av slukfiskere kakker mesteparten av fisken de får, og på den måten så tilhører de altså den eksklusive "kakke eliten" du definerer deg selv i. Sneversynt selvopphøyelse er noe av det verste jeg vet, og det har jeg vitnet i mange av dine poster, samtidig som du nærmest tørster etter å få igang hensiktsløse debatter. Kan ikke du innfinne deg med at folk her har forskjellige ønsker med fangstene sine, og at dette du nå tar opp har vært oppe til diskusjon massevis av ganger tidligere. Trodde du virkelig at du var unik ved å starte denne tråden også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Tenk hvor mange Lenth kopister det er rundt omkring. Og jo det er nydelig at folk blir fluefiskeinteresserte, men hva med meg som holdt på lenge før det ble trendy. Hadde jeg tatt feil når jeg feira fangstene med å kakke de i huet? Hvordan kunne det være feil når vi samtidig brukte høstkveldene på sykla til bekkene å sjekke om alt var i orden. Gikk jeg i for billig klær også, skulle man se ut som dressmannmannen når man fiska, skulle man kysse fisken, eller filme og ta bilde av den. Og hva var galt med sjuerstanga, jeg kunne fiske når det ikke klekka. Jeg skjønte at dette var noe øvre middelklassefaenskap. Jeg er drittlei tørrfluefilmer. Hvor er dybden og alvoret, hvor er engasjementet og formidlingen av viktigheten av å få barna ut i skauen. Selv om det bare er med markstanga.

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

Det skaper en fallhøyde og mange unnskylder seg fordi de fisker med andre metoder.

Jeg vil fremme naturopplevelsen, naturdeltakelden, ansvaret som naturbruker, gleden i å fiske, drepe byttet, spise byttet, og ikke minst få bort puristeriet i fluefiske. Fluefiske er et kunstagn fiske akkurat som haspelfiske med sluk. Hverken mer eller mindre.

Det er altfor mange illusjoner i denne sporten, jeg har fiska så mye med disse fluestengene at jeg ser på det som viktig å bekjempe det teite skillet folk har mellom metoder.

Tenk at magasiner og dvd utgivelser der opptakene er gjort på steder det er så lett å få fisk at det er komisk. Tenk at disse manipulerende tullegreiene skal få formet tankene man har som fisker. Jeg føler meg skyldig hver gang jeg dreper en fisk. Spesielt Havabbor........

Fisket slik det blir fremstilt er sterilt som en kanyle fra apoteket, det er friksjonsfritt og repeterende.

Hvor er poesien som skildrer møtet med naturen, møtet med opplevelsen, erkjennelsen av noe viktigere enn om den ble tatt på dead drift....

 

 

Du mener ikke seriøst at Lenth står bak C&R trenden, ELLER at det er mange fluefiskere som kopierer ham???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg mener bla dette om fang og slipp er fordi det kryr av amatører som ikke er for fang og slipp basert på egen kunnskap eller erfaring. Kun fordi media og kjendisfiskere har hjernevasket dem. Sorry men det er ofte slik.

F

 

For det finnes ingen amatører som kakker fisk mener du? Her har man to alternativer, slipp ut eller kakk, hvor stor grad av hjernevasking tror du foregår innenfor et felt hvor de fleste er enige i å være uenige? Hva er nå forøvrig galt med å ha idealer man følger? Hvorfor kan man ikke få gjøre som man vil uten at tåkelagte hoder kommer og trekker opp debatten gang på gang på gang.

 

Du gjemmer deg bak en drivkraft om å ha nærheten til naturen sentral i innleggen dine, når det eneste jeg klarer å lese er gjentagende argumentering for at du skal få lov å kakke fisk. Mon tro hvem som EGENTLIG har dårlig samvittighet, mon tro hvem som EGENTLIG er hjernevasket når man trenger å unnskylde hva man gjør med fisken slik som du gjør, uavhengig om man kakker eller slipper. Jeg vet du selv føler at du beriker dette forumet ved å dra opp C&R debatten, selv ditt nærvær i forumet bør spre ærefrykt i alle oss andre brukere... Faen mann du har IKKE funnet opp hjulet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg mener bla dette om fang og slipp er fordi det kryr av amatører som ikke er for fang og slipp basert på egen kunnskap eller erfaring. Kun fordi media og kjendisfiskere har hjernevasket dem. Sorry men det er ofte slik.

