Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Stilig Arild og Jonny.

God turog takk for oppdatering av "nissebolet" ;D

Jonny; spiral indikator skal IKKE benyttes til korte kast, hr jeg funnet ut.

Håpløst med lite line ute og lang fortom (jeg fikset det ihvertfall ikke).

På lengre kast og veldig glatt strøm vil den derimot betale seg :)

Da har man kastevekt fra mer line ute, og den spiralformede indikatoren vil være mer synlig enn noe som ligger flatt i vannet, selv om den strekker seg ut. Den vil ikke strekke seg helt ut før fisk er bortpå.

Jeg har likevel funnet at den indikatoren jeg henviser til i begynnelse av tråd, fungerer utmerket til nærmest alt mitt nymfefiske, samt tørrfluefiske.

Hvis jeg derimot skulle fiske på nært hold med spiralindikator, ville det bli med "tsjekkisk" tilnærming hvor man bruker realtivt tunge fluer som bare vippes ut, eller hvor det ikke kastes i det hele tatt...bare vippes oppstrøms.

Var det er forståelig svar?

Det er ikke uten grunn jeg har sett forbi akkurat den spiral indikatoren som generelt hjelpemiddel.

Og uansett vil disse indikatorene ikke holdes flytende som dupp over lengre distanser.

Det er ordinær mono..med fluor farger.

Det kan være et hjelpemiddel i "slicke" elvepartier og litt rask strøm som fisker nymfer litt høyt i vannet på lang avstand.

Fjern den til neste seanse... ;)

Tror jeg nevnte noe om mitt forsøk på bruk av denne da jeg første gang skulle nymfe med BIIMX #4 "rask stang"(winston BIIMX tråd/utstyr)....det ble med masse rare sveipinger i luften over det lave klare vannet og skremt fisk som resultat.

Jeg gikk etter få kast tilbake til min yndlingsindikator/fortom. (som tross alt er et resultat av masse prøving og feiling...det er ikke helt tilfeldig at jeg anbefaler den ;))

TAkk for spørsmål Jonny, håper du og andre fikk et noenlunde svar ???

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport og fine fluer!

Godt å se at nissen var velbeholdt og virka glad og fornöjd :)

Du får ha en fin tur til USA Arild.

Skruene fikk jeg som tips fra en Engelsk kompis som slet med tre rötter og gress banker han hadde kjöpt sine skruer på ett bil verksted, så jeg fant disse på biltema for idag så er nesten alle biler punkt sveisa istedenfor med skruer, har brukt dem i ett par tre år og det har funka bra, prövde å sette dem på sko med gummi men da ble dem litt for lange så skivene komm til da.

Har brukt din indikator Stig de siste gangene jeg var ute og er hel fornöjd kan se at den kommer til å funke på alt mitt fiske også (blev mest is på backingbiten når jeg var ute sist så det var bra at den ikke er lenger enn 2cm ;)) suverent å slippe finne opp hjulet en gang till, så takk!

Oj det glemte jeg fin avatar Stig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt spiral indikatorer?

Fikk lyst til å prøve en sånn!

Dei som eg har, kjøpte eg på Aktiven på Askøy/ Bergen.

hei Jøran,

Du finner den ikke på hjemmesidene deres, men henger i butikken, jeg har selv kjøpt mine der (bombe :D)

Send mail til Endre...han er rimelig oppdatert :)

endre@aktiv.us

Et flott tilskudd til rigg under visse omstendigheter....regner med at du har lest mitt svar ang disse indikatorene fra igår? :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så va planen den at huset skulle ryddes og julehandelen skulle avsluttes, men den gong ai :rolleyes:

Sendte melding til Stig rund 12 " Eg må ut!! Veme?? " Desverre ikkje, men eg forsvant ut med nye indikatorer laga av Backing og nympher som vart bitta på ny krok " TMC 111 " En krok med stort krokgap og liten sjenk. Heilt perfekt til Micronympher. Har hatt litt problem med og kroka fisken med TMC 3769 i små str " 16/18 ". Så i går måtte eg finne nåke med større krokgap, og da gjorde eg.

