Gå til innhold

Fluorocarbon!!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for å bruke tiden på idiotiske diskusjoner. Hva annet skal man gjøre i svarteste november. For tidlig å produsere fluer enda også for meg. Det begynner som regel i jula!

Derfor dette hypotetiske spørsmålet:

Det er vel mange som er enige i at fluorocarbonfortommer har positive fiskemessige egenskaper.

Likevel er det vel også en kjensgjerning at dette materialet kansje ikke er guds gave til miljøet.

Hvis dere har fått høre at fra og med neste sesong hadde dette materialet vært forbudt. Hvor mange av dere har akseptert det og godt over til kun mon? Hvem av dere ville benyttet sjansen og hamstret noen ruller av restlageret før det ble stopp? Bare for å kunne benytte det litt lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Akron sin fluor de siste tre åra! Veldig godt fornøyd med egenskapene til materialet, bruddstyrke, knutestyrke og slitestyrke.. Jeg trur jeg ville hamstra inn et par ruller i div X! En ting som er viktig og få presisert er at jeg ALDRI kaster fra meg fluorkarbon i naturen, ikke engang en liten tamp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresant spørsmål Bjørnar.

Dette blir vel det samme som med haglepatroner av bly. Både fluor og bly fanger gjennomsnittlig mere enn mono og stål.

Men hvor mange var det ikke som hamstret blypatroner og bruker enda den dag i dag.

Trur nok det samme hadde skjedd om fluorcarbon hadde blitt ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D Ja ikke sant.. Vi skal nå være så glade i naturen vi. Tenker også på Staffan sitt engasjement i forhold til PVC. Vi skulle nok ha samme holdning alle mann. Nå er det slik at fluefiskerens bruk av slike materialer nok er en fjert i motvind. Men prisippene mann! Vi støtter opp om bruken.

Jeg skal være helt ærlig. Jeg hadde nok kjøpt opp noen ruller av de viktigste spissene og den viktigste butten. ....... (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D Ja ikke sant.. Vi skal nå være så glade i naturen vi. Tenker også på Staffan sitt engasjement i forhold til PVC. Vi skulle nok ha samme holdning alle mann. Nå er det slik at fluefiskerens bruk av slike materialer nok er en fjert i motvind. Men prisippene mann! Vi støtter opp om bruken.

Jeg skal være helt ærlig. Jeg hadde nok kjøpt opp noen ruller av de viktigste spissene og den viktigste butten. ....... (tror jeg)

Du er nokk ikke alene om og tenke slik med tanke på og hamstre inn noen ruller..

Samtidig kan jeg også være ærlig at jeg skutt en eller to bly patroner siden 2005:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt det, kommer aldri til å bruke det!!

Forresten merkelig fenomen at alle presiserer at de tar med alt hjem, når jeg har funnet ( og tatt med til søpla ) FC på 3 forskjellige steder i år. Og det finnes steder med betraktelig større fiskepress enn der jeg ferdes....hmmmm....

Tar en det ikke med ut, så blir det garantert ikke liggende noe igjen  ;)

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ta deg en tur i Nidelva engang, spesielt de øvre delene, så kan du finne flere hundre meter med fortom/snøre liggende spredt. Helt sykt mye, skulle nesten tro at de tømte snellene sine hver gang de var ute å fisket. Aldri sett så mye søppel i naturen noen sted, utrolig at det er mulig. Engangsgriller og hagestoler ligger uti elva, og det er bare på de plassene jeg kan se :o

Har bare 1 spole med FC, blir ikke flere for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke missforstå. Man sprer pest og kolera med fluorocarbonstumper. Da må man gjerne dra dette lengre. Forsvinner disse fortommene, må dere nok deverre se dere om etter annet vadeutstyr også. Er desverre mye av membranene som bygges opp av det samme (har ikke helt nok kompetanse på dette - er på noe tynn is men har lest det en plass).

Nå slenger man vel ikke rundt seg med vadebukser i skauen ;D, men en plass må det vel bli av alle utbrukte allværsjakker osv etter at fargen ikke er ìn lengre?

