Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Tenkte overhodet ikke på det siden linken går til Roman Mosers ("produsentens") egne hjemmesider.Jeg har heller ikke sett dette produktet i norske butikker/hjemmesider. Produktet har forøvrig eksistert fra rundt 1990.

EDIT; LINK ER FJERNET

Et søk på Google og kvasir ga INGEN norske treff....

Jøje. Fant Roman Moser godt gjemt inne på http://www.guideline.no . De fører visst ikke nevnte produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei Pål, og velkommen til kjempe matnyttig småpjatt :)

tror du må ta vekk linken, andre har blitt bedt om å fjerne utenlandse linker.....denne faller vel under slikt... ;)

men Kanskje Guideline har den i sitt sortiment...de fører Moser saker...eller?

Har akkurat fått bekreftet av våre eminente utstyrsleverandører selvsagt også har Moser løkker, for de som evt lurer på det.

I Sverige VM 2005 brukte vi tysk gummi (hørtes litt hårete ut den der :)) mellom line og fortom, for at vi skulle berge mest mulig fisk som danset i vannet på vei mot håv.

Egentlig ganske smart hvis en fisker med rask stang/raskt tillslag/god kroking på lang avstand...men er livredd for at fisken skal enten ryke tynn fortom eller sprelle av på mothakeløs krok som er blitt mer og mer vanlig å bruke.

Og jeg brukte nevnte shock absorbers fra Roman Moser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svn: Enig med deg, Oliver Edwards er en fantastisk fluebinder. Du har sett filmen hvor han fisker i Sawyers barndomselv med "killerbug" og "pheasent tail" ikke sant?

Hva synes du om Roman Moser?

Bumper denne:

På 80-tallet ga Moser ut en video,hvor han brukte fortynget fortom for å fiske dypt i riflestrømmer ol.

Kjøpte en sånn Moser.fortom,flettet med innlagt bly,håpløs å kaste med,så jeg lagde min egen,tredde kobbertråd i flettet fortom,og det virket bedre,samme highstick stangføring,følge strømhastigheten,mange like punkter,og det virka,endel fine fisker kom på land med metoden.

Så gutter:Stig,Pål , hva med Moser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jepp, takk for påminning gutter, det finnes altså flettet gummi der ute...markedsføres altså av <guideline her i Noreg ;)

Ehhh. Nei desverre så markedsføres den IKKE av Guideline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

svn: Enig med deg, Oliver Edwards er en fantastisk fluebinder. Du har sett filmen hvor han fisker i Sawyers barndomselv med "killerbug" og "pheasent tail" ikke sant?

Hva synes du om Roman Moser?

Bumper denne:

På 80-tallet ga Moser ut en video,hvor han brukte fortynget fortom for å fiske dypt i riflestrømmer ol.

Kjøpte en sånn Moser.fortom,flettet med innlagt bly,håpløs å kaste med,så jeg lagde min egen,tredde kobbertråd i flettet fortom,og det virket bedre,samme highstick stangføring,følge strømhastigheten,mange like punkter,og det virka,endel fine fisker kom på land med metoden.

Så gutter:Stig,Pål , hva med Moser? :)

Husker den filmen. Moser hadde også en flettet fortom med tynn kobbertråd i flettingen. Tror jaggu jeg har noe et eller annet sted av dette ennå. UANSETT er ikke disse fortommene temaet her, de er ei heller egnet for teknikken Stig beskriver.

Tror ikke Roman Moser hadde hatt mulighet til å "holde følge" med de dyktige på disse teknikkene. Men for all del, Moser har bestandig vært innovativ og tidlig ute med "ting" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Pål,vet jo at det er et hav mellom oss vanlige fiskere og dere racere,men er veldig inspirert akurat nå,ikke å ligne på en konkuransefisker,men på å prøve og få det til,har tenkt meg en tur i morgen,sitter og binder nymfer.

Vannstanden er antakelig høy,kanskje er vannet litt farget og litt bra hastighet.

Foreløpig har jeg bundet relativt små fluer uten annen fortyngning enn kulehoder,bør det kanskje litt bly i kroppene,litt større fluer,litt farger?

Og hvilken størrelse anser dere som"mikro"?

