Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Du all verden så kult,B.R.

Fisken står jo ofte samlet på enkeltplasser om vinteren.

Og hvis den forlater plassen,er det gjerne mørkt 8) ,den får nemlig bedre nattsyn i vintervannet(fysiologisk reaksjon ved kaldt vann).

Bare et tillegg i tilfelle du ikke skulle ha lyst til å gå hjem om kvelden. ;)

Fortsett å være snill,du,så kommer nok tomten hele vinteren igjennom. ;D

Willy ;)

Takk for tipset det er best å kjappe seg for den 22 så snur sola igjen :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter med stor spenning på nymfe treff ;D

Det finns mye harr her så nymfe fiske funker fin fint.

Ser også fram i mot nymfe treff i Norge kan dere tro ;D

Blev ikke noe tur i dag da det er regn+vind, 0 gradig regn/snö er ikke å spöke med viss man ikke vil bli sjuk da.

Jeg får leve på går dagen en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R; tipper når sommerlige bilder strømmer på fra ditt strøk,så våkner "svenskehandleren" i oss :)

Vi hadde mange varmegrader idag, ca 9-10...og vindstille.

Veldig lavt vann på en liten "sneip" av en strøm meget lokalt.

begynte med "rød holo mygg", byttet fort til "sølvhode myggen"....men fikk bare èn bitteliten sak.

Fant ut at taktikk var riktig...holde meg langt unna der fluene skulle gå...endte opp med relativt lange oppstrømskast i det MEGET lave stille vannet (10-30 cm) vann føltes det som. få skjulesteder for både fisk og meg (dvs, virket som fisken fant skjul...jeg hadde dårlig uttelling. :()

Fisket med 1,5 mtr 0.10 akron spiss fra indikator. Følte at det var ok...selv om jeg synest fisk var bortpå sølvhode myggen uten at jeg fikk kontakt.

Byttet til Micro nymfe fra EikreFly (øverste av de tre på korken, bilde 1) Gullhode, påfugl thorax og lys lilla kropp. krok 18

Da ble det litt fart i sakene. Fikk plutselig 7 små ørret.

Vet ikke om det er fluen, eller akkurat passelig tyngde...men tror nok den likte det lille glimtet av flua som var helt annerledes enn sølvhode myggen.

Fiske opp mot en dypere kulp...>Fisket litt større/tyngre fluer her. Måtte holde meg godt bakpå for ikke skremme fisk her også fant jeg ut.

istedet for tyngre nymfer og "tsjekkisk" tilnærming med all line ut av vannet, tillot 8'6 stang bare å løfte ut så som så med line.

jeg endte opp med å fiske indikator og fortom flytende dead drift mot meg....lot til og med indiaktor bli trukket under som resultat av at de "lette" fluene i krok 16 og 14 sank urørt....helt til jeg så indikator stoppe litt opp ca 10-20 cm under vann...fisk på :)

Jeg benyttet alle fluer som tatt bilde av..disse fikk jeg mer to eller flere fisk på.

Da skjønner dere at noe "rødlig" funket her, i det litt fargede vannet i kulpen.

Spesielt den "slanke" med rødt og sølvhode var god syntes jeg :)

Men idag var en halvvrien seanse, bortsett fra kulpen....noenlunde kontakt med fluer, og kontroll på indikator gir utslag nær sagt med hva som helst.

Men jeg begynte litt lett, økte størrelse etter par-tre kast. Fisken komm ikke akkurat opp å knallet i fluene idag. Rakk bare litt fiske...ca 1 time og 45 minutter, men om det var verdt det?

Selvsagt :)

post-1338-13949870492007_thumb.jpg

post-1338-13949870492498_thumb.jpg

post-1338-13949870492997_thumb.jpg

post-1338-13949870493366_thumb.jpg

post-1338-13949870493889_thumb.jpg

post-1338-1394987049426_thumb.jpg

post-1338-13949870494887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin rapport og fine fluer! mange biter som har ramla på plass etter att du starta denne tråden.

Må se å skaffe meg disse holografiske tungsten hodene + mocca såklart og for å ikke glemme camo eller akron fortommene.

Kan tenke meg at dere vil ta en tur for å handle litt godt og billig slalom brus före sankthans feiringa ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter en liten svipp tur til Stockholm er jeg tilbake for mer nymfing den siste uken jeg er hjemme.

etter å ha lest de siste rapportene blir ikke akkuratt lysten mindre, så blir nok en kveldstur i en opplyst-av-gatelys elv. må nok binde opp noen fluer til (nymfer er forbruksvare!!). blir nok noen mørke med cdc og flash-back rygg.

rapport kommer!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss til rapport fra Arild :)

i mellomtiden kan jo vi ha litt pauseunderholdning.... :)

Fisk er bekreftet begeistret for fluene.

Og luftbobler ble det av cdc... :)

Mange små fisk, dvs den største jeg fikk, var helt i innoset, på meget grunt vann..fisket der som på videosnutt...."kort" :)

På videosnutt tror jeg at dere kan se anydning av indikator...litt blokkert av stangen helt i begynnelsen, men så ble filmvinkel bedre.

post-1338-13949870593608_thumb.jpg

post-1338-13949870593848_thumb.jpg

post-1338-13949870594096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult,Stig! Om vi så indikatoren,så jo at den "holdt" igjen,holdt på å gjøre tilslag her jeg satt!! ;D Syns sikkert det var "tregt",for jeg så jo ikke oppstrammingen. 8)

Tror det må bli et videokamera på meg,syns dette fortjener skikkelig dokumentasjon,blir vel ikke alverdens skikkelig med å fiske og filme samtidig. Men, det kan vi snakke om i morgen hvis vi får tid. ;)

Veldig artig!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult,Stig! Om vi så indikatoren,så jo at den "holdt" igjen,holdt på å gjøre tilslag her jeg satt!! ;D Syns sikkert det var "tregt",for jeg så jo ikke oppstrammingen. 8)

Tror det må bli et videokamera på meg,syns dette fortjener skikkelig dokumentasjon,blir vel ikke alverdens skikkelig med å fiske og filme samtidig. Men, det kan vi snakke om i morgen hvis vi får tid. ;)

Veldig artig!

Willy

Jeg også hold på å gjöre tilslag ;D skulle önske jeg også kunne filme samtidig som jeg fiska (må vel först ha ett kamra :rolleyes:) fin fine fluer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt at dere fikk med dere sakene :)

Willy; ja det må vi :D

BR; jeg bruker video funksjon på mitt olympus billig digital foto apparat.

Ikke veldig bra, men i rett lys og rett bakgrunn funker det da litte grann :)

Hm jeg har også et billig olympus :) det skal jeg teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...