Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Pröver igjen.

Jeg dro til samma plass som sist gang, klarte den her gangen også å smyge meg forbi elg bikjene som sikkert hadde gått til angrep viss dem hadde fått syn på denne merklige michelin gubben som kom vaggende.

Mildt i dag også skjönner ikke åssen det går an for vanligvis så er det 5-15 minus den her tiden og mere snö, Men som dem sier her det er bare å takke å ta i mot ;D.

vel framme satte jeg sammen stang (11" 3-4` i dag) og snelle dro ut min ny kokte sene med Stig sin indikator som funka kjempe fint (det er bare å takke å ta i mot ;D)

fiska med samma fluer som sist gang men bytta litt mer den her gangen for jeg ville teste litt andre nå.

testa en redtag med orange og gull hode jig som anker og den funka bra for jeg fikk duble på den funka helt til jeg satte den i en sten og jeg den klöna hadde bare bindi en så klart.

testa en stor tsjekk som anker fikk bare en på den men det blev fin gange på opphenger´n.

den sälhårdubba med orange flash back som jeg hadde sist funka bra i dag også men ville pröve en annen favo også så jeg putta på fasan med rosa hottspott og litt påfugl framfor, den funka også bra.

rakk å få 17 harr för jeg måtte dra hjemover med blå tär, blå knär, blå fingre, blå nese og ett stort fett ;D for å ta med dattra mi til legen for å ta svin vaksin spröyta, og flaks var det for etter tipset til Rodswinger så hadde jeg vel stått der enda å rota rundt i mörket 8)  

post-1102-13949870608858_thumb.jpg

post-1102-1394987060935_thumb.jpg

post-1102-13949870642666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverent B.R...dritgøy å lese!

Flinke gutte i Sverige også :)

Må sies å være flott fangst. Hvilken dybder fisker du på?

Takk igjen for knall rapport! Gøy med enda flere fluer å måtte binde ;)

Fisker hele året rundt, så lenge man har lyst. Lavt og kaldt vann kan få fisken til å virke som sunket i jorda, gudene må vite hvor de blir av...men så kaldt blir det sjeldent her. Heldigvis for en vel si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritgöy for meg også Stig, jeg er fortsatt i sjokk att jeg kunne fiske i dag.

I dag fiska jeg med en fortom på 1.5-1,7m og bare 30cm mellom fluene, fiska närfiske på tsjekkisk vis, men dro nymfene som du har rappotert om för, sakte mot meg, vet ikke hvor dypt det er akkurat der for det stuper rett ned i en renne för hoved strömmen, men kan tenke meg att det er ca.2-2,5m på det dypeste.

Ja det var en fin fangst men veit av erfaring att dem står der samla når det er kaldt i vannet (vår og höst) på våren kan det väre skikkelig rått der rett etter gytinga er klar og för dem stikker ned till hoved elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig,B.R.!

Flott rapport,og fine bilder,17 stk. var jammen ikke dårlig! ;)

At det ble et fornøyd ;D skjønner jeg godt. ;D

Var ikke min mening at du skulle fryse på deg kattunger heller. ;D Men det er noe i det,desverre blir det ofte for kaldt til å holde på.

Fisken,Stig;når det blir skikkelig kaldt,den graver seg rett og slett ned hvis den har muligheten,i dynn og løsmasse på bunnen.

Etårs yngel og slikt går i grusen ved så høy temp. som 8-10 grader har Bjarne fortalt meg.

Ved en undersøkelse i Hunnselva for noen år siden(noen lurte på hvor all den,og det er mye,fisken ble av om vinteren).

Tror de holdt på nesten døgnet rundt en del av vinteren,og de fant ut at fisken gravde seg ned i bunnslammet,men,den kom fram sånn annen-tredje-hver dag,beitet en stund,og gravde seg ned igjen.

Hvorfor fisken får bedre nattsyn i det kalde vannet,henger sammen med at den blir treg av kulda,og siden den spiser relativt lite,beiter den etter mørkets frenbrudd.Selvsagt fordi det er lettere å unngå predatorer på den måten,har det ingen hensikt å beite hele dagen,når også insektlivet går på sparebluss.

Nå har ikke jeg fisket særlig mye i mørket om vinteren,nærmest ikke,no,men har opplevd i kaldt vårvann at fisken står veldig samlet,og at når man først får en,blir det lett fler,bare man klarer å servere"agnet" på rett sted.

Kan jo være derfor et innos i en kulp kan være en bra plass,i mangel på noe sted å grave seg ned,står fisken under skummet i innløpsvannet?!?

Det er dette jeg har plukket opp om høst/vinter/vår-fisk,hvis noen har noe å suplere med,så gjerne det,eller rette det hvis det er feil her.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lurt mange ganger på vintern når vi pilker (bare for å få bort de värste av abstinenstene) hvor örreten tar veien for vi veit jo att den går på sparebluss på vintern, men vi kan ligge glane ned i hölet men ser bare röyer hele dagen.