TMC 111 funka heilt suverent og ga meg 15-17 stk, Kroka fisken nydeligt og ikkje mange unnslapp denne gongen :D

Fekk ikkje tatt bilde av denne kroken, men eg skal få lagt ut ette bindingen ikveld :D Men først rydding eller so rekne eg ikkje med og få meg nåke resten av dette året ;D

Teknikken varierte ein del. Pga kulden, så trur eg fisken sto ganske dypt, får viss ikkje nympha dunka i bunn, so var det ingen reaksjon. I nåken av kulpane so tok fisken på Dead drift, men andre plasser so ville ikkje fisken ta før ein ga nympha ein liten bevegelse, men i dei grunnaste områdene, so var det berre til og klaske nympha i vetne og fisken tok momentant :)

Alt i alt ein flott ettermiddag :)

Her e litt bilder frå turen :)

post-1116-13949870843934_thumb.jpg

post-1116-13949870844143_thumb.jpg

post-1116-13949870844505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, du har den fineste avataren B.R...dessuten passer den jo; "B.R nymfa" (Brun-Rosa) :)

He He BRosa er skikkelig karut det ;D

Jonnysage takk for at du får pumpa til å slå, så man ikke blir er så kulde stöl.

Fin rapport og bra beskrivning, skal helt klart lete opp noen små bekker til våren for det her ser unekelig morro ut 8)

Nå må du väre skikkelig flink til å rydde sånn at det blir noe på deg, for da kansje vi andre får fler rapporter å varme oss på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyydelig jonny..flott rapport.

Fisket du best med rød flue idag...lang avstand fra indikator til opphenger flue, langt fra opphenger til endeflue?

Stilig at du fikk tatt igjen litt tapt "ryddetid" :)

Rydde litt i kulpen er like godt som hjemme spør du meg...men jeg er kanskje feil fyr å søke råd hos ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, du har den fineste avataren B.R...dessuten passer den jo; "B.R nymfa" (Brun-Rosa) :)

He He BRosa er skikkelig karut det ;D

Jonnysage takk for at du får pumpa til å slå, så man ikke blir er så kulde stöl.

Fin rapport og bra beskrivning, skal helt klart lete opp noen små bekker til våren for det her ser unekelig morro ut 8)

Nå må du väre skikkelig flink til å rydde sånn at det blir noe på deg, for da kansje vi andre får fler rapporter å varme oss på ;D

Ja da syns eg at du bør, får da e faktiskt utruligt morsomt, dette e områder som folk ikkje trur at det er fisk, og fleire gonger mens eg har fiska på disse plassane, kjem da folk som " små smile " og kjem med komentarer som " Trur du står på litt feil plass!! Her vil du ikkje få fisk " Men når dei har stått der eit par minutter so e da ganske morsomt og sjå ansiktsutrykket deiras etter at fisk ette fisk e blitt landa ;D ;D

Nyydelig jonny..flott rapport.

Fisket du best med rød flue idag...lang avstand fra indikator til opphenger flue, langt fra opphenger til endeflue?

Stilig at du fikk tatt igjen litt tapt "ryddetid" :)

Rydde litt i kulpen er like godt som hjemme spør du meg...men jeg er kanskje feil fyr å søke råd hos ;D

Nei du har jo kanon erfaring med sånne ting Stig ;D Ellers så ja!! da va fortsatt den røde som fisket best idag også. Prøvde litt mørkare farger også, som den på bilde " phasan tale nymphe variant " Men uten resultat..

Avstanden mellom Indikator og Flue varierte mellom 30 - 60 cm. Mest 30, men den eine kulpen e temmlig djup, so der måtte eg justera til ca 60 cm før fisken ville ha nympha. Forsøkte først litt høgare i vannsjiktet, men då ville ikkje fisken røre nympha, men djupare va bra :) Ingen opphenger flue idag :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bra rapporter.

"Stakkars" Arild,men det er kanskje varmere der? ;D

Rød nymfe ved bunnen?

Er ikke den elva litt farget(grumset),kan jo ha litt å si.

Men må jo innrømme at de fluene jeg produserer om dagen,alle har atraktoregenskaper,med tanke på stiv og støl  ;D vinterørret.

En skarp farge(hotspot)eller noe flashy,gjerne med litt farge som kan blinke med øyet og vekke en kald vinterfisk. ;)

Selv om den flua jeg fikk mest på sist var relativt nøytral i fargene(ses best på bilde av fisk nr 2 i rapporten)så er jo også vannet der krystallklart og sakterennende.

