Gå til innhold

NZ


JonnyB

Anbefalte innlegg

Hei Roger!  :)

 

Bor du fast i NZ?

Har du testet Mangatutu? Little Waipa (spring creek)? Og hva med hele King Country området? Hvis du kjører litt så har du mange muligheter. Waihou er ikke så langt unna.

 

Hvis du kjøper boka til John Kent så skal du se at du har enorme muligheter rundt Hamilton.

 

Jeg bor selv i Pukekohe, ca. 1-1.5 times kjøring fra deg. Hvis du fortsatt er i Hamilton så kan vi sikkert få til noe  ;).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tmags

 

Ja bor fast i Hamilton, har ikke fått fisket noe enda her på nord øya enda.

Men har vært sett på en del elver her i område jeg har kunnet sykkle til, men det har ikke vært det helt store.

Så for øyebliket har jeg ikke bil.

 

Ja har sett det er mye elver når jeg har flydd over der med helikopter.

Visst du gir meg et hint om noe så er jeg med lett, med forbehold om at jeg har fri.

 

Roger

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, litt nysgjerrig. Hva er det dere driver med på NZ? jobb, skole? Har kun en tur på sørøya. Arbeidsmarkedet virker ikke særlig posistivt i forhold til Norge, med mindre man er godt utdannet eller er fiskeguide.

 

Når kommer oppfølgeren til Ørretjeger`n Nordøya?

 

Hilsen en med superfiskeabstinens 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn som bor her studerer. Jeg driver for meg selv, men jeg kjenner faktisk ingen andre nordmenn som jobber her nede. De er studenter som kommer og går. Det er en pensjonert forfatter som bor i Norsewood (oppkalt av nordmenn), og han er den eneste "stasjonære" nordmannen jeg kjenner. Even Rise flyttet som kjent til Australia pga. kjærligheten. Kjenner et par svensker...

 

Det er lett å få jobb hvis man har den rette utdanningen. Det er opprettet såkalte "shortlists" av yrker, og passer man inn der får man opphold rimelig kjapt. For det meste helsepersonell, ingeniører, lærere, landbruksfag, etc. http://www.immigration.govt.nz/templates/custom/SearchskillshortagesPopup.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b17CCA408-8572-4E07-80EB-26FAC203D4F7%7d&NRORIGINALURL=%2fmigrant%2fstream%2fwork%2fskilledmigrant%2fLinkAdministration%2fToolboxLinks%2fessentialskills%2ehtm%3flevel%3d2&NRCACHEHINT=Guest&level=2

 

Lønnsmessig er det selvfølgelig en del dårligere enn Norge, men allikevel har vi råd til mer "luksus" her. I Norge har det gått sport i å kreve så mye penger som mulig for det aller meste. Ett eksempel er registrering av bil. Når du kjøper bil her fyller du ut et salgsskjema i to deler, en til selger og en til kjøper. Begge levere det på postkontoret. For selger er det gratis, kjøper betaler ca. 50 kroner. Omregistreringen er ferdig!

Og bilene er selvfølgelig utrolig mye billigere enn i Norge. En 2005 Mondeo som har gått 130' kan du få til 50.000 norske. En 2004 Landcruiser (5-seter selvfølgelig) får du til 120.000 norske.

 

Hver gang jeg spiser biff er det kun indrefilet (ca. 120 kroner kiloen fersk). Frossen mat kjøper vi aldri, da selv NZ svar på REMA 1000, Pak'n'save har en ferskvaredisk som overgår selv de beste Ultra butikker. Pak'n'save ja; konseptet er at ved å pakke ned varene i bæreposen selv så kan du handle billige matvarer. Alle andre butikker pakker for deg. Merkelig at de har råd til det i et "fattig" land som NZ og ikke i Norge...

 

Mer fritid har jeg også. Tror det er en litt mer "laidback" holdning her. Og fisket kan ikke sammenlignes med Norge. Verken i fersk- eller saltvann. Jegere kan jakte hjort, geit, kalkun, hare, kanin, +++ hele året. Etc etc

 

Det er også en del som ikke er bra:

Fartsgrense på landevei er 100 km/t. Høres fint ut men NZ har en skremmende ulykkesstatistikk.

Kriminaliteten er mye høyere enn Norge. Det er noe turistbrosjyrene aldri nevner. Men jeg ville faktisk latt være å overnatte i bilen langs veier på Nordøya. Det er ikke trygt. Årsakene slik jeg ser dem er:

Fattigdom. NZ har en merkbar og synlig populasjon som lever under fattigdomsgrensen. Fenomenet er størst blant Maori og innvandrere fra stillehavsøyene.

Alkohol: Det er meget "løs" alkoholpolitikk i NZ. Latterlig liberal! Vin og øl får du kjøpt nesten overalt, og det er billigere enn vann. Promillegrensen er slik at du kan være god og brisen og allikevel være under grensen. (uoffisielt 3 øl den første timen og en øl hver time etter det...)

Narkotika: Pseudoephedrin har til nå vært vanlig i de mest populære forkjølelsesmedisinene. Av dette kan man lage Metaamfetamin forholdsvis enkelt, og det har blitt gjort til de grader! Nå er det lovendringer på gang, og da får vi se om det hjelper. Marihuana florerer, og mange har egne planter/plantasjer. Andre narkotiske stoffer er også vanlig.