Fikk en titt i nymfeboksen til Stig,og det var jo ikke bare mikornymfer der,svære tjekkere og. 8)

Tja,hundre tanker om dette og hint,kommer kanskje tilbake med flere spørsmål etterhvert,nå er det tilbake til stikka. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moser er nok en innovativ mann, men har ikke falt meg inn å søke synkende fortommer som hjelpemiddel for mitt fiske.

Jeg har derimot brukt sinktip liner med hell i dype partier av større elver hvor jeg fisker en slags "sving"...ikke helt dead drift, men nesten...høy stangføring der også.

Spiderstyle...er vel dey nærmeste jeg kan si.

Så absolutt er synkende fortom en idè til slikt.

Et enklere type fiske med effektivt virke til sin tid på rett sted.

Er likevel enig med Pål i at det ikke er helt i gata hva jeg viser til innledningsvis.

Men bevare meg vel; flott presentasjons måte oppnås ved det også (rett sted, rett tid) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takk,Pål,vet jo at det er et hav mellom oss vanlige fiskere og dere racere,men er veldig inspirert akurat nå,ikke å ligne på en konkuransefisker,men på å prøve og få det til,har tenkt meg en tur i morgen,sitter og binder nymfer.

Vannstanden er antakelig høy,kanskje er vannet litt farget og litt bra hastighet.

Foreløpig har jeg bundet relativt små fluer uten annen fortyngning enn kulehoder,bør det kanskje litt bly i kroppene,litt større fluer,litt farger?

Og hvilken størrelse anser dere som"mikro"?

Fikk en titt i nymfeboksen til Stig,og det var jo ikke bare mikornymfer der,svære tjekkere og. 8)

Tja,hundre tanker om dette og hint,kommer kanskje tilbake med flere spørsmål etterhvert,nå er det tilbake til stikka. ;)

Willy

"Racere" er vel overdrevet :) Men litt trent kanskje ?  Til møkkete vann er krok 16-18 røde larva-lace nymfer på kurvet krok og med et lite gullhode supre opphengere, særlig på øret. Ville gått for et red tag "anker".  EVT. sink-tip/ren synkeline og 2-3 nymfer med "hjelm" i ulike størrelser og farger. Black & peacock spider med rosa hale er nam-nam. Ikke vær så opptatt med å lage "liv" i fluene. Ofte er noen fibre fra dubbing, et par tynne "flash" i halen etc. mer enn nok liv.

Micronymfer er i "boka mi" krok 18 og mindre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter.

Etter flomstore småbekker sist uke, har minusgrader og pent vær gjort dem små og yndige igjen....

Og etter litt prat om fjærmygg, så fant jeg fort ut at dagen var en slik èn.

Et par plussgrader, akkurat nok mildvær/stille og fint til at fisken sannsynligvis ville finne små fjærmygg på rolige partier av elven.

Jeg begynte mye smartere idag enn sist på samme sted, med nesten samme forhold.

den gang fikk jeg kun 5 fisk, etter å ha rotet bort nedre deler av strekket med to fluer på fortom, og vading inn på strekk som sende varslende bølger lang pokker i vold (det fltes ihvertfall slik :))

Rigget stang med fortom som vist i første innlegg (alltid slik fortomsrigg, har jeg merket meg siste årene)

Fant frem en snasen liten flue som vi fisket mye med på høsten 2005, og med jevne mellomrom utover som årene gikk.

Dagen skulle vies denne fluen, samt andre små tynne saker, bare for å sjekke effekten.

(første bilde viser den enkle "fjærmyggsaken"....med sølv 1.5mm tungstenhode på krok 18)

Vannstanden ser dere på bilde 2, lavt vann...ca 20-50 cm, veldig lett å skremme fisk.

Startet på nedsiden av brekket. Holdt meg der, satt på kne og fisket på begge sider oppstrøms, korte og halvlange kast (ca 10 meter flueline ut på de lengste).

Lot indikator vise napp.

Hadde først litt lang tippet til fluen..cA 2 meter, måtte kappe den til ca 1,5 meter for bedre kontakt med fisk som tuklet med flue.

Fikk 5-6 fisk helt på nedre deler av strekket.

Ville prøve litt mer oppstrøms og inn mot litt dypere vann på andre siden av hvor jeg satt på kne.

Satte på en til flue....det ble ikke mer effektivt...til og med litt dårlige presentasjoner i det bevokste terrenget.

Gikk tilbake til "gulloppskriften", men istedet for krok 18, satte jeg på krok 16 av samme mønster.