Ellers vil jo dette variere,vet vi,også av Stig sine erfaringer,at fisken kan reagere forskjellig fra dag til dag.

Bare noen betraktninger på kvelskvisten. :)

Ser det skal bli kaldt til helga,men må vel ut alikevel,tenker jeg.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god info her nå fra jonnysage,Stig og Rodswinger :)

Håper du så det med skruene så du ikke ramler når du skal ut i helga rodswinger ;)

Siden jeg nå framover ikke kan delta i rapport skrivende så tenkte jeg at jeg skulle fylle eskene med nymfer.

Har alltid likt å binde czhech nymfer men når jeg kommer ut til fiske, så synes jeg det blir vanskelig for jeg har ingen refranser å gå på, feks. ved sånn og sånn vär så bruk mörk ryggskjold og kansje ett (rosa ;)) hotspot eller når fisken bare vil stå på bånn så pröv si å så.

Takknemlig for alle svar og lover å legge ut litt ny bundne kreationer på kortline nymfe tråden sånn at den holdes i gang også ;).

Legger med ett bilde på noen som jeg kommer til å teste litt i sommer, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg vel til å dra dem fram når det er skikkelig vanskelig og man har gått i gjenom dem "sikre", dem får dessverre aldri en riktig sjans og forsvinner i boksen igjen :-\.  

post-1102-13949870893431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bra rapporter.

"Stakkars" Arild,men det er kanskje varmere der? ;D

Rød nymfe ved bunnen?

Er ikke den elva litt farget(grumset),kan jo ha litt å si.

Men må jo innrømme at de fluene jeg produserer om dagen,alle har atraktoregenskaper,med tanke på stiv og støl  ;D vinterørret.

En skarp farge(hotspot)eller noe flashy,gjerne med litt farge som kan blinke med øyet og vekke en kald vinterfisk. ;)

Selv om den flua jeg fikk mest på sist var relativt nøytral i fargene(ses best på bilde av fisk nr 2 i rapporten)så er jo også vannet der krystallklart og sakterennende.

Ellers vil jo dette variere,vet vi,også av Stig sine erfaringer,at fisken kan reagere forskjellig fra dag til dag.

Bare noen betraktninger på kvelskvisten. :)

Ser det skal bli kaldt til helga,men må vel ut alikevel,tenker jeg.

Willy

Stemme da Rodswinger, denne elva kan være veldigt grumsete, og innimellom så har eg fiska med heilt rosa nympher her;D Men nett nåfår tida så e ho ganske klar i fargen. Og sjølv om fisken fårtida har tatt ein rød kreasjon, så kan de fort forandre seg. når det har vært litt varmare luft, so har ofte den mørke Flashbacken vært den beste.

Men eg må sei at eg like tankegangen din ang litt sterke farger på denne kalde årstida, og at det trigger fisken til og ta på vannskelige dager, trur eg me alle kan være enig i :D

Her e bilder av nypher som eg har brukt her under veldigt grumsette vatn + av Flashback bunnet på TMC 111 :)

post-1116-1394987089377_thumb.jpg

post-1116-13949870894114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med jonny ut idag, rakk være i elven med ham ca 1.5 time...kaldt...og tydelig helt annerledes enn igår, ifølge ham.

Dette var en slikdag fisken tydelig "skrur" seg av...vanskelig å føle seg trygg på noe som helst.

Men detaljer skal utprøves...og Jonny kan oppsummere...men mye handler om fortom, posisjon, bevegelse av nymfer.

Plutselig ble det mange fisk :)

Et par bilder og videosnutt;

Se og lær, dette tok Jonny på utmerket måte, han fremprovoserer litt ekstra bevegelse slik at dere som kikker innom skal kunne se hva som foregår med relativt dårlig filmkamera :)

Småfisk her, men blikk stille vann, vanskelig uten å skremme.

Fluetyngde, fortomslengde vesentlige elementer.

Ved å bruke fortom og løfte all fortom ut av vannet unngår vi at linevekt "sagger" (drar fluer mot oss grunnet høyere egenvekt enn monofortom.

I det tippet på ca 1.5 meter har sunket under, og man aner at indikator begynner synke, starter bevegelsen som lager liv i fluen(e).

Jonny bruker dessverre en "ukurant" fortomsprodusent med altfor mye minne på...det ser dere selv :).