 

NZ er et forholdsvis fattig land etter OECD standard, og har derfor begrenset kapasitet til å ta tak i disse problemene på en skikkelig måte. Mye er basert på frivillig arbeid. Men utviklingen er positiv.

 

Dette er ikke for å skremme, men jeg synes det er viktig at man er klar over det. Sørøya har mye mindre folk (ca. 800.000. Auckland alene har 1.4 mill) så der er fenomenet mindre.

Når det er sagt så har jeg i løpet av 7 år kun opplevd en "incident". Det var et innbrudd i bilen min som sto parkert like ved en landsby midt i skoleferien. De tok 40 dollar i mynt, og lot alt annet være. Senere så jeg 5-6 gutter i  byen med hver sin iskrem og meget fornøyde uttrykk. Så jeg tror det gikk til et godt formål.

 

Som sagt ett tilfelle, og det til tross for at ett av mine favorittområder er nesten mitt i hovedkvarteret til "Black Power", en beryktet gjeng i NZ (hovedfienden til Mongrel Mob  :o ...).

 

Tips er:

Vis respekt!

Smil og si hei.

Snakk med folk, og spør hvis du er usikker.

Følg ALLE regler og ALLE skilt. (Private Property etc. SPØR! Så går det sikkert greit allikevel)

Ikke kødd med Maoriene! Se første og andre tips.

 

Det kan også være en fordel å lese litt om kjørereglene her nede. De har et par ullykkesfeller, hvis man ikke kjenner dem. F.eks. har du vikeplikt hvis du skal svinge til venstre, og det kommer en bil imot som også skal til venstre.

 

For MEG er NZ et utrolig godt land å bo i. Det positive er så utrolig mye sterkere i hverdagen enn det negative. Jeg har prøvd et par ganger nå å bo i Norge, men jeg har innsett nå at jeg ikke klarer å være vekk fra NZ for lenge av gangen.

 

Ørretjeger'n Part Deux? Jeg vet ikke helt. Det blir antagelig et samarbeid med en annen fyr, og da blir det nok heller en mer internasjonal greie ser det ut til.

 

Beklager all skriblingen, men det er søndag formiddag og kaffen var så altfor sterk  ;D.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er dårlig gjort Tore, faktisk direkte ufint.

Selvfølgelig ekstra smertefult da det ikke blir noe tur på meg i år :'( :'(

 

Det så jo ut som en ganske hyggelig plass det der.... viser vel ganske klart at det ikke kun er Sørøya som er verdt et besøk. :o Håper du kommer med flere bilder utover sesongen.

 

Blir det noe lengre turer på deg i år, eller holder du deg oppe i nord?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er dårlig gjort Tore, faktisk direkte ufint.

Selvfølgelig ekstra smertefult da det ikke blir noe tur på meg i år :'( :'(

 

Det så jo ut som en ganske hyggelig plass det der.... viser vel ganske klart at det ikke kun er Sørøya som er verdt et besøk. :o Håper du kommer med flere bilder utover sesongen.

 

Blir det noe lengre turer på deg i år, eller holder du deg oppe i nord?

 

Gisle

 

Hei Gisle! Det blir en tur sørover, men uvisst når. Tror det kan bli ganske sent på sesongen i forbindelse med noe jobb greier. Men jeg driver og bearbeider kona, så det KAN hende det blir en tur rundt november/desember, da ho får besøk av søsteren sin fra utlandet. Med to skrikerunger  :o. Da er det jo MYE bedre om jeg IKKE er i huset de ukene ;D8).

 

Hva med Knut og Solvor? Skal de nedover?

 

Det er mange fine plasser nordpå også. Men det er noe spesielt med omgivelsene i sør. Fester seg i sjela... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelsettende nede i  sør ja..... ;D

 

Knut og Solvor reiser nedover i starten på Desember. Kristian Topp er der nede også samme tid. Han er på nordøya fra ca 1 des. for å filme litt, for så å fiske med Knut og Solvor på sørøya etterpå.

 

Satser på å ta en skikkelig tur til neste vinter, kan fort bli litt tungt i vinter med bare noen sjøørret pingler i oslofjorden og trøste seg med :-\

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Jonny!

Jeg tok faktisk Helikoptersertifikatet på sørøya, jobbet litt i Australia. Hvordan fikk du jobb i NZ? det har jeg prøvd lenge, og det yrket er ikke på noen short list etter det jeg vet...

Fisket vet jo alle om, så det er vel ingen vits å utdype det noe mer... Lurer på om jeg skal nedover i år eller om jeg prøver flatsen i Australia. Har ingen gode tips i ditt område.

Mvh

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden tråden heter 'NZ' så er det vel lov å legge ved et par bilder fra i går. Fisket alene så det blir så som så med bildekvalitet. Begge er tatt med mobilen.

Kildevannselver er fine saker...

Fantastisk bilde!!

Hvor store er de største regnbue ørretene man ser på bildet?

Rundt 3,5 kg.

Faktisk ikke lett å fiske under slike tilstander, selv om det ser ut som en drømmesituasjon. Problemet er at det er så mange flere sett med øyer som kan oppdage deg, og det holder med å skremme èn fisk så er alle skremt. Så det er ikke lett å sikte seg inn på de største når det er 4 fisker imellom deg og den store. Jeg kaller det "positiv frustrasjon"  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...