Da satt det fisk hyppigere uten å måtte drifte så lenge før nappene kom.

Tydelig mer "plopp" med strekt fortom, og umiddelbart kontakt med fisk.

Alt i alt endte jeg opp med 15 fisk...og var enda ikke kommet meg gjennom strekket før Arild ringte, skulle møte ham i noen litt dypere partier.

Jeg fisket samme taktikk der...forsiktig presentasjon i kulpens rolige partier....når strømmen ikke ville føre den ørlille for tunge fluen mot meg, måtte stangen heves og dirre litt i fluene (fremprovosere bevegelse).'Dette skjønner dere er svært effektivt :)

Både Arild og jeg fikk en del fisk på dette stedet også...Arild fikk skikkelig dreisen på fremprovosert små rykk i fluen som gjorde utslag.... :)

Bilder skal på et vis illustrere myggfisket vårt idag, under overflaten selvsagt ;)

Hends boka viser til at sølvhoder kan være effektivt...på gitte plasser/tider.

idag var en slik dag :)

post-1338-13949870108425_thumb.jpg

post-1338-1394987010894_thumb.jpg

post-1338-1394987010957_thumb.jpg

post-1338-1394987011036_thumb.jpg

post-1338-13949870110939_thumb.jpg

post-1338-13949870111429_thumb.jpg

post-1338-13949870111908_thumb.jpg

post-1338-13949870112378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesning stig  :D

stå på , utrolig lærerikt dette  :)

Ja, Tore, og enda mer lærerikt er det ute i terrenget. Jeg synest jeg lærer/relærer nye små saker på hver eneste tur.

Hadde jeg hatt harr i nærheten skulle jeg til og med kost meg med det ;)

Tror faktisk harr på "tungmyggen" burde være innen rekkevidde på sakteflytende partier hvor den søker seg nå på "seinsommeren".

Den kommer jo litt opp i vannlagene under litt gunstige forhold...og så ser den j.... godt.

Harr kan jo til tider virkelig digge små fluer.

Kan ikke noen av dere harrfiskere sjekke dette da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesning stig  :D

stå på , utrolig lærerikt dette  :)

Ja, Tore, og enda mer lærerikt er det ute i terrenget. Jeg synest jeg lærer/relærer nye små saker på hver eneste tur.

Hadde jeg hatt harr i nærheten skulle jeg til og med kost meg med det ;)

Tror faktisk harr på "tungmyggen" burde være innen rekkevidde på sakteflytende partier hvor den søker seg nå på "seinsommeren".

Den kommer jo litt opp i vannlagene under litt gunstige forhold...og så ser den j.... godt.

Harr kan jo til tider virkelig digge små fluer.

Kan ikke noen av dere harrfiskere sjekke dette da? :)

Vært fristende og testet dette på harren nå "på seinsommeren" ...mulig jeg tar en tur hvis været blir bra...men akkurat nå så er det 15 blå ute...så jeg får heller binde noen fluer imens  ;)

Er jeg heldig blir det drittvær og varmegrader igjen...det skal sies att det fryser kjappt på med is om det holder seg så kaldt noen få dager...

Nå er harren samlet der den overvinterer, der er det rolig og fin strøm, men jeg tipper det fryser på før helga... :-\  hvordan er det og pilke med tungstenhodefluer? hehe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ble dagen for å prøve,hadde bundet opp mikroer og noen litt større;påfugl og hareøre med kulehode,bly og butt.

Været var vel nesten perfekt,lettskyet,mildt og fint.

På vei til elva,må jeg kjøre rundt et vann,og der gikk fisken og mygget,ikke mye,men nok til å få bange anelser:Vaker det nå,spørs det vel om det blir kortlinefiske. ;D

Fremme konstaterer jeg at vannet er høyt,faktisk et par meter mer enn normalen,og en meter over vadekanten jeg hadde tenkt å følge.

[attach=1]

Her er endel av strekningen,den produktive delen(for insekter)er der dere ser at vannet er brutt av strømhvirvler.Den blanke strekka nederst holder tildels fin fisk,og den pleier å stå der ved lav vannstand.På den litt høyevannstanden var håpet at fisken kanskje hadde beveget seg oppover i de litt grunnere områdene,siden jeg har observert fin fisk som har gått å vaket under tilsvarende forhold tidligere på året( 1 måned siden).