Det må også være betraktelig verre med moderne skismurning som legges igjen i hver et skispor før det smelter ned i jorden hver vår. Samme oppbyggning :( - mye bedre - folk bruker det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke missforstå. Man sprer pest og kolera med fluorocarbonstumper. Da må man gjerne dra dette lengre. Forsvinner disse fortommene, må dere nok deverre se dere om etter annet vadeutstyr også. Er desverre mye av membranene som bygges opp av det samme (har ikke helt nok kompetanse på dette - er på noe tynn is men har lest det en plass).

Nå slenger man vel ikke rundt seg med vadebukser i skauen ;D, men en plass må det vel bli av alle utbrukte allværsjakker osv etter at fargen ikke er ìn lengre?

Det må også være betraktelig verre med moderne skismurning som legges igjen i hver et skispor før det smelter ned i jorden hver vår. Samme oppbyggning :( - mye bedre - folk bruker det :(

artig at du trekker langrenn inn her også.. Satt og tenkte på det samme selv. Som eks langrenns løper så vet jeg hva som er av HF og LF smurning på markedet. Det aller verste er faktisk den høyfluor pulveret som brukes til konkuranse. Du lukter farsken meg allerede når du smelter pulveret på skiene at dette ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt det, kommer aldri til å bruke det!!

Forresten merkelig fenomen at alle presiserer at de tar med alt hjem, når jeg har funnet ( og tatt med til søpla ) FC på 3 forskjellige steder i år. Og det finnes steder med betraktelig større fiskepress enn der jeg ferdes....hmmmm....

Tar en det ikke med ut, så blir det garantert ikke liggende noe igjen  ;)

Mvh Håkon

Jeg, og sikkert de fleste andre deler også din erfaring med å finne mye søppel og (fluor)sene etter sportsfiskere.. Ikke no er som å komme til godplassen og møte på en herja bål/teltplass full av ølbokser, metervis av fiskesnøre og annen plastikdritt.. Da koker det litt, og stygge tanker blir tenkt.

Løsninga på fiskeseneproblemet ordner du feks ved å kjøpe deg et kinderegg på butikken, stikk et lite høl på det, og ha det lett tilgjengelig.. Problem løst. Fungerer godt for meg hvertfall. Er værre de gangene det har røyki i skjøten da..  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresant spørsmål Bjørnar.

Dette blir vel det samme som med haglepatroner av bly. Både fluor og bly fanger gjennomsnittlig mere enn mono og stål.

Men hvor mange var det ikke som hamstret blypatroner og bruker enda den dag i dag.

Trur nok det samme hadde skjedd om fluorcarbon hadde blitt ulovlig..

Ellers så blir det kjøpt på andre siden av grensa. Mange som hamstrer blypatroner i sverige. Dette samme hadde nok skjedd med FC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så mange fugler som setter seg fast i gammel skismøring  ;D.

Jeg har vel nevnt dette i en annen tråd, og jeg hadde ikke nølt med å gå tilbake til nylon. Jeg hadde gjort det allerede hvis jeg ikke hadde tilgang til FC til en sterkt redusert pris. Jeg synes ikke det er verdt prisen!

Strengt talt så burde det vært forbudt. Vi har alle opplevd folks vaner med nylon. Vel, de/vi gjør akkurat det samme med FC. Nå produseres det visstnok garn i det samme materialet. Det er jo perfekt, siden det er "usynlig" under vann og holder seg like sterkt i "hundre" år. Ikke så rart siden ingen protesterer. Kanskje burde vi være de første...

Bjørnar det er de samme som hiver ifra seg metervis med nylon. Av en eller annen grunn så er FC på spoler beregnet for haspeøfiske mye billigere. Og en backlash er en backlash, uansett hvor mye sena kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle bli stopp av salg, så er det bare å fiske med det andre som er tilgjengelig.

Liksom stenger: hvis jeg ikke fikk fiske med Boron i stengene mine, så hadde jeg bare brukt annet som tiltalte meg, og gjort det beste ut av det ;)

Seriøst; kaster ikke fluor rundt meg i skauen, fysj!

ike annen fortom heller, og ihvertfall ikke tomme ølbokser...(heller ikke fulle ølbokse :D)

Har noe spoler liggende, vet de holder god dato visstnok, men hadde nok kjøpt noen til...

