Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til :D

Hvorfor bruker du egentlig kulehoder på en rigg med ei tung ankerflue? De fisker kansje mer effektivt?

Tenker på fluer med et pulserende myk/rufsete kropp og kanske et mykt hackel ville trigge mer en hard kropp med kule?

Ble litt tent nå. Prøve å få meg tur før frosten eventuelt kommer.

Edit: Ikke at jeg ikke ønsker Stig sin betraktninger men det er sikkert flere her som har mye matnyttig å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Ser dere referer til mange ting etter første innlegget som jeg ikke finner :(

Jepp...noe gikk fløyten...men vi prøver oss igjen :)

Ruffen; jeg prioriterer ikke veldig mye liv i fluene, fordi de rett og slett skal synke som du sier, samt fiskes de oftest rimelig hurtig forbi en fisk sin standplass.

Man kan godt legge inn mer dubbing, løst bundet rett bak et kulehode. Det virker flott det...jeg bruker oftest litt glitterdubbing a la Ice dub og noe softdub med litt glimmer i.

Igjen, her er det bare å ta hva man har...viktigst likevel for meg å finne passe tunge/store mønstre til å gi meg den "driften" som virker fornuftig under rådende forhold.

om våren og sommer med mer innsektsliv kan fluer fiskes høyere i vann og raskere, for også å bli tatt.

jeg bruker masse fluer uten tungstenhoder også...på lite klart vann sommerstid.

nøytrale og små "kjedelige" fluer.

Harr spesielt, og ørret på "off season" ser ut til å like kontraster i fluer.

Men tro ikke at jeg ikke digger en svær hareørenymfe a la husbygger til lys steinbunn.

Og green/red tags til mørkere bunnsegment. Med hackle fremme for å gi litt inntrykk av liv.

Spider mønstre kan godt fungere sammen med en tyngre endeflue, både oppstrøms, "i svingen" og nedstrøms.

Gjerne når fisk er litt aktiv.

Skjønner du hvor mye vi har å fundere på utover? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr

Fisketeknikker i små elver:

Jeg går som regel med #3 og #4, alt ifra 8'-10'

Mest 8'6 og 9' grunnet mye busker og trær på alle kanter.

I større elver bør man bruke så lang og lett stang det er mulig å ha det kjekt med, stor rekkevidde/allsidig. Lange drift, selv med line/fortom ut av vannet.

FArger/nyanser på fluer

Noen farger fisker bedre i ulike deler av elv, samme tid. Noen steder er det gråfarger fisken liker, med sort hode, andre steder kan man være rimelig sikker på at grønntoninger funker, gjerne med sølv hode.

Og så kan jeg ikke vente til den "olivne" tiden til våren, hvor fisk tar meget aktivt alt som er av døgnfluer som kommer.

For ikke å snakke om red tag syndromet til harren, som bare må digge de røde skallene.

Nå blir det Red Head istedet for red tag :)

Jeg er ihvertfall sikker på èn ting; De mocca fargede/ lik litt skitten fargede kobber skaller, kommer til å virke meget godt i sollys og klar elv. Her har jeg ofte måttet ty til sorte hoder, fordi lys kobber og gull faktisk virker mindre bra. Sikkert litt mye glimt i dem...ikke sikker hvorfor, bare ved å forsøke ut finner man noen svar. Uten å bruke for mye tid til å analysere det hele ihjel :)

Bruker denne riggen til alt mitt ørretfiske, fordi jeg da kan bruke nappindikator som "fluelinen" ved tsjekkisk- altså helt nærdistanse, også på ørret i mer urolige partier, samt i renner med dypere vann.

Da er det et "must" å få ut av vannet så mye line/fortom som mulig, og tygre fluer som dunker bunn.

Indikatoren er helt grei å ha på dersom man også skulle finne på å fiske tørt, eller tørt/nymfe i kombi.

Altså ikke noe tid brukt på å rigge om igjen.