Hm kanskje vi skal pröve om natta i stedenfor.

Her hvor jeg bor så dominerer harren 60 -80 % mange steder, dem mindre går å få ganske titt som tett, mens den större er mann mer avhengig av å fiske på rett tid.

man veit att man er på rett sted men ingenting skjer för det pluttselig koker, som feks. i dag så fiska jeg ett kvarter så pluttselig kunne man få 3-4 stykker på rappen og så måtte man vente igjen på nesten samme sted.

Spörsmålet mitt er vel er det sånn for dere også, hvor örreten dominerer, kan tenke meg att örreten er mye mer skygg men lurer alikevel i og med att jeg ikke får testa det så mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var invitert med på SØ tur i dag, men var ikke helt i slaget. Tok meg en god gåtur i marka og tok med et par fluestenger. Elva jeg hadde tenkt å prøve var flomstor og lite fristende å vade i. Ble derfor til at jeg dro til et innos hvor bekken har et lite parti det går an å nymfe på. Vet ikke om det står ørret der på denne årstiden, men nymfefiske ga 0 respons. Ble var noe som minnet om et vak 10 meter utenfor utoset før iskanten. Hmmm, satte på en liten fjærmygg og prøvde tørt. Det ble fast fisk med det samme. Ikke noen sværing og den datt av før jeg fikk landet den. Etter dette skjedde ikke noe mer.

Hmmm, tørrfluefiske i indre Telemark i desember har jeg aldri gjort før. Får prøve nymfene igjen seinere, men neste uke er det meld over 10 kalde her...

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meg og jonnysage tok turen ut etter mørkets frembrudd for å finne ut om en kunne gjøre nymfedagene lengre.

kom frem til lite vann og litt regn i luften.

med kort fortom og en mørk nymfe med gullhode i enden gjorde vi ett forsøk på det stilleflytende partiet. for det første var det ikke lett å se verken indikator eller fortom, men det gikk til en viss grad. var borti fisk, men tilslaget kom lovlig seint da en ikke så det lille utslaget liten fisk ofte gir.  :-\

fisket oss oppover, jeg fortsatt i det stille partiet, mens jonny gikk opp til litt sterkere strøm og en fin bakevje vedsiden av. hadde akkuratt rigga til ny nymfe og skulle til å kaste da jonny fikk fast fisk. tenk å rope om bilde av en liten fisk tenkte jeg når jeg gikk opp til han etter han ropte om "hjelp". :)

da jeg kom opp gikk derimot øynene opp, dette var noe annet en det vi vanligvis er vandt med i denne elven og spess på denne årstiden. i håven lå en ørret på 7 hg. noen kjappe bilder og den svømte tilbake til bakevja.

kortline nymfing i mørket er ikke så lett, men en vet jo aldri hva som sitter i andre enden før det er på land ;)

post-2709-13949870653538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du all verden så kult,B.R.

Fisken står jo ofte samlet på enkeltplasser om vinteren.

Og hvis den forlater plassen,er det gjerne mørkt 8) ,den får nemlig bedre nattsyn i vintervannet(fysiologisk reaksjon ved kaldt vann).

Bare et tillegg i tilfelle du ikke skulle ha lyst til å gå hjem om kvelden. ;)

Fortsett å være snill,du,så kommer nok tomten hele vinteren igjennom. ;D

Willy ;)

Ein får jo senda ein takk til Rodswinger ogso:) hadde da ikkje vært får at han skreiv at fisken fekk betre nattesyn på vinteren, so hadde ikkje kveldsfiske på denne måten blitt prøvd ut i går, vil ikkje tru me kjem til og gjøre denne type fiske ofta, men uannsett so va da kjekt :) Trur me helde oss til Sø på nattene;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; Rodswinger- takk for genialt tilskudd av info til de som måtte bry seg med hva ørret finner på om natten ;D

Serøst- flotte betrakninger.

Jonny og Arild; :o er dere ute om natta :D

Grattis med flott fangst.

Så til dagens utprøving, tenkte at jeg skulle ha nytt bilde i avataren min...men den (de) glapp dessverre...uten å gjøre historien lang og kjedelig; Fisk med rimelig ok size liker nymfer på kort line også i full dagslys (hvilket jeg er veldig glad over å oppdage) :-X

ble et par små idag også, før str tok seg noe opp.

Likte godt flashback nymfe i str 12 med rosa hot spot (sikker uten spot også).

Mistet noen slike nymfer i jakten på større fisk...mistet  nymfer i bånn, og hva som får nymfer til å henge i trær finnes det stort sett to årsaker til...kjedelig å miste fluer i trær :-\

Kortline a la tsjekkisk i rask renne/kulp...under det harde vannet står fisk...bare slik at dere er obs på det :D

Bilder viser først "vanlig" str, og den største jeg fikk på land idag.

post-1338-13949870660054_thumb.jpg

post-1338-1394987066035_thumb.jpg

post-1338-13949870660599_thumb.jpg

post-1338-13949870660871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fisker, fin flue (liker rosa hottspot jeg) og fin rapport.