F

 

For det finnes ingen amatører som kakker fisk mener du? Her har man to alternativer, slipp ut eller kakk, hvor stor grad av hjernevasking tror du foregår innenfor et felt hvor de fleste er enige i å være uenige? Hva er nå forøvrig galt med å ha idealer man følger? Hvorfor kan man ikke få gjøre som man vil uten at tåkelagte hoder kommer og trekker opp debatten gang på gang på gang.

 

Du gjemmer deg bak en drivkraft om å ha nærheten til naturen sentral i innleggen dine, når det eneste jeg klarer å lese er gjentagende argumentering for at du skal få lov å kakke fisk. Mon tro hvem som EGENTLIG har dårlig samvittighet, mon tro hvem som EGENTLIG er hjernevasket når man trenger å unnskylde hva man gjør med fisken slik som du gjør, uavhengig om man kakker eller slipper. Jeg vet du selv føler at du beriker dette forumet ved å dra opp C&R debatten, selv ditt nærvær i forumet bør spre ærefrykt i alle oss andre brukere... Faen mann du har IKKE funnet opp hjulet på nytt.

 

Hvis det er noe som kalles "for og tre dine meninger ned over huet på folk" ( det er nemelig det man blir beskyldt for her inne når man har noe vittaugt og komme med ;)

 

så synes jeg du klarte det meget bra :)

 

Amen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg mener bla dette om fang og slipp er fordi det kryr av amatører som ikke er for fang og slipp basert på egen kunnskap eller erfaring. Kun fordi media og kjendisfiskere har hjernevasket dem. Sorry men det er ofte slik.

F

 

For det finnes ingen amatører som kakker fisk mener du? Her har man to alternativer, slipp ut eller kakk, hvor stor grad av hjernevasking tror du foregår innenfor et felt hvor de fleste er enige i å være uenige? Hva er nå forøvrig galt med å ha idealer man følger? Hvorfor kan man ikke få gjøre som man vil uten at tåkelagte hoder kommer og trekker opp debatten gang på gang på gang.

 

Du gjemmer deg bak en drivkraft om å ha nærheten til naturen sentral i innleggen dine, når det eneste jeg klarer å lese er gjentagende argumentering for at du skal få lov å kakke fisk. Mon tro hvem som EGENTLIG har dårlig samvittighet, mon tro hvem som EGENTLIG er hjernevasket når man trenger å unnskylde hva man gjør med fisken slik som du gjør, uavhengig om man kakker eller slipper. Jeg vet du selv føler at du beriker dette forumet ved å dra opp C&R debatten, selv ditt nærvær i forumet bør spre ærefrykt i alle oss andre brukere... Faen mann du har IKKE funnet opp hjulet på nytt.

 

Amen er ordet ja!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått over til å bli en marbakken must die tråd.

Jeg mener det jeg skriver og tilbakemeldinger av typen "ikke tro du er noe" er helt forventet og fremhever mange av mine argumenter på en også forventet måte.

Lenth er ansvarlig for mange påtatte fluefiskeholdninger ja.

Jeg har aldri påpekt noe originalt med å snakke om fang og slipp, jeg har derimot forsøkt å skrive fra mitt ståsted. Noe ikke alle gjør.

Det kryr av amatører som kakker fisk, og der kryr av amatører som slipper ut fisken.

Amatøren som kakker fisken er ærligere og mer original enn den identitetssøkende nyfluefiskeren som innerst inne føler seg lurt når han slipper ut fisken. Det er ikke sammenheng lenger.

Vi snakker ikke sportsfiske kontra næringsfiske. Men sportsfiske uten kakking er og blir en sport uten sjel. Ja akkurat som blodfattige spillelister på folks ipoder.

Jeg tørster etter en forståelse av at et framtids fiske/natursyn ikke blir bra om enn fjerner utgangspunktet for å fiske eller at man endrer naturen til et slags sted for egodyrkelse. Det er mer ego å slippe ut fisken, men det er ikke helt enkelt å forstå.

Jeg har ingen problemer med mitt eget fiske, det eneste må vel være at jeg mer og mer heller mot å fiske mindre. Fordi det å fange fisk må være i tråd med at man tenger fisken. Jo det er en stor verdi i å fange og spise sin egen fangst. I norge er det mulig å gjøre det.

Fang og slipp er et forferdelig ideal, det er bunnløst idiotisk. Det er derimot noe helt annet å betrakte fisken uten å se på den. Zen kanskje?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått over til å bli en marbakken must die tråd.