Den er av slik dårlig kvalitet reint mykhetsmessig, at han gjerne koker den til neste gang, evt bruker Akron HEavy Butt eller Hends Camou (som forøvrig blir flott til dette fisket i sollys og klart vann på sommerårvåken fisk)

post-1338-1394987089906_thumb.jpg

post-1338-13949870899546_thumb.jpg

post-1338-13949870900026_thumb.jpg

post-1338-13949870900406_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ein del små fisk, men dæven da e morsomt :D Lite aktivitet idag kontra i går, men at tempen hadde ein del og sei trur eg garantert. Igår + grader og idag -2/3. E ikkje rart at fisken får eit lite sjokk då ;D

Men uansett ein fin tur som begynnte med lite fisk. Stig tok 2 stk på dei første kasta, men etter ein liten time fant me ut at me skulle prøva lenger oppe der me til vannlig tar masse fisk.

Kom opp til VELDIGT stilleflytande og klart vatn. Ikkje dei beste forholda, og viss me skulle fiska på den måten som eg gjorde får 1 mnd sia " Med dupp ;D " så trur eg me fort kunne reist heim ;D

Stig fiska med den på bilde som han har lagt ut, og eg med rød Flashback. Lange kast, venta til nympha hadde fått gått litt djupare også så var det til og forsiktigt " shaka " stangtupen så nympha fekk ein fin bevegelse, også " ding " der satt fisken ;D Jækligt morsomt ;D

Under dagens fiske, så fiska me begge med forskjellige nympher, men me fekk alikavell mange fisker kver, så da blir som Stig seie " Da e ikkje alltid da du fiske med som bestemme, men måten du fiske på som e alfaomega " :D Etter ei stund måtte Stig reise, men eg fortsatt ei lita stund til, men når tærna mine ikkje lenger hadde følelse i seg, var da på tide og reise heim :)

Uansett!! Takk for mange gode tips Stig :) Utruligt morsomt og fiske på denne måten i dag :D  

Her e litt bilder :)

post-1116-13949870900885_thumb.jpg

post-1116-13949870901134_thumb.jpg

post-1116-13949870901374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for laget jonny...

Ja, kan du nå tenke deg hvorfor vi foretrekker "jo lettere og lengre raske" stenger til dette fisket i større/mer åpne vassdrag?

Du kan forstå nå ruffen, hva du skal bruke den evt nye investering til...og neste kjøp blir enda lengre enn 9'6 ;D ;D= større rekkevidde(lange drift=opplevelse av kontroll=flere fisk på mindre anstrengende fiske=og større fisk som ikke blir skremt av at vi er for nære.

Altså utelukkende fordeler :)

Til slikt fiske, med relativt lette fluer er tradisjonelle "tsjekker" stenger med veldig dyp bøy, og framtunge, ikke det ideelle...men kan brukes såklart.

Julenisse; du vet hva vi trenger...lange, lette, spenstige stenger. Om du ikke rekker det til jul...lenge til sommeren, du få starte jobben ;)

Et par småartige nymfer;

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14109.msg209393#msg209393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god info her nå fra jonnysage,Stig og Rodswinger :)

Håper du så det med skruene så du ikke ramler når du skal ut i helga rodswinger ;)

Siden jeg nå framover ikke kan delta i rapport skrivende så tenkte jeg at jeg skulle fylle eskene med nymfer.

Har alltid likt å binde czhech nymfer men når jeg kommer ut til fiske, så synes jeg det blir vanskelig for jeg har ingen refranser å gå på, feks. ved sånn og sånn vär så bruk mörk ryggskjold og kansje ett (rosa ;)) hotspot eller når fisken bare vil stå på bånn så pröv si å så.

Takknemlig for alle svar og lover å legge ut litt ny bundne kreationer på kortline nymfe tråden sånn at den holdes i gang også ;).

Legger med ett bilde på noen som jeg kommer til å teste litt i sommer, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg vel til å dra dem fram når det er skikkelig vanskelig og man har gått i gjenom dem "sikre", dem får dessverre aldri en riktig sjans og forsvinner i boksen igjen :-\.  

Ordentlige nydelige fluer,B.R. :D

Jeg vet om et sted de caddissene passer,oja mei! :o ,drømmeplass for sånt fiske,veldig rolig,men ei renne å dyppe dem i. ;)

Til sommeren. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...