Bruker den fortommen jeg har(kokt  ;) ) strekt,fetter godt inn det meste,setter opp en spiss og opphenger,mest for å se om det er mulig å nå bunnen med mikronymfene.

Problemet er,at med den høye vannstanden,lager jeg tsunamibølger når jeg prøver å nå  plassene jeg vil fiske fra,vannet har klarnet etter regnet,så det er ingen hjelp å få der heller.

Når ikke bunnen med bare mikro,så bytter til fortynget påfugl,siden bunnen er mørk her,da får jeg et annet problem,antakelig er fortommen for lang(tynn?)(6X) og fluene blir vanskelig å servere som jeg vil.

Forflytter meg litt oppover.

[attach=2]

Her er en som jeg også skremmer litt ;).

[attach=3]

Skifter til lysere fluer,siden det her er mer sand/grusbunn,sliter fremdeles,med presentasjon tross justeringer,men her kan jeg se og kjenne at nymfa stusser bunnen,og det er da noe,men rekkevidden er begrenset av siv og greiner som nå ligger mer eller mindre nede i vannet.

Ser at jeg burde vært på venstre side av elva,men med den vannstanden som er nå,vil jeg ikke tenke på å prøve å vade over engang,det er dypt der jeg står,noe som var litt av tanken på prøve akurat her.

Sjekker forholdene lenger opp,men må konstatere at vannstanden,som jeg trodde ville bli forcen min,hindrer mer enn hjelper.Det går her faktisk et stykke inn på jordene.

Uten napp etter et par timer,tenker jeg at hopprenn er ålreite greier,så tanken på å slå en strek over forsøket for denne gang virker ganske greit,og rusler ned mot bilen igjen.

Må sjekke nede ved godplassen og se om det kan skje noe der,selv om det betyr lettere fluer og lengre kast,erke mulig å nå dit med kort line. ;) Og der,der vaker jo fisken!Selv om jeg ikke kan rekke dem,vet jeg at det ofte står fisk høyere opp,selv om det ikke vaker akurat der.

Ny mikro+rød mygglarve,vannkast ut mot fiskeplassen gir et gressnapp.

Fjerner mygglarva,og lar mikrioen synke og synke ettersom strømmen fører nymfa ned mot antatt fiskeplass.

Og da går snørespissen sakt under,oppstramming,og fast fisk,ikke så stor,men nesten en seier.

Tar etpar(ok,fler da)bilder og slipper den ut igjen,selv om vassdraget sikkert kunne trenge litt beskatning er ikke dette årstiden for matfisk. ;)

Får et par til,litt større som jeg ikke avbilder,siden det er veldig kronglete der jeg står,og har en følelse at det ikke vil vare lenge,det gjør vanligvis ikke det på denne tiden.

Mister nymfa da jeg feilberegner inntrekket for vannkast,og henger opp i en grein.

Prøver en nærmest tilsvarende nymfe uten kulehode,ikke et napp.

Gir meg der,litt fornøyd,og litt ille til mote pga.kortline som jeg ikke fikk til å virke.

Men nymfene virket,det var det ikke tvil om,og jeg.......kommer sterkere tilbake! ;)

[attach=5]

[attach=4]

Edit:Mens jeg stod i svingen(plass nr.2) kom det faktisk et par døgnfluer drivende,glemte å fiske ;D ,og holdt på å glemme å nevne det.

Willy

post-3549-13949870116318_thumb.jpg

post-3549-13949870117181_thumb.jpg

post-3549-13949870118391_thumb.jpg

post-3549-13949870119362_thumb.jpg

post-3549-1394987012045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig inspererende tråd det här. Godt å se att det fins fler som er like/mer tullete som meg på det her med nymfe fiske.

Föler som man gjorde når man var sneip å satt å venta på pakkene före jul aften, eneste problemet er att det er akkurat det det er före jul altså 20cm snö og 10 blå.

Har desverre ikke binde stikka her for jeg er på jobb men jeg har hends boka med meg så den ska jeg luse lese og drömme meg til en annen tid.

Jeg også rekomenderer boka/dvd til alle som er intresert av det her fisket.

fortsett denne tråden Stig for den setter jeg stor pris på att du gjör.