Kasting

Jeg har bare ca 1 meter line utenfor stangtupp, og lobber fluene dit hvor jeg vil...stopp litt brått fremme, man får et Tuck cast, hvor fluene dropper vertikalt i vannet med et realt plopp...de synker med engang, maksimal drift/fisketid oppnår man slik.

jeg kaster i vifte foran meg, men i små elver oftest ca 45 grader oppstrøms, gjerne i overganger mellom hurtig/roligere strøm.

På denne årstiden står mest fisk i det rolige deler av sømmen, om sommer/lav vannstand ofte under det hurtige og urolige vannet.

Hold øye med indikator, noen ganger stopper den opp nesten umiddelbart=fisk/bunn(oftest fisk :))

Hvis fluene drifter urørt...ta inn line og fortom, hev stangen slik at man går fra fortom i vann til hengende skrått. Man løfter mer og mer etter som alt kommer nærmere...til slutt fisker man nesten tsjekkisk, indikator henger vertikalt i overflaten=giftig tidspunkt,fluene går nå meget flott i vannet.

På helt rolig/flatt vann kaster vi ofte litt lengre, gjerne så lette og små fluer som mulig.

Hvis det ikke fungerer som ønsket, litt tyngre flue gir et tydeligere plopp,får fiskens oppmerksomhet og nappet kommer kjapt.

Gjerne bare èn flue på helt rolig vann.

Bilde1:

Arild21 og jeg hadde liten tur sist uke, her ser man maks lengde kast, som ga resultater i det krystallklare vannet. Kun èn flue brukt.

Bilde2;

Og bildet under ser dere mer brutt vann som kan fiskes bedre med eks to fluer som også er litt tyngre.

Bilde3;

Større elv, vanskeligere å "lese" og fiske av med stor tro.

Man prøver leite opp små nyanser i overflatestrømmen som kan gi pekepinn på hvor "sømmen" mellom rask ug roligere vann går.

Ofte under det mest urolige vannet kan det stå fisk.

Jo lenger stang jo bedre. Oppnår lengre drift/større rekkevidde ved å holde line og fortom ut av vann.

Gjerne mer enn èn flue under slike forhold.

vet man at det er døgnfluer i luften, er det f.eks greit å ha en døgfluenymfe på oppheng, om ikke også i enden.

post-1338-13949869840021_thumb.jpg

post-1338-13949869841734_thumb.jpg

post-1338-13949869843125_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urolig vann ruffen, har alltid noen steder hvor strøm er fordelaktig for fisk...og fisken står jo skjelden spredd overalt. Man kan ikke ofte se disse strømmene med bare øynene festet på vannet, når flueline/fortom ligger i vannet kan man lettere se.

Og min strategi i slikt brutt vannflate er oftere enn ikke å kaste kortest mulig, få line og fortom ut av vann...liksom lede fluene gjennom et potensielt bra sted. Man har da god kontakt med fluer.

Èn ting til; Starter ALLTID med lettere fluer enn jeg tenker er nødvendig. Man finner ikke mange fisk med "overflatehastig drift" nå...men når varmen kommer og fisken jager aktivt "høyt" i vannet kan selv det gi gode utslag.

Min strategi for å fiske lettest først, er å ikke sette meg i bunn, evt ødelegge standplasser med å rive saker løst fra bunn, samt få svar ifra hvordan alt driver, hva strømmen gjør med fortom/flueline.

Kan være nok med to-tre kast før man finner ut at man kan fiske litt tyngre...og plutselig får man fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tilbakemeldinger gutter :)

Ruffen; jeg liker spørsmålene dine :)

Som sagt tidligere; har ingen fullstendig fasit, men ting tyder på at fluestørrelse har mindre betydning enn vekt. Viktigere at flua er hvor den skal, sørger for dragfri flyt akkurat passe fort, enn at den er større/mindre med f.eks for lett til å komme dit ned fisken vil ha den.