Jeg mener det jeg skriver og tilbakemeldinger av typen "ikke tro du er noe" er helt forventet og fremhever mange av mine argumenter på en også forventet måte.

Lenth er ansvarlig for mange påtatte fluefiskeholdninger ja.

Jeg har aldri påpekt noe originalt med å snakke om fang og slipp, jeg har derimot forsøkt å skrive fra mitt ståsted. Noe ikke alle gjør.

Det kryr av amatører som kakker fisk, og der kryr av amatører som slipper ut fisken.

Amatøren som kakker fisken er ærligere og mer original enn den identitetssøkende nyfluefiskeren som innerst inne føler seg lurt når han slipper ut fisken. Det er ikke sammenheng lenger.

Vi snakker ikke sportsfiske kontra næringsfiske. Men sportsfiske uten kakking er og blir en sport uten sjel. Ja akkurat som blodfattige spillelister på folks ipoder.

Jeg tørster etter en forståelse av at et framtids fiske/natursyn ikke blir bra om enn fjerner utgangspunktet for å fiske eller at man endrer naturen til et slags sted for egodyrkelse. Det er mer ego å slippe ut fisken, men det er ikke helt enkelt å forstå.

Jeg har ingen problemer med mitt eget fiske, det eneste må vel være at jeg mer og mer heller mot å fiske mindre. Fordi det å fange fisk må være i tråd med at man tenger fisken. Jo det er en stor verdi i å fange og spise sin egen fangst. I norge er det mulig å gjøre det.

Fang og slipp er et forferdelig ideal, det er bunnløst idiotisk. Det er derimot noe helt annet å betrakte fisken uten å se på den. Zen kanskje?

 

 

 

 

Er du vegeterianer marbakken? ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig med verdensvante bedrevitere som ALDRI tar feil og kun ser at fra sitt eget stå sted! Disse trenger verden flere av!  :P

 

Mange av disse hater alt som er/blir kommersielt f.eks: "jeg digga Cash helt til alle begynte å høre på det". De viktigste er å være orginal uansett hva det vil innebære.  Hater skatt, vet alt, hadde bare alle gjort som meg........

 

Herlig Herlig!

 

DF  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin, jeg gjemmer meg ikke bak noe, jeg er derimot åpen om hva jeg mener. Det er du som er feig, først når andre har skrevet noe de er opptatt av så finner du en åpning til å slenge dritt.

Drrivkraften min er at vi er på feil spor, vi vet jo alle at naturen er på vei ned. Da nytter det ikke å tro at alt er i orden fordi man slenger fisken tilbake, er det vanskelig å forstå?

Jeg tror ikke jeg beriker forumet, det er det du som må hevde at jeg tror. Og det at du må komme med slikt typisk norsk vas det er jo ihverfall ikke berikende. Jeg har ikke funnet opp fang og slipp ideen og heller ikke er det bare fang og slipp jeg snakker om. Du må føle deg truffet, ja svært truffet.

Folk som kakker fisken og fisker med en kjærlighet og forståelse av naturen er i nærvær. De som leker med naturen og må vise det. Det er ofte de som må ta bilder av det de gjør eller fortelle om det.

Det er noe annet, helt greit men det er noe annet. Og ja jeg mener det er for enkelt å havne der, fordi man leser om det, ser filmer om det, du skjønner dette?

Du kaller meg for et tåkelagt hode......hm. Det syntes jeg du bør vurdere opp mot deg selv.

Kakk en fisk og du blir frisk, slipp en fisk og du blir enda griskere.

Slipp en fisk og du blir grisk, kakk en fisk og du blir friskere.

Hjelp fisken til å få nye biotoper og du fortjener å høste.

Amen, skriver dere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørster etter en forståelse av at et framtids fiske/natursyn ikke blir bra om enn fjerner utgangspunktet for å fiske eller at man endrer naturen til et slags sted for egodyrkelse

 

Alle digger jo egodyrkere!! Hvis fluefiskere får samme status, er vi jo på rett vei!!  ;D

 

Lars Monsen = EGO  Hva har han gjort for fellesskapet? Hvilke barn skal betale hans pensjon da han blir eldre?

Polfarerne = EGO. Hva har de gjort. Bortsett fra å bruke all sin tid, trening og overskudd på noe som kun gagner dem selv?