( og selvsagt takk til alle dere andre som bidrar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aardahl:tusen takk! :)

B.R.:Enig med deg,fisker ellers mye med nymfe og myggpupper,men akurat her funket det ikke helt med kortline under forholdene,må kanskje oppsøke litt annen type vann,men fisken vaker fremdeles.I går -1,5 grader,nordadrag,men fisken vaket på blanka i et vann i nærheten av der jeg bor. :)

Håper vi klarer å holde tråden varm,spennende,spennende.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R: Ja, tråden holdes i gang :D

Takker for meget flott beskrivelse av din dag og valg av sted Rodswinger.

Jeg skal ikke si veldig mye mer enn; Det er ikke et behov at fluer subber bunn, ihvertfall ikke micro nymfer. De fiskes gjerne høyt-midt i- og lavt i vann.

Stedets dybde-klarhet- og strømstyrke avgjør hvordan bør angripe.

Høres ut som om du var på sted egnet for "kortline+" fiske ;)

Halvlange oppstrøms og skrått oppstrøms kast, med en eller to relativt små fluer.

Jeg gjør kun en eneste ting annerledes ved slike steder enn i grunne rolige partier; Jeg forlenger spiss fra indikator.

Og; om indikator går under, gjør det ingen verdens ting, man ser som regel det på fortom som du sier, eller til sist i fluelina.

Der må vi prøve igjen, igjen og igjen :D

Så til en Aha opplevelse igjen.

Arild sendte sms...skulle på nye jaktmarker...jeg hadde dårlig tid i formiddag, men suget mot småfisken som beitet på fjærmygg som igår dro meg tilbake til samme sted som igår..rakk ikke Arild, lot ham bare kose seg uten meg over nakken  :) (forhåpentligvis forteller han om sin opplevelse idag..ifølge ham hadde han "perfekte" forhold..og masse fisk :))

Jeg ble mildt sagt lang i maska, når temperaturen ute viste 6 pluss, varmere enn igår, men det føltes veldig mye kaldere, grunnet kald vind...surt og kaldt rett og slett.

Så ingen vak, som vi gjorde igår.

Litt mindre drag i vannet idag også. Vindkast og sure forhold nedi renna hvor jeg stod og frøs.

Satte først på sølvhode nymfen og en buzzer a la Stokkebekken.

Nada...hmmm...rare saker tenkte jeg.

Skiftet til èn enslig flue grunnet frykt for å skremme......kjente et og annet lugg...men nei, ingen fisk.

Prøvde et virkelig godt mønster fra Hends (EikreFly)sine microfluer. Gullhode med påfugl thorax og lys lilla bakkropp.

Hvis tsjekkere anbefaler lytter vi, overtalte jeg meg selv til. Og dessuten hadde jo jeg prøvd de mørke fluene uten noe hell.

Èn fisk lurte jeg på, nå er vi igang smålo jeg for meg selv. Neida...det ble med den ène.

Hva er galt? Ingen aktivitet fra fisken, sover de? Har de krøpet under steiner i kalde sure været?

Ikke vet jeg, men jeg var ikke fornøyd kan dere tro :(

Så gjorde jeg det jeg hadde bundet dem for: å fiske med dem :D

Litt voksne myggsaker, krok 16 med rødt holo tungsten hode, og til og med en kul sak med sølv fremsr og rødt bak...samme type.

jeg måtte i tillegg fiske dem litt dypere og med smådirring i stangtupp- fremprovosert bevegelse. Slitsomt men akk og ve så artig.

vet ikke hvor mange fisk jeg fikk...men det var skikkelig respons.

Fikk ihvertfall 12-15 der jeg hadde fisket unten særlig respons med de andre.

Artig med endring i størrelse og farge (glimt/kontrast).

Gikk mot innos av kulp, og der er det dypere, satte på endeflue som er Green Stick/husbygger (fast innslag der hvor det er mørkere bunn- Hareøre nymfer som husbyggere på lysere partier), og krok 14 "sølv og rød mygg"...fy hvor artig jeg plutselig hadde det. På dette stedet og med de to fluene måtte jeg fiske enda nærmere...som i tsjekkisk, men kun oppstrøms av meg.

Fikk et par på husbygger, men flere på "sølv og rød" saken.

Bilder i stigende rekkefølge etter som de 45-50 skred frem.

post-1338-13949870177934_thumb.jpg

post-1338-1394987017854_thumb.jpg

post-1338-13949870179022_thumb.jpg

post-1338-13949870179741_thumb.jpg

post-1338-13949870180231_thumb.jpg

post-1338-13949870180711_thumb.jpg

post-1338-13949870181149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...