Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Omtrent det samme i center, 70-200 betydelig dårligere i kantene (fram til bruk av 2x). Spørsmålet er vel om hun trenger 600mm. Da er det jo tull å kjøpe 70-200? 70-200 er bedre enn 80-200 over hele linja, så da må man se på pris.  Som jeg nevnte tidligere se på brennvidden du trenger, lysstyrken, vekt og størrelse. Hva skal du ta bilder av?

Edit: Jeg ville uansett droppet 2x og kjøpt brennvidden som passer behovet ditt. Resultatet blir mye dårligere med 2x på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kommer aldri aldri aldri mer til å montere TC på ett zoom objektiv. Da cropper jeg heller

Hadde TC17 II på ett 70-200 VRI og ble aldri fornøyd.

Her er litt av det jeg hadde å slite med, erfaringene stemmer på en prikk med mine

http://zaps21.com/photo/TC17tests/TC17tests.htm

Får jeg skramlet sammen til en 300 eller 400 VR 2.8 derimot skal jeg ha meg den nye TC2 III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri aldri aldri mer til å montere TC på ett zoom objektiv. Da cropper jeg heller

Hadde TC17 II på ett 70-200 VRI og ble aldri fornøyd.

Her er litt av det jeg hadde å slite med, erfaringene stemmer på en prikk med mine

http://zaps21.com/photo/TC17tests/TC17tests.htm

Får jeg skramlet sammen til en 300 eller 400 VR 2.8 derimot skal jeg ha meg den nye TC2 III

Testen viser vel at du har en del å vinne på å bruke en converter, men at "full pupp" ikke gir særlig bra resultat. Man kan kanskje ikke forvente det heller? Det var det med pose og sekk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett innspill, kun mine erfaringer BeateP. Vet andre har vært mer fornøyd enn meg. Benyttet  D90 på kombinasjonen.

Synes det ble mye knotting i etterbehandling uten at jeg ble fornøyd. Var også ett slit å ikke glemme seg mht brennvidde, spesielt på flyktige motiver. TC er som du sier ett kompromiss.

Er godt fornøyd med 70-200 VR I isolert sett både på D90 samt D800E. Ser ingen grunn til å bytte den til VRII, er en drøss andre foto saker jeg heller bruker pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-200 er på topp to i min verden. Sammen med 24-70. En enorm arbeidshest som er uhyre rask. Fouksmotoren er helt utrolig.

Er så skarpt og fint at du kommer aldri til å savne noe annet.

Svært objektiv, men tar knallgode bilder.

Legger ut noen bilder som er tatt med dette. Både med cropkamera og FX.

5172619932_fcd6eb7c39_z.jpg

5174238424_48423a702c_z.jpg

5293516679_5903a2b22b_z.jpg

5172675558_98ebbeec78_z.jpg

5194436091_9ac5d13e13_z.jpg

5377941148_501e4a2194_z.jpg

5297074659_ef8834c9bb_z.jpg

Har hundrevis av flere. Kommer aldri til å selge min 70-200 VR, skal rett og slett bruke det opp. Og misstenker at jeg kommer til å bruke lang tid på nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning, jeg også har 24-70 f2.8 og 70-200 f2.8 VR1. Jeg er knallfornøyd med begge. Så har jeg i tillegg hatt 300mm F4, og på blender 4, opplevde jeg denne som minst like skarp, om ikke skarpere. Skal man opp i 300 mm, mener jeg det er bedre å bruke en 300mm F4, enn 70-200mm f2.8 med x1.4 converter feks.

Jeg har hatt convertere, men jeg har aldri basert et linsekjøp på at den skal utelukkende brukes med converter. Det er et tilleggsutstyr som er kjekt å ha de gangene du virkelig trenger flere mm.

Det beste argumentet for å velge zoom-linsa mener jeg må være at alle de gangene man ikke bruker converteren, så har man en knallskarp linse, som er mer anvendelig, og er desto mer lyssterk. Men MÅ man ha 300mm, så er vel fastoptikk å foretrekke - framfor converterløsninger. Spørsmålet til Beate blir vel:

Hvor ofte vil du trenge så stor brennvidde? Dersom svaret er over 50% av tiden, så vil jeg anbefalle en 300mm, dersom svaret er under 50% av tiden, så anbefaler jeg ei zoom-linse, og aller helst 70-200 - tho, økonomiske betraktninger må man jo alltids gjøre selv.

Når det er sagt, blir flertallet av bildene jeg tar med 70-200 skarpe, nettopp fordi fokusmotoren er så bra - som du sier.

Uansett, på D800 cropper jeg så mye jeg vil.. trenger aldri converter.

Så har min 70-200 vært "pressebrukt" i noen år, og har blitt korrigert for skarpet, det har også min 24-70 som fikk grundig juling da jeg mistet den i asfalten. Den måtte også korrigeres. Skal sende inn alt utstyret mitt før fluefiskesesongen starter. Støv skal fjernes, linser skal korrigeres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lurer litt på det med ND filtre for å få lang lukkertid selv om det er lyst.

Ser at prisene varierer noe vanvittig. Skjønner at man for det man betaler for, men hvor dårlig er et til 150 kr ?

Tenker litt i den banen siden jeg ikke har prøvd før og vil ikke dra avgårde 2k på noe jeg aldri kommer til å bruke..

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sitter å lurer litt på det med ND filtre for å få lang lukkertid selv om det er lyst.

Ser at prisene varierer noe vanvittig. Skjønner at man for det man betaler for, men hvor dårlig er et til 150 kr ?

Tenker litt i den banen siden jeg ikke har prøvd før og vil ikke dra avgårde 2k på noe jeg aldri kommer til å bruke..

Jan

dårlig...

jeg har en nd vario til nesten 1000 spenn og den også har sine limits

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...