Fjellklatrerne = EGO. Visstnok er de flinke, tøffe og godt trente. De som kommer seg til toppen av Mount Everest. Men så?? Kun søppel (og noen lik)som ligger igjen etter dem der oppe.

Toppidrettsutøvere = OSV..OSV..OSV..

 

Skal man vrikelig gjøre en god gjerning burde vi vel alle brukt fritiden våres hos frelsesarmeèn, Voksne for Barn, Gatebarnas far, Røde Kors osv. Jeg tror ærlig talt ikke verdenen blir noe bedre sted om vi velger å slippe ut fisken eller ikke!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven for innlegg, skal si det er fart på tastaturene !

En amatør i vår verden er en nybegynner som ikke har fiska mange år. Det blir fisk til barnebarna våre også, kanskje til og med fisk uten deformerte kjever.

De som slipper ut fisk fra dag en vet ikke hva fiske(eller hvorfor de fisker) er og kommer heller ikke til å være interesserte så lenge. Mnge begynner med andre hobbyer når de begynner å kjede seg.

Jeg vet ikke hvordan alle andre føler det, jeg vet hvordan JEG føler det og det er mitt eneste utganspunkt.

 

Dette handler ikke om at jeg skal være original, men at det er trist at så mange gjør det de gjør fordi de blir lurt. Er dere ikke enige i det. Joda, det er sikkert gøy å få en ørret som en annen dro opp to dager tidligere, nesten prostituerte disse ørretene.

Jeg digger J Cash samme faen hvor mange andre som digger han, bedre det enn at de hører på PINK.

Drammensfiskeren, du kan heller skrive noe spennende enn å være en sånn klovn som bare geiper fra utsida.

Jeg er ikke vegetarianer. Men jeg liker grønnsaker :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, det er helt sant at disse ekstremindividualistene ikke direkte bidrar til et bedre samfunn. På en måte gjør de det også, de påvirker folk til å tenke samt barn få lyst til å stikke ut i naturen.

Og det er jo bedre enn å stikke ut på plata.

Egoismen er enorm i vår verden, jeg er ego og de fleste andre er det også.

Det som er trist med fang og slipp er den enorme oppmerksomheten det har fått.

Det er jo bare et symptom på fremmedgjøring til naturen, det er trist at ikke flere gir uttrykk for at de ser det.

Det å gjøre noe for naturen, det er sjelden kost det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mye vi kunne ha gjort i næromådene vi bor i .

Kunne skrivt ned på en liste hvile problemer naturen har.

Men nei det gidder vi ikke, vi bryr oss ikke dypt nok om framtida eller naturen.

Vi definerer oss selv på helt andre måter, som fks å slippe ut ørreten. Å så fin den var, sikkert over kiloen!

Hvem faen bryr seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorm oppmerksomhet det har fått. Fremmedgjøring til naturen. Hjernevasking. Hjelpes. Hvor tar du det fra? Hva er det du har sett jeg og andre ikke har fått med oss?

 

Kan jeg jo fortelle hvorfor jeg begynte med det så jeg ikke bare geiper fra utsida. Begynte med c&r først et par år etter at jeg begynte å fiske med flue. Ikke fordi Lars Lenth eller andre "smådjevler" har hjernevasket meg til å begynne med det. Men nettopp fordi jeg ble "kjent med" naturen på min måte, tok mine valg!! Ikke kom her og fortell meg noe annet. Og at vi leker med naturen? Joda, det kan nok stemme. Men det gjør du også. For mat kan du fortsatt få kjøpt på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt sikkert er at mange driver med c&r uten at de helt vet hvorfor, annet enn at de har sett andre gjøre det, og fått forståelse for at det er slik vi hever oss over mark/sluk fiskerne  ;D

Selv fisker jeg stort sett kun brunørret i elv, og siden ingen av elvene jeg fisker i har en solid stamme av storvokst ørret så velger jeg å sette de fiskene jeg får ut igjen.

Jeg kverker gladelig fisk, siden jeg syntes det er god mat, men da holder jeg meg til fjellvann med god bestand av ørret.

Det finnes mange slike vann, så i løpet av en helgetur kan jeg hamstre inn det jeg vil ha av matfisk for resten av året, uten å ha dårlig samvittighet.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mye vi kunne ha gjort i næromådene vi bor i .

Kunne skrivt ned på en liste hvile problemer naturen har.

Men nei det gidder vi ikke, vi bryr oss ikke dypt nok om framtida eller naturen.