Skjønte du den? (gjorde knapt det selv..he-he)

Tror man fisken tar små fluer, men ikke klarer oppnå sakte nok drift, ja så bør man sette på et "anker"..gjerne bare en størrelse opp, eller med litt mer fortynging, slik at den minste flua fisker der i slikt tempo man aner at fisken kan like.

Farger på kulehoder ER MEGET viktig, har flere enn meg opplevd.

Noen ganger er gullskaller rett og slett for mye skinn i, tone det hele ned med kobber/eller nå Mocca eller sort kan være forskjell på ingen fisk eller 3 fisk. Eller 10 istedet for 3 fisk.

Noen ganger er det omvendt, den liker gullglimmer.

vanskelig å si eksakt, men har noen mønstre som er fantastiske men små sølv hoder...et mønster bruker jeg sågar svært sølvhode på, med suksess.

Jeg mener bestemt at farge på hodet har betydning, noen ganger større enn andre selvsagt :)

Jeg har glemt helt èn ting; Litteratur.

jeg har sett filmene til Oliver Edwards...fantastisk fluebinder, flink i vannet også.

Pål Krogvold har skrevet bøker, Tom Skyrud, Gary Lafontaine....umettelige mengder bra litteratur om fiske med nymfer.

Likevel vil jeg dra frem de som virkelig lar oss få innblikk i hva som er med å bidrar til at franskmenn og tsjekkere er rå i hvert mesterskap i fluefiske.

ikke fordi vi alle skal bli verdensmestre, men fordi de viser oss det enkle i taktikk, samt et unikt oppslagsverk i forhold til fluemønstre.

I boka kan man lese når/hvor/hvilke forhold de ulike fluer egner seg/utmerker seg.

Tar for seg det historiske, utviklingen og bakgrunn for hvordan/hvorfor.

Det beste med boka er den fantastisk lærerike/visuelt genialt fremstilte fiske.

Man skjønner mye av å se fiskere i bevegelse :)

Boka er julegavetips numero uno for deg selv dersom du ønsker ha fin lektyre utover vinter...

Anbefales!!!!

Ting som er fornuftig å fokusere på;

Fortommer, tungstenhoder, microringer, bok, krok etc.

Skal komme tilbake til krok etterhvert. Tiemco, Hanak, Hends- der har vi dem, mothakeløse alle mann.

.

post-1338-13949869844365_thumb.jpg

post-1338-13949869845293_thumb.jpg

post-1338-13949869846595_thumb.jpg

post-1338-13949869847903_thumb.jpg

post-1338-13949869849155_thumb.jpg

post-1338-13949869849785_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt stø på terminologien her. Hva er hovedforskjellen på den teknikken du presenterer her og tsjekkisk?

Oddbjørn; Tsjekkisk er blitt kjent som en teknikk som er spesielt egnet for harr, og ørret i raske strøm partier.

Når du ser på bilde av Arild21 i småbekken, så er det et sted som ikke er egnet for tradisjonell tsjekkisk.

Jeg vil nødig kalle noe for det ene eller andre, "kortline" er en bra betegnelse, som inbefatter både det lille korte oppstrøms kastet, og driften tilbake mot å løfte fortom ut av vann, slik at indikator henger som ved tsjekkisk, og man fisker videre "tsjekkisk" veien rundt...det kan man godt si.

Det blir langt og krongelete å fortelle...så "kortline" nymfing er ok :)

Man kombinerer en del saker, kort og godt.

men jeg må ærlig inrømme at termonologier er ikke min sterke side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du stig, når du limer backingen som skal være indikator. legger du lim over hele indikatoren eller bare endene?

Igor, er bare en par cm backing bit som man trer den mono fluor, eller fortom gjennom. Lim i begge ender med superlim...og søl litt lim midt på ;) Så sitter den godt.

Petter; jeg har tynne, tynne gummibein på noen fluer....noen ordinære mønstre som hareørenymfer etc.

Kan ikke si om de er spesielt giftige...kanskje de er best i dypt, litt rolig vann?

Prøv alt, troen er viktigst.