Og selvsagt Akron fluorcarbon...selv om Bjørnar ikke ba om reklame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye du sier tore. Men jeg er ikke bare overbevist, jeg vet faktisk at her på berget omsettes det utrolig lite fluorocarbon for haspel (for innlandsfiske) i forhold til nylon.

Men likevel: Legge igjen metersvis med snøre! Det er meg en gåte.

Vi er vel ikke alle like.

En gang jeg var kommet ca fire timers gange innover Finnmarksvidda, kom jeg til en koselig liten bekk. Der låg det to tomme ølbokser!! En ting er det å bære de med seg til fjells. Deretteer drikker de dem der det er drikkevann. For til slutt å ikke orke å ta med seg fem gram med aluminium derfra igjen! Blir like overasket hver gang.

Til slutt et aldri så lite spark bak Tore (du tåler det 8) 8)?). Det er ikke noe mere moralsk riktig å benytte fluorocarbon fordi du er heldig å få den billig eller hva?? ;D ;D ;D

En ting til. Hvis du skulle drikke et vannglass. Hva hadde du foretrukket. Et glass vann med en senestump i, eller et glass vann utblandet med pulveret som benyttes under ski?? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye du sier tore. Men jeg er ikke bare overbevist, jeg vet faktisk at her på berget omsettes det utrolig lite fluorocarbon for haspel (for innlandsfiske) i forhold til nylon.

Men likevel: Legge igjen metersvis med snøre! Det er meg en gåte.

Vi er vel ikke alle like.

En gang jeg var kommet ca fire timers gange innover Finnmarksvidda, kom jeg til en koselig liten bekk. Der låg det to tomme ølbokser!! En ting er det å bære de med seg til fjells. Deretteer drikker de dem der det er drikkevann. For til slutt å ikke orke å ta med seg fem gram med aluminium derfra igjen! Blir like overasket hver gang.

Til slutt et aldri så lite spark bak Tore (du tåler det 8) 8)?). Det er ikke noe mere moralsk riktig å benytte fluorocarbon fordi du er heldig å få den billig eller hva?? ;D ;D ;D

En ting til. Hvis du skulle drikke et vannglass. Hva hadde du foretrukket. Et glass vann med en senestump i, eller et glass vann utblandet med pulveret som benyttes under ski?? ;D

Tåler det meste jeg Bjørnar  ;D.

Ett av poengene mine er at det ikke er verdt prisen. Jeg får ikke noe mer fisk nå enn før pga FC. Jeg har ennå til gode å faktisk betale noe særlig for FC. Jeg hadde ALDRI betalt den høye prisen. Jeg er storforbruker av spissmateriale, siden jeg hopper fra nymfe til tørt og tørt med dropper 4-5-6 ganger i løpet av en dag. Pluss at man får LITT mer fisk her nede enn i Norge, så det byttes oftere.

Det faktum at skismøring også er ille gjør ikke FC noe bedre. Du kan ikke bruke andre onder som unnskyldning for ditt eget. "Two wrongs don't make a right" osv.

Jeg hever ikke meg selv over noen andre her på noen som helst måte, la det være klart. Jeg er storforbruker av FC. Mer enn de fleste antagelig. Men jeg er absolutt åpen for å bruke kun nylon, hvis det skulle være stemning for det. Drennan Double Strength er nesten like bra som FC i styrke...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. mente ikke å trampe på deg. Ta det med ro. Jeg ville bare erte deg litt.

Det er mye som ikke er verdt prisen her i verden. Men ettersom jeg mener at FC har enkelte fordeler for mitt fiske, og at jeg stoler veldig på mitt fortomsmateriale, velger jeg å benytte det ettersom det er i handelen.

Akkurat som mange andre her, hadde ikke jeg lidd noen nød hvis det hadde forsvunnet. Egoistisk som jeg er, hadde jeg likevel forsynt meg med noen ruller (kansje ei hel eske også ;D) slik at jeg hadde noe jeg er bekvem med til jeg hadde fått innarbeidet noe annet.