Vi definerer oss selv på helt andre måter, som fks å slippe ut ørreten. Å så fin den var, sikkert over kiloen!

Hvem faen bryr seg.

 

For det første min gode mann så er det mange som tross alt gjør noe for naturen i nærmiljøet :)

Og for det andre bryr jeg meg når mine kompiser ringer å sier de har fått fisk på kiloen. Det gjør meg glad. Da vet jeg de har hatt en fin opplevelse. Det finnes mange grunner til å slippe fisken på igjen. Gleden av å se den svømme tilbake synes jeg er stort. Fisken her er ofte heller ikke fin matfisk. Dra fisken hjem, putte den i frysen og kaste den om et år har jeg gjort nok. Har til og med brukt flott ørret til hummeragn. Man må bruke det man høster av naturen er mitt motto her og fisker du ofte spiser du aldri i livet opp all fisken du får.

I alle fall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det at du begynte med fang og slipp var kanskje fordi du utviklet en slag høyere kjærlighet til faisk og natur. Men da anbefaler jeg at du tenker litt dypere gjennom det.

1 fisken du stolt lander selv er ren og sunn og ingen fraktkostnader, du blir glad av den

2 fang og slipp begynte du sikkert med pga personlige issuer, men hadde du gjort det uten media? Sorry mate..

3 du skal være stolt om du lander en matfisk, og selvfølgelig slipper man ut fisk man ikke trenger,

4 jeg har merket en rar følelse i meg når jeg bare fisker for moro. Det er jo ikke bare for moro, det er jo en stor opplevelse og alt det der.

Men jeg mener altså at opplevelsen er "riktigere" når man stagger seg. Og i mitt tilfelle blir fiskeopplevelsen rettferdiggjort når man spiser fisken, for meg er det en stor verdi i å kunne gi bort villfisk til familie og venner. Har også akseptert penger for maten.

Men det er ikke motivet, men en blakk musiker trenger alt som dukker opp.

Jeg respekterer andres meninger, syntes bare det er så homogent i fiskemiljøene.

Det som har skjedd tror jeg er at alt fokuset fra kjendier på hvordan man skal fiske har påvirket mange uten at de er klar over det. Holdninger som gradvis trenger seg inn i huet på oss, det er jo bevist at blir du eksponert for popcorn iunder en filmvisning, disse 1/3 sek med bilde atv popcorn så kjøper folk det.

Sannheten er nok slik at haadde ikke fang og slipp hysteriet dukket opp(mange tjener penger på det også) så ville de fleste av oss drept flere fisk. Det morsomme er at det ikke vill vært så stor forskjell, rent bortsett fra at noen elver har fått større fisker. Det er jo også en smak som vi er påvirket til å tro e bedre enn et fiske der opplevelsene totalt er større. Dessuten så ville ikke sjansen for å få fisken en annen har fisket og sluppet ut vært så stor.

Før så slapp man ut de små eller de som ikke egnet seg til mat. I dag blir man skjelt ut om man tar fisk med seg hjem. Det er underlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo der Godsmack, mange vet ikke hva de driver med. Det er mange steder eller situsjoner der det å slippe tilbake fisken er gjevt og flott. Forskjellen for meg er når det er utganspunktet for å fiske. At man ikke drar ut for annet enn å lure og kjøre fisken, jeg opplever det som unødvendig. Jeg digger å lande fisk som skal veies og nytes.

Jeg vil nesten heller ha fiska ørret til hummeragn enn å målretta kun fiske for å sette den tilbake. Høres sykt ut, men de ørretene ga kanskje hummer også ha ha.

At det er folk som gjør noe i naturen som er bra, noen er det men skulle vært mange flere. Det er vanskelig å få folk på det kjøret.

Jeg har ingen spesielt stor glede av å se fisk svømme tilbake, den svømte jo i elva før du kom å dro den på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enten Marbakken kverrulerer du for "moro" skyld, eller så er du så ignorant og lite opptatt av hvordan fremtidige naturressurser "ser" ut. Drevet med C&R siden tidlig 80-tallet, men da på grunn av at mange bestander er sårbare. Tar opp fisken til dags dato der det er "kultiveringsmessig" riktig. Slutte å fiske gjør jeg aldri, og jeg har jobba med kultivering for at sånne seg DEG faktisk har noe å fiske etter... Og oppfordre til massedrap bare for å gjemme seg bak eget ego og påtatt kvasi-naturromantikk står det 0 respekt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...