Erfaring viser at noen kan få mye fisk på en spesiell flue, som nestemann nesten ikke fanger noe på...helt sant.

tro og innlevelse er viktige faktorer som gjør at man fisker godt...og i bunn og grunn er det der det meste sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra tråd, Stig.

Det overasker meg at du har nappindikator plassert i enden av en 10 fots fortom. Er det fordi dette er oppsett til grunne partier/elver eller er det vanlig å bare øke lengden på spissen dersom du fisker dypere?

Fantastisk Perry :)

Helt korrekt Sandro :)

Men de fleste tilfeller så er nappindikator så stor som du vil lage den.

Og den skremmer ikke fisk tydeligvis, fordi den er lang vekke fra flueline (som i tillegg er lett)

Man oppnår dunlette nedslag, og med camou fortom så er "lineblink"/lysrefleksjon også redusert langt på vei.

La det være sagt; Fortom og indikator er ikke nok flottør i den grad det flyter synlig i overflaten med lengre kast og tunge nymfer som skal fiske dypt.

men med lang stang, og løfte fortom ut av vann og bare holde indikator i vannskorpen, ja da er man inne i et giftig spor. Krevende arbeid mange plasser, men så er det heller ikke alle plasser som egner seg best til kortline nymfing.

Ulike fiskeplasser for ulik teknikk/kaste lengde:

Halvlange kast, med ca 5 meter line ut av ringene...halvtunge fluer eller pupper/klekkere som man mister av syne, passer best i de tre første situsjonene/bildene. Gjerne også med tørrflue som opphenger.

likevel ikke for lange kast nødvendig, ei heller å anbefale for maksimal kontroll på dragfri flyt.

Litt type "NZ" fiske (hvis det finnes en slik betegnelse)

De neste tre bildene viser mer "pockets" hvor omtrent bare fortom er utenfor ringene, løftes gradvis opp etter som sakene kommer mot en.

Kan fiskes bare en nymfe, evt to. Også her kan en tørrflue benyttes.

Siste bilde viser hvor sosialt og hyggelig man kan ha det med nymfer i elven.

Også et eksempel på et hvor man best kombinerer de to "metodene".

Først gjerne det halvlange kastet som dekker alt det roligere vannet på innsiden av hovedstrøm.

For så å søke tyngre fluer og kortere presentasjon ute i selve sømmen/overgang mot hurtigere evt dypere vann.

I begge tilfeller/situasjoner fokuseres det mye mot overganger.

Enten det er overgang fra lys/mørk bunn. Ulike dybder/terskel. (fisk liker seg slike steder)

Eller i "sømmer" mellom urolig/hurtig vann, og stillere lommer.

post-1338-13949869908601_thumb.jpg

post-1338-13949869909825_thumb.jpg

post-1338-13949869910617_thumb.jpg

post-1338-13949869911597_thumb.jpg

post-1338-13949869912736_thumb.jpg

post-1338-13949869914088_thumb.jpg

post-1338-13949869915266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen bilder av nappindikatorer som er å få kjøpt, ikke alle som liker og mekke til selv.

Selv fisker jeg ofte med samme type som stig, men dette er også gode alternativer.

De avlange indikatorene med strikk kan være en god begynnelse for nybegynnere, lett og følge med på i strømmen.

post-830-13949869919906_thumb.jpg

post-830-13949869920216_thumb.jpg

post-830-13949869920707_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre forslag her Perry :)

Spiralen nederst er en idè tsjekkerne fanget opp som franskmenn drev med nesten 10 år tilbake i tid.

Jeg har noen slike, og bruker dem hvis fisking lang line på glatte strekk...eller i vanskelig motlys.

jeg velger dem bort når jeg skal finfiske...med lite line ute.

Det gode med alle disse tingene er det "synlige"...som Perry sier; meget smart å benytte seg av for å få dette inn i fingertuppene.