Håper du tar oss gjennom vintern med kom å nymfe program så kommer det sikkert til å hammre inn rapporter når våren kommer igjen.

Merklig åssen trär og busker kan snike seg inn på en uten att man merker det engang :o

Du kansje skal dra dit når Jonny og Arild fisker 8) men ta med deg en motorsag i stedenfor :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonny og Arild,dere jo ikke fiske typsk kortline med indikator i mørket,fisker selv endel "nattefiske" og det går veldig mye på "feeling";kjenne nappet,at snøret stopper/bremser,bruke eventuelt motlys for å se når fisken tar(Syns utrolig godt,mye striper av snøret/fortom som er over vann)

Bruk gjerne fortynget nymfe,både med og uten kulehode,bare en fordel å komme ned til fisken. 8)

At dere får større fisk på denne måten,forundrer ikke meg i hverfall. ;D

Stig;vi prates,nå stikker jeg. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg på morran etter jobb att jeg drar i dag også :), litt kallere i dag (ca 3 -) men ikke noe vind :)

Skynda meg hjem bant opp noen fler den her gangen av den som jeg hadde bare en av sist, men som funka bra ( har ikke noe navn enda for jeg satt bare å lekte med farger).

på med stilongs, tykke fiske undetöys bukser,ett par tynne löse neopren sokker,neopren buksene,tykke löse neopren sokker,sko og hadde flaks denne gangen også att jeg ikke fikk en glefsene elg bikje i hälene 8).

Det var mye vanskligere i dag og mesteparten små fisk.

fikk 12 mista 3 og noen fler som jeg ikke rakk å kroke fast.

Etter att jeg begynte med sene (skal skaffe meg akron heavy butt) så både ser og kjenner jeg mer fisk.

Fiska med samma opplegg som sist 170 cm fortom fra indikator og ned til anker flua og bare 30 cm mellom anker og opphenger flua, måtte i blandt la hele indikatorn gå under vann for å komme ned.

På slutten av driften så dro jeg sakte fluene mot meg, (enda ett bra tips fra Stig det der ;D)

Trur nok det her var siste dagen den her vínter´n :rolleyes: men man er jo optimist så jeg pakker ikke ned greiene enda, for som dem sier ikke noe er avgjort före den feite dama har syngi ferdig ;D

Nej jeg hadde aldri trodd att jeg skulle få oppleve en bra fiske dag for i neste ta fram fin skjorta for i kveld skal jeg på fiske klubbens årlige jule pub ;D

post-1102-1394987070689_thumb.jpg

post-1102-13949870707269_thumb.jpg

post-1102-13949870707571_thumb.jpg

post-1102-13949870708061_thumb.jpg

post-1102-13949870708544_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok en kjapp tur unnagjort. litt mindre vann og temp rundt 0 grader. mista litt troen når jeg kom frem til elva der det dampe av elva, men det ga seg når det ble skikkelig lys. lurte noen små fisk på den glatte strekka. hadde ikke mer en 30 cm mellom flue og indikator i dag. det funka bedre når jeg ga flua litt bevegelse. gikk så videre til plassen Jonny fikk sin fine på onsdag. satte på en blyfortunget vårfluepuppe og jaggu gikk ikke samme fisken på igjen (kjente den igjen med en hvit flekk på en siden av hodet) ikke store plassen å bevege seg på så kom fort på land og og fort utigjen :) metoden her var å hive ut og ha stram line, på tredje kastet satt den.

fiska i dag med flua på første bildet og en mørkere i størrelsen over, ble rundt 10 totalt :)

edit: flott rapport B.R, gøy å se andre ute i "kulda" :)

post-2709-13949870709035_thumb.jpg

post-2709-13949870709523_thumb.jpg

post-2709-13949870709941_thumb.jpg

post-2709-13949870710429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B:R: solid rapport fra deg igjen...gøy dette her, fine bilder, liker at dere beskriver avtander, type fiske tec.

Veldig informstivt :)

håper ikke vinteren blir hard for dere der oppe B.R....gøy for oss å lese når du har vært på fiske, vet du ;)

Arild; tøft! :)

Også du beskriver flott slik at vi andre skal forstå...lærerikt.

Foreslår at alle dere som er flinke å dele med andre mottat en slags takk i form, og at alle de som bare skummer fløten og aldri sier at de kikker innom, faktisk tar opp penn og sier;

"Hei, jeg kikker på alt dere kommer med, tusen takker, er ennå ikke klar for å bidra, men forstett som dere gjør" :)

tipper det er mange Tørrfluepurrister som kikker misunnelig på det som foregår og skulle likt en tur ut av skapet ;) 8kanksje de sniker seg en tur ut av skapet i ly av mørket nå når de ser jonny sitt brede kveldsglis :))

Men det ble O.T, så jeg stopper der ;D

Men alle som liker dette, gi gutta honnør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...