Nå er det vel slik at FC aldri vil forsvinne fordi det brukes til fluefiske. Hvis det forsvinner er det pga storforbruk på andre områder. Akkurat på samme måte som Staffan skriver om PVC. Fiskerne er heller ikke her problemet, det er oppfinnelsen som benyttes på svært mange områder som er problemet. Jeg har derfor ingen skrupler mot dette produktet nå. Desverre kansje :)

Bilturen til fiskeplassen er sansynligvis mye verre for naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest tro på å gi folk bedre informasjon ang fc materiale. Tror ikke på langt nær alle som benytter dette er klar over at det ikke brytes ned i naturen.

Utover det så mener jeg at folk som ikke har vett til å ta med seg søpla si dit den hører hjemme, enten det er fc eller annen søppel, kan holde seg hjemme.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. mente ikke å trampe på deg. Ta det med ro. Jeg ville bare erte deg litt.

Det er mye som ikke er verdt prisen her i verden. Men ettersom jeg mener at FC har enkelte fordeler for mitt fiske, og at jeg stoler veldig på mitt fortomsmateriale, velger jeg å benytte det ettersom det er i handelen.

Akkurat som mange andre her, hadde ikke jeg lidd noen nød hvis det hadde forsvunnet. Egoistisk som jeg er, hadde jeg likevel forsynt meg med noen ruller (kansje ei hel eske også ;D) slik at jeg hadde noe jeg er bekvem med til jeg hadde fått innarbeidet noe annet.

Nå er det vel slik at FC aldri vil forsvinne fordi det brukes til fluefiske. Hvis det forsvinner er det pga storforbruk på andre områder. Akkurat på samme måte som Staffan skriver om PVC. Fiskerne er heller ikke her problemet, det er oppfinnelsen som benyttes på svært mange områder som er problemet. Jeg har derfor ingen skrupler mot dette produktet nå. Desverre kansje :)

Bilturen til fiskeplassen er sansynligvis mye verre for naturen!

Føler meg ikke trampet på i det hele tatt!  ;)

Jeg vil ikke gi inntrykk av at FC er årsaken til verdens undergang. Grunnen til at jeg har LITT dårlig samvittighet for å "akseptere" det ligger i materialets natur. Det er en fiskesene som ikke svekkes med årene. Så jeg ser for meg store vaser med fiskesene som ikke råtner bort, og som dreper fugler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke vi fiskere som forurenser, det er produkssjonsstedene  som gjør det! Dersom det er et materiale blir brukt i f.eks tekstilbransjen og det blir forbudt så kommer de ikke oppredholde en fiskeseneproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke vi fiskere som forurenser, det er produkssjonsstedene  som gjør det! Dersom det er et materiale blir brukt i f.eks tekstilbransjen og det blir forbudt så kommer de ikke oppredholde en fiskeseneproduksjon.

Det var vel det jeg egentlig prøvde å si... på en noe mer klønete metode ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker på et mye mer overordnet nivå enn det jeg gjør i dette tilfellet  ;D.

Jeg tenker så smått som at de "vasene" jeg til stadighet kommer over ved elver og vann kommer til å drepe fugler etc i veldig mange år. Og når feriefiskerne kjøper FC garn til å fiske i innsjøen ved hytta eller sjøørret i havet. Og tilfeldigvis glemmer å dra det opp før hjemturen...  :-\ :-X

Jeg gidder ikke ta diskusjonen om hva vi har som er produsert av ditt og datt. Jeg tror fluefiskeres "footprint" blir verken større eller mindre hvis vi bruker nylon fremfor FC, cane fremfor karbon, silke fremfor PVC, osv...

Det er vel ingen av oss som kjører Smart bil til fiskeplassen heller vil jeg tro  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både fluorcarbon og nylon, men ser ikke på fluorcarbon som noe must hverken til ørret eller laks. Finnes andre måter å få ned fortommen på. Dessuten vil en spiss av flurocarbon også flyte da den flyter på vannhinna selv om den er tyngre enn nylon. Og da har ikke brytningen noen ting å si, skyggen og refleksene fra sola vises like mye på både nylon og fluor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...