Jeg er dessverre forhindret av å bruke to av nappindikatorene, grunnet internasjonale konkurranse regler som sier at fortom utelukkende skal bestå av monofilament eller fluor.

Ikke lovlig med annen form for "flottør".

Det er derfor sprialindikator er lov (dog uten microring), den er laget av monofilament.

Smarte de der guta i Frankrike.

Den idikatoren jeg viste først, fant vi på noen sesonger siden, og siden den oransje backingbiten er utenpå monofilament, og ikke knytt/skjøtet på, så er den faktisk "nesten" lovlig.

Den virker heller ikke hemmende ved skifte til tørrfluefiske. Og jeg har på sett og vis fått det litte grann i fingertuppene...ikke helt, men litt. :)

Men indikator er smart, og bare tøv å ikke begynne bruke det, i en eller annen grad.

noen som vet hvor jeg får tak i knall rosa monofilament??

Franskmenn og andre smarte, har nemlig en del (ca 25 cm fluor grønn og rosa/skarp rød) skjøtet sammen. Den indikator bruker de til slikt fiske. I en tykkelse som blir del av fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Stig! ;)

Koselig med bilder fra Ekso,og det er jo strømmer der det egner seg godt med nymfefiske.

Var der i august,var egentlig fremdeles litt i tørrfluemodus,men hadde bundet opp noen mikroer med sorte og kobber-fargede hoder,så jeg lot det få en sjangse.

Brukte ikke indikator,fisket er jo så nærme at jeg fint så fortommen stoppe opp,da fisken tok.

Så endte det med bunn-napp,flua løsnet da jeg nøkket litt med stanga.

Du allverden som et sånt kulehue kan få fart gitt,opp fòr den og rett i og rundt en grein litt over meg,og lost. ;D

Satt på en ny,men hodet satt litt skjevt,og den fisket merkbart dårligere,så jeg krøp til korset og satte på en liten superpuppe. :-\

På kvelden var jeg på Hølen med Bjarne,og da virket den med kobberhodet veldig bra i det litt svake lyset,fisket både med fri-drift og drag,men ikke bare kortline. :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Driver du og kokkelerer med fortommene til dette fisket?

Hvis du har skrevet noe om det ber jeg om syndsforlatelse ;)'

He-he, ja...eller dvs "gjorde".

kokte noen monofortommer jeg brukte tidligere....spesielt til micronymfer hvor jeg nesten ikke gjør annet enn å vippe fluer oppstrøms uten line utenfor stangtupp.

men så fikk jeg kjenne på bla Akron heavy butt 10 fortom...kokte den også jeg med en gang

(en feiltakelse var det) eller dvs; hadde ikke trengt det av hensyn til smidigheten i linen.

hvis man likevel koker fortom i ca 3 minutter og avkjøler den i kaldt vann med en gang etterpå, så oppnår man èn grei ting; en salgs strikkeffekt/sjokk absorberende egenskaper. Ikke dumt det med dagens raske stenger :)

Likevel koker jeg ikke mine Akron nå lenger, ei heller den nye Franch Camou leader fra Hends.

Begge er smidige og lett å strekke ut. Ikke et sekund minne i fortom å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål, og velkommen til kjempe matnyttig småpjatt :)

tror du må ta vekk linken, andre har blitt bedt om å fjerne utenlandse linker.....denne faller vel under slikt... ;)

men Kanskje Guideline har den i sitt sortiment...de fører Moser saker...eller?

Har akkurat fått bekreftet av våre eminente utstyrsleverandører selvsagt også har Moser løkker, for de som evt lurer på det.

I Sverige VM 2005 brukte vi tysk gummi (hørtes litt hårete ut den der :)) mellom line og fortom, for at vi skulle berge mest mulig fisk som danset i vannet på vei mot håv.

Egentlig ganske smart hvis en fisker med rask stang/raskt tillslag/god kroking på lang avstand...men er livredd for at fisken skal enten ryke tynn fortom eller sprelle av på mothakeløs krok som er blitt mer og mer vanlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...